EA Play چیست و چه ارتباطی با گیم پس دارد؟ (معرفی اشتراک ای ‌ای پلی)

Sunday، ۱۶ Khordaad ۱۴۰۰

EA Play یک سرویس اشتراک بازی است که در ازای پرداخت مبلغی ماهانه، اجازه دانلود رایگان بازی‌های الکترونیک آرتز را می‌دهد.

این مقاله، جواب سوال‌های زیر را می‌دهد:

🔸 «ای اِی پلی چیست؟»

🔸 «چه انواعی دارد؟»

🔸 «قیمتش چند است؟»

🔸 «چه مزایایی دارد؟»

🔸 «ارتباط این سرویس با گیم پس چیست؟»

تعریف اشتراک EA Play

ای ای پلی که قبلا با نام‌های EA Access و Origin Access شناخته می‌شد، یک اشتراک بازی‌های ویدیویی است که توسط شرکت Electronic Arts برای کنسول‌های Xbox One، Series S، Series X، PS4، PS5 و کامپیوتر عرضه شده.

این سرویس برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ برای کاربران ایکس باکس وان فعال شد. شرکت سونی معتقد بود که اشتراک‌های EA ارزش کافی برای گیمرها ندارند و تا سال ۲۰۱۹ از عرضۀ آن روی فروشگاه خود خودداری کرد. اما بالاخره با الکترونیک آرتز به توافق رسید و ای ای پلی از سال ۱۳۹۸ برای کنسول‌ پلی‌استیشن ۴ هم فعال شد. یک سال بعد (در سال ۲۰۲۰) هم Steam این اشتراک را برای کاربران PC فراهم کرد.

مشترکین بعد از خرید EA Play، به آرشیوی از بازی‌های شرکت الکترونیک آرتز دسترسی پیدا می‌کنند. یعنی می‌توانند بیشتر از ۶۰ عنوان را به شکل رایگان روی کنسول یا ویندوز خودشان دانلود و نصب کنند. بازی‌ها تا زمانی که اشتراک شما فعال باشد، به طور کامل در اختیارتان خواهد بود.

انواع سرویس ای‌اِی پلی

EA Play دو نوع Standard و Pro دارد که در ایران با نام «معمولی» و «حرفه‌‌ای» یا «پرو» شناخته می‌شوند. هر کدام از این طرح‌ها مزایای خاص خود را دارد که در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • معمولی

نسخه استاندارد شامل بازی‌های سال نمی‌شود و قیمت کمتری دارد. مشترکین معمولی فقط می‌توانند بازی‌های موجود در لیست را دانلود کنند. البته ۱۰ ساعت دسترسی رایگان به عناوین جدیدی مثل FIFA 22 به این گیمرها داده می‌شود.

در ضمن، قیمت اشتراک معمولی نسبت به پرو کمتر است.

  • پرو

کسانی که اشتراک EA Play Pro تهیه کنند، بازی‌های سال را به رایگان دانلود می‌کنند. یعنی شما مجبور نیستید برای نسخه جدید Battlefield پول بدهید و بلافاصله بعد از عرضه دانلودش می‌کنید. البته قیمت این طرح تقریبا سه برابر استاندارد است.

مزایای خرید EA Play

با خرید اشتراک ای ای پلی شما چهار ویژگی مهم دریافت می‌کنید: اول این‌که آرشیو بزرگی از بازی‌های رایگان برایتان فعال می‌شود. دوما، زمانی که یک محصول جدید عرضه شود، شما می‌توانید ۱۰ ساعت رایگان تجربه‌اش کنید (اگر اشتراک‌تان Pro باشد، کل بازی را دانلود می‌کنید). سوما، شرکت Electronic Arts جوایز و هدایای ویژه‌ای داخل بازی‌ها برایتان قرار می‌دهد؛ و در آخر هم این‌که در خریدهای اینترنتی‌تان ده درصد تخفیف می‌گیرید.

۱. دانلود رایگان بازی‌های الکترونیک آرتز

از این لحاظ، خرید گیم پس آلتیمیت و EA Play شبیه‌اند. یعنی به شما اجازه می‌دهند که یک Library یا فهرست از بازی‌های متنوع را به رایگان دریافت کنید.

در ای ای پلی، بازی‌هایی مثل FIFA 20، Madden 20، Rocket Arena، Need for Speed Heat و Star Wars جزو محبوب‌ترین عناوین رایگان هستند. ولی شما می‌توانید لیست کامل بازی‌های EA Play را در وب‌سایت رسمی‌اش مشاهده کنید.

۲. دسترسی به بازی‌هایی که تازه عرضه شده‌اند

وقتی یک محصول جدید توسط Electronic Arts معرفی شود، مشترکین ای ای پلی قبل از همه بهش دسترسی خواهند داشت. مثلا وقتی فیفا ۲۱ به بازار آمد، کسانی که این اشتراک را داشتند، جلوتر از بقیه لیگ‌ FUT را شروع کردند و از باقی گیمرها پیشی گرفتند.

اگر شما اکانت استاندارد داشته باشید، فقط می‌توانید ۱۰ ساعت از محصولات جدید را بازی کنید. این در حالی است که مشترکین حرفه‌ای یا Pro بازی را به شکل کامل و رایگان دانلود می‌کنند.

۳. محتوای جانبی و جوایز اختصاصی

شرکت الکترونیک آرتز اعلام کرده یک سری محتوای ویژه را فقط به مشترکین خودش ارائه می‌کند. این محتوا شامل DLC ها و اسکین‌های رایگان، امتیازهای مخصوص، پک‌های منحصر به فرد و تخفیف‌ می‌شود. فهرست کامل محتواهای جانبی را اینجا مشاهده کنید.

