کد LGSF رو وارد کن،‌ رایگان میاریم رایگان می‌بریم 🤫 | پیک رایگان، مخصوص سفارشات اجاره ای بالای ۱۰۰ تومن
گیم رنتر

رتبه‌بندی بازی‌های جی تی ای از بدترین به بهترین

Saturday، ۲۴ Shahrivar ۱۴۰۳

مجموعه جی تی ای جزو محبوب‌ترین سری بازی‌های دنیاست که با انتشار هر نسخه جدید، رکوردهای بازی‌های قبلی مجموعه را جابه‌جا می‌کند. البته بازی‌های GTA فقط محدود به نسخه‌ای اصلی نمی‌شوند و چندین نسخه فرعی هم از این سری ساخته شده. در این مقاله، شما را با رتبه‌بندی بازی‌های جی تی ای از بدترین به بهترین آشنا می‌کنیم.

توجه داشته باشید که این لیست براساس میانگین دو فاکتور: نمره منتقدان و نمره کاربران در متاکریتیک رتبه‌بندی شده.


پیشنهادی برای شما: اگر از بازیکنان GTA Online هستید، با خرید جی تی ای پلاس به مجموعه‌ای از ماشین‌ها، هواپیماهای ویژه و پول اضافی در بازی دسترسی خواهید داشت.

Grand Theft Auto: Advance

  • سال انتشار: ۲۰۰۴

  • نمره متاکریتیک: ۶۸

  • نمره کاربران: ۳.۹

این نسخه یک بازی Top-Down بود که فقط برای کنسول Game Boy Advance ساخته شده بود. همچنین از نظر وقایع داستانی حکم یک پیش درآمد برای GTA 3 را داشت. کنسول گیم بوی ادونس در آن سال‌ها فروش خوبی داشت و ساخت یک بازی مخصوص برای آن فکر خوبی به نظر می‌رسید. اما بازی به یک شکست کامل تبدیل شد.

جی تی ای ادونس برای این کنسول بهینه‌سازی نشده بود، بنابراین خوب اجرا نمیشد. افکت‌های صوتی بازی به سرعت تکراری می‌شدند و گیم پلی اصلا سرگرم کننده نبود. سازندگان سعی کرده بودند به ریشه‌های اصلی جی تی ای برگردند، ولی موفق نشدند. GTA: Advance حتی برای بسیاری از طرفداران دو آتیشه‌ی جی تی ای، یک بازی عذاب‌آور و غیرقابل تحمل است. خوشبختانه در همان سال ۲۰۰۴ جی تی ای سن آندریاس منتشر شد و اعتبار این سری را حفظ کرد.

Grand Theft Auto

  • سال انتشار: ۱۹۹۷

  • نمره متاکریتیک: -

  • نمره کاربران: ۷.۶

سری جی تی ای از همان ابتدا یک شروع طوفانی نداشت و به مرور زمان، بهتر و بهتر شد. GTA 1 به هیچ وجه بازی خوبی نبود. ماموریت‌های تکراری، کنترل بسیار سخت و گرافیک بد، فقط تعدادی از مشکلات بازی بودند. البته با تمام این نکات منفی، دزدیدن هر ماشینی در شهر و سوار شدنشان یک ایده جدید بود که ارزش توسعه و بهبود را داشت.

GTA 1 به عنوان یک ایده خام، بسیار عالی بود اما به عنوان یک بازی، اصلا خوب نبود.

Grand Theft Auto 2

  • سال انتشار: ۱۹۹۹

  • نمره متاکریتیک: ۷۰

  • نمره کاربران: ۷.۶

نسخه دوم بازی جی تی ای نسبت به بازی اول از جهات بسیاری بهتر شده بود. مواردی مثل شهر بزرگتر، دوربین بهبودیافته‌تر، پلیس‌های باهوش‌تر و گرافیک بهتر از جمله پیشرفت‌های GTA 2 نسبت به نسخه اول بودند. البته ماموریت‌های بازی به دزدیدن و نابود کردن ماشین‌ها و فرار از دست پلیس خلاصه می‌شد که یعنی بازی بعد از مدتی تکراری می‌شد.

