چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
تصور کنید نفسهایتان را حبس کردهاید؛ صدای خشخش برگها زیر پای موجودی ناشناخته، ضربان قلب شما را تندتر میکند. دوربین تنگ، نور کم و دنیایی که دیگر جای امنی نیست. این حسِ غرق شدن در یک دنیای پسا آخرالزمانی، همان چیزی است که The Last of Us را به اثری فراموش نشدنی تبدیل کرد. اما اگر ایکس باکس دارید و مشتاق تجربهای مشابه هستید، جای نگرانی نیست. دنیای گیم پس پر از بازیهایی است که همان حس تعلیق، روایت عمیق، و مبارزه برای بقا را به شما هدیه میدهند. در این مقاله به معرفی ۱۰ بازی میپردازیم که همان حس و حال بازی The Last of Us را برای شما تداعی میکنند.
شرکت توسعه دهنده: Creative Assembly
ژانر: ترس و بقا
مدت زمان گیم پلی: حدود ۱۵ تا ۲۰ ساعت برای کمپین اصلی
پلتفرمها: PC, PlayStation 3/4, Xbox 360/One، Nintendo Switch، Linux/OS X و Android/iOS
بازی دلهره آور Alien: Isolation یک تجربه ترس عمیق و غیرقابل پیشبینی است که با وفاداری به فضای فیلم اصلی (Alien (1979 ساخته شده، نه دنباله اکشن محور آن. برخلاف بازیهای قبلی فرنچایز که روی مبارزه با گروهی از بیگانگان تمرکز داشتند، این بازی شما را در نقش آماندا ریپلی (دختر الن ریپلی) در ایستگاه فضایی Sevastopol تنها میگذارد، جایی که یک زنومورف هوشمند و تقریباً شکست ناپذیر به شکلی سیستماتیک شما را تعقیب میکند. هسته ترس بازی نه از اسکریپتهای از قبل تعیین شده، بلکه از هوش مصنوعی پیشرفته بیگانه نشأت میگیرد.
فرار و پنهان شدن ابزار اصلی شما در این بازی است. بیگانه با یک حمله شما را میکشد، پس باید از ردیاب حرکتی (Motion Tracker) استفاده کنید؛ اما همین دستگاه با صدایش میتواند بیگانه را به سمت شما بکشاند. فضای ایستگاه با طراحی رترو-فوتوریسم دهه ۱۹۷۰ (مانند صفحههای CRT و دکورهای صنعتی) و نورپردازی تاریک، حس فیلم کلاسیک را زنده میکند. Alien: Isolation به عنوان یکی از بهترین بازیهای ترسناک تاریخ شناخته میشود که موفق شد جوایز متعددی مانند Best Audio در Game Developers Choice Awards 2015 و BAFTA برای طراحی صدا دریافت کند. همچنین در سال ۲۰۲۴ اعلام شد که دنبالهای برای آن در دست توسعه است.
📌 اجاره بازی Alien: Isolation با قیمت اقتصادی در تهران
شرکت توسعه دهنده: Crystal Dynamics
ژانر: اکشن - ماجراجویی
مدت زمان گیمپلی: حدود ۱۵ تا ۲۰ ساعت برای داستان اصلی
پلتفرمها: PlayStation 3 , 4 ،Xbox 360، Windows، Xbox one، Mac، Linux
بازی ماجراجویانه تام رایدر یک بازسازی جسورانه از فرنچایز معروف لارا کرافت است که توسط کریستال داینامیکس توسعه یافته و توسط اسکوئر انیکس منتشر شد. این بازی به عنوان یک پیش درآمد (origin story) طراحی شده و تحول لارا از یک باستان شناس جوان و بیتجربه به یک بازمانده جنگنده را روایت میکند. داستان با سفر لارا و تیمش به جزیره یاماتای در مثلث اژدهای ژاپن آغاز میشود، جایی که طوفانی مرموز کشتی آنها را نابود کرده و بازماندگان را درگیر یک کشمکش مرگبار با فرقهای خشن به نام سولاری میکند. مکانیکهای بقا مانند شکار حیوانات برای منابع، ارتقاء تجهیزات و استفاده از «غریزه بقا» برای شناسایی مسیرها و اشیاء پنهان، تجربهای عالی ایجاد میکنند.
