نگاهی به بازی Doom Eternal و ویژگی‌های مثبت آن + تاریخ انتشار بازی

Tuesday، ۸ Bahman ۱۳۹۸

دنیای اهریمن‌ها و انسان‌های جاه طلب حالا دیگر هیچ مرز مشخصی نداشته و قانون جنگل جای خود را به قوانین جهنم داده است. شما باری دیگر در نقش جلاد تشنه به خون در میان این هرج و مرج به دنبال نجات دنیا از طریق گرفتن جان‌های بیشتر هستید و همه‌ی این دیوانگی نوید چیزی جز آغاز Doom Eternal را نمی‌دهد.

با این شماره از مجله گیم رنتر همراه باشید تا این بازی خارق‌العاده‌ای که همه را عاشق فضای مشمئز کننده‌ی خودش کرده را بیشتر بشناسیم.

بخت برگشتگی این بار ابدی می‌شود

نسخه قبلی بازی Doom که تقریبا چهار سال پیش عرضه شد باعث دو دستگی هواداران و منتقدان این عنوان با سابقه شد. عده‌ای بازسازی شخصیت اصلی با گرافیک بهتر و بهبود مبارزات را برای تحسین‌اش کافی دانستند و عده‌ای دیگر هم ذره‌بین را روی کمبود خلاقیت و مشکلات فنی بازی نگه داشتند و تا آخرین لحظه کوتاه نیامدند.

همین هم شد که ظاهرا di Software (توسعه دهنده بازی) کمر به ابدی کردن شور بختی شخصیت اصلی گرفت و قول نسخه‌ی جدیدی با بهبود گیم پلی و بخش داستانی را داد.

اما صادقانه باید اقرار کرد که حتی بزرگ‌ترین هواداران بازی Doom هم انتظار چنین پیشرفتی را نداشتند! «دووم اترنال» با همین سه ساعت گیم پلی قابل بازی‌ای که به شکل دمو ارائه داده، اکثر منتقدان و بازیکنان را انگشت به دهان و صنعت بازی را تشنه‌ی یک شوتر اول شخص هیجان انگیز جدید گذاشته.

همه ویژگی‌های فوق‌العاده بازی Doom Eternal

سخت‌ترین بخش صحبت از نکات مثبت «دووم اترنال» انتخاب کردن یکی برای شروع است! سازنده‌ی بازی با این عنوان خاک خورده کاری کرده که حتی اگر هوادار سری‌های پیشین‌اش نباشید، برای بازی نسخه‌ی جدیدش لحظه‌ شماری خواهید کرد.

اما در ادامه فهرستی از ویژگی‌های جدید و خارق‌العاده بازی Doom Eternal را برایتان تهیه کرده‌ایم که مطمئنیم آدرنالین‌تان را از همین حالا بالا خواهد برد.

• صحنه‌های آهسته

در ورژن ۲۰۲۰ بازی دووم حال و هوای شلیک‌های مکس پین را در میان اهرمین‌های خون‌خوار تجربه خواهید کرد. بله درست شنیدید؛ درست در لحظه‌ی اوج نبرد و تکه تکه کردن دشمن‌های جهنمی می‌توانید از یک سکوی جهشی استفاده، خودتان را در هوا معلق کرده و از همان بالا هیولاهای زیر پای خود را نابود کنید. ولی نکته اصلی این‌جاست که در Doom Eternal کل این فرآیند را به شکل صحنه آهسته و به زیبایی هرچه تمام‌تر تجربه خواهید کرد.

• اهریمن‌های با هوش‌تر

یادتان هست که در نسخه اول بازی دووم تنها کافی بود که دست‌مان به شات‌گان برسد تا همه‌ی جهنمی‌ها را از روی زمین حذف کنیم؟ خب برای اینکه این مسئله را به یاد بیارید نیازی به سفید بودن موهایتان نیست چرا که همین Doom چهار سال پیش هم از این قاعده مستثنی نبود.

اما در بازی جدید دشمن‌های شما مهارت‌ها و ویژگی‌های متفاوتی داشته و تنها در برابر برخی سلاح‌های بخصوص از خود ضعف نشان می‌دهند. بنابراین دیگر خبری از قتل عام‌های شات گان به دست نبوده و مجبور خواهید شد که از اسلحه‌های دیگر نیز کمک بگیرید تا بازی جلو برود.

