گیم پس چیست و چه فرقی با گیم پس آلتیمیت دارد؟ (کامل‌ترین معرفی)

Saturday، ۱۵ Khordaad ۱۴۰۰

گیم پس اشتراکی ماهانه است که به شما اجازه دانلود ۴۰۰ بازی رایگان ایکس باکس را می‌دهد.

در این مطلب، علاوه بر معرفی XBOX Game Pass تفاوت آن با نسخه آلتیمیت را هم توضیح می‌دهیم.

تعریف سرویس گیم پس از زبان مایکروسافت

به گفته شرکت Microsoft: «ایکس‌باکس گیم‌پس یک سرویس اشتراک بازی ویدیویی است. دارندگان این اشتراک می‌توانند بیش از ۴۰۰ بازی رایگان را روی کنسول‌های Xbox One، Series X و Series S دانلود کنند. در ضمن گیمرها با داشتن این سرویس می‌توانند بازی‌های مورد نظرشان را با ۲۰% تخفیف بخرند».

توضیحِ Game Pass با مثال

گیم پس شبیه Netflix است. وقتی شما عضو شبکه نتفلیکس می‌شوید، ماهانه مبلغ معینی را پرداخت می‌کنید و در عوض فیلم‌ها و سریال‌ها را رایگان تماشا می‌کنید. البته فرصت‌‌تان محدود است چون نتفلیکس بعد از مدت مشخصی، فهرست فیلم‌های خود را تغییر می‌دهد.

گیم پس دقیقا همین‌کار را با بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهد. یعنی شما مبلغ ثابتی (در حدود ۱۰ دلار) را به مایکروسافت پرداخت می‌کنید؛ ولی بیشتر از ۴۰۰ بازی را به رایگان دانلود می‌کنید.

لیست بازی‌های Game Pass هم مثل نتفلیکس متغییر است. یعنی هر ماه، تعدادی بازی از فهرست کم شده و با عناوین جدید جایگزین می‌شوند. البته مایکروسافت چند هفته قبل از حذف شدن یک بازی، خبرش را اعلام می‌کند.

تفاوت گیم پس با Netflix این است که شما بازی‌ها را استریم نمی‌کنید بلکه به شکل کامل روی کنسول‌تان دانلود و نصب می‌کنید. به همین خاطر نیازی به نگرانی درباره سرعت اینترنت و مشکلات احتمالی نیستید. اما در نتفلیکس، شما فیلم و سریال را آنلاین تماشا می‌کنید و امکان دانلودشان را ندارید (مگر این‌که اپلیکیشن مخصوص‌اش را داشته باشید).

انواع گیم پس

اشتراک Xbox Game Pass انواع مختلفی دارد که یکی برای کنسول، یکی برای کامپیوتر و یکی هم برای هر دو مناسب است. ویژگی‌های هر یک از این سرویس‌ها را در ادامه بخوانید.

- کنسول

مایکروسافت سال ۲۰۱۷ برای اولین بار Game Pass for Console را معرفی کرد. این اشتراک چهار ویژگی دارد: ۱) دسترسی رایگان به چهارصد بازی باکیفیت ۲) امکان دانلود بازی‌های جدید در هر ماه ۳) دسترسی رایگان به بازی‌های انحصاری Xbox در روز عرضه‌شان ۴) تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه.

- برای PC

این اشتراک دقیقا مانند گیم‌پس کنسول است. تنها تفاوت گیم پس پی سی این است که روی کامپیوتر شخصی (با Windows 10) نصب می‌شود.

- آلتیمیت یا Ultimate

جدیدترین سرویس مایکروسافت آلتیمیت نام دارد. شما با خرید Game Pass Ultimate علاوه بر امکانات گیم پس‌های معمولی، اشتراک EA Play و Live Gold را هم به رایگان دریافت می‌کنید. در ضمن می‌توانید این اکانت را روی موبایل اندرویدی خودتان هم نصب کنید تا از xCloud استفاده کنید. ایکس‌کلاد یا Xbox Cloud Gaming اجازه می‌دهد شما بازی‌های کنسول مثل Forza 4 را از طریق اینترنت، روی گوشی‌تان بازی کنید.

تاریخچۀ Game Pass برای ایکس باکس

سرویس Xbox Game Pass برای اولین بار در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ در دسترس گیمرها قرار گرفت. البته کسانی که آن زمان اشتراک لایوگلد داشتند، هشت روز جلوتر، یعنی در تاریخ ۳ خرداد از این قابلیت استفاده کردند.

