گیم رنتر

بهترین بازی های ایکس باکس سری اس تا امسال (۱۵ تای برتر)

Saturday، ۲۳ Tir ۱۴۰۳

چهار سال پس از عرضه‌ی کنسول ایکس باکس سری اس، بهترین فرصت برای تجربه بازی‌های جذاب و متنوع آن است چون بهینه‌سازی‌های مختلف انجام شده و سازنده‌ها کاملا با آن آشنا شده‌اند. می‌توان گفت طرفداران ایکس باکس در حال حاضر در یکی از بهترین دوره‌های رقابت کهنه‌ی بین ایکس باکس و پلی‌استیشن قرار دارند.

چه مشترک سرویس ایکس باکس گیم پس باشید و چه بخواهید بازی‌ها را جداگانه تهیه‌کنید، در ادامه لیستی از بهترین و متنوع‌ترین بازی‌های کنسول ایکس باکس سری اس را گرد آورده‌ایم تا به شما دید بهتری در انتخاب بازی بدهیم.

Hi-Fi Rush

  • امتیاز: ۸۷ از ۱۰۰

  • حجم: ۱۶ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۳

شاید حتی سازندگان بازی Hi-Fi Rush خودشان هم فکر نمی‌کردند که این بازی تا این حد موفق شود. در اوایل سال ۲۰۲۳ بود که بازی های-فای راش در یک روز معرفی و منتشر شد و به سرعت به لیست بهترین بازی‌های سال راه پیدا کرد. از نظر موسیقی تقریبا می‌توان گفت با یک عنوان بی‌نظیر طرف هستید که لیست بلندی از آهنگ‌های لایسنس شده خوانندگان مشهور را با موسیقی‌های کاملا نوآورانه ترکیب کرده.

وظیفه‌ی شما در این بازی اکشن ریتمیک، مبارزه با دشمنان رباتیک شرکت وندلی تکنولوژی است که می‌خواهند از فرار شما جلوگیری کنند. لذت و شادی خالص اگر بازی بود؛ این بهترین راه برای توصیف بازی های-فای راش است. همه چیز بر سر جای خودش قرار دارد و کوچک‌ترین جزئیات بازی هم با هماهنگی خاصی رخ می‌دهند. اگر به دنبال تجربه‌ی یک بازی متفاوت هستید که هر لحظه شما را بخنداند و هیجان‌زده کند، قطعا Hi-Fi Rush می‌تواند یکی از کاندیداها باشد.

Halo Infinite

  • امتیاز: ۸۷ از ۱۰۰

  • حجم: ۲۶ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۱

 مگر می‌توان لیستی از بازی‌های ایکس باکس جمع‌آوری کرد و اسمی از سری بازی مشهور هیلو به میان نیاید؟ بازی Halo Infinite به عنوان جدیدترین نسخه‌ی این سری بازی، دوباره شاهد حضور قهرمان همیشگی خود یعنی مسترچیف است که وارد جهانی جدید می‌شود. البته که تفاوت هیلو اینفینیت با نسخه‌های قبلی بازی در جهان‌باز بودن آن است؛ جهانی پویا که در هر گوشه‌ی آن ماموریت و فعالیتی جدید انتظار شما را می‌کشد.

بارزترین المانی که به گیم‌پلی بازی اضافه شده قطعا قلابی است که با آن می‌توانید به این طرف و آن طرف بپرید یا دشمنان خود را ناکار کنید. بازی Halo Infinite دقیقا همان چیزی است که سری هیلو به آن نیاز داشت و به موقع منتشر شد تا طرفداران این سری بتوانند از وجود یک بازی انحصاری جذاب لذت ببرند.

Alan Wake 2

  • امتیاز: ۸۹ از ۱۰۰

  • حجم: ۸۲ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۳

۱۳ سال طول کشید که دنباله‌ی بازی موفق الن ویک در سال ۲۰۱۰ ساخته شود اما خبر خوب این است که این صبر طولانی حقیقتا ارزشش را داشت. به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ژانر ترسناک چند سال اخیر، داستان بازی Alan Wake 2 از مدتی پس از حوادث نسخه‌ی اول روایت می‌شود. ترکیبی از صحنه‌های ترسناک ناگهانی با فضای تاریک و رازآلود جهان بازی به خوبی جواب داده و شما را در بین خطوط رمان عجیب و غریب نویسنده‌ی اصلی بازی یعنی الن غرق می‌کند.

