انواع گیم پس در ایران: آشنایی با ۵ نوع اشتراک Game Pass

Sunday، ۱۶ Khordaad ۱۴۰۰

انواع گیم پس در ایران به پنج گروه تقسیم می‌شود: کنسول، PC، آلتیمیت، اندروید و یک دلاری.

این مطلب شما را با همۀ انواع Game Pass در بازار کشور آشنا می‌کند.

برای تازه‌کارها؛ گیم پس یعنی چه؟

ایکس‌باکس گیم‌پس سرویس اشتراک و دانلود بازی رایگان مایکروسافت است. با داشتنِ این اکانت، می‌توانید بیشتر از ۱۰۰ بازی را بدون پرداخت پول دانلود کرده و استفاده کنید. در ضمن، گیم‌پس شامل Live Gold و EA Play هم هست. جزییات بیشتر را در مقاله «گیم پس چیست» مطالعه کنید.

۳ نوع Game Pass معرفی شده توسط مایکروسافت

با این‌که انواع گیم پس ایکس‎‌باکس در کشور ما به پنج گروه تقسیم می‌شود، شرکت Microsoft فقط سه نوع را به فروش می‌رساند که گروه اصلی گیم‌پس‌ها را تشکیل می‌دهند. هر کدام از این سابسکریبشن‌ها در ادامه توضیح داده شده‌اند.

  • گیم پس کنسول (Game Pass for Console)

ایکس‌باکس گیم پس کنسول با نامِ «استاندارد» هم شناخته می‌شود. این اشتراک در سال ۲۰۱۷ معرفی و اولین عضو خانواده Game Pass شد. مشترکین این سرویس مزایای زیر را تجربه می‌کنند:

🔸 دانلود رایگان بیش از ۱۰۰ بازی در ماه

🔸 دانلود بازی‌های انحصاری بلافاصله بعد از عرضه

🔸 دسترسی رایگان به بازی‌های جدید در هر ماه

🔸 تخفیف‌های و پیشنهادهای ویژه برای خرید بازی و DLC

گیم‌پس معمولی فقط روی کنسول‌های Xbox One، Series X و Series S قابل استفاده است. در ضمن، این اشتراک شامل لایوگلد و «ای‌اِی پلی» هم نیست.

  • گیم پس کامپیوتر (Game Pass for PC)

اکانت‌های گیم‌پس ویندوز همۀ امکانات Game Pass معمولی را برای گیمرهای کامپیوتر فعال می‌کند. یعنی مشترکین‌اش می‌توانند بازی‌ها را به رایگان دانلود کنند، عناوین انحصاری را دریافت کنند، تخفیف‌های ویژه بگیرند و از مزایای Game Library یا همان فهرست بازی‌های مایکروسافت استفاده کنند.

تنها تفاوت این اشتراک با گیم پس معمولی این است که روی Windows 10 نصب می‌شود و روی کنسول ایکس‌باکس کاربرد ندارد.

مانند ورژن معمولی، Game Pass for PC هم لایوگلد و EA Play ندارد.

  • گیم پس آلتیمیت (Game Pass Ultimate)

یکی دیگر از انواع گیم پس در ایران با نام «آلتیمیت» شناخته می‌شود. این اشتراک ترکیبی از ایکس‌باکس‌ Game Pass کنسول و کامپیوتر است. یعنی هم روی ایکس‌باکس، هم روی ویندوز ۱۰ و هم روی موبایل کارایی دارد. مزایای خرید Ultimate از همۀ انواع گیم پس بیشتر است:

🔸 Ultimate دارای لایوگلد برای بازی آنلاین است.

🔸 شامل آرشیو بازی‌های EA Play می‌شود.

🔸 امکان اجرای بازی‌های کنسول روی موبایل را می‌دهد.

🔸 DLC ها و پک‌های رایگان ارائه می‌دهد.

🔸 آرشیو بزرگی با بیشتر از ۱۰۰ بازی رایگان دارد.

🔸 همۀ مزایای گیم‌پس معمولی را هم شامل می‌شود.

ویژگی‌های بالا باعث شده که خرید گیم پس آلتیمیت بین صاحبان کنسول Xbox محبوبیت بیشتری داشته باشد. کسانی که Game Pass معمولی می‌خرند، برای بازی‌های آنلاین، باید حدود ۱۰ دلار هزینه کنند و Live Gold هم تهیه کنند. اما مشترکین Ultimate نیازی به این هزینه اضافی ندارند.