اگر تا به حال GTA 2 را بازی نکرده باشید و امروز به سراغ آن بروید، بعد از مدتی بازی کردن به این نتیجه خواهید رسید که بازی خیلی خوبی نبود، ولی در زمان خودش پیشرفت‌های خوبی کرده بود. (البته هنوز هم کنترل‌های بازی سخت هستند.)

Grand Theft Auto: Chinatown Wars

  • سال انتشار: ۲۰۰۹

  • نمره متاکریتیک: ۹۳

  • نمره کاربران: ۷.۷

کنسول دستی Nintendo DS یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین کنسول‌های بازی تاریخ است که بسیاری از شرکت‌ها به دلیل سخت‌افزار و ترکیب آن با صفحه نمایش لمسی کنسول، بازی‌های زیادی برای آن ساختند. Chinatown Wars یکی از همین بازی‌ها بود که برای بعضی از کارها می‌توانستید از صفحه لمسی کنسول استفاده کنید.

نسخه «جنگ‌های محله چینی‌ها» با زاویه دوربین Top-Down و گرافیک سل-شِید ساخته شده بود. داستان بازی در لیبرتی سیتی در محله چینی‌ها جریان داشت. شخصیت اصلی بازی یک فرد چینی بود که می‌خواست شمشیری که پدرش به او هدیه داده بود، ولی توسط خلافکاری دزدیده شده بود را برگرداند. اما او در این راه وارد جنگ میان گروه‌های گنگستری چینی می‌شود.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories

  • سال انتشار: ۲۰۰۵

  • نمره متاکریتیک: ۸۸

  • نمره کاربران: ۸.۱

بازی «داستان‌های لیبرتی سیتی» با اینکه چند سال بعد از GTA 3 منتشر شد، اما حکم یک پیش درآمد برای آن را داشت. در واقع از نظر داستانی، Liberty City Stories قبل از GTA 3 اتفاق افتاده. 

شخصیت اصلی این نسخه، مردی به نام «Toni Cipriani» است که یکی از شخصیت‌های فرعی GTA 3 بود. مشکل گیمرها با «داستان‌های لیبرتی سیتی» این بود که بیشتر حکم یک آپدیت برای جی تی ای ۳ را داشت تا یک بازی مستقل و مجزا. مثلا شما در Liberty City Stories می‌توانید لباس‌های خود را عوض کنید یا حتی سوار موتور شوید که این ویژگی‌ها در GTA 3 نبود، ولی نمی‌توانستید شنا کنید.

از طرفی جی تی ای سن آندریاس که حتی یک سال قبل منتشر شده بود، نه تنها تمام این کارها را می‌توانستید انجام دهید، بلکه قابلیت شنا هم وجود داشت. این نمونه یکی از مثال‌هایی است که ثابت می‌کند «داستان‌های لیبرتی سیتی» نسبت به «سن آندریاس» یک عقب‌گرد محسوب میشد ولی به طور کلی بازی خوبی است.

Grand Theft Auto: Vice City Stories

  • سال انتشار: ۲۰۰۶

  • نمره متاکریتیک: ۸۶

  • نمره کاربران: ۸.۳

نسخه Vice City Stories حکم یک پیش درآمد داستانی برای جی تی ای Vice City اصلی را داشت. راکستار بعد از اینکه Liberty City Stories را عرضه کرد و متوجه اشتباهاتش در آن نسخه شد، سعی کرد با «داستان‌های وایس سیتی» اصلاحاتی را انجام دهد. به عنوان مثال بعضی از مکانیک‌های جی تی ای سن آندریاس مثل شنا کردن و پرواز به این نسخه اضافه شده بود.

