گیم رنتر

بهترین بازی‌های انحصاری ایکس باکس سری ایکس و اس

Monday، ۱ Amordaad ۱۴۰۳

بر خلاف نسل هشتم کنسول‌ها که مایکروسافت از همه لحاظ، از جمله انتشار بازی‌های انحصاری با کیفیت و پر تعداد برای کنسول ایکس باکس وان، شکست بدی خورد و رقابت را به حریفان قدرتمندی مثل سونی و نینتندو باخت، اما همین انگیزه‌ای شد تا ردموندی‌ها نسل جدید را با قدرت بیشتری آغاز کنند و مطمئن شوند اتفاقات بد نسل قبل برایشان تکرار نشود.

یکی از کارهایی که شرکت مایکروسافت برای ارتقا جایگاه و مطرح کردن دوباره برند ایکس باکس (به ویژه کنسول‌های نسل نهمی‌شان یعنی ایکس باکس‌های سری ایکس و اس) انجام داد، برنامه‌ریزی برای توسعه و انتشار بازی‌های انحصاری متعدد و با کیفیت بود که در سالیان اخیر هم تا حدی عملی شده است؛ در این مقاله هم تصمیم داریم تا 10 تا از بهترین بازی‌های انحصاری ایکس باکس سری ایکس/اس را به شما معرفی کنیم.

نکته: تمام بازی‌های این لیست در اشتراک گیم پس آلتیمیت رایگان هستند.

10. Sea of Thieves

  • استودیو سازنده: Rare

  • سال انتشار: ۲۰۱۸

بازی Sea of Thieves یک عنوان چند نفره و اکشن است که بازیکنان را در نقش دزدان دریایی، به دل انواع و اقسام ماجراجویی‌ها می‌فرستد. با اینکه ساخته استودیو Rare در زمان انتشار انتقاداتی را به خاطر کم بود محتوایش دریافت کرد، اما با گذشت حدود ۶ سال از عرضه این بازی و پشتیبانی مثال زدنی سازندگان، حالا Sea of Thieves تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های چند نفره موجود در بازار شده است.

البته با برخی سیاست‌های مولتی پلتفرم جدید مایکروسافت، Sea of Thieves در اوایل سال ۲۰۲۴ برای پلی استیشن ۵ هم عرضه شد که آنجا هم مورد استقبال فوق‌العاده بازیکنان قرار گرفت.

9. Gears 5

  • استودیو سازنده: The Coalition

  • سال انتشار: ۲۰۱۹

پنجمین نسخه یکی از قدیمی‌ترین فرنچایزهای انحصاری مایکروسافت، یکی از با کیفیت‌ترین بازی‌های نسل گذشته پلتفرم ایکس باکس بود که هم‌اکنون روی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس هم در دسترس قرار دارد.

Gears 5 شاید به پای سه گانه اول خود نرسد، اما این بازی به حدی خوش ساخت است که به جرئت می‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های شوتر سوم شخص فعلی بازار نام برد.

8. Forza Motorsport

  • استودیو سازنده: Turn 10

  • سال انتشار: ۲۰۲۳

هشتمین نسخه Forza Motorsport که برخی از آن به عنوان ریبوت این سری یاد می‌کنند، یکی از بهترین بازی‌های شبیه ساز رانندگی حال حاضر است که با گرافیک فوق‌العاده خود، قدرت کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت را به چالش می‌کشد.

Forza Motorsport بخاطر شبیه ساز بودنش ممکن است برای برخی افراد بیش از حد سخت و دشوار باشد، اما برای عاشقان این ژانر قطعا می‌تواند تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های عمرشان شود.

7. Psychonauts 2

  • استودیو سازنده: Double Fine

  • سال انتشار: ۲۰۲۱

قسمت اول Psychonauts عنوانی بود که طرفداران برای تجربه دنباله‌اش، بیش از ۱۵ سال صبر کردند تا در نهایت استودیو Double Fine بازی Psychonauts 2 را با کیفیت هر چه تمام‌تر منتشر کرد تا نشان بدهد این بازی ارزش آن همه صبر را داشته است.

