دوشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
خسته شدید از اینکه همیشه شما باید دنیا را نجات دهید؟ از آن قهرمان پاک و معصومی که بدی در ذاتش نیست؟ راستش را بخواهید، گاهی اوقات قدم گذاشتن در تاریکی، چشیدن طعم قدرت بیحد و مرز، و رها کردن آن رویای همیشگی «پسر خوب بودن»، میتواند تجربهای به شدت هیجانانگیز و حتی... لذتبخش باشد! لازم نیست نگران عواقب واقعی کارهایمان باشیم؛ اینجا دنیای بازیهای ویدیویی است!
صدها بازی به ما شمشیر قهرمانان را دادهاند، قدرتهای خدایان را بخشیدهاند و ما را در نقش ناجی دنیا قرار دادهاند. اما یک ژانر دیگر هم وجود دارد؛ بازیهایی که جسارت به خرج میدهند و کنترل شخصیت منفی داستان را به دست خود ما میسپارند. این تجربهای متفاوت است؛ فرصتی برای دیدن دنیا از زاویهای دیگر، برای فهمیدن انگیزههای یک «آدم بده» و البته، برای کمی شیطنت و خرابکاری بدون هیچ عواقبی!
از نابود کردن دنیاها گرفته تا ایجاد هرجومرج در شهر، گاهی اوقات ایفای نقش شخصیت منفی میتواند جذابتر از آن قهرمان اتوکشیده و همیشه پیروز باشد. بیایید با هم نگاهی بیندازیم به چند تا از بهترین بازیهایی که به ما اجازه میدهند آن روی دیگر سکه را تجربه کنیم و کمی... فقط کمی، شرور باشیم!
ژانر: اکشن، ماجراجویی، جهانباز
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۵۹/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic): ۲۰%
تاریخ انتشار: ۲ فوریه ۲۰۲۴ (۱۳ بهمن ۱۴۰۲)
سازنده: Rocksteady Studios
ناشر: Warner Bros. Interactive
پلتفرمها: PC، PS5، Xbox Series X|S
رتبه OpenCritic: ضعیف (Weak)
ددشات، یکی از مرگبارترین قاتلان دنیای دیسی (DC Comics) است؛ مردی که تیرش خطا نمیرود. در بازی Suicide Squad: Kill The Justice League، شما میتوانید کنترل چند تا از خفنترین ویلِنهای (Villain/شخصیت شرور) دیسی را به دست بگیرید که یکی از آنها همین استاد هدفگیری، ددشات است. مهارت ویژه او چیست؟ دقت فرا انسانی!
تصور کنید بتوانید از صدها متر آنطرفتر، با وجود تمام موانع، هدفی را با چنان دقتی بزنید که انگار هیچ مانعی وجود نداشته! ددشات میتواند گلولهها را کمانه دهد و با دقتی بیمانند، هدفش را از پا دربیاورد. او یک ویلن سرد، حسابگر و بیرحم است که البته در سالهای اخیر کمی هم به سمت شخصیت «ضدقهرمان» متمایل شده. بازی در نقش او، یعنی تجربه داشتن دقت مطلق! برای تجربه این بازی با این قاتل بیرحم، از بازی Suicide Squad: Kill the Justice League غافل نشوید!
ژانر: پلتفرمر سهبعدی، اکشن
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۷۴/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic): ۵۴%
تاریخ انتشار: ۱۶ اکتبر ۲۰۱۸ (۲۴ مهر ۱۳۹۷)
سازنده: Traveller's Tales
ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
پلتفرمها: PC، PS4، Xbox One، Nintendo Switch
رتبه OpenCritic: متوسط (Fair)
چه کسی فکرش را میکرد شخصیتی که اصلا در کمیکها نبود، روزی به یکی از محبوبترین چهرههای دیسی تبدیل شود؟ هارلی کویین، که اولین بار در انیمیشن سریالی بتمن به عنوان دستیار خلوچل جوکر ظاهر شد، راه درازی را آمده است! او از زیر سایه جوکر بیرون آمد و هویت مستقل و پر هرجومرج خودش را پیدا کرد.
در بازی LEGO DC Super-Villains، شما میتوانید کنترل این آنارشیست دوستداشتنی (البته در نسخه لگویی و بامزهاش!) را به دست بگیرید. در دنیای جهانباز بازی بچرخید، با آن پتک معروفش خرابکاری کنید و مستقیم به جنگ «سندیکای عدالت» (Justice Syndicate) بروید! بازی در نقش هارلی لگویی، یعنی تجربه آشوب و دیوانگی در قالبی شاد و رنگارنگ!
ژانر: شوتر اول شخص (FPS)
تاریخ انتشار: ۲۵ ژوئن ۲۰۰۷ (۴ تیر ۱۳۸۶)
سازنده: Starbreeze Studios
ناشر: 2K Games
پلتفرمها: PS3، Xbox 360
داستان بازی The Darkness از دنیای کمیکهای Witchblade میآید. «تاریکی» (The Darkness) یک موجودیت باستانی و قدرتمند است که در یک خط خونی خاص از مردان، نسل به نسل منتقل میشود و به آنها قدرتهای ماورایی میبخشد؛ البته به بهایی سنگین!
در این بازی شوتر اول شخص کلاسیک، شما کنترل جکی استاکادو را به دست میگیرید؛ یک قاتل حرفهای برای یک خانواده مافیایی. اما وقتی در روز تولد ۲۱ سالگیاش، خانوادهاش به او خیانت میکنند، قدرت «تاریکی» در وجودش بیدار میشود. حالا جکی یک هدف دارد: نابودی کامل کسانی که به او نارو زدند!
قدرتهای تاریکی به او اجازه میدهند تلپورت کند، از دل سایهها شیاطین کوچک (Darklings) را احضار کند و تقریبا هر سلاحی را که میخواهد (شبیه زره شخصیت Spawn) از تاریکی خلق کند. این قدرتها، گیمپلیای منحصر به فرد و بسیار تاریک را در زمان خودش ارائه دادند که هنوز هم جذاب است. بازی در نقش جکی، یعنی رها کردن خشم و تاریکی درون!
