یکشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

گیم پس از نظر تعرفه چهار نوع دارد: آلتیمیت، پرمیوم (که قبلاً استاندارد نام داشت)، اسنشیال (که قبلاً Core نام داشت)، و همچنین گیم پس پی سی.
اگر میخواهید با جزییات هر کدام از این تعرفهها آشنا شوید، مقاله «معرفی اشتراکهای جدید گیم پس» را مطالعه کنید.
راهنمای زیر بهجای تعرفهها، به انواع اشتراکهایی که در ایران رواج دارند خواهد پرداخت، ظرفیتهای هوم، غیرهوم و کامل را معرفی کرده و ویژگیهای اشتراکهای فرعی مانند موبایل و یکدلاری را بررسی خواهد کرد.
مایکروسافت سرویس Game Pass را در چهار طرح یا تعرفه عرضه میکند:
بالاترین سطح
بازیهای انحصاری همزمان با عرضه جهانی
بیشترین تعداد بازی
بیشترین مزایای جانبی
گرانتر از سایر اشتراکها
سطح متوسط
تعداد بازی متوسط
بازیهای انحصاری با تأخیر
مزایای جانبی محدود
قیمت میانرده
سطح پایه
تعداد بازی محدود
فاقد بازیهای انحصاری
فاقد اشتراکهای جانبی
ارزانتر از همه اشتراکها
مشابه با گیم پس پرمیوم
دارای بازیهای روز با عرضه جهانی (مثل آلتیمیت)
مخصوص PC
قیمت میانرده
در ایران دو مدل اشتراک دیگر هم به فروش میرسد که ممکن است کاربران را گیج کند. خیلیها دوست دارند بدانند گیم پس ۱ دلاری چیست؟ یا اینکه منظور از Game Pass for Android چیست؟
منظور از گیم پس موبایل همان اشتراکهای آلتیمیت است. از آنجایی که گیمپس آلتیمیت روی اندروید هم قابل استفاده است، بعضی از فروشندگان آن را با نامِ گیمپس موبایل به فروش میرسانند. اما در واقع این سرویس یک بخش جانبی از Game Pass Ultimate است و یک محصول مجزا نیست فقط برای راحتیِ کاربرها این نام برایش انتخاب شده.
کاربرانی که اکانت آلتیمیت ظرفیت کامل تهیه میکنند، میتوانند روی گوشی اندرویدیشان ازش استفاده کنند. برای اطلاعات بیشتر، «آموزش وارد کردن گیم پس روی موبایل» را مطالعه کنید.
در برخی شرایط و برای مدت زمان محدود، مایکروسافت تخفیفهای ویژهای برای بعضی از اشتراکها لحاظ میکند که در ایران با نام گیم پس یک دلاری شناخته میشوند. این پیشنهادها معمولاً مختص کشورهای محدودی بوده و فقط شامل کاربرهایی میشوند که تا حالا عضو گیم پس نشدهاند. بعضی از فروشندههای ایرانی بهعنوان واسط میتوانند اینقبیل پیشنهادها را برای حساب کاربری شما فعال کنند اما برای انتخاب فروشنده دقت کنید چون در سالهای اخیر کلاهبرداریهای زیادی تحت عنوان گیم پس هکی و یک دلاری اتفاق افتاده.

محصول گیم پس عموماً در ایران به شکل سه ظرفیت مختلف عرضه میشود: هوم، غیرهوم (که بهش سوییچ هم میگویند) و کامل. تفاوت انواع گیم پس از نظر ظرفیت در ادامه شرح داده شده.
با خرید گیمپس کامل کاربر اختیار تمام بخشهای اکانت از جمله حق تعویض ایمیل، پسورد و همه مشخصات فردی و امنیتی را بهدست میآورد. این اکانتها به شکل «کامل» در اختیار خریدار قرار گرفته و فرآیند راهاندازیشان بسیار ساده است.
قوانین مایکروسافت اجازه میدهد کاربران گیمپس خود را با یک گیمر دیگر به اشتراک بگذارند و ظرفیت هوم از این قانون بهره گرفته و به خریدار اجازه میدهد Game Pass را به شکل اشتراکی با قیمت ارزانتر خریداری کند.
این کار به هیچ عنوان غیر قانونی نیست و هیچکس به اطلاعات شخصی خریدار دسترسی نخواهد داشت. برخی از سایتها به دروغ اعلام کردهاند این کار باعث بن شدنِ کنسول میشود اما شریک شدنِ اکانت گیمپس یکی از ویژگیهایی است که مایکروسافت تحت عنوان Gamesharing عرضه کرده.
یکی دیگر از انواع گیم پس از نظر ظرفیت «غیر هوم» است. این اکانتها تفاوت خاصی با Home ندارند؛ فقط نحوه وارد کردنشان روی کنسول نیاز به زمان بیشتری دارد و ممکن است لازم باشد قبل از هر بار استفاده، مجددا Sign-in انجام شود. اما مزیتشان این است که قیمت بسیار کمی دارند.
نکته: انواع گیم پس ظرفیتی که در بالا معرفی شد از نظر ویژگیهایی مثل دانلود رایگان بازی، لایوگلد و یا EA Play هیچ فرقی با هم ندارند.
برای توضیحات بیشتر درخصوص ظرفیتها، توصیه میشود راهنمای گیم پس هوم و غیرهوم گیم رنتر را مطالعه کنید.

با توجه به توضیحاتی که درباره Game Pass و انواع آن ارائه شد، بهترین گزینه برای کاربران ایرانی گیمپس آلتیمیت است. این اشتراک همه ویژگیهای مهم مثل Live Gold و ایاِی پلی را در اختیار کاربر قرار داده و با کنسول، ویندوز و اندروید هماهنگ است. در بروزرسانی جدید مایکروسافت، این تعرفه همچنین ویژگیهای جانبیای مانند Ubisoft+ Classics و عضویت Fortnite Crew به دست آورده که ارزش خریدش را بالاتر برده.
برای گیمرهایی که بودجه محدودی دارند، گیم پس اسنشیال گزینه بهتری بوده، حداقل ۵۰ بازی رایگان داشته و قابلیتهای مهم آلتیمت مثل آنلاین شدن و مولتیپلیر را نیز با قیمتی مناسب ارائه میدهد.
در صورتی که نحوه قیمتگذاری اشتراکهای گیم پس در ایران ابهاماتی ایجاد کرده، راهنمای قیمت گیمپس در ایران را مطالعه کنید.