در بازی Alan Wake 2 شما دائما در جابه‌جایی بین دو کاراکتر قابل بازی آن یعنی الن ویک و ساگا اندرسون، مامور اف‌بی‌آی، هستید. الن در جهان The Dark Place گیر افتاده و ساگا هم در شهر برایت فالز درگیر سلسله قتل‌های آیینی است که ناچارا او را به سمت وقایع نسخه‌ی اول بازی هدایت می‌کنند. پس اگر می‌خواهید اوج کار استودیوی فنلاندی رمدی را تجربه کنید، الن ویک ۲ را از دست ندهید.

Ori and the Will of the Wisps

  • امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

  • حجم: ۹ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۰

دوست‌داران سبک پلتفرمر که به دنبال تجربه‌ای سخت بوده تا احساسات‌شان را هم قلقلک بدهد، قطعا با بازی Ori and the Blind Forest آشنا هستند. بازی Ori and the Will of the Wisps دنباله‌ای احساسی بر مجموعه‌ی اوری است که به ریشه‌های این سری در سبک طراحی متفاوت، پستی و بلندی‌های احساسی داستان و مراحل سخت وفادار مانده است. البته نسخه‌ی جدید با تاکید بیشتر بر سیستم مبارزه توانسته حتی بهتر از بازی قبلی ظاهر شود.

از نظر بصری برخلاف بیشتر بازی‌های این لیست که تلاش بر واقعی بودن محیط بازی است، بازی Ori and the Will of the Wisps با سبک متفاوت و گویای خود می‌تواند برای چشم و ذهن‌تان آرامش‌بخش باشد. البته ظاهر آرام بازی شما را فریب ندهد چون چالش‌های پیچیده‌‌ی آن می‌تواند حسابی شما را درگیر کند.

Microsoft Flight Simulator

  • امتیاز: ۹۱ از ۱۰۰

  • حجم: ۸۲ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۱

بازی‌های سبک شبیه‌سازی مانند بازی شبیه‌سازی عمل می‌توانند جنبه‌ی خنده و شادی داشته باشند اما در این سبک، بازی‌های بسیار واقع‌گرایانه و گاها آموزشی هم دیده می‌شود که نمونه بارز آن مطمئنا بازی سبک شبیه‌سازی پرواز یعنی Microsoft Flight Simulator است. البته نگران بیش از حد واقعی بودن آن نباشید چون مراحل کنترل هواپیماها به طور کامل به شما آموزش داده می‌شود. تا جایی که هر فرد عادی هم می‌تواند بدون تجربه‌ی خلبانی، یک فروند هواپیمای ایرباس A380 را به سلامت به مقصد برساند.

هر چند بخش جذاب بازی Microsoft Flight Simulator مربوط به محیط آن است. استودیوی سازنده نقشه کل زمین با اطلاعات مختلف مانند ترافیک هوایی واقعی و شرایط آب و هوایی زنده را در اختیار شما قرار می‌دهد. شاید جزئیات مناطق مختلف کمی نامشخص باشد اما مطمئنا می‌توانید حتی از خانه‌ی خودتان هم دیدن کنید. عاشقان پرواز به گوش باشید که شبیه‌ساز مورد علاقه‌تان در اتاقک خلبان منتظر شماست.

Elden Ring

  • امتیاز: ۹۶ از ۱۰۰

  • حجم: ۴۵ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۲

فرمول آشنای سری بازی سولز را با جهانی زیبا و اسطوره‌ای ترکیب کنید تا نتیجه نهایی شاهکاری به اسم الدن رینگ شود. با وجود اینکه بازی Elden Ring به شدت سخت و چالش‌برانگیز است اما به خاطر آزادی زیادی که در بازی وجود دارد تقریبا هیچ‌گاه حس گیر کردن در نقطه‌ای از بازی را نخواهید داشت. جهان بازی بسیار زیباست اما در دل این زیبایی مسحورکننده موجودات و خطرات بسیاری شما را تهدید می‌کنند.

شاید بسیاری از طرفداران قدیمی سری سولز همان محیط و باس‌فایت‌های قبلی را ترجیح بدهند اما بازی Elden Ring احتمالا بهترین فرصت برای بازیکنان جدیدی باشد که می‌خواهند وارد دنیای بازی‌های شرکت فرامسافتور شوند. جهان وسیع بازی را از دست ندهید و اگر هنوز آن را شروع نکرده‌اید، شاید بهتر باشد نسخه‌ی کامل‌تر آن یعنی بازی Elden Ring Shadow of the Erdtree را تجربه کنید.

