پی اس پلاس اکسترا چیست؟ معرفی کامل

Monday، ۴ Ordibehesht ۱۴۰۲

پلاس اکسترا نام یکی از Plan ها یا طرح‌های سه‌گانه پلی استیشن پلاس است که سونی در سال ۲۰۲۲ آن‌ها را معرفی کرد. شما با خرید این اشتراک ۱۵ دلاری می‌توانید به تجربه آنلاین بازی‌ها بپردازید، از بازی‌های رایگان ماهانه لذت ببرید و به آرشیو عظیمی از بازی‌های PS4 و PS5 (که تعدادشان از ۴۰۰ عدد عبور می‌کند) دسترسی داشته باشید.

در ادامه این مقاله به معرفی PS Plus Extra می‌پردازیم و تفاوت‌های آن با دو سطح Essential و Premium را مرور می‌کنیم.

معرفی سرویس PlayStation Plus Extra

پلی استیشن پلاس اکسترا نام اشتراک میان‌رده سونی برای PlayStation است که اجازه دانلود بیش از ۴۰۰ بازی و دسترسی به آنلاین مولتی پلیر را به مشترکین می‌دهد.

در واقع، پلی استیشن پلاس اکسترا یکی از طرح‌های سه‌گانه پی اس پلاس جدید است که شرکت سونی آن را برای رقابت با ایکس باکس گیم پس در نظر گرفته. علاوه بر اکسترا سرویس جدید پلاس شامل دو سطح اسنشال و پریمیوم هم می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

مزایای خرید اشتراک پلاس اکسترا

سونی برای خریداران Extra ویژگی‌های مختلفی در نظر گرفته که در ادامه به صورت دقیق‌تر آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

امکان تجربه آنلاین بازی‌های چندنفره

با داشتن پلاس Extra، امکان بازی آنلاین برای دستگاه فعال می‌شود.

درست مانند سال‌های پیش و سرویس قدیمی پلی استیشن پلاس، شما هنوز هم برای تجربه آنلاین بازی‌هایی مانند Call of Duty: Modern Warfare 2 نیاز به PS Plus دارید. البته که این موضوع برای بازی‌های رایگان صدق نمی‌کند و برای تجربه بخش چندنفره آثاری مانند Fortnite و Apex Legends نیازی به اشتراک پلاس نخواهد بود.

اما به غیر از عنوان‌های رایگان که استثنا هستند، برای تجربه بخش Multiplayer و Online Co-op باید جزو مشترکین یکی از سه سطح Essential، Extra و Premium باشید. با این حال از آنجایی که سطح پریمیوم قیمت بیش‌تری دارد و طرح اسنشال شامل قابلیت‌های کمی می‌شود، PS Plus Extra یک گزینه متعادل و به صرفه است.

بازی‌های رایگان ماهانه

بازی‌های رایگان ماهانه ویژگی دیگری است که از زمان سرویس قدیمی‌تر پلی استیشن پلاس وجود دارد. به لطف این ویژگی شما می‌توانید هر ماه دو الی سه بازی مختلف PS4 و PS5 را به Library حساب خود اضافه کنید. هنگامی که این بازی‌ها به حساب PSN شما اضافه شوند، تا همیشه روی آن باقی خواهند ماند و هیچ وقت حذف نمی‌شوند.

اما با این حال برای تجربه بازی‌های رایگان پلاس باید اشتراک پلاس فعال داشته باشید. برای مثال اگر بازی‌های رایگان ماه پیش را دانلود کردید و حالا سرویس Plus شما تمام شده، تا زمان تمدید اشتراک قادر به تجربه آن‌ها نخواهید بود. ولی پس از تمدید مجدد اشتراک، مانع یا محدودیتی برای تجربه آن‌ها وجود نخواهد داشت.

نکته قابل توجه دیگر این است که بازی‌های رایگان ماهانه PS Plus که در دسترس مشترکین هر سه سطح قرار می‌گیرند، معمولا عناوین بزرگ و چشم‌گیری هستند. برای مثال شرکت سونی در ماه مارس سال ۲۰۲۳ سه بازی Battlefield 2042، Minecraft Dungeons و Code Vein را برای کاربران سه طرح پلی استیشن پلاس در نظر گرفت.

