رتبه‌بندی بازی‌های کالاف دیوتی از بدترین به بهترین

Monday، ۲۰ Farvardin ۱۴۰۳

کالاف دیوتی در کنار بتلفیلد، از قدیمی‌ترین و تاثیرگذارترین بازی‌های شوتر دنیا هستند. با انتشار نسخه‌های مختلف، فراز و نشیب‌های زیادی دامن‌گیر این سری شد. در این مقاله می‌خواهیم بازی‌های کالاف دیوتی را از بدترین به بهترین نسخه رتبه‌بندی کنیم.

این لیست بر اساس نمره منتقدان و نمره کاربران در متاکریتیک رتبه‌بندی شده است.

Call of Duty: Modern Warfare III

  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • استودیو سازنده: Infinity Ward و Sledgehammer Games

آخرین نسخه منتشر شده از سری کالاف دیوتی، بدترین نسخه آن است. بخش داستانی بازی جدا از اینکه فقط ۴ ساعت برای اتمامش طول می‌کشد، هیچ جذابیتی ندارد. همچنین ماموریت‌ها هم کسل‌کننده هستند و بخش زامبی هم سریع برایتان تکراری می‌شود.

Call of Duty: Modern Warfare 3 محصول سال ۲۰۲۳، در سایت متاکریتیک نمره ۵۵ از ۱۰۰ و از کاربران نمره ۲ از ۱۰ را دریافت کرد. برای بازی‌ای به بزرگی یک کالاف دیوتی که باید حداقل ۲ سال برای ساختش زمان صرف می‌شد، در ۱۶ ماه ساخته شد که نشان می‌داد چه فاجعه‌ای قرار بود بشود. تنها نکته مثبت بازی، بخش چند نفره هیجان‌انگیزش است که می‌تواند تنها دلیل خریدتان باشد.

Call of Duty: Vanguard

  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • استودیو سازنده: Sledgehammer Games

ونگارد شما را به دوران جنگ جهانی دوم میبرد. شما کنترل چندین سرباز نیروهای ویژه را به عهده می‌گیرید که باید راز پشت پروژه مخفی نازی‌ها به اسم «فونیکس» را کشف کنید. داستان بازی کوتاه است و کیفیت خوبی هم ندارد. شخصیت‌پردازی کارکترها هم خوب انجام نشده‌. ولی با این حال، بعضی مراحل سرگرم کننده هستند. همچنین گرافیک بازی بسیار واقع‌گرایانه است.

بخش چندنفره و زامبی Call of Duty: Vanguard دوباره فرمول نسخه‌های قبلی را تکرار می‌کند و نوآوری‌ای وجود ندارد. ونگارد در نهایت با نمره ۷۳ از منتقدان و ۳.۷ از کاربران، به کار خود پایان داد.

Call of Duty: Modern Warfare II

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • استودیو سازنده: Infinity Ward

نسخه دوم از سری جدید مدرن وارفر توانست یکی از بهترین داستان‌های کالاف دیوتی‌های چند سال اخیر را تقدیم مخاطبانش کند. کمپین بازی بسیار جذاب و قوی است و ماموریت‌های بازی تنوع خیلی خوبی دارند. البته ماموریت‌ها بیشتر مخفی‌کاری هستند و برای کسانی که به‌دنبال اکشن‌ بیشتری می‌گردند، آنقدر سرگرم کننده نیست.

به‌علاوه گرافیک بازی در گیم پلی و کات‌سین‌ها بسیار واقع‌گرایانه طراحی شده‌.

Call of Duty: Modern Warfare II محصول سال ۲۰۲۲ نمره ۷۵ را از منتقدان گرفت.

بسیاری از افراد از نقشه‌های کم بخش چندنفره و رابط کاربری بد بازی ایراد گرفته بودند.

Call of Duty: Warzone

  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • استودیو سازنده: Raven Software و Infinity Ward

کالاف دیوتی وارزون یک بازی رایگان با پرداخت‌های درون برنامه‌ای بود. هیچ بخش کمپینی در این نسخه وجود ندارد و فقط با تمرکز روی بخش آنلاین و مولتی پلیر عرضه شده است. نقشه‌های بازی بسیار بزرگ هستند به‌طوری که ۱۵۰ بازیکن می‌توانند در آن رقابت کنند. (همچنین وارزون از قابلیت Cross-Platform هم پشتیبانی می‌کند.)

