قیمت گیم پس یک‌شبه ۵۰٪ بالا رفت ولی آینده اشتراک مایکروسافت روشن به نظر می‌رسد

۲.۵٪ برگشت به کیف پول 🎁 خریدت همیشه به‌صرفه‌ست
گیم رنتر

قیمت گیم پس یک‌شبه ۵۰٪ بالا رفت ولی آینده اشتراک مایکروسافت روشن به نظر می‌رسد

شنبه، ۱۲ مهر ۱۴۰۴

در تاریخ نهم مهر ماه سال ۱۴۰۴ (اول اکتبر ۲۰۲۵)، شرکت مایکروسافت خبر از تغییرات بزرگی برای «گیم پس» داد که شامل عوض شدن نام برخی از اشتراک‌ها و البته مهم‌تر از همه افزایش ناگهانی قیمت گیم پس آلتیمیت به میزان ۵۰٪ بود. 

با وجود این‌که خبر افزایش قیمت‌ها خشم بسیاری از طرفداران این سرویس را برانگیخته و بسیاری از کابران اشتراک گیم پس خود را لغو کرده‌اند، برخی کارشناسان معتقدند قیمت‌های جدید می‌تواند بقای اشتراک بازی مایکروسافت را تضمین کرده و حتی موجب بازده بیشتری برای کاربران بشود.

نگاهی به تغییرات اخیر گیم پس

  • قیمت اشتراک آلتیمیت از ۲۰ دلار در ماه به حدود ۳۰ دلار افزایش یافته

  • اشتراک‌های جدید در سه سطح (اسنشیال، پریمیوم و آلتیمیت) به فروش خواهند رسید

  • اشتراک Ubisoft + Classics و Fortnite Crew به سرویس آلتیمیت اضافه خواهند شد

  • اشتراک آلتیمیت سالانه حداقل ۷۵ بازیِ «روز اولی» دریافت خواهد کرد

  • بازی‌های «روز اولی» فقط با گیم پس آلتیمیت قابل دسترسی خواهند بود

  • بازی‌های جدید که مستقیماً توسط شرکت‌های مایکروسافت ساخته می‌شوند، با تأخیر به اشتراک گیم پس پریمیوم اضافه خواهند شد (به‌جز بازی‌های کالاف دیوتی)

همزمان با افزایش قیمت‌ها، مایکروسافت در تلاشی برای توجیه اقتصادی اشتراک‌های خود همچنین تعداد ۴۸ بازی را یکجا به سرویس‌های اسنشیال، پریمیوم و آلتیمیت اضافه کرد. 

با توجه به تصمیمات مایکروسافت، جدول جدیدِ مزایا و قیمت‌های انواع اشتراک‌های گیم پس به شکل زیر خواهد بود:

ویژگی‌ها

Game Pass Ultimate

Game Pass Premium

Game Pass Essential

قیمت

۳۰ دلار (قبلاً ۲۰ دلار)

۱۵ دلار (هم‌قیمت با اشتراک استاندارد سابق)

۱۰ دلار (هم‌قیمت با اشتراک Core سابق)

تعداد بازی

بیشتر از ۵۰۰ عنوان

حدوداً ۲۰۰ عنوان

حدوداً ۵۰ عنوان

بازی‌های «روز اولی»

حداقل ۷۵ عنوان در سال

ندارد (بازی‌های جدید با تأخیر اضافه می‌شوند)

ندارد

اشتراک EA Play

دارد

ندارد

ندارد

اشتراک Ubisoft+ Classics

دارد

ندارد

ندارد

اشتراک Fortnite Crew

دارد

ندارد

ندارد

بازی آنلاین

دارد

دارد

دارد

امکان استریم بازی 

دارد

دارد

دارد

جوایز ویژه مایکروسافت

دارد (تا سقف ۱۰۰ دلار)

دارد (تا سقف ۵۰ دلار)

دارد (تا سقف ۲۵ دلار)

امتیازهای درون‌برنامه‌ای

دارد

دارد

دارد

نکته: قیمت اشتراک گیم پس PC هم افزایش یافته و از ۱۲ دلار به حدود ۱۷ دلار رسیده ولی مشترکین این سرویس همچنان مثل نسخه آلتیمیت به بازی‌های «روز اولی» یا Day-One دسترسی خواهند داشت.