داستان بازی حول شخصیتی به نام Victor Vance (که برادر Lance Vance در جی تی ای وایس سیتی اصلی است) می‌چرخد. ویکتور می‌خواهد قلمرو خودش در شهر را افزایش دهد و خانواده‌های مافیایی رقیب را نابود کند. 

ویکتور شخصیت‌پردازی بدی نداشت و بازی هم کیفیت خوبی داشت، اما این نسخه چیز منحصربه‌فردی به فرنچایز جی تی ای اضافه نکرد و مثل بسته الحاقی به‌نظر می‌رسید. بسیاری از طرفداران به این نسخه به چشم یک بازی جدید نگاه نمی‌کردند و منتظر رونمایی از GTA 4 بودند.

Grand Theft Auto III

  • سال انتشار: ۲۰۰۱

  • نمره متاکریتیک: ۹۷

  • نمره کاربران: ۸.۱

GTA 3 اولین بازی سه بعدی در سری جی تی ای بود. این بازی وقتی که عرضه شد، از زمان خودش جلوتر بود. بسیاری از افراد مجذوب لیبرتی سیتی (که الهام گرفته شده از نیویورک است) شدند.

داستان بازی از جایی شروع می‌شود که مردی به نام «کلاد اسپید» به همراه یک زن، به بانکی دستبرد می‌زنند. اما آن زن به کلاد خیانت می‌کند و باعث می‌شود که کلاد بازداشت شود. در ادامه، کلاد از حبس پلیس فرار می‌کند و تصمیم می‌گیرد که از بزرگترین تبهکاران شهر پر جنایت لیبرتی سیتی شود.

GTA 3 در سال ۲۰۰۱ یک بازی انقلابی در دنیای گیمینگ محسوب میشد و اگر بخاطر جی تی ای سه نبود، بازی‌های بعدی سری GTA هیچوقت به موفقیت امروز نمی‌رسیدند.

پیشنهادی برای شما: با خرید GTA: The Trilogy سه نسخه از بهترین بازی‌های جی تی ای را با گرافیک ریمستر شده بازی کنید.

Grand Theft Auto: Vice City

  • سال انتشار: ۲۰۰۲

  • نمره متاکریتیک: ۹۵

  • نمره کاربران: ۸.۷

شخصیت اصلی بازی به نام «تامی ورستی» برای بسیاری از طرفداران جزو پنج شخصیت برتر سری به حساب می‌آید. تامی ورستی خلافکاری است که وقتی از زندان آزاد می‌شود، تصمیم می‌گیرد به قدرتمندترین تبهکار میامی تبدیل شود. ولی افراد خطرناکی هم در این شهر فرمانروایی می‌کنند که هر کسی سر راهشان قرار بگیرد را نابود می‌کنند.

GTA 3 بازی بسیار خوبی بود ولی یک سال بعد با انتشار نسخه وایس سیتی، راکستار دوباره ثابت کرد که می‌تواند از استانداردهای خودش هم جلو بزند. شخصیت جذاب تامی و داستان‌هایی که در میامی، شهری با نورهای نئونی و استایل رترو رقم می‌زند، برای علاقه‌مندان به بازی‌های خلافکاری تجربه خوبی بود.

Grand Theft Auto IV

  • سال انتشار: ۲۰۰۸

  • نمره متاکریتیک: ۹۸

  • نمره کاربران: ۸.۲

تا قبل از انتشار GTA V واقع‌گرایانه‌ترین بازی سری جی تی ای، نسخه IV بود. این واقع‌گرایی به حدی بود که کنترل ماشین‌ها مثل بقیه بازی‌های آرکید، راحت نبود. اما با این حال اینقدر ویژگی فوق‌العاده در IV بود که حتی گیمرهایی که با موضوع «واقع‌گرایی بیش از حد» بازی مشکل داشتند هم ازش لذت بردند.