ژانر: اکشن نقش آفرینی (Action RPG)
تاریخ انتشار: ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۴ (۲۴ شهریور ۱۳۸۳)
سازنده: Big Blue Box Studios, Lionhead Studios
ناشر: Microsoft Game Studios, Feral Interactive
پلتفرمها: PC، Xbox (Original)، Xbox 360 (نسخه Anniversary)
یادتان هست آن روزهایی که یک بازی به شما اجازه میداد واقعا انتخاب کنید؟ Fable یکی از همان بازیهای انقلابی بود؛ یک نقشآفرینی فانتزی که آزادی عمل شگفتانگیزی به بازیکن میداد. شما بازی را به عنوان یک قهرمان جوان شروع میکردید، اما مسیرتان با شما بود. میخواستید همان قهرمان پاک و ناجی دنیا باقی بمانید؟ یا وسوسه میشدید که به سمت تاریکی بروید و به یک هیولای مطلق تبدیل شوید؟
Fable به شما اجازه میداد شرور باشید! میتوانستید روستاییان بیگناه را بکشید، در ماموریتها عمدا تصمیمات بد بگیرید، کل شهرها را به آشوب بکشید و مالیاتهای سنگین وضع کنید! جالب اینجا بود که بازی فقط در داستان به شما واکنش نشان نمیداد؛ ظاهر شخصیت شما هم با کارهای شیطانیتان تغییر میکرد! پوستتان تیره میشد، چشمهایتان قرمز و درخشان میشد و حتی ممکن بود روی سرتان شاخ در بیاورید! فیبل به شما نمیگفت چه کسی باشید؛ آینه اعمالتان را جلوی رویتان میگذاشت. میخواهید مردم برایتان هورا بکشند یا از ترس به خود بلرزند؟ انتخاب با شما بود!
ژانر: اکشن، پازل، شبیهسازی (مخفیکاری)
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۸۵/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic): ۹۱%
تاریخ انتشار: ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (۱ بهمن ۱۳۹۹)
سازنده: IO Interactive
ناشر: IO Interactive
پلتفرمها: PC، PS4، PS5، Xbox One، Xbox Series X|S، Stadia، Switch
رتبه OpenCritic: قدرتمند (Mighty)
شاید بگویید مامور ۴۷ که آدم بده نیست! او فقط هدفهای بد را از بین میبرد؛ یک شر کوچکتر در برابر شیاطین بزرگتر! این استدلال بدی نیست. اما بیایید روراست باشیم؛ کارنامه این مرد کچل با بارکد پشت گردنش، آنقدر با خون نوشته شده که نمیتوان نادیدهاش گرفت! سری Hitman شما را در نقش مامور ۴۷ قرار میدهد؛ یک ماشین کشتار بینقص که برای رسیدن به هدفش، بیرحمانه هر کسی را که سر راهش باشد، از میان برمیدارد. گناهکار یا بیگناه، فرقی نمیکند؛ قرارداد باید انجام شود.
درست است که خود ۴۷ میداند فقط یک ابزار است، اما این دست اوست که ماشه را میکشد، سیم را دور گردن میاندازد یا از هر وسیله دمدستی دیگری برای گرفتن جان هدفش استفاده میکند! بازی Hitman 3 (و کل سهگانه World of Assassination) کار فوقالعادهای در عمق بخشیدن به این شخصیت انجام میدهد و او را چیزی فراتر از یک قاتل بیاحساس نشان میدهد. اما در نهایت، مامور ۴۷ یک آدمکش حرفهای است که برای پول آدم میکشد. و خب... این تعریف خیلی نزدیکی به «شخصیت منفی» دارد، نه؟ اگر هنوز در نقش مامور ۴۷ بازی نکردهاید، پیشنهاد میکنیم حتما به بازی Hitman 3 فرصتی برای تجربه زندگی یک قاتل حرفهای بدهید.
ژانر: اکشن، جهانباز
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۷۰/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic): ۳۱%
تاریخ انتشار: ۱۱ نوامبر ۲۰۱۴ (۲۰ آبان ۱۳۹۳)
سازنده: Ubisoft
ناشر: Ubisoft
پلتفرمها: PC، PS3، PS4، Xbox 360، Xbox One، Nintendo Switch، Stadia
رتبه OpenCritic: متوسط (Fair)
داستان شِی کورمک، داستان تراژیک خیانت و تغییر مسیر است. او بازی را به عنوان یک عضو جوان و آیندهدار فرقه اساسینها (Brotherhood of Assassins) آغاز میکند. اما وقتی بعد از یک ماموریت فاجعهبار که منجر به مرگ هزاران نفر میشود، پرده از برخی اسرار و اهداف فرقه برایش کنار میرود، به آرمانهای آنها شک میکند.
شِی به برادران قسمخوردهاش پشت میکند و تصمیم میگیرد به دشمن دیرینه، یعنی تمپلارها (Templars) بپیوندد! او متقاعد میشود که اساسینها باید به هر قیمتی متوقف شوند. Assassin's Creed Rogue تماما درباره این چرخش ۱۸۰ درجهای است. شما در نقش شِی، حالا اساسینها را شکار میکنید!
شاید بگویید تمپلارها هم اهداف خوبی داشتند. شاید! اما تاریخ نشان داده که جنبش تمپلارها، بسته به رهبرشان در هر دوره، بیشتر بر پایه عطش قدرت به هر قیمتی بوده است. بازی در نقش شِی کورمک، یعنی تجربه تلخ قرار گرفتن در سمت «اشتباه» تاریخ (حداقل از دیدگاه طرفداران همیشگی اساسینها!).
📌 محصولات پیشنهادی:
ژانر: اکشن
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۸۶/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic): ۸۲%
تاریخ انتشار: ۲۳ ژوئن ۲۰۱۵ (۲ تیر ۱۳۹۴)
سازنده: Rocksteady Studios
ناشر: Warner Bros. Interactive
پلتفرمها: PC، PS4، Xbox One
رتبه OpenCritic: قدرتمند (Mighty)
بیشتر زمان بازی Batman: Arkham Knight را همانطور که انتظار میرود، در نقش بتمن و در حال پاکسازی خیابانهای گاتهام از جرم و جنایت سپری میکنید. اما... نزدیک به انتهای بازی، اتفاقی غیرمنتظره رخ میدهد! مترسک (Scarecrow) دوز سنگینی از سم ترس معروفش را به بتمن تزریق میکند و شوالیه تاریکی وارد یک حالت توهم شدید میشود.
و ناگهان... کنترل از بتمن به دشمن شماره یک او، یعنی جوکر منتقل میشود! این بخش کوتاه، بدون شک یکی از بهترین و غافلگیرکنندهترین لحظات کل سری آرکام است. نه تنها میتوانید در نقش جوکر در راهروها بچرخید و با سلاحهای مسخره اما مرگبارش به همه چیز شلیک کنید، بلکه حتی میتوانید سوار یک بتموبیل با طرح جوکر شوید که به طرز دیوانهواری باحال است! بازی در نقش جوکر، حتی برای چند دقیقه، تجربهای لذتبخش از هرجومرج و جنون خالص است.
