گیم رنتر

بهترین کانال های یوتیوب برای یادگیری انگلیسی

Saturday، ۳۰ Tir ۱۴۰۳

در صورتی که حتی اندکی با پلتفرم بزرگ یوتیوب آشنا باشید، می‌توانید متوجه شوید که یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی است. چنان سیل عظیمی از نکات مختلف زبانی در این سرویس جذاب گوگل تدریس می‌شود که از طاقت و حوصله‌ی سرسخت‌ترین زبان‌آموز هم خارج است. هر ویدیویی را می‌توانید با زیرنویس و سرعت پایین‌تر نگاه کرده و هر زمان که دوست داشته باشید آن را نگه دارید یا تکرار کنید.

بین این همه یوتیوبر مختلف که در حال تدریس زبان انگلیسی هستند شاید بتوان یک لیست بلند بالای صد شماره‌ای هم ساخت اما در اینجا تنها به بهترین کانال های یوتیوب برای یادگیری زبان انگلیسی اشاره می‌کنیم. شاید بهتر باشد با تهیه‌ی اشتراک یوتیوب پریمیوم، ویدیوهای هر کانال یوتیوب را به صورت جدا دانلود کنید تا هر زمان که دوست داشتید به راحتی آن‌ها را از طریق دستگاه شخصی خود به صورت آفلاین پخش نمایید.

English Addict with Mr Duncan

آقای دانکن دهمین سال فعالیت خود به عنوان یوتیوبر فعال در زمینه آموزش زبان انگلیسی را پشت سر می‌گذارد و می‌توانید مطمئن باشید که هم در زمینه ساخت ویدیوی آموزشی تخصص دارد و هم در حیطه کاری خود متخصص است. اگر به لهجه‌ی بریتیش علاقمند هستید، این کانال می‌تواند شما را از یک معلم خبره با لهجه‌ی بریتیش بی‌نیاز کند.

لیست طولانی ویدیوهای آقای دانکن، از اصطلاح و گرامر گرفته تا لغات تخصصی، تقریبا هر نوع موضوعی را در انگلیسی بریتیش شامل می‌شود. حتی در طول هفته تا سه بار هم می‌توانید در کلاس‌های آنلاین و مجانی این کانال بزرگ شرکت کنید. کلاس‌هایی فعال و واقعی که هر سوالی هم داشته باشید می‌توانید در لحظه مطرح کنید. اگر به این کلاس‌ها هم علاقه ندارید، می‌توانید سری به ویدیوهای قبلی آن بزنید که ریزترین بخش‌های انگلیسی بریتیش را هم در بر می‌گیرد.

همانطور که از اسم کانال مشخص است، آقای دانکن میزبان اصلی آن بوده و برخلاف سایر مدرس‌ها، شخصیت جذابی در زمان تدریس دارد. تلفظ‌های کش‌دار و واضح از ویژگی‌های اصلی ویدیوهای این کانال یوتیوب است. شاید اکثر افراد از شوخی‌ها و خنده‌های زمان کلاس خوششان بیاد اما برخی دیگر از اشخاص، کانال یوتیوب جدی‌تری را ترجیح می‌دهند.

English with Jennifer

کانال انگلیسی با جنیفر چنان مرتب و پرمحتواست که با دیدن ویدیوهای آن حس شرکت در یک دوره‌ی همه چیز تمام به شما دست می‌دهد. جنیفر از سال ۲۰۰۷ شروع به ساختن ویدیوهای آموزش زبان انگلیسی در یوتیوب کرده است. پس مطمئنا از نظر تعداد محتوا به هیچ وجه کم و کاستی نخواهید داشت. به عنوان زبان‌آموز می‌توانید دوره‌ی از پیش برنامه‌ریزی شده‌ی جنیفر را دنبال کنید یا پلی‌لیست‌های متنوع کانال را بر طبق نقطه ضعف‌های خود پیگیری نمایید.