۴. استفاده از ۱۰% تخفیف در خریدهای دیجیتال

بعد از خرید EA Play، در همه خریدهای الکترونیکی‌تان ۱۰ درصد تخفیف می‌گیرید. البته این تخفیف فقط برای تهیه محصولات شرکت Electronic Arts کاربرد دارد و شامل کل سبد خریدتان نمی‌شود.

مثالی از محتوای جانبی که با این اشتراک به دست می‌‌آید

خیلی از گیمرها می‌خواهند بدانند منظور از «محتوای جانبی در EA Play چیست؟». برای همین، این مسئله را با یک مثال توضیح می‌دهیم.

اگر شما اشتراک استاندارد تهیه کرده باشید و وارد بازی FIFA 21 شوید، این ویژگی‌های زیر را دریافت خواهید کرد.

- ست لباس PARK SCC برای ولتا

- سه هزار و پانصد سکۀ VOLTA

- FUT XP Boost برای سیزن پنج

- سه پک طلایی Fantasy Team MUT

این در حالی است که بازیکن‌های معمولی هیچ کدام از ویژگی‌های بالا را نخواهند داشت.

پس منظور از محتوای جانبی، هر جایزه یا پکیج ویژه‌ای است که فقط در اختیار مشترکین ای ای پلی قرار می‌گیرد.

قیمت خرید اشتراک الکترونیک آرتز در ایران

قیمت EA Play بین ۱۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است. این رقم با توجه به نوع اشتراک و پلتفرمی که انتخاب می‌کنید، تغییر می‌کند. جدول زیر قیمت‌ها را با جزییات بیشتر نشان می‌دهد:

ای ای پلی برای PC: تقریبا ۲۰۰ هزار تومان برای هر ماه.

ای ای پلی برای Steam: تقریبا ۱۲۰ هزار تومان ماهانه و یک میلیون تومان برای سالانه.

ای پلی برای PS4: تقریبا ۱۸۰ هزار تومان ماهانه و ۸۰۰ هزار تومان سالانه.

🔔 نکته: ممکن است قیمت‌های بالا با نوسانات بازار تغییر کنند.

اشتراک EA Play چه ارتباطی با Game Pass دارد؟

گیم پس سرویس رایگان دانلود بازی برای کنسول‌های شرکت مایکروسافت است. (برای اطلاعات بیشتر «گیم پس چیست؟» را بخوانید). کسانی که مشترک این سرویس باشند، EA Play را به رایگان دریافت می‌کنند.

یعنی اگر شما اشتراک Game Pass Ultimate یا Game Pass PC داشته باشید، بدون پرداخت هزینه اضافی، به آرشیو بازی‌های شرکت الکترونیک آرتز دسترسی پیدا می‌کنید.

پاسخ به سوالات رایج درباره سرویس ای‌اِی پلی

  • روی PS4 و PS5 هم قابل اجراست؟

بله؛ شما بعد از دانلود نرم افزار EA Play از بخش Store پلی‌استیشن و تهیه اشتراک می‌توانید روی PS4 و PS5 ازش استفاده کنید.

  • آیا EA Play ارزش خرید دارد؟

ارزش خرید ای ای پلی خیلی کم است. شما با پرداخت مبلغ کمتری می‌توانید گیم پس تهیه کنید و EA Play را به رایگان داشته باشید.

  • تفاوت EA Play و EA Access چیست؟

پلی و اکسس هیچ تفاوتی با هم ندارند. شرکت الکترونیک آرتز قبلا اسم این سرویس را EA Access گذاشته بود. اما بعدا به Play تغییرش داد.

  • بازی FIFA 21 روی این سرویس رایگان است؟

بازی فیفا ۲۱ برای مشترکین EA Play Pro رایگان است. اگر سرویس استاندارد داشته باشید، نمی‌توانید رایگان دانلودش کنید.

بهترین روش برای خرید ای ای پلی در ایران

بهترین روش خرید EA Play تهیۀ اکانت‌های گیم پس یک دلاری است. این اکانت‌ها هزینۀ کمتری دارند و ای ای پلی را به رایگان ارائه می‌دهند. در ضمن، شما با داشتن این اکانت‌ها، علاوه برای بازی‌های الکترونیک آرتز، آرشیو محصولات مایکروسافت را هم به رایگان دریافت می‌کنید.

برای اطلاعات بیشتر در این باره، روی گزینه زیر کلیک کنید. 👇🏻

سوالات رایج درباره EA Play

اشتراک EA Play چیست و چه امکاناتی دارد؟

ای ای پلی یک سرویس دانلود رایگان بازی مانند «گیم پس» است که امکان دانلود رایگان بازی‌های شرکت EA مثل فیفا، راکت لیگز، بتلفیلد و... را می‌دهد. با داشتن EA Play Pro، بازی‌های جدید الکترونیک آرتز، به محض عرضه، برای شما رایگان می‌شوند.

داشتن EA Play برای چه بازی‌هایی لازم است؟

هیچ بازی‌ای برای اجرا به EA Play نیاز ندارد ولی این اشتراک به شما اجازه دانلود رایگان بازی‌های الکترونیک آرتز را می‌دهد.

نحوه خرید EA Play در ایران چگونه است؟

برای خرید EA Play در ایران به شکل کد دیجیتالی اورجینال، می‌توانید از خدمات گیم رنتر استفاده و بدون پرداخت دستمزد اضافی، اشتراک ای پلی ماهانه و سالانه تهیه کنید.