Monday، ۱۲ Dey ۱۴۰۱
بیش از ۴۰۰ بازی در سرویس گیمپس مایکروسافت وجود دارد و ماهانه شاهد اضافه شدن بازیهای متنوعی به این اشتراک هستیم. طرفداران این سرویس، گیمپس را بهترین اشتراک گیمینگ میدانند و این مسئله باعث شده هر روز به تعداد کاربرانش اضافه شود.
با وجود اینکه استودیوهای مایکروسافت نتوانستند به وعدههای خود مبنی بر انتشار مستمر بازیهای انحصاری روی گیمپس عمل کنند، اما مایکروسافت بهخوبی توانسته این کمبود را با انتشار بازیهایی از دیگر ناشران و توسعهدهندگان پوشش دهد.
زمانی که به عملکرد گیمپس نگاه میکنیم، میبینیم که گیمپس در سال ۲۰۲۲ فوقالعاده عمل کرده و سالی پربار را داشته.
از عرضه روز اول بازیها تا ارائه مزایای درونبازی مثل اسکینهای مختلف بازیهایی چون Rough Company و World of Tanks و حتی ارائه اشتراکهای رایگانی مثل اسپاتیفای و دیزنیپلاس، همه و همه ارزش این سرویس ارزانقیمت را دو چندان میکند.
در اوایل سال ۲۰۲۲ هم شاهد رویداد مشترک ایکسباکس و بتسدا بودیم که کولهباری از عناوین تحسین شده بتسدا به گیمپس راهی شدند. در پایان سال هم اکثر عناوینی که نامزدها و برندگان بهترین بازیهای سال در گیمآوارد بودند، در گیمپس حضور داشتند.
حال در این مقاله تقویمی از بازیهای گیمپس در سال ۲۰۲۳ را آماده کردیم، سالی که بهنظر در آن، گیمپس غیرقابل کنترل است و طوفانی به پا خواهد کرد.
یکی از جذابترین دلایل رشد سرویس گیمپس، عرضه روز اول بازیهای انحصاری در این سرویس بوده. تمامی عناوین استودیوهای مایکروسافت و عناوینی که مایکروسافت ناشر آنها بود، در روز اول عرضه خود روی گیمپس قرار میگیرند. (چه چیزی از این بهتر؟).
مایکروسافت بهدنبال این است که عملکرد ضعیف استودیوهای داخلی خود در سال ۲۰۲۲ را با انتشار مستمر عناوین مختلف در سال ۲۰۲۳، جبران کند. با وجود اینکه هنوز برنامه دقیق انتشار سال ۲۰۲۳ خود را بهصورت رسمی اعلام نکرده، اما تاریخهای تقریبی عرضه بیشتر بازیها را داریم.
بیایید نگاهی بندازیم به بازیهای فرستپارتی (First-Party) مایکروسافت در سال ۲۰۲۳:
با اینکه هنوز تاریخ دقیق انتشار مشخص نشده اما بهنظر مایکروسافت قرار است بالاخره به قول خود مبنی بر انتشار مستمر بازیهای فرستپارتی عمل کند و ما در هر فصل یک بازی از مایکروسافت را روی گیمپس خواهیم داشت.
سال ۲۰۲۱ برای مایکروسافت سبک و کمبار بود و سال ۲۰۲۲ هم به شکل عجیبی خالی و ناراحت کننده. اما ۲۰۲۳ بهنظر سالی است که استودیوهای مایکروسافت میدرخشند.
در کنار این موارد، در صورت تایید خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، باید آماده انتشار سیل عظیمی از عناوین این ناشر بزرگ روی گیمپس باشیم و Diablo IV را هم به لیستمان اضافه کنیم!
باید گفت که یکی از اهرمهای گیمپس نیز وجود بازیهای مستقل است که باعث شده توسعهدهندگان عناوین مستقل هم از وجود سرویس گیمپس بهره ببرند؛ چرا که حالا بازیهای آنها توسط افراد زیادی تجربه میشوتد.