سیستم پیشرفت شخصیت (RPG-like) به لارا اجازه میدهد با کسب امتیاز تجربه، مهارتهای جدید مانند تیراندازی دقیقتر یا ساخت بمبهای دستساز را یاد بگیرد. همچنین، معابد اختیاری (Challenge Tombs) با پازلهای پیچیده، چالشهای اضافی برای علاقهمندان به اکتشاف فراهم میکنند. یکی از نقاط قوت بازی، روایت روان و شخصیت پردازی عمیق لارا است. صداپیشگی کمیلا لادینگتون و موسیقی جیسون گریوز فضایی حماسی و گاه وحشتزا خلق میکنند. انتقادات اصلی به بخش مولتیپلیر محدود شده که نسبت به بخش تک نفره ضعیفتر است. با این حال، نسخه نهایی با گرافیک بهبود یافته و محتوای قابل دانلود اضافه، تجربه بهتری ارائه میدهد.
📌 مقاله پیشنهادی: بهترین بازی های مبارزهای در ایکس باکس
شرکت توسعه دهنده: Capcom
ژانر: ترس و بقا
مدت زمان گیمپلی: حدود ۸ تا ۱۰
پلتفرمها: PlayStation 5 , 4 ،Xbox S , XS، Windows، Xbox one
بازی جذاب و سرگرم کننده Resident Evil 2 که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نه تنها یک بازسازی گرافیکی از نسخه کلاسیک ۱۹۹۸ است، بلکه یک بازتعریف کامل از تجربه اصلی با مکانیکهای مدرن و طراحی مجدد محیطها و داستان است. این بازی از موتور RE Engine استفاده میکند که قبلتر در Resident Evil 7 به کار رفته بود و با گرافیک خیرهکننده، نورپردازی داینامیک، و مدلهای کاراکتری با جزئیات بالا، فضایی فوقالعاده غوطه ور کننده خلق میکند. داستان بازی حول دو شخصیت اصلی، لئون اس. کندی (افسر پلیس تازهکار) و کلر ردفیلد (دانشجویی در جستجوی برادرش کریس)، میچرخد که در میان شیوع ویروس T در شهر ریکون سیتی گرفتار شدهاند. برخلاف نسخه اصلی، نسخه ریمیک این بازی از دیدگاه سوم شخص شانه محور دنبال میشود که به بازیکنان کنترل دقیقتری در مواجهه با دشمن میدهد.
سیستم کمبود منابع (گلوله، دارو، و ذخیرهسازی محدود) همان حس تنش و برنامهریزی استراتژیک نسخههای قدیمی را حفظ کرده است. یکی از نقاط قوت بازی، طراحی صداست. از نالههای زامبیها در راهروهای تاریک اداره پلیس تا صدای قدمهای آهسته آقای ایکس (Tyrant) که به دنبال بازیکن میگردد، همه چیز به گونهای تنظیم شده که اضطراب را تشدید کند. در مقایسه با The Last of Us بازی رسیدنت ایول ۲ بیشتر بر عناصر ترس و مدیریت منابع تمرکز دارد تا روابط عمیق شخصیتی؛ اما هر دو بازی در ایجاد تنش از طریق محدودیتهای منابع و طراحی سطح هوشمند مشترک هستند.
شرکت توسعه دهنده: Remedy Entertainment
ژانر: اکشن - ماجراجویی
مدت زمان گیمپلی: حدود ۱۱ ساعت
پلتفرمها: PlayStation 4, 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch، Xbox 360 و PC.
بازی اکشن Alan Wake یک تجربه متفاوت است که داستان پردازی تلویزیونی را با گیمپلی مهیج خود ترکیب میکند. بازی حول محور الن ویک، نویسنده مشهور رمانهای جنایی میچرخد که برای غلبه بر بحران نویسندگی به همراه همسرش آلیس به شهر کوچک و اسرارآمیز برایت فالز سفر میکند. اما این سفر وقتی آلیس ناپدید میشود به یک کابوس تبدیل شده و الن متوجه میشود صفحاتی از رمانی که به یاد ندارد نوشته است، در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند. این رمان، با عنوان "Departure"، پیشبینیهایی از اتفاقات آینده را شامل میشود و الن باید با استفاده از نور و اسلحه، علیه نیروی تاریکی که شهر را فرا گرفته بجنگد. یکی از نقاط قوت بازی، سیستم مبارزه مبتنی بر نور است. دشمنان، موسوم به "Taken"، توسط تاریکی محافظت میشوند و تنها پس از قرار گرفتن در معرض نور (مثلاً با چراغ قوه یا مشعل) آسیبپذیر میشوند.