Psychonauts 2 یک بازی اکشن پلتفرمر بود که در زمان انتشار خود توانست نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب کند و تبدیل به یکی از موفق‌ترین انحصاری‌های مایکروسافت در نسل نهم بشود. البته این بازی برای کنسول‌های نسل هشتم (ایکس باکس وان و پلی استیشن 4) هم منتشر شد اما نسخه نسل نهم آن فقط در انحصاری ایکس باکس سری ایکس/اس بود.

6. Hi-Fi Rush

  • استودیو سازنده: Tango Gameworks

  • سال انتشار: ۲۰۲۳

یکی دیگر از بهترین بازی‌های انحصاری مایکروسافت که موفقیت زیادش در جلب نظر منتقدین و گیمرها باعث شد تا جوایز زیادی را برنده شود، آن هم در سالی که پر از بازی‌های با کیفیت و فوق‌العاده بود.

Hi-Fi Rush یک بازی ریتمیک و اکشن است که هسته اصلی گیم‌پلی و مبارزات آن را موسیقی تشکیل می‌دهد. هماهنگی و کیفیت قطعات موسیقی این اثر با گیم‌پلی بازی به حدی خوب و خوش ساخت بودند که باعث شدند ساخته Tango Gameworks برنده جایزه بهترین طراحی صدا در مراسم The Game Awards 2023 شود.

5. Microsoft Flight Simulator

  • استودیو سازنده: Asobo

  • سال انتشار: ۲۰۲۰

بازی Microsoft Flight Simulator بهترین انتخاب برای کسانی است که رویای خلبان شدن را در سر داشته یا دارند. این بازی توانسته تا با شبیه‌سازی دقیق سیستم کنترل هواپیما و همچنین ویژگی‌های دیگر مثل طراحی پر از جزئیات هواپیماها و نقشه عظیمش، تبدیل به یکی از خاص‌ترین انحصاری‌های ایکس باکس سری ایکس/اس تبدیل شود؛ البته برای بازیکنان معمولی هم، بازی یک سیستم کنترل ساده‌تر در نظر گرفته است تا گیمرهای بیشتری از آن لذت ببرند.

نقشه بازی Microsoft Flight Simulator در واقع سراسر دنیا را با اندازه واقعی و با جزئیاتی باور نکردنی پوشش می‌دهد، به طوری که نظیر آن را فقط در اپلیکیشن هایی مثل گوگل مپ می‌بینیم و همین نشان می‌دهد که Asobo Studio چه کار بزرگی را انجام داده است.

4. Starfield

 

  • استودیو سازنده: Bethesda

  • سال انتشار: ۲۰۲۳

استودیو بتسدا همیشه سابقه درخشانی در ساخت بازی‌های ژانر نقش‌آفرینی یا RPG داشته. جدیدترین ساخته‌ آنان، یعنی Starfield هم از این قاعده مستثنی نیست و با اینکه کم و کاست‌هایی در آن به چشم می‌خورد، قطعا یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال گذشته است.

Starfield بازیکن را در نقش فضانوردی قرار می‌دهد که پیش رویش، کهکشانی از سیارات مختلف قرار دارد که می‌تواند هر کدام را که خواست کاوش کند. با اینکه نظرات درمورد Starfield ضد و نقیض است، اما اگر با انتظار درستی سراغ آن بروید و بتوانید از بعضی مسائل فنی چشم پوشی کنید، قطعا این بازی تجربه خاص و لذت‌بخشی برایتان خواهد بود.

3. Senua’s Saga: Hellblade 2

  • استودیو سازنده: Ninja Theory

  • سال انتشار: ۲۰۲۴

جدیدترین بازی انحصاری ایکس باکس سری ایکس و اس (در زمان انتشار این مطلب) بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 است. با اینکه نسخه اول این بازی یک عنوان مولتی پلتفرم بود و برای پلی استیشن ۴ هم در دسترس است، اما با خریده شدن استودیو Ninja Theory توسط مایکروسافت، قسمت دوم تبدیل به بازی انحصاری کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس شد.