البته چون بازی رایگان است، بیش از حد به پرداخت‌های درون برنامه‌ای تکیه می‌کند. این مورد تا حدی است که کسانی که پول بیشتری بدهند، با خرید سلاح‌های قویتر می‌توانند کمبود مهارتشان را در مقابل افراد حرفه‌ای‌تر جبران کنند.

از آنجایی که وارزون یک بازی شدیدا رقابتی است، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش تنظیمات کنترلر وارزون را مطالعه کنید تا بهتر بتوانید بازی کنید.

Call of Duty: Black Ops Cold War

  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • استودیو سازنده: Treyarch و Raven Software و Beenox

کالاف دیوتی‌های چند سال اخیر یا بخش کمپین خوبی داشتند یا بخش مولتی پلیر خوب (بجز Modern Warfare 3 که هیچ‌کدام را نداشت). نسخه بلک آپس جنگ سرد هم همین روند را دنبال می‌کند. در بخش داستانی بازی، شما باید به دنبال یک جاسوس شوروی بگردید. این جاسوس می‌خواهد موازنه قدرت را به سمت شوروی‌ها تغییر دهد. کمپین بازی در ۵ ساعت تمام می‌شود و با اینکه کوتاه است، ولی داستان جذابی دارد.

بخش مولتی پلیر Call of Duty: Black Ops Cold War در زمان انتشارش، دارای مشکلاتی مثل کمبود محتوا بود. البته با گذشت زمان این قضیه کم کم حل شد ولی با این حال، هنوز هم نسبت به نسخه‌های دیگر Call of Duty بخش مولتی پلیر ضعیف‌تری دارد.

بلک آپس کولد وار نمره ۷۶ را از منتقدان دریافت کرد.

Call of Duty: Infinite Warfare

  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • استودیو سازنده: Infinity Ward

قبل از ۲۰۱۶، چند سالی بود که بازی‌های Call of Duty به سمت جنگ‌های آینده و پیشرفت‌های تکنولوژیکی رفته بودند. برای همین طرفداران دیگر خسته شده بودند و می‌خواستند یک نسخه با حال و هوای جنگ‌های قدیمی ببینند. با منتشر شدن اولین تریلر اینفینیت وارفر، خشم طرفداران شروع شد. تریلر بازی با نزدیک ۴ میلیون دیسلایک، دومین ویدئو منفور یوتیوب شد.

هرچند که وقتی بازی عرضه شد، محصول خیلی بدی نبود. اینفینیت وارفر نقاط ضعفی مثل شخصیت‌پردازی نه‌چندان جذاب شخصیت منفی را داشت. ولی از طرفی گرافیک بالای بازی مخصوصا در زمان نبردهای شلوغ، بسیار خودنمایی می‌کرد.

Call of Duty: Infinite Warfare با متای ۷۷ از ۱۰۰ به کار خود پایان داد و این آخرین باری بود که استودیو اینفینیتی وارد، بازی کالاف دیوتی آینده-محور ساخت.

Call of Duty: Ghosts

  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • استودیو سازنده: Infinity Ward و Raven Software و Treyarch

در نسخه‌های پیشین کالاف دیوتی، با شخصیتی به اسم Ghost آشنا شده بودیم و در این نسخه، با داستان جوخه‌ی اشباح آشنا می‌شویم. بخش داستانی بازی آن طور که طرفداران انتظار داشتند، خوب نبود و خیلی کم از آن استقبال شد. به حدی که استودیو Infinity Ward تصمیم گرفت در نسخه‌های بعدی، داستان بازی را ادامه ندهد و بگذارد که فراموش شود.

بخش مولتی پلیر هم بین خوب و بد گیر کرده بود که در نهایت باعث شد کمپین و مولتی پلیر، هر دو در سطح متوسطی در نظر گرفته شوند. Call of Duty Ghosts نمره ۷۸ از ۱۰۰ را از منتقدان دریافت کرد.

Call of Duty: WWII

  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • استودیو سازنده: Sledgehammer Games و Raven Software

نسخه‌های قدیمی کالاف دیوتی در دوران جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتادند. اسلج‌همر سعی کرد با بازگشت به بزرگ‌ترین جنگ تاریخ، حال و هوای نسخه‌های قدیمی را زنده کند که موفق هم بود.

