پلی استیشن پلاس چیست؟ معرفی کامل

Thursday، ۳۱ Farvardin ۱۴۰۲

پلی استیشن پلاس نامی آشنا برای کاربران پلی استیشن است. برخلاف بسیاری از سرویس‌های اشتراکی دیگر، این سرویس یکی از نیازهای اصلی کاربران پلی استیشن به شمار می‌رود؛ چرا که مهم‌ترین ویژگی یک بازی مولتی‌پلیر، یعنی آنلاین بودن آن، به پلاس وابسته است و بدون داشتن پلاس، شما نمی‌توانید با دوستان خود بازی کنید.

اما این تمام ویژگی‌های پلاس نیست. با ما همراه باشید تا در این مقاله تمام ویژگی‌ها و جزئیات پلاس پلی استیشن را با هم بررسی کنیم.

پلی استیشن پلاس چیست؟

پلی استیشن پلاس یا PS Plus اشتراک کنسول‌های پلی استیشن برای بازی آنلاین، دانلود بازی‌های رایگان ماهانه و ذخیره اطلاعات بازی در فضای ابری است که در سه سطح اسنشیال، اکسترا و پریمیوم عرضه می‌شود.

در واقع پلی استیشن پلاس، اشتراک کمپانی سونی برای کاربران پلی استیشن است. اگر به بازی‌های مولتی‌پلیر و آنلاین علاقه دارید، باید پلی استیشن پلاس را خریداری کنید تا از این قابلیت‌ها بهره‌مند شوید.

امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای ارائه خدمات به مشتریان خود، طرح‌ها و برنامه‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال شما برای تماشای فیلم و سریال در نتفلیکس به اشتراک نیاز دارید یا برای شنیدن آهنگ موردعلاقه‌تان در اسپاتیفای، اشتراک پریمیوم تهیه می‌کنید. پلاس همین گزینه را به کنسول‌های PlayStation می‌آورد.

پلی استیشن پلاس از کجا آمد؟

در سال ۲۰۱۰ میلادی، شرکت سونی یک سرویس اشتراک‌دهی اختیاری را به صورت امتحانی در شبکه پلی استیشن راه انداخت. این سرویس به مرور ارتقا یافت تا در یک آپدیت ویژه به PS Now تبدیل شد.

اگر کاربر قدیمی پلی‌استیشن باشید، حتما با PS Now آشنایید. تجربه‌ بازی‌های آنلاین بدون داشتن این اشتراک امکان پذیر نبود و اگر می‌خواستید با دوستان خود بازی‌های مولتی‌پلیر را تجربه کنید، باید این اشتراک را خریداری می‌کردید.

امروزه این سرویس با نام جدید پلی استیشن پلاس شناخته می‌شود و دست‌خوش تغییراتی شده. پلاس با ۴۷.۴ میلیون کاربر، یکی از پراستفاده‌ترین سرویس‌های دنیا به شمار می‌رود و روزانه میلیون‌ها کاربر با اتصال به شبکه جهانی پلی استیشن، به بازی با دوستان خود مشغول می‌شوند.

پلاس جدید چه تغییراتی داشت؟

بزرگ‌ترین تغییر پلاس جدید نسبت به PS Now، ایجاد سه اشتراک متنوع برای کاربران است: اسنشیال، اکسترا و پرمیوم. هر کدام از این سه اشتراک، قابلیت‌ها و هزینه‌ی متفاوتی نسبت به هم دارند.

ساده‌ترین و ارزان‌ترین اشتراک موجود، اشتراک پلاس اسنشیال نام دارد. با داشتن این اشتراک شما به شبکه آنلاین پلی استیشن دسترسی خواهید داشت و می‌توانید به صورت آنلاین از بازی‌های خود لذت ببرید. هم‌چنین دو تا سه بازی از بازی‌های پلی استیشن ماهانه و به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد و در انتهای هر ماه از لیست بازی‌های شما خارج می‌شود.

پلاس Essential تخفیف‌های ویژه پلی استیشن را شامل شده و به شما دسترسی سرویس ابری پلی استیشن را می‌دهد. پلاس اسنشیال همان اشتراکی‌ هست که در گذشته توسط سونی به عنوان PS Plus عرضه می‌شد.

دو اشتراک دیگر یعنی پلاس اکسترا و پریمیوم هم از این قابلیت‌ها بهره‌مند هستند. در پلاس اکسترا، علاوه بر این ویژگی‌ها، ۴۰۰ عنوان از بازی‌های منتخب پلی استیشن ۴ و ۵ هم در اختیار شما قرار می‌گیرد. علاوه بر این، کاتالوگ بازی‌های کلاسیک شرکت Ubisoft برای شما قابل استفاده خواهد بود.

در اشتراک پلاس پریمیوم علاوه بر ۴۰۰ بازی اشتراک اکسترا، بازی‌های نوستالژی و قدیمی پلی استیشن از کنسول‌های قدیمی این شرکت هم در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این اشتراک شما می‌توانید بازی‌های پلی استیشن PS3 را بدون دانلود یا نصب روی کنسول PS4 یا PS5 خود بازی کنید.

با بیش از ۷۰۰ بازی موجود برای بازی، عضویت پریمیوم یک انتخاب ویژه برای گیمرهایی است که می‌خواهند به کل آرشیو پلی‌استیشن دسترسی داشته باشند. همچنین یکی از ویژگی‌های دیگر پلاس پریمیوم، مهلت تست بازی‌های جدید با زمان محدود است.