ژانر: پازل، پلتفرمر
تاریخ انتشار: ۶ آگوست ۲۰۰۸ (۱۶ مرداد ۱۳۸۷)
سازنده: Number None Inc
ناشر: Number None Inc
پلتفرمها: PC، PS3، Xbox 360
بازی پلتفرمر Braid با آن مکانیکهای نوآورانه دستکاری زمان، یکی از تاثیرگذارترین بازیهای مستقل اوایل قرن ۲۱ بود و نقش مهمی در محبوبیت این ژانر داشت. در نگاه اول، به نظر میرسد داستان مردی به نام تیم را روایت میکند که با قدرت کنترل زمان، سعی دارد پرنسسی را از دست یک شوالیه شیطانی نجات دهد. یک داستان کلیشهای نجات، درست است؟ اشتباه میکنید!
هرچه در بازی پیش میروید، تکههای پازل کنار هم قرار میگیرند و مشخص میشود که هیچچیز آنطور که به نظر میرسید، نیست! در یک پیچش داستانی تکاندهنده، فاش میشود که تیم در واقع شخصیت منفی داستان است! پرنسس تمام مدت در حال فرار از دست او بوده و آن شوالیهای که ما فکر میکردیم شرور است، در واقع داشته از پرنسس در برابر تیم محافظت میکرده! این افشاگری نه تنها یک پایانبندی شوکهکننده و عالی برای یک بازی فوقالعاده است، بلکه دیدگاه شما را نسبت به کل تجربهتان تغییر میدهد. گاهی اوقات، ما خودمان هیولای داستان خودمان هستیم...
ژانر: پلتفرمر، اکشن، مستقل، پازل (مترویدوانیا)
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۷۶/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic): ۷۵%
تاریخ انتشار: ۲۳ جولای ۲۰۲۰ (۲ مرداد ۱۳۹۹)
سازنده: Phobia Studios
ناشر: Devolver Digital
پلتفرمها: PC، Xbox One، Switch
رتبه OpenCritic: قوی (Strong)
بیشتر بازیهای ترسناک پر هستند از دشمنان مخوف و جامپاسکرهایی که طراحی شدهاند تا ما را تا سر حد مرگ بترسانند. اما در Carrion... قضیه برعکس است! اینجا شما خودِ جامپاسکر هستید! شما کنترل یک هیولای بیشکل و آمیبمانند را به دست میگیرید که در یک آزمایشگاه مخفی زندانی شده و حالا فرار کرده است.
این توده گوشتی قرمز با شاخکهای متعدد، تجسم خالص وحشت است و هرچه در بازی پیش میرود و قدرتهای بیشتری به دست میآورد، ترسناکتر هم میشود! کمتر هیولایی اینقدر در ایجاد مرگ و ویرانی مهارت دارد.
هدف شما در بازی چیست؟ فرار از آزمایشگاه و البته... تغذیه از دانشمندان و سربازانی که سر راهتان قرار میگیرند! اینجا هیچ منطقه خاکستریای وجود ندارد؛ شما یک هیولای تمامعیار هستید که بیرحمانه میکشد و از این کار لذت میبرد! بازی در نقش این هیولا، یک تجربه قدرت کثیف و بسیار رضایتبخش (البته به شکلی ترسناک!) است.
ژانر: ترسناک، بقا، چندنفره نامتقارن
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۷۰/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic): ۴۶%
تاریخ انتشار: ۱۴ ژوئن ۲۰۱۶ (۲۵ خرداد ۱۳۹۵)
سازنده: Behaviour Interactive
ناشر: Behaviour Interactive
پلتفرمها: PC، PS4، PS5، Xbox One، Xbox Series X|S، Stadia، Switch، موبایل
رتبه OpenCritic: متوسط (Fair)
محبوبیت بازیهای چندنفره نامتقارن (Asymmetrical Multiplayer) در دهه گذشته اوج گرفته و عناوین فوقالعادهای را به ما هدیه داده است. اما کمتر بازیای توانسته به اندازه بازی Dead by Daylight تاثیرگذار و ماندگار باشد. فرمول آن ساده اما جذاب است: چهار بازیکن در نقش بازماندگان (Survivors) باید با همکاری هم موتورهای برق را تعمیر کرده و از یک منطقه ترسناک فرار کنند، در حالی که یک بازیکن دیگر در نقش قاتل (Killer) بیرحم، آنها را شکار میکند!
هیجان بازی دقیقا در همین عدم تقارن قدرت و نقشهاست. شما میتوانید انتخاب کنید که جزو بازماندگان باشید و طعم ترس و تلاش برای بقا را بچشید، یا چکمههای یکی از قاتلان نمادین و ترسناک بازی را به پا کنید و لذت شکار و ترساندن دیگران را تجربه نمایید!
با گذشت سالها، Dead by Daylight همچنان قدرتمند است و دائما شخصیتهای جدیدی به لیست قاتلانش اضافه میکند؛ از قاتلان اصلی خود بازی گرفته تا چهرههای نمادین دنیای وحشت از فیلمها (مثل مایکل مایرز، فردی کروگر، Leatherface)، سریالها (مثل Stranger Things) و حتی دیگر بازیهای ویدیویی (مثل Nemesis از Resident Evil یا Pyramid Head از Silent Hill). دوست دارید شکارچی باشید یا شکار؟ انتخاب با شماست!
ژانر: اکشن، ماجراجویی
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۶۹/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic): ۳۳%
تاریخ انتشار (ریمیک): ۲۸ جولای ۲۰۲۰ (۷ مرداد ۱۳۹۹)
سازنده: Black Forest Games, Pandemic Studios (اصلی)
ناشر: THQ Nordic
پلتفرمها: PC، PS4، Xbox One، Stadia، Switch
رتبه OpenCritic: متوسط (Fair)
Destroy All Humans! یک مثال کلاسیک و بسیار سرگرمکننده از بازیهایی است که به شما اجازه میدهد کنترل شخصیت منفی را به دست بگیرید و حسابی خرابکاری کنید! بازی در سال ۱۹۵۹ آمریکا جریان دارد و شما کنترل یک موجود فضایی بدعنق و کلیشهای به نام کریپتوسپریدیوم (Cryptosporidium) یا به اختصار، کریپتو را بر عهده دارید. ماموریت شما؟ آمادهسازی زمین برای حمله نژاد فیورون (Furon) و البته... نابودی تمام بشر!