واکنش‌ کاربرها به تعرفه‌های جدید گیم پس 

شکی نیست که بالا رفتن ناگهانی قیمت گیم پس آن هم تا ۵۰٪ خشم بسیاری از کاربرهای ایکس باکس و پی سی را برانگیخته. 

عده زیادی از کاربرها معتقدند اشتراک Game Pass سنگرِ آخر مایکروسافت برای باقی ماندن در نبرد کنسول‌ها و دنیای گیم بوده و قیمت‌های افزایش‌یافته این شرکت را از دور رقابت خارج می‌کند. تعدادی از گیمرها نیز به نشانه اعتراض به سایت ایکس باکس هجوم بردند تا اشتراکشان را منقضی کنند و این مسئله حتی برای ساعاتی سرورهای سایت ایکس باکس را از کار انداخت. 

البته دیدگاه‌های مثبتی هم در میان کاربرها وجود دارد. مثلاً بعضی‌ها معتقدند پرداخت ۳۶۰ دلار در سال برای دسترسی به ۵۰۰ بازی و ۷۵ عنوان «روز اولی» همچنان گزینه خوبی برای گیمرهاست؛ مخصوصاً این‌که در سال‌های پیش‌رو قیمت بازی‌های تراز اول در جهان از ۷۰ دلار به ۸۰ دلار خواهد رسید. 

آینده گیم پس بعد از تصمیمات بحث‌برانگیز مایکروسافت

با وجود این که واکنش اغلب رسانه‌ها و مشترکین گیم پس به افزایش قیمت‌ها منفی بوده، برخی تحلیل‌گرها آینده اشتراک مایکروسافت را روشن‌تر از قبل می‌بینند.

در سال‌های گذشته، یکی از انتقادات وارده به اشتراک مایکروسافت این بود که بازی‌های شرکت‌های کوچک و بزرگ را قربانی کرده و باعثِ ضرر بازی‌سازها می‌شود. حتی بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت گیم گفته بودند جاه‌طلبی مایکروسافت بازار را برای همه تولیدکننده‌ها خراب کرده. مثلاً یکی از رئیس‌های سابق پلی استیشن، «شان لیدن»، گفته بود ویژگی‌هایی مثل «بازی‌های روز اولی» در گیم پس برای صنعت بازی‌سازی مخرب است.

در راستای همین انتقادها، بازی‌سازهای زیادی از اضافه کردن بازی‌های خود به آرشیو گیم پس خودداری کرده و دست مایکروسافت برای ارائه عناوین متنوع بسته به نظر می‌رسید. 

حالا عده‌ای از تحلیل‌گرها معتقدند بالا رفتن قیمت گیم پس می‌تواند متضمن آینده‌ای باشد که در آن بازی‌سازها با عرضه بازی‌های خود در گیم پس دچار ضرر نشوند و مایکروسافت بتواند قراردادهای منصفانه‌تری عقد کند. به گفته این افراد، اگر چنین اتفاق رخ دهد آینده گیم پس به مراتب روشن‌تر بوده و شاهد حضور بازی‌های بیشتر و بهتر در کنار امکانات جذاب‌تری خواهیم بود.

البته این تحلیل‌ها در حد حدس و گمان‌اند و تحقق‌شان منوط به این است که تعداد کاربرهای اشتراک گیم پس ریزش شدیدی نداشته باشد. 

در حال حاضر، حقیقتِ امر این است که بخش عظیمی از جامعهٔ گیمرهای ایکس باکس و پی سی از تصمیمات مایکروسافت حمایت نکرده و آن را قدمی اشتباه قلمداد می‌کنند که باعث افت شرکت خواهد شد.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ (ژانویه ۲۰۲۱) وقتی مایکروسافت خبر افزایش قیمت اشتراک «لایو گلد» را اعلام کرد، حمله کاربرها به حدی شدید بود که شرکت آمریکایی را مجبور به عقب نشینی و عذر خواهی کرد. مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای در آن زمان حرف خود را پس گرفته و افزایش قیمت را منتفی کرد. حالا بعضی از کاربرها امیدوارند که واکنش‌های منفی به قیمت جدید گیم پس دوباره چنین عاقبتی را رقم زده و موجب عقب‌نشینی مایکروسافت شود.