۲ نوع گیم پس فرعی در ایران

انواع Game Pass در شرکت مایکروسافت را شناختید. اما در ایران دو مدل اشتراک دیگر هم به فروش می‌رسد که ممکن است کاربران را گیج کند. خیلی‌ها دوست دارند بدانند گیم پس ۱ دلاری چیست؟ یا این‌که منظور از Game Pass for Android چیست؟ جواب این سوال‌ها را در ادامه بخوانید.

گیم پس موبایل

منظور از گیم پس موبایل همان اشتراک‌های Ultimate است. از آن‌جایی که گیم‌پس آلتیمیت روی اندروید هم قابل استفاده است، بعضی از فروشندگان آن را با نامِ گیم‌پس موبایل به فروش می‌رسانند. اما در واقع این سرویس یک بخش جانبی از Game Pass Ultimate است و یک محصول مجزا نیست.

اگر شما اکانت التیمیت بخرید، می‌توانید روی گوشی اندرویدی‌تان ازش استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر، «آموزش وارد کردن گیم پس روی موبایل» را مطالعه کنید.

گیم پس یک دلاری

ایکس‌باکس گیم‌پس ۱ دلاری نوعی Game Pass Ultimate یک ماهه است که مایکروسافت برای تست یا Trial به کاربران ارائه می‌دهد. اگر جزو گیمرهایی باشید که تا به حال اکانت گیم پس نداشته، برای ماه اول‌تان، به جای ۱۴.۹۹ دلار، فقط ۱ دلار پرداخت می‌کنید.

انواع گیم پس از نظر ظرفیت

فروش اکانت‌های یک دلاری به دلیل قیمت‌ مناسب‌شان در ایران رواج زیادی دارد. اما این محصول به شکل سه ظرفیت مختلف عرضه می‌شود که ممکن است گیمرها را سردرگم کنند. تفاوت انواع گیم پس از نظر ظرفیت را در ادامه بخوانید.

۱. کامل

با خرید گیم‌پس کامل شما حق تعویض ایمیل، پسورد و همه مشخصات فردی و امنیتی‌تان را دارید. این اکانت‌ها به شکل «کامل» در اختیار شما قرار می‌گیرند و فرآیند راه‌اندازی‌شان بسیار ساده است.

۳. هوم

قوانین مایکروسافت اجازه می‌دهد که کاربران بتوانند گیم‌پس خود را با یک کاربر دیگر به اشتراک بذارند. ظرفیت هوم از این قانون بهره گرفته و به شما اجازه می‌دهد که Game Pass را ارزان‌تر خریداری کنید؛ یا به عبارت دیگر با یک گیمر دیگر شریک شوید.

این کار به هیچ عنوان غیر قانونی نیست و هیچ‌کس به اطلاعات شخصی شما دسترسی نخواهد داشت. برخی از سایت‌ها به دروغ اعلام کرده‌اند که این کار باعث بن شدنِ کنسول شما می‌شود. اما شریک شدنِ اکانت گیم‌پس یکی از ویژگی‌هایی است که مایکروسافت تحت عنوان Gamesharing عرضه کرده.

۳. غیر هوم

یکی دیگر از انواع گیم پس از نظر ظرفیت «غیر هوم» است. این اکانت‌ها تفاوت خاصی با Home ندارند؛ فقط نحوه وارد کردن‌شان روی کنسول نیاز به زمان بیشتری دارد و ممکن است لازم باشد قبل از هر بار استفاده، مجددا Sign-in کنید. اما مزیت‌شان این است که قیمت بسیار کمی دارند.

🔴 نکته: انواع گیم پس ظرفیتی که در بالا معرفی شد از نظر ویژگی‌هایی مثل دانلود رایگان بازی، لایوگلد و یا EA Play هیچ فرقی با هم ندارند.

کدام یک از انواع گیم پس برای من مناسب است؟

با توجه به توضیحاتی که درباره Game Pass و انواع آن ارائه شد، بهترین گزینه برای شما گیم‌پس آلتیمیت است. این اشتراک همه ویژگی‌های مهم مثل Live Gold و ای‌اِی پلی را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد و با کنسول، ویندوز و اندروید هماهنگ است.

اگر با روش‌های خرید گیم پس آشنا باشید، می‌دانید که در ایران می‌توان Ultimate یک ماهه را با قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان تهیه کرد؛ که کاملا به‌صرفه است.

اگر می‌خواهید بدانید چرا التیمیت‌های یک ماهه ارزان هستند، راهنمای ویژه گیم رنتر درباره قیمت گیم‌پس در ایران را بخوانید.