بررسی گیم پس: چقدر ارزش خرید دارد؟

Tuesday، ۱ Aazar ۱۴۰۱

با محبوب شدن اشتراک گیم پس بین کاربرهای ایکس باکس و کامپیوتر در ایران، گیمرهای بیشتری به خرید آن علاقه‌مند شده‌اند.

اما مثل هر تصمیم مهمی، به یک بررسی دقیق و کامل نیاز دارند تا از انتخاب‌شان مطمئن شوند.

در این پست از گیم رنتر، هر چیزی که باید درباره اشتراک‌ها و گیفت کارت‌های Game Pass بدانید را پیدا می‌کنید و با کمک آمار شفاف متوجه ارزش خریدش می‌شوید.

معرفی کوتاه گیم پس

سرویس Game Pass یک اشتراک پولی برای دانلود رایگان بازی‌های ایکس باکس روی کنسول و کامپیوتر است. شما با عضویت در این سرویس، فهرستی از محصولات شرکت مایکروسافت، EA، بتسدا و... را بدون پرداخت هزینه دریافت می‌کنید.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله «گیم پس چیست؟» را مطالعه کنید.

چه امکاناتی در Game Pass وجود دارد؟

کاربرهای گیم پس به امکاناتی مانند Live Gold و بازی رایگان دسترسی دارند. اما این سرویس ویژگی‌های بیشتری هم دارد که در ادامه می‌خوانید.

بازی رایگان

بعد از عضویت در Game Pass، لیستی با بیشتر از ۲۰۰ بازی جدید و کلاسیک برای شما باز می‌شود. شما می‌توانید بدون محدودیت، هر تعداد از این عناوین را دانلود و تا زمانی که اشتراک فعال دارید، بازی کنید.

آنلاین شدن

همه انواع گیم پس (استاندارد و آلتیمیت) دارای لایو گلد هستند. یعنی بعد از خریدشان، می‌توانید هر بازی‌ای که مد نظرتان بود را با دیگران آنلاین بازی کنید. این ویژگی حتی برای دیسک‌هایی که خریده‌اید هم کاربرد دارد.

دسترسی به عرضه جهانی بازی‌ها

شرکت مایکروسافت بازی‌های انحصاری ایکس باکس مثل Halo و Forza Horizon را همزمان با انتشار جهانی، در اختیار کاربرهای گیم پس قرار می‌دهد.

اگر جزو مشترکین باشید، در روز انتشار، بازی‌های انحصاری را به رایگان دانلود می‌کنید.

تست بازی‌های جدید

حتی اگر یک بازی به فهرست گیم پس اضافه نشود، امکان تِست ۱۰ ساعته برای آن فعال می‌شود. مثلا وقتی FIFA 23 عرضه شد، کاربرهای Game Pass اجازه داشتند ده ساعت از گیم پلی را به رایگان تجربه کنند و اگر خوش‌شان آمد، بازی را با تخفیف بخرند.

استریم بازی

قابلیت استریم یا Cloud Gaming یعنی شما بدون نیاز به نصب و فقط از طریق اتصال به اینترنت، بازی می‌کنید.

این ویژگی در گیم پس موبایل هم فعال است و شما می‌‌توانید عناوین ایکس باکس را با اینترنت روی گوشی اندرویدی‌تان بازی کنید.

تخفیف‌های ویژه

با داشتن گیم پس، شما از ۲۰ تا ۷۰ درصد تخفیف در خرید بازی و DLC دریافت می‌کنید.

ارزش خرید گیم پس در ایران چقدر است؟

اگر میانگین قیمت بازی‌های ایکس باکس را ۶۰ دلار در نظر بگیریم، هزینه خرید هر دیسک حدود ۲ میلیون تومان است. حالا اگر شما فقط ۶ بازی در سال بخرید، یعنی باید ۱۲ میلیون تومان (ماهانه ۱ میلیون تومان) هزینه کنید.

این در حالی است که قیمت گیفت کارت گیم پس ماهانه کمتر از ۳۰۰ هزار تومان است و بیشتر از ۲۰۰ بازی را رایگان می‌کند.

در ضمن، گیم پس لایو گلد و EA Play را هم برای شما رایگان می‌کند. اگر قرار بود این دو اشتراک را جداگانه می‌خریدید، باید ماهانه حدود ۱ میلیون تومان هزینه می‌کردید.

با یک حساب سر انگشتی، می‌توان گفت گیم پس هزینه‌های شما را از ۱۲ میلیون در سال به حداکثر ۳ میلیون تومان کاهش می‌دهد و به همین دلیل، ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله قیمت گیم پس را مطالعه کنید.

گیم پس بهتر است یا پلاس؟

با معرفی پلاس جدید، پلی استیشن سعی کرده با Game Pass رقابت کند. اما از نظر امکانات کمبودهای بزرگی دارد: قیمتش بیشتر است، تعداد بازی‌هایش کمتر است و شامل اشتراک‌های جانبی مثل EA Play نمی‌شود.

بنابراین، در حال حاضر و با توجه به ویژگی‌ها و قیمت پلاس اکسترا و پریمیوم، گیم پس گزینه بهتری است.

برای مقایسه تکیمیلی با جزییات بیشتر، مقاله گیم پس یا پلاس را مطالعه کنید.

بهترین نوع گیم پس کدام است؟

بررسی انواع گیم پس نشان می‌دهد که نوع «آلتیمیت» بهترین است. این اشتراک علاوه بر همه ویژگی‌های کاربردی، قابلیت استفاده روی دو دستگاه مجزا را هم دارد. یعنی هم روی کنسول و هم روی پی سی فعال می‌شود.

گیمرهای زیادی در ایران با تهیه گیم پس آلتیمیت آن را با دوست خودشان شریک می‌شوند و از این طریق هزینه‌هاشان را نصف می‌کنند. اگر شما هم قصد استفاده از این روش را دارید، مقاله گیم پس هوم و غیر هوم را بخوانید.

نتیجه گیری بررسی گیم پس

با در نظر گرفتن قیمت‌ها، Game Pass هزینه‌ خرید بازی قانونی برای گیمرهای ایرانی را تا ۷۵% کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ویژگی‌هایی مثل لایو گلد و EA Play را هم بدون هزینه اضافی در اختیارشان قرار می‌دهد تا به بازی آنلاین هم دسترسی داشته باشند.

همه این موارد نشان از ارزش خرید بالای این محصول داشته و به خصوص در شرایط فعلی که نواسانات ارز تهیه بازی را دشوار کرده، قدرت خرید بازی‌بازهای ایرانی را بالا می‌برد.

سوالات رایج شما

گیم پس چقدر ارزش خرید دارد؟

بله. ارزش خرید Game Pass بالاست چون هزینه خرید بازی‌تان را تا ۷۵% کاهش می‌دهد.

کدام اشتراک Game Pass بهتر است؟

اشتراک Ultimate به دلیل امکانات بیشتر و قابلیت فعالسازی روی دو دستگاه، گزینه بهتری است.