Sea of Thieves

  • امتیاز: ۸۱ از ۱۰۰

  • حجم: ۹۰ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۴

در ابتدا بازی سی آو تیوز یا دریای دزدان چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت و دلیل آن نبود تنوع کافی در ماموریت‌ها و آپگریدهای بازی بود اما رفته رفته این کاستی‌ها کم‌تر شد تا جایی که در حال حاضر بازی Sea of Thieves یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های لایو سرویس ایکس باکس به حساب می‌آید. 

بازی Sea of Thieves را می‌توانید به روش‌های مختلفی پیش ببرید. اکثرا این عنوان را یک بازی دزد دریایی نقش آفرینی می‌دانند که در آن به غارت اموال و گنج‌های سایر بازیکنان در دریای آزاد مشغول می‌شوید اما این تنها بخشی از بازی است. اگر شغل شریف غارتگری را نمی‌پسندید، می‌توانید به انجام ماموریت‌های مختلف Tall Tales بپردازید و یا باس‌های سرسخت بازی مانند کراکن و مگالودون را شکست دهید.

Cyberpunk 2077

  • امتیاز: ۸۶ از ۱۰۰

  • حجم: ۶۰ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۲

هنگامی که بازی سایبرپانک در سال ۲۰۲۰ برای کنسول‌های نسل هشتمی منتشر شد، همه را با باگ‌های مختلف و مشکلات اجرا ناامید کرد. تا اینکه سال پیش ورق برای این بازی برگشت و به همان سایبرپانکی تبدیل شد که همه انتظارش را داشتند. با آپدیت جدید تعدادی از مکانیسم‌های مهم بازی مانند مهارت و پرک‌ها به کل تغییر کردند و خورشید تازه‌ای در آسمان بازی Cyberpunk 2077 طلوع کرد.

شخصیت اصلی یعنی V، مزدوری است که درگیر انواع و اقسام جنایات و ماموریت‌های مختلف در شهر عجیب نایت سیتی می‌شود. در این شهر جرم و جنایت بی‌داد می‌کند و تکنولوژی با سرعت غافلگیرکننده‌ای در همه چیز رسوخ کرده است. اگر به دنبال تجربه‌ی عنوانی تماشایی و پرجزئیات با داستانی درگیرکننده هستید، سایبرپانک ۲۰۷۷ را حتما امتحان کنید.

Baldur’s Gate 3

  • امتیاز: ۹۶ از ۱۰۰

  • حجم: ۱۲۲ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۳

با در نظر گرفتن داستان‌سرایی قوی بازی و آزادی بی حد و حصر آن می‌توان بلدرز گیت ۳ را به سادگی یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ بازی‌های ویدیویی عنوان کرد. عاشق یک موجود رقت‌انگیز مانند مایند فلِیِر شوید و یا سنجابی را برای جنگیدن متقاعد کنید، اینکه چگونه و از چه مسیری برای پشت سر گذاشتن موانع استفاده می‌کنید کاملا به خودتان بستگی دارد و این دلیل موفقیت عظیم استودیوی بلژیکی لاریان است.

یکی دیگر از دلایل موفقیت بازی Baldur's Gate 3 بازیگران هر نقش از کاراکترهای داخل بازی است. سطح شخصیت‌پردازی به شدت بالاست و از رفتار و برخورد کاراکترها شگفت‌زده خواهید شد. به همین دلیل با وجود طولانی بودن، بازی ارزش تکرار بالایی دارد. پس خود را آماده‌ی ساعت‌ها تجربه‌ی بازی بلدرز گیت ۳ کنید تا پرده از راز و رمز دنیای عمیق آن بردارید.

Forza Horizon 5

  • امتیاز: ۹۲ از ۱۰۰

  • حجم: ۱۰۳ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۱

هر گاه حرف از بهترین بازی‌های ماشینی به میان بیاید، محال است که ذهن طرفداران این سبک به سمت سری بازی فورزا هورایزن نرود. 

بازی Forza Horizon 5 از محیط‌های روستایی بریتانیا در نسخه چهارم این سری فاصله گرفته و شما را به محله‌های آفتابی مکزیک، معابد تاریخی آزتک و سواحل و شهرهای زیبای این کشور می‌برد. در فورزا هورایزن ۵ مسابقات و ماموریت‌های مختلفی وجود دارد و شاید به نوعی بتوان آن را یک عنوان ریسینگ با طعم نقش‌آفرینی در نظر گرفت. علاوه بر ماشین‌ها و موارد مخفی مختلفی که می‌توانید پیدا کنید، ماموریت‌ها را انجام دهید، پول جمع کنید و به مرور اتومبیل‌های بهتر و بزرگ‌تر بخرید.

