گیم پس یا پلاس: مقایسه PS Now با Game Pass

Friday، ۱۴ Khordaad ۱۴۰۰

در این صفحه جوابی برای «گیم پس یا پلاس؟» دریافت می‌کنید و همه تفاوت‌های Game Pass با اشتراک PlayStation Now و Collection را متوجه می‌شوید.

مقایسه سرویس‌های گیمینگ مانند پلاس، پلی‌استیشن ناو و گیم پس قبل از خرید ضروری است. کارشناسان گیم رنتر هر چیزی که باید درباره این اشتراک‌ها بدانید برایتان توضیح داده‌اند.

تعریف Game Pass و PS Now به زبان ساده

ایکس‌باکس گیم‌پس و پی‌اس ناو هر دو سرویس‌های اشتراکی بازی‌های ویدیویی هستند. یعنی در ازای پرداخت مبلغ ثابت ماهانه، اجازۀ دانلود و استریم بازی‌های متنوع را به شما می‌دهند.

پلی‌استیشن Now برای کنسول‌های PS4 و PS5 طراحی شده. در حالی که Game Pass ویژه کنسول‌های مایکروسافت (ایکس باکس وان، سری ایکس و اس) است.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله گیم پس چیست را مطالعه کنید.

مقایسه پلاس با گیم پس کار درستی است؟

سوالاتی مثل «گیم پس بهتر است یا پلاس؟» درست نیستند و این دو اشتراک تفاوت‌های زیادی با هم دارند. Plus یک اشتراک مانند Live Gold است که به شما اجازه می‌دهد بازی‌ها را آنلاین بازی کنید. اما گیم پس فهرستی از بازی‌های رایگان را برای دانلود به شما می‌دهد.

بهترین راه برای مقایسه اشتراک‌های سونی و مایکروسافت این است که Game Pass را به عنوان رقیبِ پلی‌استیشن ناو بررسی کنید. جدول زیر، تفاوت‌های هر دو سرویس را نشان می‌دهد.

جدول مقایسه گیم‌پس با پلی استیشن Now

مقایسه Game Pass و PS Now از نظر ویژگی‌ها

با توجه به جدول بالا، می‌توان امکانات پلی استیشن Now را با انواع گیم‌پس مقایسه کرد.

  • تعداد بازی:

از نظر تعداد بازی پی‌اس ناو برتری دارد. این سرویس به شما اجازه دانلود بیشتر از ۸۰۰ بازی رایگان را می‌دهد. در حالی که آرشیو گیم‌پس شامل ۲۰۰ الی ۳۰۰ بازی است.

البته باید بدانید که بسیاری از عناوینِ PS Now قدیمی هستند و متعلق به کنسول‌های PS2 یا PS3 هستند. ولی اکثر بازی‌های Game Pass از نسل هشتم‌اند.

  • دانلود:

مشترکین Game Pass معمولی و آلتیمیت هر تعداد بازی‌ که بخواهند را از فهرست مایکروسافت دانلود می‌کنند. اما دارندگان سرویس پی‌اس ناو فقط ۳۰۰ بازیِ قابل دانلود دریافت می‌کنند؛ برای دسترسی به باقیِ عناوین باید آنلاین باشند و استریم کنند.

  • استریم:

فهرستی از بازی‌های موجود در گیم پس، علاوه بر کنسول و ویندوز، روی موبایل هم قابل اجرا هستند. اما در اشتراک‌های PS Now قابلیت استریم فقط برای کنسول و PC فعال است.

  • بازی‌های نسل قبل:

آرشیو پلی‌استیشن ناو شامل عناوینی از PlayStation 2 تا PlayStation 4 است. گیم‌پس هم بازی‌های ایکس باکس 360 به بعد را به مشترکین خود ارائه می‌کند.

  • سرویس‌های آنلاین:

اشتراک‌های شرکت Sony شامل سرویس‌های آنلاین نیستند. یعنی بعد از خریدِ PS Now همچنان باید برای پی‌اس‌ پلاس هزینه کنید. در غیر این صورت، نمی‌توانید وارد بازی‌های مولتی‌پلیر بشوید.

اما شرکت مایکروسافت بعد از خرید Game Pass Ultimate، اشتراک لایوگلد را هم به رایگان برایتان فعال می‌کند. یعنی برای مولتی‌پلیر نیازمند هزینه اضافی نخواهید بود.

  • جوایز ویژه:

شرکت مایکروسافت برای عناوینی که در فهرست Game Pass Ultimate وجود دارند جوایز ویژه‌ای تحت عنوان Quest در نظر گرفته. شما در حین بازی امتیازهایی دریافت می‌کنید که به Microsoft Reward تبدیل می‌شوند و می‌توانید ازشان در خرید آیتم‌های مختلف استفاده کنید. اما اشتراک‌های سونی هیچ امکانات مشابهی ندارند.