در WWII داستان سرباز جوانی را دنبال می‌کنید که برای اولین بار است که در میدان جنگ شرکت می‌کند. این نسخه به نیمه تاریک جنگ جهانی دوم می‌پردازد و سربازانی را نشان می‌دهد که با احساساتی مثل ترس، اضطراب و دلتنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

هرچقدر که داستان عالی است، گرافیک پیشرفتی نداشته و محیط‌ها و چهره‌ها آنچنان کیفیت بالایی ندارند. البته صداگذاری و موسیقی‌های بازی بسیار خوب کار شده‌اند. Call of Duty WWII توانست نمره خوب ۷۹ را از منتقدان دریافت کند.

Call of Duty: Modern Warfare

  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • استودیو سازنده: Infinity Ward

اینفینیتی وارد تصمیم گرفت بعد از نظرات منفی‌ای که به Infinite Warfare داده شد، با استفاده از نام «Modern Warfare» قدیمی که به عقیده خیلی‌ها بهترین نسخه‌های کالاف دیوتی بودند، به دوران اوج خودش بگردد.

این مدرن وارفر با آن نسخه‌ای که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد فرق می‌کند. داستان بازی ریبوت شده و در یک خط زمانی دیگری اتفاق می‌افتد. اما هنوز هم کاپیتان پرایس دوست‌داشتنی در بازی حضور دارد.

کمپین بازی فوق‌العاده قوی روایت می‌شود و داستان تا آخر، کشش لازم را دارد. گرافیک واقع‌گرایانه چهره‌ها، در کنار نورپردازی محیط و بخش مولتی پلیر سرگرم‌کننده، باعث شدند تا Call of Duty: Modern Warfare نمره ۸۰ را از منتقدان کسب کند.

Call of Duty: Black Ops 3

  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • استودیو سازنده: Treyarch و Aspyr و Beenox و Raven Software

سری بلک آپس، همیشه مجموعه آینده-محور کالاف دیوتی بودند که با نسخه سوم، حتی بیشتر در این فضا وارد شدند. کمپین نسخه سوم بلک آپس، ۴۰ سال بعد از وقایع بلک آپس ۲ اتفاق می‌افتد که سومین جنگ سرد بین دو ابرقدرت جهانی شکل گرفته.

داستان سری Black Ops همیشه جزو بخش‌های محبوب این مجموعه بوده ولی در این نسخه بسیار ضعیف و با پیچیدگی‌های گیج‌کننده‌ای روایت می‌شود. برعکس، بخش مولتی پلیر پرمحتوا و بخش زامبی نسبتا جذاب است. همه این‌ موارد باعث شده تا منتقدان نمره ۸۱ و کاربران ۵.۴ را به Call of Duty: Black Ops 3 بدهند.

Call of Duty: Advanced Warfare

  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • استودیو سازنده: Sledgehammer Games و Raven Software

در نیمه‌ی اول نسل هشتم گیمینگ، کالاف دیوتی‌های آینده-محور منتشر میشدند که البته در آن زمان، خیلی از افراد از این تنوع استقبال کردند. بخشی از حمایت مردم، به لطف Advanced Warfare بود

دو دوست به نام جک میچل و ویلیام آیرونز وارد ارتش نیروی دریایی ایالات متحده می‌شوند. آن‌ها برای جلوگیری از حمله نیروهای کره شمالی به سئول اعزام می‌شوند که در آن‌جا اتفاقات عجیبی می‌افتد. شخصیت‌پردازی بسیار عمیق است و کمپین بازی، بسیار لذت‌بخش است. همچنین گرافیک بازی نسبت به نسخه قبلی، پیشرفت خوبی داشته.

Call of Duty: Advanced Warfare توانست نمره ۸۱ از منتقدان و ۵.۹ از کاربران دریافت کند.

Call of Duty: Black Ops 4

  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • استودیو سازنده: Treyarch و Beenox

چهارمین نسخه از سر بلک آپس بدون هیچ بخش کمپینی، در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. همین نداشتن بخش داستانی، باعث شد تا بسیاری از طرفداران از این موضوع انتقاد کنند که نمره ۴.۱ از ۱۰ کاربران، به این دلیل است.

اما بخش چندنفره بازی پر از محتوا و مودهای مختلف بود. مثلا بخش زامبی در بلک آپس ۴ خودش دارای چندین حالت بود. همچنین مود جدیدی به اسم Blackout به بازی اضافه شده بود که به شکل بتل رویال‌های معروفی مثل فورتنایت و پابجی در آمده بود.

در سایت معتبر متاکریتیک، منتقدان نمره ۸۳ را به بلک آپس ۴ دادند.