کریپتو یک جنگجوی فیورون است که از نابود کردن و شکنجه دادن زمینیهای بیچاره لذت میبرد! شما با زرادخانهای از سلاحهای پیشرفته و عجیب و غریب (مثل تفنگی که مغز آدمها را بیرون میکشد یا اشعهای که همهچیز را خاکستر میکند) و حتی یک بشقاب پرنده مجهز، به جان شهرها و مزارع میافتید و آشوب به پا میکنید.
نکته جالب بازی، لحن کمدی و طنزآمیز آن است که باعث میشود این همه کشتار و ویرانی، خیلی کمتر از چیزی که باید، وحشتناک به نظر برسد! این ترکیب منحصر به فرد از اکشن، تخریب و طنز سیاه، Destroy All Humans! (مخصوصا نسخه ریمیک آن) را به تجربهای بسیار مفرح و متفاوت تبدیل کرده است. گاهی اوقات، نابود کردن دنیا میتواند خیلی هم خندهدار باشد!
مقاله پیشنهادی: ۸ تا بازی که با پلیر شوخی میکنند
ژانر: هک اند اسلش، اکشن ماجراجویی
میانگین امتیاز منتقدان (God of War 2005 - OpenCritic): ۹۴/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (God of War 2005 - OpenCritic): ۹۸%
تاریخ انتشار (نسخه اول): ۲۲ مارس ۲۰۰۵ (۲ فروردین ۱۳۸۴)
سازنده: Santa Monica Studio
ناشر: Sony Computer Entertainment
پلتفرمها (سهگانه اصلی): PS2, PS3 (نسخه Remastered)
رتبه OpenCritic (نسخه اول): قدرتمند (Mighty)
کریتوس... آه، کریتوس! یکی از پیچیدهترین و البته خشنترین شخصیتهای اصلی در تمام تاریخ بازیهای ویدیویی. درست است که خودش قربانی نیرنگ خدایان بود، اما کارهایی که اسپارتان خشمگین ما در مسیر انتقامش انجام داد، واقعا غیرقابل بخشش هستند! از کشتن خانوادهاش (هرچند با فریب آرس) گرفته تا قتلعام کردن تقریبا تمام خدایان المپ و به آشوب کشیدن یونان باستان... کارنامه کریتوس در سهگانه اصلی، سرختر از سرخ است!
او تجسم خالص خشم و انتقام بود؛ یک ضدقهرمان تمامعیار که شاید با انگیزههایش همدردی میکردیم، اما از اعمالش وحشت داشتیم. بازی در نقش کریتوس در آن دوران، یعنی رها کردن افسار گسیختهترین غرایز خشونت و ویرانگری!
البته، بازیهای جدیدتر God of War (از ۲۰۱۸ به بعد) چهرهای متفاوت و پختهتر از کریتوس را به ما نشان دادند؛ از جمله بازی God of War Ragnarok که در آن پدری که سعی دارد گذشته خونینش را پشت سر بگذارد و پسرش را متفاوت تربیت کند. اما حتی در آن بازیها هم، سایه گذشته و طبیعت خشمگین کریتوس همیشه حضور دارد و به ما (و خودش) یادآوری میکند که فرار از آنچه بودهایم، چقدر دشوار است و این که آیا اصلا بخششی برای کریتوس وجود دارد؟
مقاله پیشنهادی: رتبهبندی بدترین تا بهترین عناوین سری گاد آف وار
ژانر: جهانباز، اکشن ماجراجویی
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۹۲/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic): ۹۲%
تاریخ انتشار: ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ (۲۶ شهریور ۱۳۹۲)
سازنده: Rockstar North
ناشر: Rockstar Games
پلتفرمها: تقریبا همه چیز! (PC، PS3, PS4, PS5، Xbox 360, Xbox One, Xbox Series X|S)
رتبه OpenCritic: قدرتمند (Mighty)
سری Grand Theft Auto استاد نشان دادن این است که بازی کردن در نقش «آدم بدها» چقدر میتواند جذاب و پرطرفدار باشد! با اینکه در طول داستان بازی GTA 5، احتمالا به هر سه شخصیت اصلی یعنی مایکل، ترور و فرانکلین علاقهمند میشوید و با مشکلاتشان همدردی میکنید، اما نمیتوان انکار کرد که هر سه نفرشان، خلافکاران حرفهای و بیرحمی هستند.
مقاله پیشنهادی: 7 تا از بهترین بازیهای شبیه GTA V برای ایکس باکس
آنها برای رسیدن به پول و حفظ منافع خودشان، دست به هر کاری میزنند؛ از سرقتهای مسلحانه بزرگ گرفته تا قتل و خیانت. زندگی و آسایش دیگران برایشان کمترین اهمیتی ندارد. اما شاید دقیقا همین جنبه تاریک و خاکستری شخصیتشان است که آنها را اینقدر جذاب و بهیادماندنی میکند. بازی به ما اجازه میدهد عمیقا وارد زندگی، انگیزهها و مشکلات هر کدام شویم و بفهمیم چه چیزی آنها را به این نقطه رسانده است.
📌 محصولات پیشنهادی:
ژانر: اکشن، ماجراجویی، جهانباز (ابرقهرمانی)
تاریخ انتشار: ۷ ژوئن ۲۰۱۱ (۱۷ خرداد ۱۳۹۰)
سازنده: Sucker Punch
ناشر: Sony
پلتفرمها: PS3
پایانهای چندگانه! چقدر این ویژگی میتواند حس کنترل و تاثیرگذاری به بازیکن بدهد! سری inFamous استاد این کار بود و به شما اجازه میداد مسیر شخصیت اصلی، یعنی کول مکگرث را خودتان تعیین کنید.
کول در inFAMOUS 2 قدرتهای الکتریکی فوقالعادهای دارد، اما اینکه از این قدرتها برای نجات مردم استفاده کند یا برای نابودی و کسب قدرت بیشتر، کاملا به انتخابهای شما بستگی داشت. سیستم کارما (Karma) بازی، تمام اعمال خوب و بد شما را ثبت میکرد و نه تنها روی ظاهر و قدرتهای کول تاثیر میگذاشت، بلکه مستقیما به یکی از دو پایان کاملا متفاوت بازی منجر میشد.
