معرفی PS Plus جدید: ویژگی‌ها، قیمت و نحوه خرید

Saturday، ۱۰ Ordibehesht ۱۴۰۱

پلی استیشن پلاس جدید یک سرویس اشتراک بازی ماهانه هست که در سال ۲۰۲۲ توسط شرکت Sony و در سه گروه اسنشال، اکسترا و پرمیوم معرفی شد.

در این صفحه همه نکاتی که باید درباره خرید، قیمت و آپشن‌های این محصولات بدونید رو پیدا می‌کنید.

معرفی انواع Tier در پلی استیشن پلاس جدید

قبل‌تر، Plus فقط در نوع استاندارد به فروش می‌رسید و ویژگی‌های ثابتی داشت. اما پلاس جدید ۳ پکیج متفاوت رو با نام‌های Essential، Extra و Premium به گزینه‌های شما اضافه می‌کنه.

پلاس اسنشال

این اشتراک در واقع همون PS Plus معمولیه که اجازه می‌ده از مولتی پلیر استفاده کنید و هر ماه دو بازی رایگان رو هم دانلود کنید.

ویژگی‌ها:

  • دسترسی به مولتی پلیر بازی‌ها.
  • دانلود ۲ بازی رایگان در ماه.
  • فضای ابری برای ذخیره Save ها.
  • تخفیف‌های ویژه در خرید بازی.

پلاس اکسترا

اشتراک Extra همه امکانات پلاس معمولی رو داره. ولی یک آرشیو رایگان از ۴۰۰ بازی PS4 و PS5 رو هم در اختیار شما قرار می‌ده.

ویژگی‌ها:

  • ۴۰۰ بازی رایگان پلی استیشن ۴ و ۵
  • بازی آنلاین.
  • فضای ابری.
  • تخفیف در خرید.

پلاس پرمیوم

با پرداخت مبلغ بیشتر و خرید Premium Plus، علاوه بر ۴۰۰ بازی رایگان از نسل هشتم و نهم، ۳۴۰ بازی کلاسیک و قدیمی از کنسول‌های PS1 تا PS3 و حتی PSP هم دریافت می‌کنید.

ویژگی‌ها:

  • ۳۴۰ بازی رایگان کلاسیک از کنسول‌های نسل قبل.
  • ۴۰۰ بازی رایگان از پی اس فور و فایو.
  • بازی آنلاین.
  • فضای ابری.
  • تخفیف‌های ویژه.

منظور از Plus Deluxe چیه؟

علاوه بر سه مدل پلاس جدید معرفی شده، شرکت سونی یک اشتراک دیلاکس رو هم در نظر گرفته. این محصول در کشورهایی که به Cloud Streaming دسترسی نداشته باشند عرضه می‌شه و در واقع همون اشتراک پرمیومه که با قیمت کمتری به فروش می‌رسه.

از اونجایی که امکان استریم بازی در بعضی از کشورها وجود نداره، خرید اشتراک پرمیوم در اون نقاط بی‌معنیه؛ چون بازی‌های PS3 فقط با اینترنت قابل اجرا هستند. بنابراین، سونی اشتراک Deluxe رو هم معرفی کرده تا گیمرها در این کشورها ازش استفاده کنند و پول اضافی پرداخت نکنند.

قیمت‌های جدید سرویس PlayStation Plus

بعد از معرفی Tier های پلاس، همه توجه‌ها به قیمت‌ها جلب بود. خبر خوب اینه که پلاس اسنشال (اشتراک استاندارد) تغییر قیمت نداشته و با همون ۹.۹۹ دلار عرضه می‌شه.

ولی برای پلاس Extra باید ۱۴.۹۹ دلار در ماه پرداخت کنید و نسخه Premium هم از ۱۷.۹۹ دلار به فروش می‌رسه.

جدول زیر قیمت‌های کامل پلاس جدید در حالت ماهانه، سه ماهه و سالانه رو نشون می‌ده.