Call of Duty: Black Ops 2

  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • استودیو سازنده: Treyarch

وقتی بین دو ابرقدرت جهانی، ایالات متحده و چین، جنگ سرد جدیدی شروع می‌شود، دیوید میسون که پسر الکس میسون در نسخه اول است، به‌عنوان بخشی از نیروهای عملیات‌های سیاه به این ماموریت فرستاده می‌شود. ولی وقتی پای Raul Menendez و گروه تروریستی‌اش به ماجرا باز می‌شود، دیوید میسون با شرایط پیچیده‌تری روبه‌رو می‌شود.

بلک آپس ۲ اولین نسخه آینده-محور Call of Duty بود. البته استودیو تری‌آرک زیاد وارد فضای آینده و تکنولوژی‌های خیلی پیشرفته نشد ولی این ایده و پیاده‌سازی‌اش، به لطف آن‌ها بود.

کمپین بسیار خوب، بخش مولتی پلیر جذاب و مود زامبی هیجان‌انگیز باعث شدند تا منتقدان نمره ۸۳ از ۱۰۰ را به بازی بدهند.

Call of Duty: World at War

  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • استودیو سازنده: Treyarch و n-Space

یکی از قدیمی‌ترین و بهترین نسخه‌های کل سری کالاف دیوتی، همین نسخه پنجمش است. به‌حدی خوب است که متای ۸۴ از منتقدان و ۷.۸ از کاربران را دریافت کرد و جایزه بهترین بازی شوتر سال ۲۰۰۸ را از آن خود کرد.

بازی از دید دو سرباز در جنگ جهانی دوم، یک سرباز آمریکایی و یک سرباز روسی روایت می‌شود. داستان به‌شدت گیرا و قوی بازی، شما را تا لحظه آخر به ادامه دادنش ترغیب می‌کند. همچنین گرافیک آن در زمان خودش، جزو آثار باکیفیت محسوب میشد.

جالب است بدانید که برای اولین بار در World at War بود که مود زامبی‌ به کالاف دیوتی اضافه شد.

Call of Duty: Black Ops

  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • استودیو سازنده: Treyarch و Raven Software و Aspyr

اولین نسخه از مجموعه بلک آپس، بدون شک بهترین نسخه آن است. نقطه قوت Black Ops 1، بخش کمپین‌اش است. شما در بازی کنترل یک مامور سابق CIA به نام الکس میسون را به‌عهده می‌گیرید که زندانی گروهی از افراد شده. این افراد الکس را مجبور می‌کنند تا خاطرات گذشته‌اش که مربوط به کدهای فعالسازی سلاح‌های شیمیایی است را به‌خاطر بیاورد.

ماموریت‌های بازی تنوع بسیار بالایی دارند و شخصیت‌پردازی الکس باعث شده تا از نظر محبوبیت در نزدیکی شخصیت‌هایی مثل کاپیتان پرایس قرار بگیرد. بخش زامبی پیشرفت قابل توجهی کرده و گرافیک بازی نسبت به زمان خود، جزو بهترین‌ها بوده.

این نسخه توانست متای ۸۷ را از منتقدان دریافت کند.

Call of Duty: Modern Warfare 3

  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • استودیو سازنده: Infinity Ward و Sledgehammer Games و Treyarch

برعکس مدرن وارفر ۳ ریبوت که بدترین بازی تاریخ کالاف دیوتی است، نسخه مدرن وارفر ۳ سال ۲۰۱۱ یکی از بهترین‌های سری بود. در این نسخه شخصیت‌های Soap ،Captain Price و Yuri را کنترل می‌کنید. در ماموریت‌های مختلف، شخصیتی که کنترل می‌کنید هم عوض می‌شود.

داستان، بعد از اتفاقات مدرن وارفر ۲ قدیمی (محصول سال ۲۰۰۹) اتفاق می‌افتد. درواقع داستان سه‌گانه مدرن وارفرهای قدیمی، آنقدر عالی هستند که بهتر است خودتان شخصا بازی کنید.

گرافیک، بهبودهای کمی نسبت به نسخه دوم داشته و بخش مولتی پلیر مثل همیشه جذاب است. Modern Warfare 3 نمره ۸۸ از ۱۰۰ را از منتقدان دریافت کرد.

Call of Duty 2

  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • استودیو سازنده: Infinity Ward

کالاف دیوتی ۲ توانست موفقیت نسخه اول را دوباره تکرار کند. در این قسمت، دوباره در بحبوحه جنگ جهانی دوم هستید و کنترل چهار سرباز از گردان‌های مناطق مختلف را به‌دست می‌گیرید. جالب است بدانید که کاپیتان پرایس برای اولین بار در یکی از مراحل کالاف دیوتی ۲ معرفی شد و نه در مدرن وارفر ۱ قدیمی (کالاف دیوتی ۴).