آقای Phil Spencer رئیس ایکس باکس درباره این اقدام مایکروسافت گفته بود: «هدف ما این است که گیم پس را به هر دستگاهی که شما می‌خواهید روی آن بازی کنید، بیاوریم».

بنابراین، در سال ۱۳۹۸، مایکروسافت Game Pass for PC را برای ویندوز ۱۰ معرفی کرد و یک سال بعد هم قابلیت استفاده از آن روی موبایل‌های اندرویدی را فعال کرد.

طبق آخرین آمار به دست آمده، ایکس باکس گیم پس در سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۱۸ میلیون کاربر از سراسر جهان دارد. این در حالی است که سرویسِ مشابهِ شرکت سونی یعنی PlayStation Now تا این لحظه فقط ۲.۲ میلیون کاربر جذب کرده.

پاسخ به چند سوال مهم درباره ایکس باکس گیم پس

۱. گیم پس Xbox در ایران هم قابل خرید و استفاده است؟

بله؛ گیمرهای ایرانی هم قابلیت خرید و استفاده از Game Pass را دارند. البته ویژگی‌هایی مثل xCloud رسما برای ایران فعال نشده و نیازمند تغییر IP یا تغییر DNS است.

۲. برای دانلود بازی‌ها در گیم پس هیچ پولی نمی‌دهیم؟

خیر؛ دانلود همه بازی‌ها در ایکس‌باکس گیم‌پس رایگان است و شما هیچ پولی نمی‌دهید.

۳. بازی‌ها بعد از دانلود روی کنسول می‌مانند؟

تا زمانی که اشتراک Xbox Game Pass شما تمام نشده باشد، بازی‌ها روی کنسول‌تان باقی می‌مانند. بعد از تمام شدن اشتراک هم از روی کنسول پاک نمی‌شوند، اما قفل می‌شوند.

۴. برای استفاده از Game Pass به اینترنت نیاز داریم؟

بله؛ برای دانلود و اجرای بازی‌های این اشتراک نیاز به اتصال اینترنت دارید. اما میزان مصرف اینترنت گیم پس زیاد نیست.

تعریف گیم پس آلتیمیت

این سرویس ترکیبی از گیم پس کنسول و پی‌سی در کنار امکانات Live Gold و EA Play است. با خرید Ultimate، علاوه بر دسترسی به بازی‌های رایگان، نیازی به خرید لایوگلد برای بازی آنلاین ندارید و آرشیو محصولات شرکت Electronic Arts یا همان «ای اِی» هم برایتان رایگان می‌شود.

آقای Ben Decker مدیر خدمات گیمینگ ایکس باکس می‌گوید: «این سرویس Game Pass را با لایوگلد به قیمت ۱۴.۹۹ دلار در ماه ترکیب می‌کند. کاربرهای ما درخواست اشتراکی را داشتند که علاوه بر دانلود بازی، نیازی به هزینه اضافی برای مولتی‌پلیر و Xbox Network نداشته باشد. به همین دلیل، آلتیمیت را برایشان طراحی کردیم».

اتفاقات مهمی که که بعد از معرفیِ Ultimate رخ داد

دو اتفاق مهم بعد از عرضه Xbox Game Pass Ultimate اضافه شدنِ اشتراکِ «ای‌اِی پلی» و بازی‌های شرکت Bethesda به این سرویس بود.

اضافه شدن EA Play به گیم پس

درست همزمان با عرضه ایکس باکس سری ایکس و اس، مایکروسافت آپدیتِ جدیدِ گیم پس آلتیمیت را هم اعلام کرد. کاربران از تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ (۱۰ نوامبر ۲۰۲۰) به خدمات شرکت Electronic Arts در طرحِ EA Play دسترسی پیدا کردند.

ای‌اِی پلی که قبلا با نام‌های EA Access و Origin Access هم شناخته می‌شد، شباهت زیادی با گیم پس دارد. مشترکان این سرویس می‌توانند بازی‌هایی که توسط شرکت الکترونیک آرتز عرضه شده را به رایگان دانلود کرده و از تخفیف‌های ویژه‌ای برای خرید DLC و محتواهای جانبی استفاده کنند.

با اضافه شدنِ این اشتراک به آلتیمیت، کاربران بدون پرداخت هزینه اضافی، همۀ عناوین مهم ای‌اِی مثل FIFA، Titanfall، Mass Effect و Battlefield را در اختیار خواهند داشت.