این مکانیک، بازی را از تیراندازیهای معمولی متمایز کرده و حس تنش و استراتژی را افزایش میدهد. محیطهای بازی، از جنگلهای تاریک تا ساختمانهای متروکه، با نورپردازی و سایههای پرتنش طراحی شدهاند که فضایی شبیه به سریالهای روانشناختی مانند "تویین پیکس" ایجاد میکنند. داستان بازی به صورت اپیزودیک روایت میشود و هر قسمت با کلیف هنگر به پایان میرسد، حس تماشای یک سریال تلویزیونی را القا میکند. همچنین، جمعآوری صفحات دستنویس پراکنده در محیط، به درک بهتر داستان و پیشبینی اتفاقات آینده کمک میکند. این صفحات اغلب حاوی اطلاعاتی هستند که قبل از وقوع رویدادها، به بازیکن هشدار میدهند.
شرکت توسعه دهنده: Asobo Studio
ژانر: اکشن - ماجراجویی
مدت زمان گیمپلی: حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت برای داستان اصلی
پلتفرمها: PlayStation 4, 5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC، Nintendo Switch
A Plague Tale: Innocence یک تجربه روایی عمیق و تاریک است که در فرانسه قرن چهاردهم و در اوج جنگ صدساله و شیوع طاعون سیاه روایت میشود. بازی با تمرکز بر رابطه خواهر و برادری به نامهای آمیسیا و هوگو، ترکیبی منحصربهفرد از مکانیکهای استیلث، بقا و حل معما ارائه میدهد. محیطهای بازی خطراتی مانند سربازان تفتیش عقاید فرانسه که به دنبال اسرار هوگو هستند و دستههای موشی که هر موجود زندهای را در تاریکی میبلعند، دارد. آمیسیا تنها با یک قلاب سنگ و ابزارهای ابتدایی مانند سنگهای آتشزا و بمبهای بدبو مجهز است و باید از هوگو که توانایی کنترل موشها را دارد محافظت کند. یکی از نقاط قوت بازی، طراحی سطحهای هوشمندانه است که از نور و تاریکی به عنوان عناصر کلیدی استفاده میکند. مثلاً، شما میتوانید مشعل دشمنان را خاموش کرده تا موشها به آنها حمله کنند.
رابطه آمیسیا و هوگو نیز به مرور از یک پیوند اجباری به یک رابطه عاطفی عمیق تبدیل میشود که بازتاب دهنده تمهای اصلی بازی درباره بیگناهی و از دست دادن آن در دنیایی خشن است. بازی از نظر فنی نیز قابل توجه است، به ویژه در نمایش هزاران موش که به صورت دینامیک محیط را پر میکنند و با استفاده از تکنیکهای پیشرفته رندرینگ، عملکرد روانی را حفظ میکنند. A Plague Tale: Innocence نه تنها به خاطر داستان گیرا و شخصیت پردازی قوی، بلکه به خاطر ترکیب خلاقانه مکانیکهای گیمپلی با روایت، به عنوان یکی از بازیهای مشابه The Last of Us شناخته میشود.
شرکت توسعه دهنده: Motive Studio (نسخه بازساخته ۲۰۲۳) و Visceral Games (نسخه اصلی ۲۰۰۸).
ژانر: ترس و بقا (Survival Horror)
مدت زمان گیمپلی: حدود ۱۲ تا ۱۵ ساعت برای تکمیل داستان اصلی
پلتفرمها: PlayStation 5, Xbox Series X/S, Windows
بازی ترس و بقای Dead Space یک تجربه متفاوت است که در فضایی علمی-تخیلی و کلاسیک روایت میشود. داستان بازی حول محور ایزاک کلارک، یک مهندس فضایی میچرخد که برای بررسی یک سیگنال اضطراری به کشتی معدنی USG Ishimura فرستاده میشود. او به زودی متوجه میشود که خدمه کشتی به موجوداتی وحشتآور به نام «نکرومورف» تبدیل شدهاند. این موجودات با حمله به ایزاک و دیگر بازماندگان، فضایی پرتنش و پرچالش ایجاد میکنند. یکی از نقاط قوت بازی، سیستم مبارزه منحصربهفرد آن است. برخلاف بسیاری از بازیهای ترس و بقا که روی شلیک به سر دشمنان تمرکز میکنند، Dead Space از مکانیک «قطع اعضا» استفاده میکند. این یعنی برای نابودی نکرومورفها، باید دست و پا یا اندامهای دیگرشان را قطع کنید، نه اینکه صرفاً به سمتشان شلیک کنید. این مکانیک، حس واقعگرایانهتری به مبارزه میدهد و باعث میشود هر درگیری به چالشی استراتژیک تبدیل شود.