مسابقه در کنار آبشارهای زیبا، روی قله‌ی کوه‌ها و در کنار سواحل زیبا همگی حس و حال ویژه‌ی خود را دارد. همچنین در این بازی شاهد انواع مختلف مسابقات هستیم؛ از مسابقه با ماشین‌های سوپراسپرت گرفته تا آفرود را می‌توانید امتحان کنید. ویژگی مخصوص این سری بازی هم همانطور که می‌دانید قابلیت بازگردانی مسابقه به چند ثانیه پیش است. هنگامی که تصادف کنید یا از مسیر خارج شوید می‌توانید با زدن یک دکمه به چند ثانیه پیش برگشته و این بار بهتر از قبل رانندگی کنید. به نظر مکزیک کشور بدی برای گرفتن حال دوستان‌تان در رقابت‌های آنلاین ماشین‌سواری نیست.

It Takes Two

  • امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

  • حجم: ۴۲ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۱

بازی ایت تِیکس تو قرار نیست با گرافیک واقع‌گرایانه‌ی خود کارت گرافیک شما را ذوب کند اما سبک طراحی خاص آن به گونه‌ای است که شما را بیشتر از یک گرافیک واقعی تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته همانطور که از نام بازی پیدا است، برای تجربه‌ی آن باید یک همراه داشته باشید. می‌توانید با دوست خود در خانه روی مبل نشسته و دو نفره بازی کنید یا در حالت آنلاین همراهی انتخاب کنید و از تجربه بازی It Takes Two لذت ببرید.

داستان بازی مربوط به زوجی است که به دلیل اختلافات بین‌شان می‌خواهند از هم جدا شوند اما طی حادثه‌ای به عروسک‌های کوچک اسباب بازی تبدیل می‌شوند. اگر می‌خواهند به حالت انسانی خود بازگردند باید با یکدیگر همکاری کنند. بقیه ماجرا را می‌توانید حدس بزنید اما شاید هم به این سادگی‌ها نباشد. بازی It Takes Two به عنوان بهترین بازی سال ۲۰۲۱ قطعا می‌تواند لحظات خوبی را برای‌تان رقم بزند و لبخند را به لب‌هایتان بیاورد.

Starfield

  • امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

  • حجم: ۱۲۶ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۳

انتظارات بسیار بالا از بازی استارفیلد در ابتدا سبب ناامیدی هواداران شد. استارفیلد عنوان بزرگ‌ترین دنیای ساخته‌ی شرکت بتسدا را یدک کشیده و در واقع یک خوشبختی تمام و کمال برای هواداران گشت و گذار در فضا را رقم می‌زند. بازیکنان در بازی Starfield می‌توانند صدها سیاره و چندین منظومه‌ی متفاوت را جستجو کنند. همانطور که از بازی‌های بتسدا انتظار داریم، شخصی‌سازی بخش‌های مختلف سطح جزئیات بسیار بالایی دارد و حسابی شما را در خود غرق می‌کند.

هدف اصلی در بازی، گشتن سیارات مختلف به دنبال انجام یک ماموریت فرعی یا به دست آوردن سرنخی برای خط اصلی داستانی بازی است. سیستم مبارزه با اسلحه‌ی بازی هم حرف زیادی برای گفتن باقی نمی‌گذارد و به جرات می‌توان گفت که می‌تواند با بازی‌های شوتر اول شخص مطرح دنیا رقابت کند. سوار سفینه‌ی فضایی شخصی خود شده و وجب به وجب کهکشان بازی را زیر و رو کنید.

Tetris Effect: Connected

  • امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

  • حجم: ۵ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۰

سری بازی قدیمی تِتریس که در ایران به بازی خانه سازی مشهور است یکی از بهترین عناوین سبک پازل به حساب می‌آید. بازی Tetris Effect جذابیت این سری را با اضافه کردن المان‌های بصری و احساسی وارد بُعد جدیدی کرد و احتمالا این نسخه تا به امروز بهترین بازی تتریس تک نفره‌ی موجود است. در قدم بعدی و با بازی Tetris Effect: Connected بخش چندنفره‌ی هیجان‌انگیزی هم به بازی اضافه شد تا کامل‌ترین بازی تتریس به وجود آید.