اضافه شدن بازی‌های شرکت بتسدا به گیم پس آلتیمیت

بعد از این‌که Microsoft شرکت بازی‌سازیِ Bethesda را خرید، خبرِ اضافه شدن بعضی از تولیدات این شرکت به گیم پس همه‌جا پیچید. مایکروسافت هم در واکنش به این اتفاقات، فهرستی از ۲۰ بازی بتسدا که برای کاربران آلتیمیت رایگان شدند را اعلام کرد که شامل عناوین مهمی مثل Dishonored، Doom Eternal و Fallout بود.

مقایسه Game Pass Ultimate با گیم پس معمولی

گیم پس معمولی همان Game Pass for Console است که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. اما Ultimate نسخه‌ای کامل‌تر از این سرویس است امکانات بیشتری هم دارد. در این‌جا هر دو اشتراک را از لحاظ ویژگی‌ها، قیمت و فهرست بازی‌ها مقایسه می‌کنیم.

مقایسه ویژگی‌ها

مهم‌ترین ویژگی هر دو محصول، دانلود رایگان بازی است. گیم پس معمولی و آلتیمیت از این نظر هیچ فرقی با هم ندارند. اما اشتراک‌های معمولی دارای Live Gold نیستند. یعنی کسانی که Game Pass عادی بخرند، برای بازی‌های آنلاین باید ماهانه حدود ۹.۹ دلار هم صرفِ خرید لایوگلد بکنند.

از طرفی، کاربران آلتیمیت می‌توانند اکانت خود را هم روی کنسول Xbox و هم روی PC و موبایل فعال کنند. این در حالی است که گیم پس عادی فقط روی ایکس باکس قابل استفاده است.

علاوه بر این‌ها، ای‌اِی پلی هم صرفا برای اشتراک‌های Ultimate فعال شده و کاربران معمولی به آرشیو الکترونیک آرتز دسترسی ندارند.

گیم پس التیمیت ۵ دلار از اشتراک‌های معمولی گران‌تر است. اما این نکته را فراموش نکنید که شامل Live Gold و EA Play هم هست. یعنی از نظر قیمتی، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

البته اگر اهل بازی‌های آنلاین نباشید، با خرید Game Pass عادی می‌توانید ۵ دلار صرفه‌جویی کنید – که در ایران رقم قابل توجهی است. اما اگر هدف‌تان از خرید این اشتراک‌ها تجربۀ مولتی‌پلیر باشد، خرید Ultimate گزینه بسیار بهتری است؛ چون در غیر این صورت باید ۹/۹ دلار (حدودا ۳۸۰ هزار تومان) هم برای لایوگلد خرج کنید.

در ایران به دلیل فروش گیم پس ۱ دلاری، شما می‌توانید این سرویس را با هزینه خیلی کمتری تهیه کنید. بنابراین، رقم‌های ذکر شده برای مقایسه در ایران مناسب نیست.

مقایسه لیست بازی‌ها

فهرست بازی‌های Game Pass و آلتیمیت تا حدود زیادی مشابه است. اما از آن‌جایی که اشتراک‌های معمولی EA Play ندارند، بازی‌هایشان کمتر خواهد بود. مشترکان Xbox Game Pass Ultimate فهرست بازی‌های PC و ای‌اِی را هم روی اکانت خود مشاهده می‌کنند و انتخاب‌هایشان بیشتر است.

شما می‌توانید لیست بروزرسانی شدۀ بازی‌های گیم‌پس را اینجا مشاهده کنید.

گیم پس مایکروسافت بهتر است یا PS PLUS شرکت سونی؟

مقایسه Game Pass با پی‌اس پلاس کار درستی نیست چون این دو سرویس با هم متفاوت‌اند. پلاس برای بازی‌های آنلاین کاربرد دارد و ماهانه یک الی دو بازی رایگان را به کاربرانش ارائه می‌دهد. اما گیم پس مخصوص دانلود بازی رایگان است و شما را وارد یک Game Library با بیش از ۱۰۰ عنوان می‌کند.

بهترین روش برای بررسی اشتراک‌های مایکروسافت و سونی، مقایسه Game Pass در مقابلِ PS Now است. «پلی استیشن ناو» هم یک اشتراک ماهانه است که اجازه دانلود بیش از ۸۰۰ بازی رایگان را به گیمرهای Sony می‌دهد.