با تغییر پی اس پلاس، چه اتفاقی برای PS Now می‌افته؟

بعد از نهایی شدن و عرضه اشتراک‌های سه‌گانه Plus، سرویس پی اس ناو دیگه ارائه نخواهد شد. در واقع، PS Now با Plus Extra ترکیب می‌شه و بازی‌هاش از طریق این اشتراک در دسترس قرار می‌گیره.

اگه در حال حاضر سرویس PS Now دارید، نگران نباشید. سونی اعلام کرده که اشتراک‌های سابق بدون هزینه اضافی به پلاس جدید تبدیل خواهند شد.

مقایسه پلی استیشن پلاس اکسترا و پرمیوم با گیم پس

مقایسه پلاس با گیم پس قبل از معرفی آپشن‌های جدید کار درستی نبود؛ چون مایکروسافت یک سرویس دانلود رایگان بازی راه انداخته بود ولی سونی فقط چند ویژگی ساده رو به گیمرها ارائه می‌کرد.

اما با ورود The-All New Plus، امکان مقایسه مستقیم دو محصول هم فراهم شده.

از نظر قیمت، خرید Game Pass آلتیمیت هنوز هم به‌صرفه‌تره. شما با پرداخت ۱۵ دلار در ماه، هم بازی‌های رایگان دارید، هم عناوین انحصاری براتون در دسترسه و هم می‌تونید از EA Play و Live Gold استفاده کنید.

ولی پلاس پرمیوم ۱۸ دلاره و هیچکدوم از بازی‌های انحصاری جدید رو برای شما رایگان نمی‌کنه. پس یعنی پول بیشتری پرداخت می‌کنید و امکانات کمتری عایدتون می‌شه.

البته، از اونجایی که آرشیو بازی‌های PlayStation همیشه قوی‌تر بوده، شاید این هزینه اضافی ارزش خریدش رو توجیه کنه. طبق گفته سونی، محصولاتی مثل God of War، Spider-Man و The Last of Us که جزو محبوب‌ترین بازی‌های تاریخ هستند، از طریق پلاس جدید قابل دانلود خواهند بود.

نکته دیگه اینه که با گیم پس آلتیمیت، شما یک آرشیو از بازی‌های کامپیوتر موبایل هم به دست میارید. ولی The New Plus این گزینه رو نداره و فقط روی کنسول پلی استیشن قابل استفاده هست.

ارزش خرید PS Plus بالاتر رفته؟

با در نظر گرفتن امکانات جدید و قیمت‌های پلاس، ارزش خرید این محصول برای عده خاصی از گیمرها بالاتر رفته. اگه شما عناوین برتر شرکت سونی رو تجربه نکرده باشید و یا دوست داشته باشید از نو تجربه‌شون کنید، خرید Plus Extra و Premium گزینه خوبیه؛ و تا ۷۴۰ بازی رایگان در اختیارتون قرار می‌ده.

ولی اگه گیمری هستید که همیشه منتظر بازی‌های جدید و داغه، خرید پلاس‌های اکسترا یا پرمیوم کمکی بهتون نمی‌کنه. فهرستی که پلی استیشن برای Tier های جدید معرفی کرده فقط شامل بازی‌های چند سال گذشته هست و محصولات سال رو باید جداگانه بخرید.

کدوم پلی استیشن پلاس بهترین گزینه شماست؟

برای گیمرهای ایرانی، خرید PlayStation Plus Extra بهترین گزینه هست. این اشتراک ۴۰۰ بازی PS4 و PS5 رو داره و قیمتش هم قابل قبوله. (۱۴.۹۹ دلار).

به نظر می‌رسه نسخه پرمیوم در ایران طرفدار زیادی نداشته باشه چون بازی کلاسیک PS3 و نسل‌های قبل‌تر به شکل کرکی در دسترس همه وجود دارند و علاقه زیادی بهشون نشون داده نمی‌شه. بنابراین، افراد زیادی نیستند که برای ۳۴۰ تا بازی قدیمی، هزینه اضافی پرداخت کنند.