از طرفی مشترکین گیمپس هم الماسهای گمشدهای را تجربه میکنند که در حالت عادی احتمالا سراغ خریدشان نمیرفتند. عنوان فوقالعادهای مثل Tunic تا Vampire Survivor، گیمپس را محلی برای تجربه بازیهای تحسینشده مستقل تبدیل کرده.
در ادامه لیستی از بازیهای مستقلی را میبینید که در سال ۲۰۲۳ روی گیمپس منتشر میشوند. مطمئنا با گذشت زمان، این لیست بلندتر خواهد شد اما از همین الان هم سال ۲۰۲۳ فوقالعاده بهنظر میرسد.
کیفیت بازیهای مستقلی که در سال ۲۰۲۳ روی گیمپس عرضه میشوند، خارقالعاده است. بسیاری از عناوین مورد انتظار، روز اول عرضه روی سرویس گیمپس خواهند بود.
با وارد شدن به سال ۲۰۲۳ مطمئنا بسیاری از توسعهدهندگان تاریخ عرضه دقیق خود را مشخص خواهند کرد. به امید اینکه بازیهایی مثل Thirsty Suitors و Dungeons 4 هم در این سال منتشر شوند.
بازیهای ژاپنی وارد فاز تازهای از محبوبیت در غرب شدهاند. توسعهدهندگان خلاق ژاپنی بهخوبی توانستهاند سلیقه گیمرهای غربی را تشخیص دهند و ترکیبی ستودنی ایجاد کنند که هم به سلایق گیمرهای ژاپنی خوش میآید و هم غربیها از آن لذت میبرند.
نمونه آن را در انتشار بازیهایی مثل Elden Ring و Monster Hunter دیدیم.
با این وجود ایکسباکس همیشه محلی غریب برای بازیهای ژاپنی بوده. مایکروسافت بهخوبی از این کمبود آگاه شده و قول داده بود که بازیهای ژاپنی بیشتری راهی ایکسباکس شوند.
فیل اسپنسر، مدیر بخش گیمینگ مایکروسافت هم با سفر به ژاپن بسیاری از توسعهدهندگان ژاپنی را به پلتفرم ایکسباکس دعوت کرده بود و حال شاهد عرضه بازیهای مختلفی هستیم.
در سال ۲۰۲۲ هم شاهد حضور Persona 5 روی گیمپس بودیم و تقریبا تمامی عناوین سری یاکوزا هم روی این اشتراک حضور دارند. اگر مایکروسافت همچنان حضور قدرتمند خود را در میان توسعهدهنگان ژاپنی ادامه دهد، مطمئنا شاهد اتفاقات فوقالعادهای برای ایکسباکس خواهیم بود.
مهم نیست که ژانر مورد علاقه شما چیست، اهل بازیهای استراتژی هستید یا اکشن و نقشآفرینی دوست دارید، گیمپس تمام سلایق را پوشش داده و در هر ماه برای انواع سلیقهها پیشنهادهایی دارد.
گیمپس حقیقتا توانسته تبدیل به نتفیلیکس گیمینگ شود و گیمرها با باز کردن تب گیمپس حتما چیزی برای بازی کردن پیدا میکنند. اگر شما قصد داشته باشید تمامی بازیهایی که در اینجا لیست کردیم را خریداری کنید، باید چیزی بیش از ۱۰۰۰ دلار (چیزی بیشتر از ۴۰ میلیون تومان) هزینه کنید.
اما تهیه اشتراک گیمپس آلتیمیت کمتر از ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد؛ تازه با تهیه از گیمرنتر هزینه کمتری هم پرداخت میکنید. با افزایش قیمتها و تورم افسار گسیختهای که تجربه میکنیم، گیمپس دروازهای قابل دسترس برای تمام گیمرهاست.
تلاش تیم گیمپس در توسعه سرویسی که کاربر را در مرکز تصمیمات خود میگذارد، قابل ستایش است. احتمال پایینی دارد که بتوانیم تمام بازیهایی که در سال ۲۰۲۳ به گیمپس میآید را تجربه کنیم اما یک چیز مشخص است، ما حتما در گیمپس چیزی برای تجربه و لذت بردن خواهیم یافت.