  • پشتیبانی از کامپیوتر:

هر دو سرویس قابلیت استفاده روی ویندوز را دارند.

  • دانلود رایگان بازی‌های سال:

مشترکین گیم‌پس معمولی و آلتیمیت بازی‌های انحصاری‌ای که امسال عرضه شده باشند را از همان روزِ اول به رایگان دریافت می‌کنند. مثلا اگر Halo در سال ۲۰۲۱ به بازار بیاید، مشترکین Game Pass بدون پرداخت هزینه دانلودش خواهند کرد. اما سرویس پی‌اس ناو این ویژگی را ندارد و فقط شامل عناوین قدیمی است.

  • تخفیف‌های ویژه:

اگر بخواهید قبل از حذف شدن، یکی از بازی‌های گیم پس را بخرید، ۲۰ درصد تخفیف دریافت می‌کنید. در ضمن، همۀ خریدهای دیجیتال‌تان مثل DLC، اسکین و کوین شامل ۱۰ درصد تخفیف می‌شود. اما PS Now هیچ تخفیف ویژه‌ای به مشترکین‌اش نمی‌دهد.

امکاناتی که ارزش ایکس‌باکس گیم‌پس را بیشتر می‌کند

در مقایسه سرویس گیم پس با اشتراک‌های Now و یا Collection سونی، برتری مایکروسافت بیشتر به چشم می‌خورد. مثلا فهرست زیر ویژگی‌هایی را نشان می‌دهد که کاربران ایکس‌باکس، PC و موبایل با خرید Game Pass به دست می‌آورند.

هیچ کدام از این موارد در سرویس‌های شرکت سونی به چشم نمی‌خورند.

۱. اشتراک لایوگلد رایگان

بعد از خرید Game Pass Ultimate یا معمولی، اشتراک Live Gold شما به شکل خودکار شارژ می‌شود. یعنی بلافاصله می‌توانید بازی‌ها را دانلود و به شکل آنلاین تجربه کنید.

۲. اشتراک EA Play رایگان

همه مشترکین آلتیمیت مایکروسافت به آرشیو بازی‌های شرکت Electronic Arts دسترسی رایگان دارند. این فهرست بیشتر از ۶۰ عنوان انحصاری مانند FIFA 20 و Battlefield دارد. (آموزش نحوه فعالسازی EA Play با گیم پس PC).

۳. امکان بازی روی موبایل

اگر سرعت اینترنت‌تان بالا باشد، گیم‌پس بهتان اجازه می‌دهد که بازی‌ها را روی گوشی اندرویدی‌تان تجربه کنید. این ویژگی در هیچ‌کدام از سرویس‌های PlayStation وجود ندارد.

۴. دانلود نامحدود بازی‌ها

مایکروسافت هر ماه فهرست بازی‌های گیم‌پس را آپدیت می‌کند؛ و شما هیچ محدودیتی در تعداد دانلود ندارید.

۵. دانلود بازی‌های سال در روزِ عرضه

همان‌طور که اشاره شد، همه تولیدات انحصاری و تحت نظارتِ Microsoft مثل بازی‌های شرکت بتسدا، در روزِ عرضه برای مشترکین Game Pass رایگان خواهند شد.

مقایسه گیم پس با پلی استیشن کالکشن

یکی از سرویس‌های جدید گیمینگ سونی PlayStation Collection نام دارد. کالکشن مجموعه‌ای از بهترین بازی‌های نسل هشتم برای PS5 است. کسانی که روی کنسول نسل نه‌ام خودشان اشتراک پلاس بخرند، به این فهرست رایگان دسترسی خواهند داشت. البته این لیست فقط ۲۰ بازی را در بر دارد و تا حالا آپدیت نشده.

اگر بخواهید Collection را با گیم‌پس مقایسه کنید، اشتراک‌های مایکروسافت از همه لحاظ برتر است؛ چون بیشتر از ۲۰۰ بازی دارد، لایوگلد و ای‌ای‌پلی رایگان ارائه می‌دهد و هر ماه آرشیوش را به‌روزرسانی می‌کند.

گیم پس یا PS Now؟ کدام سرویس ارزش خرید دارد

به دلیل فروش اکانت‌های Game Pass یک دلاری در ایران، ارزش خرید ایکس‌باکس گیم‌پس آلتیمیت خیلی بیشتر از پلی‌استیشن ناو است.

البته اگر کنسول PlayStation 4 یا ۵ داشته باشید، خرید اشتراک‌های Now هم انتخاب مناسبی است.

اما برای کاربران PC داشتنِ پی‌اس ناو هزینه بالا و ارزش کمی دارد. بنابراین بهتر است روی ویندوزتان از امکانات Game Pass Ultimate استفاده کنید تا بیشترین سود را ببرید.