فضاسازی بازی نیز یکی از عوامل موفقیت آن است. کشتی Ishimura با طراحی تاریک، راهروهای تنگ و نورپردازی محدود، حس تنهایی و وحشت را به خوبی منتقل میکند. صداگذاری سهبعدی و موسیقی متن اضطراب آور نیز به این جذابتر شدن بازی کمک میکند، به طوری که هر صدای ناهنجار یا خش خش ناگهانی میتواند بازیکن را به وحشت بیندازد. اگر چه Dead Space و The Last of Us در ژانر ترس و بقا مشترک هستند؛ اما Dead Space با تمرکز بر فضای علمی-تخیلی و عناصر فرازمینی، تفاوت چشمگیری با دنیای پسا آخرالزمانی The Last of Us دارد. با این حال، هر دو بازی در ایجاد تنش، طراحی دشمنان هوشمند و روایت داستانی عمیق موفق عمل کردهاند.
📌 مقاله پیشنهادی: بهترین بازیهای انحصاری ایکس باکس سری ایکس و اس
شرکت توسعه دهنده: Massive Entertainment
ژانر: ترکیبی از نقشآفرینی (RPG) و تیراندازی سوم شخص
مدت زمان گیم پلی: ۳۰ تا ۴۰ ساعت برای تکمیل محتوای اصلی
پلتفرمها: Xbox One، PlayStation 4، PC
بازی نقش آفرینی و متفاوت Tom Clancy’s The Division داستانی جذاب و منسجم دارد که در آن بازیکن در نقش یک عامل مخفی از واحد استراتژیک Homeland Division (SHD) وارد نیویورک میشود که پس از شیوع یک ویروس مرگبار به نام Green Poison به ویرانهای تبدیل شده است. این ویروس که به صورت عمدی روی اسکناسهای دلار پخش شده، باعث فروپاشی کامل نظم و قانون در شهر شده و گروههای جنایتکار مختلفی کنترل مناطق مختلف را به دست گرفتهاند. بازیکن باید با کمک سیستم پوششگیری پیشرفته، طیف گستردهای از سلاحها و گجتهای خاص، به مقابله با این گروهها بپردازد و همزمان به کشف حقایق پشت این فاجعه ادامه دهد. بازی از یک سیستم پیشرفت عمیق برخوردار است که در آن بازیکن میتواند با کسب تجربه و منابع، پایگاه عملیات خود را ارتقا دهد، مهارتهای جدید باز کند و تجهیزات خود را بهبود بخشد. یکی از ویژگیهای منحصر بهفرد بازی، منطقه Dark Zone است که یک محیط PvPvE با خطرات و پاداشهای بالا محسوب میشود.
در این منطقه، بازیکنان نه تنها با دشمنان هوش مصنوعی، بلکه با یکدیگر نیز درگیر میشوند و باید برای حفظ غنایم به دست آمده، استراتژیهای هوشمندانهای به کار بگیرند. بازیکنان میتوانند تمام محتوای اصلی را به تنهایی و بدون نیاز به همکاری با دیگران به پایان برسانند. دنیای بازی به شدت پویا است و سیستم آبوهوای دینامیک و چرخه روز و شب بر گیمپلی تأثیر مستقیم میگذارد. برای مثال، طوفانها میتوانند میدان دید را کاهش دهند و هدفگیری را دشوار کنند، در حالی که شبها رفتار دشمنان تغییر میکند و خطرناکتر میشوند. در طول بازی، بازیکن با گروههای دشمن مختلفی روبهرو میشود که هرکدام سبک مبارزه و انگیزههای خاص خود را دارند. از جمله این گروهها میتوان به Rikers (زندانیان فراری از جزیره رایکرز)، Cleaners (کارکنان سابق شهرداری) و Last Man Battalion (یک گروه نظامی خصوصی که از هرج و مرج سوءاستفاده میکند) اشاره کرد. علاوه بر اینها، بازی Tom Clancy’s The Division 2 نیز در حال حاضر برای ایکس باکس در دسترس است.