در یکی از پایانها، کول به یک قهرمان فداکار تبدیل میشود، اما در پایان دیگر... او به «هیولا» (The Beast) تبدیل شده و به تهدید اصلی دنیا بدل میگردد! بازی به شما اجازه میداد در طول مسیر بارها کارهای شرورانه انجام دهید، اما این پایانبندی صراحتا شما را در جایگاه شخصیت منفی قرار میداد.
ژانر: مبارزهای (Fighting)
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۸۷/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic): ۹۷%
تاریخ انتشار: ۱۱ می ۲۰۱۷ (۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶)
سازنده: NetherRealm Studios
ناشر: Warner Bros. Interactive
پلتفرمها: PC، PS4، Xbox One، اندروید، iOS
رتبه OpenCritic: قدرتمند (Mighty)
وقتی اسم قهرمان نمادین کمیکبوکی به میان میآید، احتمالا سوپرمن یکی از اولین گزینههاست؛ مظهر امید، حقیقت و عدالت. اما کال-ال همیشه هم پسر خوبی نیست! در طول تاریخ کمیکها و اقتباسها، بارها شاهد سقوط مرد پولادین به تاریکی بودهایم و یکی از بهترین نمونههای آن، در دنیای بازیهای Injustice رخ میدهد.
در بازی Injustice 2، سوپرمن بعد از اتفاقات تلخ نسخه اول (مرگ لوئیس لین به دست جوکر و نابودی متروپلیس)، تبدیل به یک دیکتاتور بیرحم شده که معتقد است تنها راه برقراری صلح، کنترل مطلق و از بین بردن مخالفان است. او عملا «ضدقهرمان» اصلی داستان است.
جالب اینجاست که در انتهای بازی، شما به عنوان بازیکن باید بین پیوستن به بتمن (برای متوقف کردن سوپرمن) یا پیوستن به سوپرمن (برای برقراری نظم آهنین او) یکی را انتخاب کنید! اگر سمت سوپرمن را انتخاب کنید و در نبرد نهایی پیروز شوید، پایان بد بازی را خواهید دید؛ جایی که سوپرمن بتمن را شکست داده و حتی برخی از قهرمانان دیگر را شستشوی مغزی میدهد تا به ارتش او بپیوندند! بازی کردن در نقش سوپرمنی که دیگر نماد امید نیست، تجربهای تکاندهنده است.
ژانر: اکشن، ماجراجویی، ترس و بقا
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۹۳/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic): ۹۵%
تاریخ انتشار: ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ (۳۰ خرداد ۱۳۹۹)
سازنده: Naughty Dog
ناشر: Sony
پلتفرمها: PC, PS4, PS5 (Remastered)
رتبه OpenCritic: قدرتمند (Mighty)
خب، رسیدیم به یکی از بحثبرانگیزترین موارد لیست! بازی The Last of Us Part 2 داستان را با تمرکز بر سفر خونین اِلی برای انتقام آغاز میکند. اما چرا؟ چون شخصیت جدیدی به نام اَبی، در همان اوایل بازی به طرز وحشیانهای جوئل، شخصیت محبوب نسخه اول را به قتل میرساند. این اتفاق بلافاصله اَبی را به شخصیت منفی اصلی داستان در ذهن ما تبدیل میکند.
اما بازی یک چرخش بزرگ و جسورانه انجام میدهد. در نیمه دوم داستان، کنترل از اِلی به اَبی منتقل میشود! ما مجبور میشویم ساعتها در نقش کسی بازی کنیم که از او متنفریم! بازی سعی میکند با نشان دادن گذشته اَبی، انگیزههایش، روابطش و سختیهایی که کشیده، به او عمق ببخشد و کاری کند که شاید... فقط شاید، کمی او را درک کنیم.
میدانم، بازی کردن در نقش ابی برای خیلیها سخت و حتی غیرقابل تحمل بود. خیلی از طرفداران نتوانستند با او ارتباط برقرار کنند یا عمل وحشتناکش را ببخشند. اما هدف ناتی داگ دقیقا همین بود؛ به چالش کشیدن دیدگاه ما نسبت به خوب و بد، قهرمان و ضدقهرمان، و نشان دادن اینکه انتقام چگونه میتواند همه را به هیولا تبدیل کند. بازی در نقش ابی، یعنی قدم گذاشتن در کفشهای کسی که منفورترین کار ممکن را انجام داده و تلاش برای دیدن دنیا از چشمان او. تجربهای سخت، اما فراموشنشدنی.
ژانر: اکشن، ماجراجویی، شوتر سوم شخص
تاریخ انتشار: ۲۴ آگوست ۲۰۱۰ (۲ شهریور ۱۳۸۹)
سازنده: 2K Czech
ناشر: 2K Games
پلتفرمها: PC، PS3، Xbox 360 (نسخه Definitive روی پلتفرمهای جدیدتر هم موجود است)
اسم سری Mafia خودش گویای همهچیز است! اینجا خبری از قهرمانبازی نیست؛ در کل بازیهای سهگانه مافیا دنیای جرم و جنایت سازمانیافته، خیانت و تلاش برای بالا رفتن از نردبان قدرت در خانوادههای مافیایی است. هر سه نسخه اصلی بازی، شخصیتهای قابل بازی متفاوتی داشتند، اما همگی عمیقا درگیر زندگی خلافکارانه بودند.
در Mafia 2، شما کنترل ویتو اسکالتا را به دست میگیرید؛ یک سرباز سابق جنگ جهانی دوم که پس از بازگشت به خانه، برای فرار از فقر و رسیدن به رویای آمریکایی، وارد دنیای پر زرق و برق اما بیرحم مافیا میشود. او به عنوان یک گانگستر تازهکار، امیدوار است در خانواده تبهکار فالکونی (Falcone) سری در سرها در بیاورد.
برای رسیدن به این هدف، ویتو دقیقا همان کارهایی را میکند که از یک گانگستر انتظار میرود: دزدی، اخاذی، تهدید، کتککاری و البته... کشتن کسانی که سر راهش قرار میگیرند یا دستور قتلشان صادر میشود. بازی کردن در نقش ویتو، یعنی تجربه وسوسهها، خطرات و بهای سنگین زندگی در دنیای مافیا.