در تتریس افِکت کنِکتد برخلاف طبیعت بخش چندنفره‌ی بازی‌ها، شما در مقابل دیگر بازیکنان قرار نمی‌گیرید بلکه قرار است به کمک همدیگر باس‌های بازی را شکست دهید. در این نسخه هنوز هم بخش تک‌نفره‌ی بازی وجود دارد اما بخش چندنفره به شما اجازه می‌دهد تا با تشکیل یک گروه سه نفره باس بازی را در رقابتی تنگاتنگ شکست دهید. اگر کوچک‌ترین علاقه‌ای به بازی تتریس دارید، Tetris Effect: Connected را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

Psychonauts 2

  • امتیاز: ۸۷ از ۱۰۰

  • حجم: ۲۹ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۱

هنگامی که سازندگان بازی سایکوناتس به یاری کمک‌های مالی مردمی مشغول ساخت دنباله‌‌ای ویژه برای این سری بازی بودند‌، مایکروسافت استودیو دابل فاین را خریداری کرد و با تامین هر چه بیشتر منابع مورد نیاز، به دنبال خلق شاهکاری بهتر از نسخه قبل بود. تلاش مایکروسافت جواب داد و در حال حاضر بازی Psychonauts 2 یکی از بهترین بازی‌های کنسول ایکس باکس محسوب می‌شود.

داستان سایکوناتس ۲ تقریبا می‌توان گفت از بعد از حوادث نسخه‌ی اول روایت می‌شود اما بازی به خوبی خلاصه‌وار به اتفاقات نسخه قبل می‌پردازد تا برای درک داستان، نیازی به تجربه‌ی بازی قبلی نداشته باشید. بار دیگر با رَز به عنوان کاراکتر اصلی که یک مامور مخفی ذهن است به ذهن افراد مختلف رسوخ کنید. بازی مقداری حالت سبک پلتفرمر قدیمی دارد اما با مراحل ویژه و سبک طراحی منحصربفرد خود به یکی از بازی‌هایی بزرگ ایکس باکس تبدیل شده است که حتما باید آن را تجربه کنید.

Gears 5

  • امتیاز: ۸۴ از ۱۰۰

  • حجم: ۸۰ گیگابایت

  • سال انتشار: ۲۰۲۰

سری بازی Gears of War به عنوان یکی از انحصاری‌های نمادین کنسول ایکس باکس، بار دیگر و این بار با بازی Gears 5 می‌خواهد شما را در جنگ همه جانبه با هیولاها درگیر کند. گیرز ۵ با ساختاری باز‌تر در بخش تک نفره و سلسله‌ای از جنگ‌های خون‌آلود در مسیر درستی قرار دارد و هواداران می‌توانند انتظار تجربه‌ای هیجان‌انگیز را داشته باشند.

با اینکه بازی در سال ۲۰۱۹ منتشر شد اما جای تعجب نداشت که با عرضه‌ی کنسول‌های جدید ایکس باکس، شاهد بروزرسانی گیرز ۵ برای کنسول‌های سری ایکس و اس باشیم. بازی حتی قبل از این بروزرسانی هم از جلوه‌های بصری فوق‌العاده‌ای برخوردار بود اما با این آپدیت، گرافیک و پرفورمنس بازی باز هم بهتر شده و با لودینگ سریع‌تر و پشتیبانی از نرخ فریم ۱۲۰ در بخش چندنفره، حس یک انحصاری نسل جدید را به مخاطب می‌دهد. اگر پیش از این فرصت تجربه‌ی بازی Gears 5 را نداشته‌اید، اکنون بهترین فرصت است.

نویسنده مطلب

هومن محمدزاده
هومن محمدزاده

هومن ۱۰ ساله که به عنوان نویسنده‌ حوزه فناوری و بازی‌های ویدیویی در وب فارسی فعالیت داره و همکاریش با گیم رنتر رو از سال ۱۴۰۳ آغاز کرده. هومن خودش رو یک هوادار پر و پا قرص تکنولوژی می‌دونه و این علاقه رو در گیم رنتر با پوشش خبری، آموزشی و تحلیلی بازی‌ها به نمایش گذاشته. از بین همه بازی‌هایی که هومن تا سن ۲۸ سالگی خاک کرده، عناوین مورد علاقه‌ش سری بازی‌ The Witcher و (بازی محبوب خیلی از ایرانی‌ها) سری FIFA بوده—که البته دیگه باید بهش بگیم EA Sports FC.