شرکت توسعه دهنده: Dontnod Entertainment
ژانر: ماجراجویی گرافیکی
مدت زمان گیمپلی: حدود ۸ تا ۱۰ ساعت برای تکمیل تمام فصلها
پلتفرمها: Xbox One, Xbox Series X/S, PC
Tell Me Why یک بازی روایت محور است که در سه فصل متوالی در سال ۲۰۲۰ عرضه شد و داستان آن حول محور دو قلوی به نامهای تایلر و آلیسون رونان میچرخد که پس از ده سال جدایی در زادگاه خود، شهر خیالی دلوس کراسینگ در آلاسکا، دوباره به هم میپیوندند تا رازهای مرگ مادرشان را کشف کنند. بازی با استفاده از مکانیکهای منحصربهفردی مانند ارتباط تلهپاتیک بین قلها و بازسازی خاطرات گذشته، تجربهای عمیق و احساسی خلق میکند. یکی از جنبههای برجسته Tell Me Why، پرداختن به موضوعات حساس اجتماعی مانند هویت جنسیتی است. تایلر رونان به عنوان اولین شخصیت تراجنسیتی در یک بازی AAA معرفی شده است. گیمپلی بازی ترکیبی از تعامل با محیط، حل پازلهای مبتنی بر داستان و تصمیمگیریهای سرنوشتساز است. بازیکن در طول بازی با تفسیر متفاوت قلها از خاطرات مشترک مواجه میشود و باید انتخاب کند که کدام روایت را باور کند.
این انتخابها بر روابط شخصیتها، پایان بندی بازی و حتی قدرت ارتباط تل هپاتیک بین تایلر و آلیسون تأثیر میگذارد. یکی از عناصر کلیدی بازی، «کتاب گابلینها» است که مجموعهای از داستانهای تمثیلی نوشته شده توسط مادر قلهاست و به عنوان کلیدی برای حل معماهای پیچیده در بازی عمل میکند. از نظر بصری، بازی از موتور Unreal Engine 4 استفاده کرده و محیطهای طبیعی آلاسکا را با جزئیات بالا به تصویر میکشد. فضای کوچک شهر و خانه قدیمی خانواده رونان به گونهای طراحی شده که حس نوستالژی و راز آلودگی را تقویت میکند.
شرکت توسعه دهنده: Tango Gameworks
ژانر: ترس و بقا
مدت زمان گیمپلی: حدود ۱۵ ساعت برای تکمیل داستان اصلی
پلتفرم: Xbox One، Windows، PlayStation 4
بازی پرطرفدار و متفاوت The Evil Within 2 ادامهای برای عنوان اولیه محسوب میشود؛ اما برخلاف بازی قبلی که خطی و محدود بود، این نسخه با محیطهای بازتر و آزادی عمل بیشتری طراحی شده است. شما در نقش سباستین کاستلانوس، یک کارآگاه سابق، وارد دنیای مخوف یونیون (Union) میشوید تا دختر گمشدهتان، لیلی، را نجات دهید. این شهر که قرار بود یک بهشت مصنوعی باشد، اکنون به جهنمی پر از هیولاهای وحشتناک تبدیل شده است. یکی از نقاط قوت بازی، طراحی هوشمندانه محیطهای نیمهباز است که به شما اجازه میدهد با استراتژیهای مختلف پیش بروید؛ میتوانید از راه مخفیکاری و استیلث استفاده کنید، یا با اسلحهها و ابزارهای مختلف به مقابله مستقیم بپردازید. یکی از مکانیکهای جذاب بازی، سیستم ساختوساز است که به شما امکان میدهد با جمعآوری منابع، مهمات و تجهیزات مورد نیازتان را تولید کنید.
از نظر داستانی، The Evil Within 2 نسبت به نسخه اول سری مجموعه اویل ویتین سادهتر و روانتر بوده؛ اما همچنان پر از پیچوخمهای روانشناختی و صحنههای ترسناک است. سباستین این بار انگیزه شخصی قویتری دارد؛ اما دیالوگها و شخصیت پردازیها گاهی ساده لوحانه به نظر میرسند. با این حال، دنیای بازی آنقدر غنی و پر از جزئیات ترسناک است که این ضعفها را تا حدی پوشش میدهد. هیولاهای بازی نیز از نقاط قوت آن هستند؛ از موجوداتی که از ترکیب اجزای بدن انسان و اشیاء وحشتناک ساخته شدهاند تا دشمنان منحصربهفردی مثل اوبسکورا (Obscura) که نیمی انسان و نیمی دوربین عکاسی است، همگی باعث میشوند هر بخش از بازی حس منحصربهفردی داشته باشد.