ژانر: اکشن نقش آفرینی (RPG)، جهانباز
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۷۱/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic): ۵۴%
تاریخ انتشار: ۲۲ می ۲۰۲۰ (۲ خرداد ۱۳۹۹)
سازنده: Tripwire Interactive
ناشر: Tripwire Interactive, Deep Silver
پلتفرمها: PC، PS4، PS5، Xbox One، Xbox Series X|S، Nintendo Switch
رتبه OpenCritic: متوسط (Fair)
بازیهایی مثل Goat Simulator یا Untitled Goose Game دریچهای جدید به روی بازیهایی باز کردند که به ما اجازه میدهند کنترل حیوانات (بز بازیگوش و غاز خرابکار) را به دست بگیریم. اما اگر شخصیت اصلی این بازیها فقط کمی شیطنت میکردند، کوسهای که شما در Maneater کنترلش میکنید، تشنه خون است!
شما در نقش یک کوسه نر جوان بازی را آغاز میکنید که مادرش توسط یک شکارچی کوسه بیرحم کشته شده و حالا به دنبال انتقام (و البته غذا!) است. بازی یک اکشن RPG است که در آن با خوردن ماهیها، لاکپشتها، انسانهای نگونبخت و حتی شکارچیان کوسه، بزرگتر و قویتر میشوید و میتوانید قابلیتهای عجیب و غریب و جهشیافتهای مثل دندانهای الکتریکی یا پوست استخوانی به دست آورید!
شاید بتوان گفت که کشتن در ذات این کوسه است و او فقط طبق غریزهاش عمل میکند. اما این موضوع چیزی از وحشت قربانیان بیشمارش کم نمیکند! بازی در نقش این هیولای دریا، یعنی تجربه قدرت بیحد و حصر یک شکارچی راس هرم غذایی و ایجاد آشوب و وحشت در سواحل و دریاها! آیا یک کوسه میتواند شرور باشد؟ خب، این یکی که قطعا هست!
ژانر: نقش آفرینی (RPG)
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic - Remake): ۸۴/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic - Remake): ۹۴%
تاریخ انتشار (Remake): ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۶ آبان ۱۴۰۲)
سازنده: Nintendo (ArtePiazza for Remake)
ناشر: Nintendo
پلتفرمها: Nintendo Switch (Remake) - SNES (Original)
رتبه OpenCritic (Remake): قدرتمند (Mighty)
ماریو و باوزر... داستانی به قدمت خود تاریخ بازیهای ویدیویی! پادشاه کوپاها (Koopa) همیشه در حال دزدیدن پرنسس پیچ است و ماریو و دوستانش هم همیشه در حال نجات دادن او. یک چرخه بیپایان دشمنی! اما صبر کنید... همیشه هم اینطور نیست!
در بازی نقشآفرینی کلاسیک و دوستداشتنی Super Mario RPG (و نسخه بازسازی شده عالی آن برای سوییچ)، اتفاقی عجیب رخ میدهد! بازی با همان سناریوی همیشگی شروع میشود؛ باوزر پرنسس را میدزدد. اما خیلی زود، یک تهدید بزرگتر به نام اسمیتی (Smithy) و دار و دستهاش از راه میرسند و نه تنها پرنسس، بلکه قلعه خود باوزر را هم اشغال میکنند! اینجا، پادشاه مغرور ما چارهای ندارد جز اینکه غرورش را کنار بگذارد و با دشمن قسمخوردهاش، یعنی ماریو، متحد شود تا دشمن مشترک را شکست دهند!
بازی کردن در نقش باوزر، آن هم در کنار ماریو و دیگر شخصیتهای خوب داستان، تجربهای بسیار بامزه و منحصر به فرد است. درست است که او در نهایت به خاطر منافع خودش میجنگد و ذاتا ویلن اصلی سری بازیهای ماریو باقی میماند، اما دیدن این اتحاد موقت و دیالوگهای بامزهاش، بازی Super Mario RPG را به یکی از بهترین مثالها برای «بازی در نقش شخصیت منفی به عنوان یار کمکی» تبدیل میکند!
تاریخ انتشار (نسخه اول): ۲۶ ژوئن ۲۰۰۷ (۵ تیر ۱۳۸۶)
سازنده: Triumph Studios
ناشر: Codemasters
پلتفرمها (نسخه اول و دوم): PC، PS3، Xbox 360
دوست دارید یک ارباب تاریکی تمامعیار باشید، با زرهی خفن، کلاهخودی شیطانی و ارتشی از موجودات کوچک و بازیگوش به نام مینیون (Minions) که هر دستوری را اجرا میکنند؟ پس سری Overlord برای شما ساخته شده!
در این سری بازیها (مخصوصا دو نسخه اول که عالی هستند)، شما کنترل همین ارباب تاریکی را به دست میگیرید و هدفتان؟ خب معلوم است! فتح دنیا، گسترش قلمرو تاریکی و البته، کمی اذیت و آزار موجودات خوب و پاستوریزه دنیا! بازی یک سیستم اخلاقی جالب هم دارد؛ انتخابهای شما بین «بد» و «بدتر» (یا بهتر بگوییم، سادیستی!) متغیر است!
چیزی که Overlord را خاص میکند، طنز سیاه و هجوآمیز آن است. بازی هرگز خودش را زیادی جدی نمیگیرد و پر است از شوخی با کلیشههای فانتزی و نقشآفرینی. فرمان دادن به مینیونهای احمق اما وفادارتان برای خرابکاری، غارت و مبارزه، لذتی شیطانی و بسیار سرگرمکننده دارد! (فقط حواستان باشد، نسخه آخر سری یعنی Fellowship of Evil چندان چنگی به دل نمیزند، اما دو نسخه اولش را حتما امتحان کنید).
ژانر: شبیهسازی، استراتژی
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۸۰/۱۰۰
تاریخ انتشار (PC): ۱۸ فوریه ۲۰۱۶ (۲۹ بهمن ۱۳۹۴) - نسخههای دیگر تاریخهای متفاوتی دارند.
سازنده: Ndemic Creations
پلتفرمها: PC، PS4، Xbox One، Switch، اندروید، iOS
رتبه OpenCritic: قوی (Strong)
دقیقا مشخص نیست شما در Plague Inc. چه کسی یا چه چیزی را کنترل میکنید؛ شاید یک دانشمند دیوانه، شاید یک سازمان تروریستی، یا شاید... خودِ یک پاتوژن هوشمند! اما چیزی که قطعی است، این است که شما در نقش شخصیت منفی داستان بشریت قرار دارید!