در کنار گرافیک بالای کالاف دیوتی ۲، صداگذاری و تنوع مراحل بازی، مواردی بودند که باعث شد منتقدان امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ و کاربران ۸.۲ از ۱۰ را به بازی بدهند.

Call of Duty

  • سال انتشار: ۲۰۰۳
  • استودیو سازنده: Infinity Ward و Nokia

مادر همه‌ی نسخه‌های کالاف دیوتی که مسئول محبوبیت اولیه این فرنچایز است، به لطف موفقیت فوق‌العاده کالاف دیوتی ۱ بود. در بازی کنترل یک سرباز را به‌دست می‌گرفتید که به همراه جوخه‌اش باید مناطق اشغالی را آزاد کند، ضدهوایی‌ها را نابود کند و به پایگاه‌های دشمن نفوذ کند. اعضای جوخه شما همیشه همراهی‌تان می‌کردند و برای هر اتفاقی، عکس‌العمل جالبی نشان می‌دادند.

همچنین چهار درجه سختی در بازی وجود داشت. کالاف دیوتی ۱ با کسب نمره ۹۱ از منتقدان، توانست برچسب Must-Play متاکریتیک را دریافت کند. همچنین کاربران نمره بالای ۸.۴ را به بازی دادند.

ضمنا Call of Duty 1 جایزه بهترین بازی سال از نگاه بفتا را مال خود کرد.

Call of Duty: Modern Warfare 2

  • سال انتشار: ۲۰۰۹
  • استودیو سازنده: Infinity Ward

مدرن وارفر ۲ از هر نظر بازی کاملی بود. گرافیک بالا، کمپین هیجان‌انگیز با پایان‌بندی شوکه‌کننده‌، گان پلی روان و شخصیت‌پردازی قوی، تنها تعدادی از برترین ویژگی‌های این اثر بی‌نظیر بودند.

مدرن وارفر ۲ با فروش بیش از ۲۵ میلیون کپی، بالاتر از نسخه‌های جدیدتری مثل Advanced Warfare و WWII قرار گرفت. همچنین بازی در کنار مدرن وارفر ۱ قدیمی (کالاف دیوتی ۴)، توانست نمره ۹۴ از ۱۰۰ از منتقدان را دریافت کند و برچسب Must-Play متاکریتیک را بگیرد. کاربران هم نمره ۸.۵ را به بازی دادند. به‌علاوه جایزه بهترین بازی سال از نگاه IGN و بهترین بازی سال از نگاه بفتا را دریافت کرد.

Call of Duty 4: Modern Warfare

  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • استودیو سازنده: Infinity Ward و Treyarch و Aspyr

الماس سری ندای وظیفه. مدرن وارفر ۱ اولین بازی کالاف دیوتی بود که از اتفاقات دوران جنگ جهانی فاصله گرفت و به زمان حال آمد. وقتی یک رهبر با اعتقادات رادیکالیسم رئیس جمهور یک کشور در خاورمیانه را اعدام می‌کند و از طرفی یک جنبش ملی‌گرا، آتش جنگ داخلی را در روسیه شعله‌ور می‌کنند، جرقه‌های شروع جنگ جهانی سوم، زندگی مردم جهان را تهدید می‌کنند.

Call of Duty 4: Modern Warfare با اختلاف نه چندان زیادی با مدرن وارفر ۲، جایگاه اول این لیست و تمامی لیست‌های کالاف دیوتی دنیا را تصاحب می‌کند.

کالاف دیوتی ۴ از منتقدان نمره ۹۴ و از کاربران نمره ۸.۵ را دریافت کرد. برچسب Must-Play متاکریتیک، جایزه بهترین بازی سال از نگاه بفتا و بهترین بازی شوتر از نگاه VGX، تعدادی از جوایز این بازی هستند.

سوالات متداول

بهترین بازی‌های کالاف دیوتی کدامند؟

Modern Warfare 2 ،Call of Duty 4: Modern Warfare و 3، کالاف دیوتی ۱ و ۲ از بهترین بازی‌های کالاف دیوتی هستند.

بدترین بازی‌های کالاف دیوتی کدامند؟

Modern Warfare 3 (سال ۲۰۲۳) و Vanguard بدترین بازی‌های این سری هستند.