چطور گیم پس را اشتراکی استفاده کنیم؟ (راهنمای جامع)

Monday، ۱ Esfand ۱۴۰۱

گیم پس سرویسی از مایکروسافت است که در قالب آن می‌توانید صد‌ها بازی مختلف را روی کامپیوتر، ایکس باکس و دستگاه‌های موبایل تجربه کنید. آثار موجود در این سرویس ثابت نبوده و در ازای حذف برخی از بازی‌ها، تعدادی دیگر اضافه می‌شوند.

امکان تجربه بازی‌های متعدد از روز اول انتشار، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرویس گیم پس است.

علاوه بر حالت استاندارد، شرکت مایکروسافت گیم پس آلتیمیت را با مزایایی از جمله اشتراک ایکس باکس لایو گلد و EA Play هم ارائه می‌دهد.

خوشبختانه این امکان وجود دارد که سرویس گیم پس را به صورت اشتراکی روی دو کنسول مورد استفاده قرار دهید. در این مطلب قصد داریم راهنمای استفاده از این ویژگی را شرح دهیم. با گیم رنتر همراه باشید.

آیا استفاده اشتراکی قانونی است؟

استفاده اشتراکی از سرویس گیم پس روی دو کنسول ایکس باکس هیچ منع قانونی نداشته و باعث بن شدن کنسول یا حساب کاربری شما نخواهد شد. این ویژگی به صورت رسمی توسط مایکروسافت تحت عنوان Game Sharing ایجاد شده و از مزایای پلتفرم ایکس باکس محسوب می‌شود.

استفاده اشتراکی از گیم پس روی دو کنسول از خانواده Xbox ممکن است. برای مثال اگر یک کنسول ایکس باکس سری ایکس و یک کنسول ایکس باکس وان اس در اختیار دارید، نیازی به خرید اشتراک جداگانه گیم پس نبوده و می‌توانید به صورت اشتراکی از سرویس مذکور استفاده کنید.

شرایط استفاده اشتراکی از گیم پس

برای استفاده اشتراکی از سرویس گیم پس یک کنسول باید به عنوان Home و کنسول دیگر به صورت Non-Home تنظیم شوند.

در زمان استفاده به صورت هوم، اشتراک گیم پس بین تمامی اکانت‌های موجود روی کنسول به اشتراک گذاشته شده و می‌توانید بدون محدودیت از آن استفاده کنید. در مقابل در هنگام استفاده از کنسول غیر‌هوم، در هر بار روشن کردن کنسول باید وارد اکانت دارای اشتراک گیم پس شده و سپس به اکانت خود سوییچ کنید.

مطلب پیشنهادی: ظرفیت هوم و غیر هوم گیم پس یعنی چه؟

مراحل استفاده اشتراکی از سرویس گیم پس

برای آن که روی کنسول دوم از گیم پس استفاده کنید، نیاز به نام کاربری و رمز عبور اکانت دارای اشتراک دارید. یعنی اکانتی که Game Pass دارد، باید یوزرنیم و پسورد همان حساب کاربری را در اختیار شخص دوم قرار دهد.

شخص دوم باید با فشردن کلید ایکس باکس روی کنترلر، وارد بخش Profile and System شده و گزینه Add or Switch را انتخاب کند. بعد باید گزینه Add New را انتخاب و نام کاربری و رمز عبور اکانت دارای اشتراک گیم پس را وارد کند.

در صورتی که اطلاعات درست باشد، با موفقیت وارد اکانت خواهید شد. در این مرحله این امکان را دارید که حساب کاربری را به صورت هوم تنظیم کرده یا با عدم انتخاب گزینه Make this my home Xbox، اکانت را به صورت غیر‌هوم فعال کنید. با انجام این مراحل امکان استفاده اشتراکی از گیم پس فراهم شده و می‌توانید روی دو کنسول از یک اشتراک سرویس مذکور استفاده کنید.

مزایای استفاده اشتراکی گیم پس

گیم پس یک سرویس رایگان نبوده و خرید اشتراک آن بر اساس مدت اعتبار هزینه متفاوتی دارد. به دلیل بالا بودن قیمت ارز در ایران و محدودیت‌هایی از جمله تحریم‌های بانکی، خریداری اشتراک گیم پس برای تمامی بازیکنان مقدور نیست.

در چنین شرایطی خریداری اکانت گیم پس و استفاده اشتراکی از آن با استقبال رو‌به‌رو می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با خریداری یک اشتراک، روی دو کنسول از آن استفاده کرده یا با استفاده از ظرفیت‌های هوم و غیر هوم هزینه پایین‌تری پرداخت کنند.

اشتراک سرویس گیم پس بین دو کنسول به لحاظ آثار قابل تجربه و ویژگی‌های در دسترس هیچ تفاوتی نداشته و محدودیتی ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل می‌توانید تمامی آثار موجود در این سرویس را روی هر دو کنسول نصب و اجرا کنید. تنها محدودیت ایجاد شده به تفاوت بین نسل کنسول‌ها بر‌می‌گردد. بر این اساس آثار انحصاری نسل نهم روی کنسول‌های نسل هشتم قابل اجرا نیستند.

زمانی که یک اشتراک گیم پس آلتیمیت را روی دو کنسول به صورت اشتراکی استفاده می‌کنید، مزایای این حالت نیز منتقل می‌شوند. این یعنی روی هر دو کنسول می‌توانید از سرویس Xbox Live Gold استفاده و بازی‌های موجود در سرویس EA Play را تجربه کنید.

توضیحاتی در مورد استفاده اشتراکی از گیم پس

تنظیم یک حساب کاربری به صورت هوم بدون محدودیت نیست و مایکروسافت قوانین خاصی را برای آن اعمال کرده است. بر این اساس هر سال تنها پنج بار می‌توانید یک اکانت را به صورت هوم فعال کنید.

به همین دلیل در صورتی که اشتراک گیم پس را به صورت کوتاه‌مدت خریداری می‌کنید، بهتر است ظرفیت غیر‌هوم را خریداری کنید.

برای استفاده از سرویس گیم پس به صورت اشتراکی به اتصال اینترنت نیاز دارید. این امر از آن جهت است که بدون ورود به اکانت دارای اشتراک سرویس مذکور، کنسول غیر‌هوم قادر به تأیید لایسنس و اجرای آثار نخواهد بود.

جمع‌بندی

  • استفاده اشتراکی از گیم پس غیر‌قانونی نیست.
  • ویژگی‌های ارائه شده روی کنسول‌ها هیچ تفاوتی ندارند.
  • امکان استفاده از گیم پس روی بیشتر از دو کنسول وجود ندارد.
  • هر دو کنسول می‌توانند به صورت هم زمان از اشتراک گیم پس استفاده کنند.
  • برای استفاده از گیم پس به اتصال اینترنت نیاز دارید.