با این‌که از نظر تعدادِ بازی‌های پی‌اس‌نو جلوتر به نظر می‌رسد، اما اغلب عناوینی که در آرشیوش وجود دارد قدیمی‌اند. یعنی سونی در این بخش کمیت را به کیفیت ترجیح داده. این در حالی است که گیم‌پس پر از بازی‌های جدید است و عناوین انحصاری را در روزِ عرضه به آرشیوش اضافه می‌کند (کاری که سونی انجام نمی‌دهد).

از طرفی، PS Now هیچ امکانات جانبی‌ای ندارد و بعد از خریدش، همچنان نیازمند خرید PS Plus برای بازی آنلاین هستید. ولی گیمرهای ایکس باکس بعد از خرید آلتیمیت نیازی به لایوگلد ندارند و بعلاوه، ای‌ای‌پلی را هم به رایگان دریافت می‌کنند.

به همین دلیل، در مجموع گیم پس از PS Plus و PS Now بهتر است.

نکته: بعد از معرفی پلاس جدید، PS Now با اشتراک‌های جدید پرمیوم و اکسترا ترکیب شد.

روش‌های خرید گیم پس معمولی و Ultimate در ایران

در ایران برای خرید اکانت‌های گیم پس سه روش دارید: خرید با گیفت کارت، خرید یک دلاری و خرید مستقیم.

روش اول: گیفت کارت

دو نوع گیفت کارت در بازار وجود دارد. اگر شما گیفت کارت مخصوص گیم پس را خریده باشید، یک کد ۲۵ رقمی دریافت می‌کنید. بعد از وارد کردنِ این کد در بخشِ Use a Code در استور، اشتراک شما فعال می‌شود.

اما اگر گیفت‌های دلاری تهیه کرده باشید، اول باید Microsoft Balance خود را شارژ کنید و بعد خودتان اشتراک مورد نظرتان را بخرید. در واقع، کد Redeem را مثل روش قبلی وارد اکانت‌تان می‌کنید و بعد با پولی که وارد حساب‌تان می‌شود، گیم پس می‌خرید.

روش دوم: گیم پس‌های ۱ دلاری

در ایران روش دیگری برای خرید Game Pass معمولی و آلتیمیت وجود دارد که با نام «یک دلاری» شناخته می‌شود. بعضی از فروشندگان، با استفاده از پیشنهادها و تخفیف‌های مایکروسافت، اشتراک‌ها را با قیمت بسیار کمتری تهیه کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

قیمت این اکانت‌ها بسیار کمتر از اکانت‌های گیفت‌کارتی است. اما کاملا قانونی هستند و هیچ مشکلی برای کنسول یا PC شما به‌وجود نمی‌آورند.

از نظر امکانات هم تفاوتی با با گیم‌پس‌های گیفت‌کارتی ندارند و همه ویژگی‌هایشان یکسان است. تنها فرق مهم‌شان، نحوه وارد کردنشان روی کنسول است.

روش سوم: خرید مستقیم

اگر جزو گیمرهایی باشید که به Credit Card یا حساب‌های دلاری دسترسی دارند، می‌توانید گیم پس را مستقیما تهیه کنید. یعنی وارد Store می‌شوید و بعد از انتخاب نوع اشتراک‌تان، با وارد کردن شماره کارت و رمز خود، خریدتان را تکمیل می‌کنید.

آموزش استفاده از گیم پس بعد از خرید

گیم رنتر آموزش وارد کردن گیم پس آلتیمیت روی کنسول، PC و موبایل را برای شما تهیه کرده. با مطالعه این راهنما می‌توانید به راحتی اشتراک‌های ۱ دلاری را فعال کرده و دانلود رایگان بازی را شروع کنید.

اما اگر از روش گیفت کارت استفاده کرده‌اید، آموزش استفاده‌اش به شکل زیر خواهد بود:

🔸 کد ۲۵ رقمی (Redeem Code) را دریافت کنید.

🔸 وارد Store در کنسول ایکس باکس‌تان بشوید.

🔸 کد مورد نظر را در قسمت Use a Code وارد کنید.

🔸 وارد قسمت Setting بشوید و گزینه Payment & Billing را بزنید.

🔸 در کادر سوم (از سمت چپ)، شارژ حساب‌تان را بررسی کنید.

🔸 اگر گیفت‌کارت را درست وارد کرده باشید، در این قسمت نمایش داده خواهد شد.

🔸 حالا دوباره به Store بروید و گیم پس مورد نظرتان را بخرید.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله «چگونه کد گیم پس را وارد کنیم؟» را مطالعه کنید.