پلی‌استیشن به شما این امکان را می‌دهد تا بازی‌های منتخب جدید را برای مدت محدودی قبل از خرید آن‌ها امتحان کنید، تا اگر در مورد خرید تصمیم ندارید، بتوانید با تجربه کردن این بازی‌ها از خریدشان مطمئن شوید.

اگر کابر کنسول PS5 هستید، راهنمای بازی یا گزینه Game Help در تمام این اشتراک‌ها برای شما فعال خواهد شد. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا از نکات مهم در حین بازی استفاده کنید و بازی را با خیال راحت‌تری به پایان برسانید.

قیمت‌ پلاس پلی استیشن چقدر است؟

قیمت اشتراک‌های پلاس اسنشیال، اکسترا و پریمیوم در این سال‌ها تغییر چندانی نداشته. ساده‌ترین اشتراک پلی استیشن یا همان پلاس اسنشیال، ارزان‌ترین‌شان است و ۹.۹۹ دلار قیمت دار. اکسترا ۱۴.۹۹ دلار است و اشتراک محبوب پریمیوم ۱۷.۹۹ دلار به فروش می‎‌رسد.

تفاوت عمده‌ی این طرح‌ها در لیست بازی‌های رایگان آن‌هاست که روی قیمت‌شان هم تاثیر داشته.

کدام اشتراک مناسب شماست؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کاربران پلی استیشن، انتخاب اشتراک است. اگر شما به بازی‌های آنلاین مولتی‌پلیر علاقه دارید و به دنبال تنوع در لیست بازی‌های خود نیستید، پلاس اسنشیال با قیمت به صرفه و ارزان خود بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

اگر به بازی‌های به روز علاقه دارید و دوست دارید هر ماه بازی جدیدی را شروع کنید، پلاس اکسترا انتخاب مناسب‌تری برای شماست. با داشتن این اشتراک، لیستی از ۴۰۰ بازی به روز پلی استیشن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

اما اگر در طی این سال‌ها نتوانستید بازی‌های کلاسیک پلی‌استیشن را بازی کنید، با خرید پلاس پریمیوم فرصت تجربه این بازی‌های خاطره‌انگیز را خواهید داشت. سونی بازی‌های قدیمی پلی‌استیشن را برای گیمرهایی که با آن‌ها بزرگ شده‌اند، نوستالژیک‌تر جلوه می‌دهد، بنابراین قطعا از این ویژگی لذت خواهید برد. با بیش از ۷۰۰ بازی موجود برای بازی، عضویت پریمیوم یک انتخاب نهایی برای گیمرهایی است که می خواهند به کل آرشیو پلی‌استیشن دسترسی داشته باشند.

پلاس پلی استیشن با گیم پس ایکس باکس چه تفاوتی دارد؟

گیم پس، سرویس اشتراکی شرکت مایکروسافت است. شما می‌توانید با خرید اشتراک گیم پس، بازی‌های متنوعی را روی کنسول ایکس باکس و PC خود تجربه کنید. این اشتراک، همانند پلاس پلی استیشن، انواع مختلفی دارد که هر کدام مخصوص قشر خاصی از کاربران می‌باشد. پلاس و گیم پس را می‌توان به دو صورت با هم مقایسه کرد:

۱. لیست بازی‌ها

می‌توان گفت تفاوت اصلی پلاس و گیم پس، در لیست بازی‌های آن‌هاست.

با مقایسه‌ لیست بازی‌های این دو سرویس می‌توان گفت پلاس بازی‌های نوستالژی‌تری در لیست خود دارد اما گیم پس بازی‌های عامه‌پسندتر و پرطرفدارتری را به مرور زمان وارد لیست خود می‌کند.

در واقع مایکروسافت با ارائه بازی‌های محبوب خود در اشتراک گیم پس، طرفداران زیادی را جذب کرده اما تنوع بازی‌ها در اشتراک پلاس سونی بیشتر است. اگر قصد خرید یکی از این دو سرویس را دارید، با مراجعه به لیست بازی‌های موجود در پلاس و گیم پس، این دو سرویس را با هم مقایسه کنید.

۲. قیمت اشتراک

یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی این دو سرویس، قیمت آن‌هاست. با یک نگاه ساده می‌توان گفت پلی استیشن کنسول گران‌تر است. قیمت سرویس‌های پلی استیشن تا ۱۷.۹۹ دلار هم بالا می‌رود، اما در گیم پس اوضاع کاملا متفاوت است. با خرید هر اشتراک گیم پس، شما به تمام بازی‌های لیست دسترسی کامل خواهید داشت. اما در پلی استیشن باید گران‌ترین اشتراک را خریداری کنید تا ۷۰۰ عنوان از بازی‌های قدیم و جدید پلی استیشن را در اختیار داشته باشید.

چگونه پلاس را خریداری کنم؟

در بازار ایران، اشتراک‌های پلی استیشن پلاس به صورت غیرقانونی و هکی هم به فروش می‌رسد که خطرات زیادی دارد. به همین دلیل پیشنهاد گیم رنتر این است که پلی استیشن پلاس خود را به صورت قانونی تهیه کنید. شما می‌توانید هر سه اشتراک پلی استیشن پلاس را از مجموعه‌ گیم‌ رنتر خریداری کنید.

کافی‌ست یکی از این سه اشتراک را انتخاب کنید و با تکمیل فرآیند خرید، کارشناس‌های فنی ما در طول فعال سازی همراه شما خواهند بود و همه سوال‌ها و مشکلات شما با دقت بررسی و از طریق گفت‌و‌گوی آنلاین در کوتاه‌ترین زمان پاسخ خواهند داد.