📌 مقاله پیشنهادی: بهترین بازیهای چند نفره ایکس باکس
شرکت توسعه دهنده: Telltale Games
ژانر: ماجراجویی روایی
مدت زمان گیمپلی: حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت برای هر فصل
پلتفرمها: PlayStation 4, 5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC، Nintendo Switch، Android، IOS
بازی جذاب و ماجراجویانه Telltale's The Walking Dead برخلاف بازی The Last of Us که بیشتر بر اکشن و بقا در جهان باز تأکید دارد، بیشتر شبیه به یک رمان تصویری زنده عمل میکند. این بازی شما را در نقش لی اورت، یک معلم سابق که درگیر دنیای پسا آخرالزمانی زامبیها شده است، قرار میدهد. برخلاف بازیهای سنتی، گیمپلی آن بیشتر حول محور گفتگوها، انتخابهای اخلاقی دشوار و حل معماهای ساده میچرخد. هر تصمیم شما از نحوه برخورد با دیگر بازماندگان تا اولویتهای بقا تأثیر مستقیم بر روابط شخصیتها و حتی سرنوشت آنها دارد. یکی از نقاط قوت بازی، شخصیت پردازی عمیق به ویژه رابطه بین لی و کلمنتین، دختربچهای که تحت مراقبت او قرار میگیرد، است. این رابطه به مرور زمان از یک مسئولیت ساده به یک پیوند عاطفی تبدیل میشود، دقیقا مانند جوئل و الی در بازی The Last of Us، اما با تمرکز بیشتر بر روی جنبههای روانشناختی و اخلاقی. محیطهای بازی اغلب خطی هستند و پیشروی در داستان نیازمند تعامل با اشیاء یا گفتگوهای زمانبندی شده است.
تفاوت اصلی با The Last of Us در عدم وجود مکانیکهای پیچیده مبارزه یا سیستم Crafting است. در عوض، تنش از طریق موقعیتهای غیرقابل پیشبینی و انتخابهای سریع (Quick Time Events) ایجاد میشود. موسیقی و صداگذاری minimalist اما تأثیرگذار، همراه با سبک هنری کامیک بوکی (مبتنی بر سری کتابهای مصور)، فضایی غمگین اما جذاب خلق میکند. اگر چه گرافیک آن نسبت به استانداردهای امروزی قدیمی به نظر میرسد؛ اما روایت چند لایه و شخصیتهای به یاد ماندنی آن باعث شده که همچنان به عنوان یکی از بهترین بازیهای روایی تاریخ شناخته شود. این بازی برای کسانی که به داستانهای انسانی در پس زمینه فجایع جهانی علاقه دارند، گزینهای ایدهآل است.
اگر عاشق دنیای پرتنش The Last of Us هستید، ۱۰ بازی معرفی شده در این مقاله، شما را به چالشهایی جدید دعوت میکنند. از داستانهای نفسگیر گرفته تا گیمپلی پر از تعلیق، این عنوانها ثابت میکنند که ترس، امید و انسانیت در قلب هر آخرالزمانی زنده است. حالا کنترلر را بردارید و وارد دنیایی شوید که هر تصمیم شما قیمتی دارد شاید این بار، شما قهرمان داستان خودتان باشید.
از جمله بهترین بازیهای مشابه The Last of Us میتوان به Tell Me Why، Dead Space، Alan Wake، Tom Clancy’s The Division، Resident Evil 2 و Alien: Isolation اشاره کرد.
بازی A Plague Tale روی پیوندهای عاطفی بین شخصیتها تمرکز دارد. A Plague Tale روایت خواهر و برادری است که در دنیایی تاریک و پر از موشهای آلوده تلاش میکنند زنده بمانند و ارتباط عاطفی عمیقی بین آنها شکل میگیرد.
بله، سری Tomb Raider (به ویژه Shadow of the Tomb Raider) گزینههای مناسبی هستند. Tomb Raider ترکیبی از مخفیکاری، مبارزه و حل معما را ارائه میدهد و شخصیت لارا کرافت نیز مانند الی، تحول شخصیتی چشمگیری را تجربه میکند.
یاسمن از همون بچگی که اولین دسته پلی استیشن رو دستش گرفت، دنیای بازیها براش یه جادوی واقعی داشت. حالا بعد از سالها تجربه و کشف دنیای دیجیتال، یاسمن تصمیم گرفت این عشق رو با نوشتن به اشتراک بذاره. یاسی عاشق داستان سرایی و نوشتن از بازیهاست و دنبال اینه که بازیها رو نه فقط به چشم سرگرمی، بلکه به عنوان یه تیکه از وجود هر گیمری بررسی کنه!