شخصیت اصلی بازی مردی به نام «نیکو بلیک» است که برای رسیدن به رویای آمریکایی، به شهر «لیبرتی سیتی» می‌آید ولی او دلایل دیگری هم دارد. برای افرادی که داستان بازی برایشان بسیار مهم است، GTA IV با پیچش‌های داستانی و کارکترهای به یادماندنی، قطعا از بهترین نسخه‌های جی تی ای است.

Grand Theft Auto: San Andreas

  • سال انتشار: ۲۰۰۴

  • نمره متاکریتیک: ۹۵

  • نمره کاربران: ۹.۲

برای گیمرهای قدیمی در ایران شاید خاطره انگیزترین بازی دوران کودکی‌ و نوجوانی‌شان، بازی جی تی ای سن آندریاس (که به جی تی ای پنج معروف بود) باشد. GTA: SA در زمان انتشارش مکانیک‌های انقلابی زیادی مثل شنا کردن، شخصی‌سازی کاراکتر اصلی، شخصی‌سازی ماشین‌ها، قابلیت ورود به بعضی ساختمان‌ها، نقشه بزرگ و… در گیم پلی‌اش داشت. 

شخصیت اصلی بازی به نام CJ به دلیل مرگ مادرش به شهر سابق خود برمی‌گردد. اما CJ متوجه می‌شود که باند Grove Street نسبت به قبل خیلی ضعیف‌تر شده و گروه Ballas اکثر قسمت‌های شهر را کنترل می‌کنند. از طرفی، فساد به قدری زیاد شده که حتی به افسرهای پلیس هم نمی‌شود اعتماد کرد. داستان، گیم پلی، شخصیت‌پردازی و گرافیک بازی (نسبت به سال ۲۰۰۴) به حدی عالی بود که حتی الان هم تجربه دوباره بازی مخصوصا با دوبله فارسی، فکر خوبی است.

Grand Theft Auto V

  • سال انتشار: ۲۰۱۳

  • نمره متاکریتیک: ۹۷

  • نمره کاربران: ۸.۵

رتبه اول لیست بدون شک پنجمین نسخه اصلی از سری جی تی ای است. با اینکه بیش از ۱۰ سال از انتشار بازی گذشته، اما هنوز هم هر هفته جزو پرفروش‌ترین بازی‌های بریتانیاست. در GTA V ما در نقش سه شخصیت مایکل، فرانکلین و ترور قرار میگیریم که این سه در اتفاقات بازی به هم برخورد می‌کنند و یکی از بهترین داستان‌های سری GTA را با هم می‌سازند.

اگر از طرفداران جی تی ای ۵ هستید، شاید دنبال بهترین بازی‌های شبیه GTA V باشید. 

آزادی عمل در شهر لس سانتوس به قدری زیاد است که حتی اگر نخواهید ماموریت‌های اصلی و فرعی را انجام دهید، باز هم ساعت‌های زیادی سرگرم گشتن در شهر و انواع کارهای مختلف می‌شوید. GTA V در زمان نوشتن این مقاله بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه فروخته که بعد از ماینکرفت، پرفروش‌ترین بازی تاریخ به حساب می‌آید.

سوالات رایج

بهترین بازی‌‌های جی تی ای کدام است؟

GTA V، سن آندریاس، IV و وایس سیتی از بهترین بازی‌های سری جی تی ای هستند.

بدترین بازی‌های جی تی ای کدام است؟

GTA: Advance، نسخه اول و دوم، بدترین بازی‌های جی تی ای هستند.

نویسنده مطلب

علی سلطانیان
علی سلطانیان

علی تولید محتوا در زمینه‌های مختلفی رو دوست داره؛ ولی نوشتن در حوزه گیمینگ و تکنولوژی همیشه انتخاب اولش بوده. در گیم رنتر، علی به عنوان یکی از نویسنده‌های بلاگ و محصولات فعالیت داره و از اونجایی که عاشق مطالعه در زمینه اخبار و اتفاقات حوزه سرگرمی و تکنولوژیه، خبرهای داغ رو هم پوشش می‌ده.