• خشونت بیشتر

همه‌ی ما دووم را با خشونت غیر قابل هضم و صحنه‌های خون‌آلودش می‌شناسیم. اما هر آنچه در ذهن‌تان دارید را یک گوشه رها کنید چرا که میزان خشم و هیاهوی نسخه‌ی ۲۰۲۰ این بازی چند قدم از عناوین قبلی هم پیشی گرفته.

حالا دیگر می‌توان دشمن‌ها را با یک اره برقی از وسط به دو نیم تقسیم کرد، در نبردهای نزدیک چشم‌هایشان را با دست بیرون کشید و حتی نارنجک به خوردشان داد. اما این تمام ماجرا نیست؛ میزان تخریب پذیری فیزیکی اهریمن‌ها نیز به لطف موتور بازی بهبود پیدا کرده و شما می‌توانید با هر شلیک، ذره‌ای از بدن‌شان را به هوا پرتاب کنید (تا جایی که برخی از آن‌ها در لحظه‌ی مرگ تنها یک اسکلت خشک و خالی شده باشند).

• معماهای جدید

محیط ترسناک و تاریک دووم همیشه بازیکن را تشویق می‌کرد که از جاهای خطرناک دوری کرده و زودتر خودش را به محل امن‌تری برساند. اما این بار فرصتی خواهید داشت که به جستجوی مکان‌های مخفی در نقشه بروید و با حل معماهای کلاسیک و جذاب، آپگریدها و سلاح‌های جدید بدست بیاورید.

• سفینه‌ی مرکزی

جلاد ما در این چهار سال ظاهرا وضع مالی‌اش را بهتر کرده و حالا دیگر سفینه‌ی مخصوص خودش را دارد که اطراف زمین پارک‌اش کرده و از همان‌جا فرآیند برچیدن نسل شیاطین را هدایت می‌کند. اما این سفینه خودش داستان‌ها دارد! بخش‌هایی از نقشه در این سفینه قفل هستند و با انجام ماموریت‌ها یا حل معماهای متنوع باز می‌شوند.

اما این محیط پر از آیتم‌های مخفی و جایزه‌های چشم‌گیری مثل زره مخصوص و قدیمی دووم نیز هست که تا کنون هیچ‌کس نمی‌داند چطور بدست خواهند آمد.

در ضمن، جلاد دوست داشتنی ما انگار از ریختن خون این همه اهریمن سیر نشده و در زیرزمین سفینه‌اش یک آزمایشگاه مخوف پر از موجودات خطرناک و وحشی درست کرده. می‌پرسید چرا؟ خب معلوم است؛ شما در زنگ تفریح‌تان به این زیرزمین آمده و اسلحه‌های جدید و مهارت‌هایتان را تمرین خواهید کرد.

• بازی در نقش اهریمن‌ها

باورتان می‌شود؟ سفینه‌ی استاد (!) دووم حتی مجهز به دستگاهی است که برای چند دقیقه به شما اجازه هدایت یک موجود شیطانی موشک انداز دار را می‌دهد. با این وسیله می‌توانید برخی از بخش‌های نقشه بازی را فتح کرده و برای خودتان اسلحه، آپگرید و جوایز دیگر جمع کنید—بدون اینکه ذره‌ای صدمه ببینید.

مطمئنا همین چند سطر توضیح هم خون را در رگ‌های Doom بازهای ایرانی به جوش آورده و همگی منتظر شنیدن تاریخ انتشارش هستند. اما عجله نکنید؛ چند ماه بیشتر منتظر نخواهید ماند.

خشونتِ آغشته به موسیقی متال در دووم اترنال از تاریخ ۲۰ مارس مصادف با یک فروردین قابل دسترسی خواهد بود و تیم گیم رنتر هم در اولین فرصت امکان اجاره بازی Doom Eternal را برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۴، اکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ فراهم خواهد کرد.

این جور که پیداست، ظاهرا اکثر گیمرهای ایرانی عید امسال را با تکه تکه کردن موجودات جهنمی آغاز کرده و همه‌ی نحسی‌های دووم را تا سیزدهم فروردین بدر خواهند کرد! نظر شما چیست؟