یکی از نقاط قوت ویدیوهای کانال یوتیوب English with Jennifer این است که مخاطب همزمان با یادگیری انگلیسی، در جریان بخشی از زندگی روزمره یک فرد در کشوری انگلیسی‌زبان هم قرار می‌گیرد. با دنبال کردن این کانال حس قرار داشتن در یک انجمن را خواهید داشت و دنبال‌کننده‌های جنیفر معتقدند که او حامی شماره یک آن‌ها در مسیر یادگیری زبان انگلیسی است.

اگر میخواهید در حین یادگیری زبان در یوتیوب درگیر تبلیغات مزاحم نشوید، حتما اشتراک یوتیوب پرمیوم تهیه کنید.

EnglishClass101.com

این کانال در اصل برای فروش یک دوره‌ی تعاملی و آنلاین زبان انگلیسی در نظر گرفته شده که در آدرس englishclass101.com فروخته می‌شود. البته اگر تبلیغات گاه و بی‌گاه خرید دوره شما را اذیت نمی‌کند، تمامی ویدیوهای روی این کانال یوتیوب بسیار مفید هستند.جالب اینکه فارغ از خرید دوره، همه‌ی این ویدیوها به صورت رایگان در اختیار شماست.

اگر با نکات گرامری و استفاده از اصطلاحات در انگلیسی مشکل دارید، قطعا کانال EnglishClass101 می‌تواند کمک حال شما باشد. نکته‌های گرامری یکی از اصلی‌ترین موضوعات این کانال است که با ویدیوهای پرشمار خود به خوبی هم از پس توضیح آن برآمده.

BBC Learning English

با توجه به اسم کانال می‌توان انتظار داشت که با حرفه‌ای‌ترین کانال یوتیوب این لیست مواجه باشیم. کانال BBC Learning English در واقع سرویسی از جانب دولت بریتانیاست و به جای یک فرد عادی، تیمی متخصص همه‌ی ویدیوهای روی این کانال را تهیه کرده‌اند. کانالی بسیار سازمان‌یافته که برای هر شخصی با هر نیازی، ویدیویی ساخته است.

پلی‌لیست‌های کانال شامل داستان‌های خبری جدید، بهبود لهجه یا حتی آماده‌سازی برای آزمون‌های زبان انگلیسی است. اگر شما هم یکی از آن دسته افرادی هستید که کانال آقای دانکن را بچگانه می‌دانید، کانال بی‌بی‌سی قطعا می‌تواند نظر شما را با ویدیوهای کوتاه حرفه‌ای تر و تمیز جلب نماید.

آموزش دانلود ویدیو از یوتیوب برای دسترسی راحت به محتوای این کانال را در گیم رنتر مطالعه کنید.

VOA Learning English

شرکت Voice of America اخبار آمریکای شمالی را به ۴۷ زبان مخابره می‌کند. دولت آمریکا گرداننده‌ی این شرکت بوده و اگر با فرهنگ ایالات متحده آشنا باشید مطمئنا با نام این شرکت برخورد داشته‌اید. بنابراین می‌توانید حدس بزنید که کانال یوتیوب VOA Learning English مجموعه‌ای از دروس زبان انگلیسی را با کمک دولت آمریکا تهیه کرده است.

همانطور که می‌توان از یک مجموعه‌ی دولتی انتظار داشت، ویدیوهای روی این کانال بسیار سازمان‌یافته و دقیق هستند. بهترین ویژگی این کانال دوره‌ای ۵۲ هفته‌ای است که به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود. همچنین با مراجعه به وب‌سایت کانال VOA Learning English می‌توانید به آزمون‌ها و برگه‌های آموزشی بیشتر مربوط به هر ویدیو هم دسترسی داشته باشید.

اگر حوصله‌ی یک دوره‌ی طولانی یک ساله را هم ندارید، بخش پلی‌لیست کانال را به شما پیشنهاد می‌دهیم. مثلا پلی‌لیست English in a Minute در ویدیو‌هایی کوتاه اصطلاحات معمول زبان انگلیسی را آموزش می‌دهد. همچنین پلی‌لیست American Stories داستان‌های معروف زبان انگلیسی را همراه با زیرنویس و توضیح کلمات سخت به شما یاد می‌دهد. اگر به انگلیسی لهجه‌ی آمریکایی علاقمند هستید، این کانال را از دست ندهید.