نکاتی که باید درباره نرم افزارهای Game Pass بدانید

ایکس‌باکس گیم‌پس دو نرم افزار ویژه برای اندروید و ویندوز ۱۰ دارد. معرفی کوتاه و نکاتی که باید درباره‌شان بدانید را در ادامه مطالعه کنید.

  • Xbox Game Pass Android

شما می‌توانید نرم افزار اندروید گیم پس را از گوگل پلی دانلود کنید. این اپلیکیشن دارای سه ویژگی اصلی است: مدیریت دانلود بازی‌ها، استریم بازی‌ها به شکل آنلاین و مشاهده امتیازها و تروفی‌ها.

با مدیریت دانلود شما شانس این را دارید که بازی‌ها را از روی موبایل روی کنسول یا PC خودتان دانلود کنید. استریم بازی‌ها هم به شما اجازه می‌دهد که عناوین مهم ایکس باکس را از طریق اینترنت روی موبایل‌تان تجربه کنید. (البته این کار به اینترنت پرسرعت با حداقل سرعت دانلود ۵ مگابایت بر ثانیه نیاز دارد).

  • Xbox App for Windows 10

شما می‌توانید نرم افزار ایکس باکس برای ویندوز ۱۰ را به رایگان دانلود کنید. کاربران با این اپلیکیشن می‌توانند بازی‌های گیم پس را روی کامپیوتر نصب کنند، با سایر گیمرها چت کنند و از آخرین اخبار مربوط به Game Pass مطلع شوند.

ارزش خرید گیم پس در ایران

گیمرها می‌خواهند بدانند «آیا گیم‌پس ارزش خرید دارد؟». بنابراین، با یک مقایسه کامل جواب این سوال را پیدا خواهیم کرد.

بازی Doom Eternal را به عنوان مثال در نظر بگیرید. برای خرید دیسک این محصول شما باید در حدود ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان هزینه کنید. حتی CDKey دووم اترنال هم حداقل ۴۰۰.۰۰۰ تومان قیمت دارد.

حالا فرض کنید یک کاربر ایکس باکس وان با کمتر از ۱۰۰.۰۰۰ هزار تومان اشتراک گیم پس یک دلاری خریده. این شخص نه تنها بازی دووم اترنال اورجینال را به رایگان دانلود خواهد کرد، بلکه ۴۰۰ بازی رایگان دیگر مثل Fallout و Yakuza را هم در اختیار خواهد داشت. علاوه بر این‌ها، برای لایوگلد هم هزینه‌ای نخواهد کرد.

سوال این‌جاست: «آیا پرداخت مبلغی کمتر از صد هزار تومان برای دسترسی به بیش از چهارصد بازی ارزش خرید ندارد؟». قطعا خرید Game Pass و Game Pass Ultimate برای همه گیمرهای Xbox ارزشمند است.

نکته: قیمت‌های ذکر شده در این بخش مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ هستند.

تفاوت گیم پس و آل اکسس (Xbox All Access) چیست؟

بعضی از فروشنده‌های داخلی به اشتباه گیم پس آلتیمیت را با عنوان All Access معرفی می‌کنند. اما این دو سرویس هیچ ارتباطی به هم ندارد. ایکس‌باکس آل‌اکسس به گیمرها اجازه می‌دهد یک کنسول Xbox Series X یا Series S را با ۲۴ ماه اشتراک آلتیمیت به شکل قسطی بخرند.

در این طرح، گیمرها بدون پیش‌پرداخت، ماهانه ۲۴ دلار به مایکروسافت پرداخت کرده و یک کنسول نسل نهم و اکانت Ultimate دریافت می‌کنند. این سرویس ارتباطی با گیم پس نداشته و دو موضوع کاملا متفاوت‌اند.

سوالات پرتکرار درباره گیم پس

گیم پس چیست؟

گیم پس یک اشتراک پولی بازی‌های رایانه‌ای است که در ازای مبلغی مشخص، بیشتر از 400 بازی رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. سرویس Game Pass توسط شرکت مایکروسافت عرضه شده و برای کنسول‌های ایکس باکس، سیستم عامل‌های ویندوز و موبایل‌های اندرویدی کاربرد دارد.

منظور از گیم پس آلتیمیت چیست؟

نسخه آلتیمیت یا Ultimate در گیم پس دارای لایو گلد و EA Play بوده و روی دو دستگاه به شکل همزمان قابل استفاده است. قیمت سرویس گیم پس آلتیمیت از نسخه استاندارد بیشتر است اما بازی‌ها و امکانات بیشتری دارد.