Hellblade 2 اگر چه در بحث مبارزات و گیم‌پلی ضعف‌هایی دارد، اما ویژگی‌های فنی بی نظیر این بازی، آن را به راحتی به جمع بهترین بازی‌های انحصاری ایکس باکس در نسل جدید می‌آورد. 

در واقع Hellblade 2 جزو معدود بازی‌هایی است که گرافیک نهایی آن حتی از نمایش‌هایش هم بهتر و چشم‌ نوازتر است، تا جایی که شاید لیاقت این را داشته باشد تا آن را «نسل نهمی‌ترین بازی موجود در بازار» خطاب کنیم. علاوه بر گرافیک، ساخته جدید نینجا تئوری از روایت داستانی قدرتمندی هم بهره می‌برد تا ارزش تجربه Senua’s Saga: Hellblade 2 دو چندان شود.

2. Halo Infinite

 

  • استودیو سازنده: 343 Industries

  • سال انتشار: ۲۰۲۱

نوبت به جدیدترین نسخه از نماد ایکس باکس می‌رسد: Halo Infinite.

این بازی در آغاز قرار بود تا در سال ۲۰۲۰ و همزمان با عرضه ایکس باکس‌های جدید منتشر شود اما به دلیل مشکلات فنی، مایکروسافت یک سال این بازی را تاخیر زد تا Halo Infinite در بهترین حالت خودش به دست طرفداران برسد؛ تصمیمی که واقعا مفید بود.

آخرین ساخته ۳۴۳ توانست تا داستان خوبی را با یک گیم‌پلی تکامل یافته و لذت‌بخش همراه کند و تبدیل به بهترین بازی در بین سه گانه جدید فرنچایز Halo تبدیل شود که تجربه‌اش را می‌شود به هر شوتربازی توصیه کرد.

1.Forza Horizon 5

  • استودیو سازنده: Playground Games

  • سال انتشار: ۲۰۲‍۱

تا قبل از Hellblade 2، خیلی‌ها بازی Forza Horizon 5 را به عنوان یکی از برترین بازی‌های نسل نهم از نظر گرافیک می‌دانستند. ساخته Playground را شاید بتوان اولین عنوانی در نظر گرفت که توانست قدرت واقعی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس را به گیمرها نشان دهد.

با این حال، Forza Horizon 5 فقط در دستاوردهای فنی‌اش خلاصه نمی‌شد و از جهات دیگر، مثل گیم‌پلی و تنوع ماشین‌ها هم یک قدم رو به جلو نسبت به نسخه‌های قبلی بود؛ کیفیت بالای این بازی از هر نظر، باعث شد تا خیلی از منتقدان از آن به عنوان کامل‌ترین بازی ریسینگ (ماشینی) که در سالیان اخیر منتشر شده، نام ببرند.

سوالات متداول

بهترین بازی‌های نسل نهمی و انحصاری ایکس باکس کدامند؟

بازی‌هایی مثل Forza Horizon 5، Halo Infinite، Senua’s Saga: Hellblade 2 و Hi-Fi Rush جزو بهترین بازی‌های نسل جدید پلتفرم ایکس باکس هستند.

کدام یک از بازی‌های این لیست در گیم‌ پس موجود هستند؟

تمام بازی‌های انحصاری ایکس باکس، از جمله بازی‌های این لیست، در سرویس گیم پس قرار دارند.

نویسنده مطلب

محمدجواد جعفری
محمدجواد جعفری

محمد جواد جزو گیمرهای نوستالژی‌پسنده که خاطراتش با بازی‌ها برمی‌گرده به دوران کودکی. در گیم رنتر، محمد جواد به عنوان نویسنده‌ بخش بلاگ فعالیت داره و در آشنا کردن مخاطب‌های سایت با محصولات گیم رنتر هم دستی داره. محمد جواد خوشحاله که نوشتن درباره بازی‌ها بهش اجازه می‌ده هر دو تا رشته مورد علاقه‌ش رو یکجا داشته باشه و با یک تیر دو نشون بزنه: هم بازی کنه و هم درباره بازی‌ها بنویسه.