Real English

کانال ریل انگلیش برای آن دسته از افراد مناسب است که می‌خواهند مهارت شنیداری یا همان لسنینگ خود را تقویت کنند. ویدیوهای این کانال در نقاط مختلف دنیا فیلمبرداری شده است و افراد محلی انگلیسی زبان در مورد موضوعات روزمره حرف می‌زنند. چنین ویدیوهایی زبان‌آموز را مستقیما در معرض محتوای کاملا واقعی و اصیل قرار می‌دهد که شاید در سایر کانال‌های یوتیوب نتواند پیدا کند.

محتوا به خوبی تدوین شده و با داشتن زیرنویس، به راحتی می‌توانید موضوع مکالمه‌ها را دنبال کنید. بنابراین می‌توان گفت که کانال Real English منبع بسیار خوبی برای زبان‌آموزان سطح مبتدی و متوسط (intermediate) است. البته علاوه بر محتوای لسنینگ، در این کانال می‌توانید تعدادی ویدیوی دیگر هم در رابطه با الفبا و املای کلمات پیدا کنید.

Rachel’s English

اگر به دنبال تقویت تلفظ خود در انگلیسی آمریکایی هستید، کانال یوتیوب ریچلز انگلیش بهترین گزینه است. ریچل که سازنده‌ی محتواهای این کانال است به عنوان یک شخص انگلیسی‌زبان آمریکایی در رابطه با تلفظ انواع صداهای مختلف در انگلیسی توضیحات کامل و بی‌نقصی ارائه می‌دهد.

البته در کانال ریچل می‌توانید محتواهای دیگری نظیر یادگیری انگلیسی با سریال، تفاوت بین لهجه‌های انگلیسی، لغات کاربردی و انگلیسی در سفر را هم پیدا کنید. با نگاهی به سایر پلی‌لیست‌های موجود روی کانال حتی با موضوعات متنوع‌تری هم روبه‌رو خواهید شد. 

Lingua Marina

آیا ممکن است انگلیسی زبان‌آموزی به سطح انگلیسی یک فرد آمریکایی یا انگلیسی برسد؟ شاید روزی متوجه شوید که بله چنین چیزی خیلی هم ممکن است و کانال LinguaMarina می‌تواند در این مسیر الهام‌بخش شما باشد. خود مارینا در روسیه به دنیا آمده و بزرگ شده است تا اینکه در سال ۲۰۱۵ به آمریکا مهاجرت کرد. مارینا به خودش یاد داد که مانند یک فرد آمریکایی، انگلیسی حرف بزند و اکنون چندین بیزینس موفق در این زمینه دارد. کانال یوتیوب LinguaMarina شاید بهترین مثال برای هر شخصی باشد که آرزو دارد مسیر او را طی کند.

در بخش پلی‌لیست‌های کانال لینگوامارینا موضوعاتی مانند مطالعه‌ی بهینه برای آزمون TOEFL و اپلای برای کالج‌های ایالات متحده از اهمیت خاصی برخوردار هستند اما روی موارد معمول‌تری مانند اصطلاحات عامیانه و تلفظ هم کار شده است. 

البته همه‌ی ویدیوهای این کانال روی یادگیری زبان تمرکز ندارد و برخی از آن‌ها هم به موضوعاتی مانند کارآفرینی و توصیه‌های کلی برای زندگی بهتر می‌پردازد. شاید بتوان گفت که این کانال بیشتر یک سبک زندگی همراه یادگیری زبان انگلیسی است و افرادی که درگیر بیزینس هستند احتمالا لذت بیشتری از آن خواهند برد. در کل اگر می‌خواهید خود را برای زندگی در آمریکا آماده کنید بهتر است سری به کانال مارینا بزنید.