هدف شما در این بازی شبیهسازی استراتژیک ترسناک (و به طرز عجیبی محبوب!)، خلق یک ویروس، باکتری، قارچ یا هر عامل بیماریزای دیگری است که بتواند تمام انسانهای روی کره زمین را نابود کند! بله، درست خواندید! شما باید بیماری خود را طوری جهش دهید که هم به سرعت در کشورهای مختلف پخش شود (از طریق هوا، آب، حشرات و...) و هم علائم کشندهای داشته باشد، در حالی که سعی میکنید از تلاش دانشمندان برای ساخت واکسن یا درمان، پیشی بگیرید.
Plague Inc. با وجود ماهیت تاریک و ترسناکش، گیمپلی استراتژیک بسیار عمیق و جذابی دارد و به شکلی اغراقشده، دید خوبی نسبت به نحوه گسترش بیماریهای همهگیر و چالشهای مقابله با آنها ارائه میدهد. بازی کردن در نقش چیزی که میخواهد نسل بشر را منقرض کند، تجربهای منحصر به فرد و به شدت تاملبرانگیز است!
ژانر: اکشن، جهانباز، علمی-تخیلی
تاریخ انتشار: ۹ ژوئن ۲۰۰۹ (۱۹ خرداد ۱۳۸۸)
سازنده: Radical Entertainment
ناشر: Activision
پلتفرمها: PC، PS3، PS4 (Remastered)، Xbox 360، Xbox One (Remastered)
Prototype به شما اجازه میدهد با قدرتهای فراطبیعی و ویرانگرتان، در شهر نیویورک آشوب به پا کنید. شما کنترل الکس مرسر را به دست دارید؛ مردی که حافظهاش را از دست داده اما قدرتهای تغییرشکل (Shape-shifting) وحشتناکی دارد که میتواند بدنش را به سلاحهای مرگبار تبدیل کند یا ظاهر دیگران را تقلید نماید.
در ابتدا، الکس (و شما به عنوان بازیکن) فکر میکنید که دارید برای نجات شهر از یک ویروس مرگبار که مردم را به هیولا تبدیل میکند، میجنگید. شما در حال مبارزه با ارتش و موجودات آلوده هستید و سعی دارید حقیقت را کشف کنید. اما وقتی حافظه الکس به تدریج بازمیگردد... یک پیچش داستانی تکاندهنده رخ میدهد! فاش میشود که خود الکس مرسر، نه تنها قهرمان نیست، بلکه عامل اصلی انتشار ویروس در نیویورک بوده است! او خودِ هیولای اصلی داستان است! بازی کردن در نقش کسی که ناخواسته (یا شاید هم نه؟) باعث و بانی تمام فاجعه است، تجربهای تاریک و پر از اکشن ویرانگر است.
ژانر: ماجراجویی، اکشن، پازل
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic - Remake PS4): ۹۲/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic - Remake PS4): ۹۵%
تاریخ انتشار (Remake PS4): ۶ فوریه ۲۰۱۸ (۱۷ بهمن ۱۳۹۶) - بازی اصلی ۲۰۰۵
سازنده: Team Ico (اصلی), Bluepoint Games (نسخه Remake)
ناشر: Sony
پلتفرمها: PS2, PS3 (نسخه Remastered) و PS4 (نسخه Remake)
رتبه OpenCritic (Remake PS4): قدرتمند (Mighty)
عشق میتواند آدم را به انجام کارهای دیوانهواری وادار کند. اما آیا کشتن ۱۶ غول باستانی و باشکوه، فقط برای آزاد کردن روح یک موجودیت اهریمنی به نام دورمین (Dormin) تا دوباره بتواند دنیا را به آشوب بکشد، کمی زیادهروی نیست؟ متاسفانه، غم و اندوه هم به همان اندازه قدرتمند است و این دقیقا همان چیزی است که واندر، شخصیت اصلی Shadow of the Colossus، اجازه میدهد کنترلش را به دست بگیرد.
واندر برای زنده کردن معشوقهاش، مونو (Mono)، با دورمین معامله میکند و قبول میکند که ۱۶ کلوسوس (Colossus) را که نگهبانان این سرزمین ممنوعه هستند، نابود کند. شاید بتوان گفت انگیزه واندر عشق است، نه شرارت ذاتی. اما تصمیم آگاهانه او برای نادیده گرفتن هشدارهای مکرر و عواقب وحشتناک احتمالی کارهایش، چیزی فراتر از خودخواهی صرف است.
با اینکه بازی شما را در نقش واندر قرار میدهد و شاید با هدفش همدردی کنید، اما هر کلوسوسی که فرو میافتد، حس سنگینی و گناه بیشتری روی دوشتان احساس میکنید. واندر، با تمام انگیزههای عاشقانهاش، در نهایت همانقدر شخصیت منفی داستان Shadow of the Colossus است که خود دورمین. بازی در نقش او، تجربهای غمانگیز و تاملبرانگیز درباره بهای سنگین رسیدن به آرزوهاست. آیا عشق میتواند توجیهی برای نابودی باشد؟
مقاله پیشنهادی: ۸ غولی که شکست دادنشان در بازی Monster Hunter Wilds لذت بخش است
ژانر: شوتر سوم شخص، روانشناختی
تاریخ انتشار: ۲۶ ژوئن ۲۰۱۲ (۶ تیر ۱۳۹۱)
سازنده: Yager Development
ناشر: 2K Games
پلتفرمها: PC، PS3، Xbox 360
Spec Ops: The Line در نگاه اول شبیه یک شوتر نظامی سوم شخص معمولی به نظر میرسد. شما کنترل کاپیتان مارتین واکر را به دست دارید که با تیمش به شهر جنگزده و طوفانزده دبی فرستاده شده تا سرهنگ جان کانرد گمشده را پیدا کند. اما هرچه در داستان پیش میروید، متوجه میشوید که هیچچیز آنطور که به نظر میرسد نیست!
بازی به تدریج پوست میاندازد و از یک شوتر نظامی، به یک تریلر روانشناختی تاریک و تکاندهنده درباره وحشتهای جنگ و تاثیرات آن بر روان انسان تبدیل میشود. واکر و تیمش در تلاش برای بقا و انجام ماموریت، دست به اعمال وحشتناکتری میزنند و مرز بین قهرمان و جنایتکار به طرز نگرانکنندهای محو میشود. شما به عنوان بازیکن، شروع به زیر سوال بردن اعمال واکر و حتی سلامت روانی او میکنید.