تخفیف‌ برای بازی‌های موجود در PS Store

مشترکین سرویس پلی استیشن پلاس اکسترا برای خرید محتویات موجود در فروشگاه پلی استیشن تخفیف می‌گیرند. این تخفیف‌ها به صورت دوره‌ای در دسترس قرار می‌گیرند تا مشترکین سه سطح PS Plus بتوانند بازی‌ها و فیلم‌ها را با قیمت کم‌تری تهیه کنند.

فضای ذخیره سازی ابری

شما می‌توانید به لطف فضای ذخیره سازی ابری، فایل‌های ذخیره یا Save های خود را روی شبکه PSN آپلود کنید و در کنسول‌های دیگر بهشان دسترسی داشته باشید. برای مثال اگر می‌خواهید از پلی استیشن ۴ به پلی استیشن ۵ کوچ کنید، می‌توانید با آپلود کردن فایل‌های ذخیره خود در Cloud Storage ادامه بازی‌ها را روی کنسول جدید از پیش بگیرید.

آرشیو بزرگ بازی‌ها

مهم‌ترین ویژگی سطح اکسترا که آن را در رده بالاتری از سطح اسنشال قرار می‌دهد، امکان دانلود رایگان بیش از ۴۰۰ بازی مخصوص PS4 و PS5 است. کاتالوگ بازی‌های PS Extra به صورت مرتب به روز رسانی می‌شود تا مشترکین آن بتوانند به تجربه آثار جدیدی بپردازند.

برای مثال بازی Horizon Forbidden West به عنوان یکی از بزرگ‌ترین انحصاری‌های سونی روی PS Plus Extra قرار گرفته و انتظار می‌رود در آینده سایر بازی‌ها انحصاری پلی استیشن هم این مسیر را دنبال کنند. البته که بحث فقط سر بازی‌های انحصاری و First-Party نیست و شرکت سونی حجم زیادی از بازی‌ها Multi-Platform را هم به سرویس خود اضافه می‌کند.

برای مثال آثاری مانند Assassin's Creed Valhalla و Devil May Cry 5: Special Edition که خارج از پرچم PlayStation Studios منتشر شده‌اند، روی کاتالوگ بازی‌های PS Plus Exrtra به چشم می‌خورند.

تفاوت‌های پلی استیشن پلاس اکسترا با دو سطح دیگر

پلی استیشن پلاس اکسترا تفاوت‌های عمده و چشم‌گیری با دو سطح Essential و Premium دارد. اسنشال به عنوان ارزان قیمت‌ترین سطح PS Plus، تقریبا تمام قابلیت‌های اکسترا را شامل می‌شود؛ به غیر از فهرست بزرگ بازی‌ها رایگان که بیش از ۴۰۰ بازی را در خود جای داده.

به عبارتی دیگر کاربران PS Plus Essential قادر به استفاده از کتابخانه بازی‌های موجود نیستند. اما از طرفی مشترکین سطح Premium که هزینه بیش‌تری پرداخت می‌کنند، می‌توانند از قابلیت‌های اضافه‌ای مثل بازی‌های کلاسیک (اعم از آثار PS1، PS2 و PS3) و تست محدود بازی‌های جدید لذت ببرند.

البته توجه داشته باشید که امکان دانلود بازی‌های پلی استیشن ۳ وجود ندارد و تنها راه تجربه آن‌ها از طریق PS Plus Premium، استریم آنلاین آن‌هاست.

امکان استفاده از PS Plus Extra در ایران

خوشبختانه شبکه PSN و محتویات آن از جمله پی اس پلاس اکسترا، از ایران هم قابل دسترسی هستند و با DNS معتبر بدون هیچ مشکلی فعال می‌شوند. اما بازیکن‌ها باید مراقب افراد سودجو که با فروش اکانت‌های اکتیو دی اکتیو احتمال مسدود شدن کنسول را بالا می‌برند باشند.

بهترین گزینه برای خرید Plus در ایران، تهیه کد گیفت کارت معتبر از فروشگاه‌های دارای مجوز است.

سوالات متداول

پلی استیشن پلاس اکسترا چیست؟

پلی استیشن پلاس اکسترا یکی از سه سطح سرویس جدید PS Plus است که با خرید آن می‌توانید بازی‌ها را آنلاین تجربه کرده و به بیش از ۴۰۰ بازی پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ را دانلود کنید.

قیمت اشتراک PS Plus Extra چقدر است؟

پلی استیشن پلاس اکسترا ماهانه ۱۵ دلار قیمت دارد.