Learn English with TV Series

شاید شما هم تا به حال به گوش‌تان خورده باشد که مثلا فلان شخص تنها با دیدن سریال فرندز توانسته انگلیسی یاد بگیرد. اگر شما هم به این سبک از یادگیری زبان علاقمند هستید، کانال Learn English with TV Series ایستگاه مورد علاقه‌تان خواهد بود. مجری ویدیو‌های این کانال کلیپ‌هایی از سریال‌های معروف پخش کرده و به توضیح اصطلاحات، عبارات خاص و لغات مبهم آن می‌پردازد.

طول ویدیوهای کانال چیزی در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است و فرصت کافی برای ریز شدن در یادگیری زبان وجود دارد. از باب اسفنجی گرفته تا جنگ ستارگان، از همه‌ی سریال‌های معروف ویدیوهایی طولانی و بسیار مفید تهیه شده است. همچنین پلی‌لیستی از موسیقی‌های معروف و متن آن‌ها هم روی این کانال موجود است. اگر به سرویس‌های پخش موسیقی مانند 

اسپاتیفای هم علاقه دارید، بد نیست سرویس یوتیوب موزیک را هم در کنار یادگیری انگلیسی امتحان کنید.

Business English Pod

یک کانال یوتیوب عالی دیگر برای یادگیری زبان انگلیسی و به خصوص زبان انگلیسی مرتبط با بیزینس که اعتماد به نفس شما را هم تقویت کند کانال Business English Pod است. همچنین در این کانال با نکات گرامری پیشرفته و لغات مربوط به شغل‌های مختلف آشنا خواهید شد.

هر درس بسیار واضح و کامل است و موضوعاتی مانند مصاحبه شغلی، مذاکره، گفتگوی تلفنی، ارائه‌ی مطالب، ملاقات‌ها، مباحث مالی و قوانین نوشتن قرارداد آموزش داده شده است. مجری ویدیوهای این کانال افراد حرفه‌ای در مشاغل مختلف هستند که نکات و توصیه‌های ارزشمندی را هم به اشتراک می‌گذارند.

مقاله پیشنهادی: بهترین سریال های نتفلیکس برای یادگیری زبان

دکتر احمدیان

اگر به دنبال یک مدرس زبان انگلیسی فارسی‌زبان هستید، کانال دکتر احمدیان می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی باشد. در کانال دکتر احمدیان ویدیوهایی از اکثر مباحث زبان انگلیسی تهیه شده و پلی‌لیست‌های متنوعی هم در زمینه‌های مختلف می‌توان پیدا کرد. از مفیدترین پلی‌لیست‌های این کانال می‌توان به سری ویدیوهای Collocation in Use یا Phrasal Verbs in Use اشاره کرد که از روی کتاب‌هایی با همین نام تهیه شده‌اند.

به شرطی که علاقمند بوده و پشتکار داشته باشید، یوتیوب به عنوان یک دانشگاه بزرگ و مجهز می‌تواند به تنهایی برای یادگیری زبان انگلیسی کافی باشد. از کانال‌هایی که در بالا معرفی شد می‌توانید چند مورد انتخاب کرده و مرتب دنبال کنید. در صورتی که تبلیغات بین درس‌ها و ویدیوها هم شما را اذیت می‌کند، می‌توانید با تهیه‌ی اشتراک یوتیوب پریمیوم، کلا تبلیغات یوتیوب را حذف کرده و به دست فراموشی بسپارید.

نویسنده مطلب

هومن محمدزاده
هومن محمدزاده

هومن ۱۰ ساله که به عنوان نویسنده‌ حوزه فناوری و بازی‌های ویدیویی در وب فارسی فعالیت داره و همکاریش با گیم رنتر رو از سال ۱۴۰۳ آغاز کرده. هومن خودش رو یک هوادار پر و پا قرص تکنولوژی می‌دونه و این علاقه رو در گیم رنتر با پوشش خبری، آموزشی و تحلیلی بازی‌ها به نمایش گذاشته. از بین همه بازی‌هایی که هومن تا سن ۲۸ سالگی خاک کرده، عناوین مورد علاقه‌ش سری بازی‌ The Witcher و (بازی محبوب خیلی از ایرانی‌ها) سری FIFA بوده—که البته دیگه باید بهش بگیم EA Sports FC.