و در نهایت، پیچش داستانی ویرانگر بازی فاش میکند که بسیاری از اتفاقات وحشتناکی که رخ داده، نتیجه مستقیم تصمیمات و حتی توهمات خود واکر بوده است! او که قرار بود ناجی باشد، خود به بخشی از مشکل، یا حتی خودِ مشکل اصلی، تبدیل شده است. Spec Ops: The Line با روایت هوشمندانهاش، شما را در نقش کسی قرار میدهد که به تدریج از یک قهرمان، به یک شخصیت تراژیک و شاید حتی منفی تبدیل میشود و شما را با سوالات سختی درباره اخلاقیات در جنگ تنها میگذارد.
مقاله پیشنهادی: ۷ تا از بهترین ماموریت ها در بخش داستانی Call of Duty: Modern Warfare 2
ژانر: اکشن، ماجراجویی، کمدی سیاه
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic - Remastered): ۵۷/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic - Remastered): ۳۰%
تاریخ انتشار (اصلی): ۱۸ اکتبر ۲۰۰۵ (۲۶ مهر ۱۳۸۴) - Remastered 2021
ناشر: Aspyr, THQ Nordic (Remastered)
پلتفرمها: PC، PS4، PS5، Xbox (Original)، Xbox One، Xbox Series X|S، Nintendo Switch
رتبه OpenCritic (Remastered): ضعیف (Weak)
در اوایل دهه ۲۰۰۰، آنقدر بازی و فیلم زامبی ساخته شد که دیگر داشت حالمان به هم میخورد! اما Stubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse با یک ایده خلاقانه، خودش را از بقیه جدا کرد: به جای اینکه با زامبیها بجنگید، خودتان یک زامبی بودید!
شما کنترل استابز را به دست داشتید؛ یک فروشنده دورهگرد بدشانس که در دهه ۱۹۳۰ کشته شده و حالا در سال ۱۹۵۹ به عنوان یک زامبی گرسنه به زندگی بازگشته است! آن هم در وسط یک شهر آیندهنگر و اتوپیایی! هدف شما؟ انتقام گرفتن از کسانی که باعث مرگش شدند و البته... خوردن مغز آدمهای زنده و تبدیل کردن آنها به زامبیهای بیشتر برای ساختن ارتش خودتان!
بازی با وجود کوتاه و خطی بودنش، به خاطر گیمپلی بامزه (استفاده از اعضای بدن خودتان به عنوان سلاح!) و طنز سیاه و خاصش، طرفداران کالت زیادی پیدا کرد. کنترل یک زامبی تشنه مغز و به آشوب کشیدن یک شهر مدرن، تجربهای متفاوت و بسیار سرگرمکننده است. نسخه ریمستر شده بازی هم که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، این کلاسیک کالت را به استانداردهای امروزی نزدیکتر کرده است.
مقاله پیشنهادی: بهترین بازیهای زامبی محور ایکس باکس
ژانر: نقش آفرینی (RPG)، مستقل
میانگین امتیاز منتقدان (OpenCritic): ۹۳/۱۰۰
درصد پیشنهاد منتقدان (OpenCritic): ۹۷%
تاریخ انتشار: ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ (۲۴ شهریور ۱۳۹۴)
سازنده: Toby Fox
ناشر: Toby Fox, 8-4
پلتفرمها: PC، PS4، PS Vita، Xbox One، Switch
رتبه OpenCritic: قدرتمند (Mighty)
دلایل زیادی برای دوست داشتن شاهکار مستقل توبی فاکس، یعنی Undertale وجود دارد. اما شاید مهمترین دلیل، روش هوشمندانهای باشد که بازی شما را وادار میکند به اعمال خودتان در بازیهای ویدیویی فکر کنید. Undertale با زیر سوال بردن کلیشههای سنتی RPG، به شما نشان میدهد که شاید نیازی به کشتن دشمنان نباشد!
ایدهای که در زمان انتشار بازی انقلابی بود، اما بیشتر بازیکنان (احتمالا مثل من و شما!) در دور اول بازی متوجه آن نشدند و طبق عادت همیشگی در RPG ها، شروع به کشتن هیولاهایی کردند که سر راهشان قرار میگرفتند (مسیر Neutral یا حتی Genocide).
اما وقتی بازی را دوباره بازی میکنید و سعی میکنید مسیر «صلحطلب واقعی» (True Pacifist) را بروید، تازه متوجه هزینه و عواقب وحشتناک اعمالتان در دور قبلی میشوید! بازی به شما نشان میدهد که در آن مسیرها، شخصیت قابل بازی شما، یعنی فریسک، در واقع نقش منفی داستان را ایفا میکرده است! Undertale با این روش، نه تنها خودش را به عنوان یک بازی عمیق و تاثیرگذار معرفی میکند، بلکه باعث میشود به اخلاقیات شخصیتهای اصلی بسیاری از بازیهای دیگر هم شک کنیم. شاید هیولای واقعی، خود ما بازیکنان بودهایم...
خب، این بود لیست ما از بازیهایی که به شما اجازه میدهند چکمههای شخصیت منفی را به پا کنید! همانطور که دیدید، «بد بودن» در دنیای بازیها میتواند شکلهای مختلفی داشته باشد؛ از ضدقهرمانهای تراژیک مثل کریتوس و اَبی گرفته تا ویلنهای کمدی مثل کریپتو و استابز، قاتلان حرفهای مثل مامور ۴۷، هیولاهای تمامعیار مثل هیولای Carrion، یا حتی قهرمانانی که توسط خود ما به سمت تاریکی هدایت میشوند مثل فریسک یا شخصیت Fable.
بازی کردن در این نقشها فقط برای خرابکاری و هرجومرج نیست (هرچند آن هم لذت خودش را دارد!). این بازیها به ما فرصت میدهند دنیا را از زاویهای متفاوت ببینیم، انگیزههای پیچیده شخصیتها را درک کنیم و گاهی اوقات، کلیشههای همیشگی «خوب علیه بد» را به چالش بکشیم. در نهایت، این فقط یک بازی است؛ فضایی امن برای تجربه کردن آن روی دیگر سکه، بدون هیچ عواقب واقعی. پس چرا که نه؟ گاهی اوقات، کمی شرارت لازم است!
هژا با نینتندو و سگا دنیای گیم رو شناخت و الان هم کنار بازی های مدرن، هنوز گاهی به بازی های رترو سر می زنه. عاشق بازیای دارک و گاتیکه؛ چون به نظرش داستان های عمیق و شخصیتهای پیچیده به بازی ها عمق میدن. هژا معتقده که بازی ها پلی بین واقعیت و خیالن و آدما می تونن توی بازی ها برای لحظاتی از دنیای واقعی فاصله بگیرن و توی دنیایی خیالی غرق بشن.