کمبودهای سرویس جدید سونی که باعث انتقادات شده

با وجود اینکه اکثر منتقدها از پلاس جدید استقبال کردند، اما نقدهایی هم بهش وارده. سه موردی که در ادامه می‌بینید، از نظر اکثر متخصص‌ها ضعف‌های اصلی سابسکریپشن سونی به حساب میان.

اجباری بودنِ Stream برای بازی‌های PS3

متاسفانه اگه بخواید با خرید پلاس پرمیوم بازی‌های قدیمی PlayStation 3 رو تجربه کنید، حتما باید اینترنت داشته باشید. شرکت سونی اعلام کرده که شبیه سازی سخت افزارهای قدیمی روی PS5 کار سختیه. بنابراین باید محصولات کلاسیک رو استریم کنید.

با توجه به سرعت اینترنت و وضعیت فعلی، احتمالا این گزینه در ایران هیچ کاربردی نداشته باشه.

عدم عرضه بازی‌های انحصاری برای پلاس

گیم پس آلتیمیت به کاربرهای خودش اجازه می‌ده تولیدات انحصاری مایکروسافت مثل Halo Infinite و Forza رو در همون روز عرضه دانلود کنند. اما پلاس جدید همچین قابلیتی نداره و شما همچنان باید برای بازی‌های سال هزینه کنید.

قیمت بالاتر نسبت به رقبا

در حالت سالانه، قیمت‌های New Plus از رقبا کمتره. ولی وقتی ویژگی‌های ارائه شده رو در نظر بگیرید، قیمت گیم پس به‌صرفه‌تره. به همین خاطر منتقدها می‌گن Sony باید تجدید نظر کنه و هزینه‌ اشتراک‌های جدیدش رو کاهش بده.

نکاتی که باید قبل از خرید Plus Extra و Premium بدونید

تجربه ثابت کرده که با ورود یک محصول جدید به دنیای گیمینگ، سر و کله سودجوها هم پیدا می‌شه. یعنی ممکنه فروشگاه‌های نامعتبر قصد فروش پلاس جدید به شکل اکتیو و دی اکتیو رو داشته باشند؛ که غیر قانونیه.

بهتره The-All New Plus رو از مراجع معتبری مثل گیم رنتر که مجوزهای لازم برای این کار رو دارند تهیه کنید. اینجوری، خیال‌تون درباره قانونی بودن اشتراک راحته و خدمات تضمینی دریافت می‌کنید.

چند نکته مهم دیگه:

  • پلی استیشن پلاس جدید از تیر ماه ۱۴۰۱ و در ابتدا برای کشورهای آسیایی عرضه می‌شه.
  • به دلیل تحریم‌ها، ممکنه امکاناتی مثل Streaming در ایران فعال نباشه و نیاز به تغییر DNS یا آی پی داشته باشید.
  • به خاطر درصدهای تخفیف بالا در اشتراک‌های سه ماهه و سالانه پلاس Extra و Premium، خرید سرویس‌های بلند مدت بیشتر از ماهانه توصیه می‌شه چون قیمت نهایی خیلی پایین‌ترین براتون داره.

سوالات رایج درباره پلاس جدید

پلی استیشن Plus جدید چیه؟

یک اشتراک دانلود بازی رایگان برای کنسول‌های شرکت سونی هست که در سال ۱۴۰۱ در سه مدلِ اسنشال، اکسترا و پرمیوم معرفی و عرضه شد.

قیمت پلاس Extra و Premium چقدره؟

اشتراک اکسترا با قیمت ۱۴.۹۹ دلار در ماه و نسخه پرمیوم با ۱۷.۹۹ دلار به فروش می‌رسه.

پلاس جدید در ایران هم قابل خریده؟

بله. شما می‌تونید اشتراک‌های جدید PSN Plus رو از فروشگاه‌های معتبر ایرانی تهیه کنید.

فرق پلاس معمولی با جدید چیه؟

Plus Essential یا همون معمولی آرشیو بازی‌های رایگان نداره. ولی پلاس‌های جدید تا ۷۰۰ بازی رایگان رو در اختیار شما قرار می‌دن.