شنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۴

سال ۲۰۲۵ اتفاقات مهمی در صنعت بازیهای رایانهای رخ داد: از تأخیر جیتیای شش و ورود هیجانانگیز نینتندو سوییچ ۲ به بازار گرفته تا معرفی کنسول خانگی شرکت Valve با نام «استیم ماشین» و عرضه غافلگیرانه بازی The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered.
در این سال پلتفرم استیم همچنان به برتری خود میان فروشگاههای تخصصی بازی پیسی ادامه داد و به گزارش سایت Backlinko آمار چشمگیر زیر را رقم زد:
۱۳۲ میلیون کاربر فعال در ماه
۶۹ میلیون کاربر روزانه
درآمد سالانه حدوداً ۱۶ میلیارد دلار (بر اساس تخمینها)
این فروشگاه آمریکایی بیش از ۲۳۹،۰۰۰ بازی متنوع را در خود جا داده و هر سال هزاران بازی به فهرستش اضافه میشود. اما از میان همه این محصولات، کدامشان لایق لقب «بهترین بازی ۲۰۲۵» هستند؟
فهرست زیر که با تلاش تیم تحریریه گیم رنتر و با توجه به عملکرد و دستاوردهای بازیهای استیم در سال ۲۰۲۵ تهیه شده، عناوینی که باید در صدر جدول باشند را نشان میدهد.
نکته: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی رتبهبندی فهرست، توضیحات پایانی مقاله را مطالعه کنید.

ژانر: روگلایک، اکشن
قیمت دلاری: ۱۰$ (تقریبی)
میانگین امتیاز استیم: بهشدت مثبت (۹۵٪ رضایت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۱۱۷،۰۰۰ (تقریبی)
بازیهای مستقل زیادی در استیم وجود دارند که در مدت زمان کوتاه به موفقیتهای بزرگی دست مییابند و بازی روگلایک Megabonk قطعاً یکی از آنهاست. تنها چند روز بعد از عرضه، بیش از یک میلیون نسخه از این بازی به فروش رفت و مجموع امتیازهای کاربران گویای ۹۵٪ رضایت است.
در Megabonk بازیکن یک شخصیت مضحک انتخاب کرده و وارد نقشه میشود و از آنجا به بعد فقط باید روی قویتر شدن، سلاح گرفتن و کشتن دشمنان بزرگتر تمرکز کند. مانند اغلب بازیهای سبک روگلایک، Megabonk چرخهای لذتبخش از شروعِ هیجانی، نبرد سخت و شکستِ اجتنابناپذیر را ارائه میدهد که بهشدت اعتیاد آور است.

ژانر: شبیهساز، ورزشی، نقش آفرینی
قیمت دلاری: ۷۰$ (تقریبی)
میانگین امتیاز استیم: بسیار مثبت (۹۳٪ رضایت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۵۳،۰۰۰ (تقریبی)
لینک: مشاهده و خرید بازی Inazuma Eleven از گیم رنتر
طرفداران بازیهای فوتبالی در دنیا بسیارند و ایران نیز یکی از قطبهای این ژانر محسوب میشود. ولی اغلب گیمرها وقتی بحث شبیهساز فوتبال به میان میآید ناخودآگاه به دو گزینه PES و FIFA فکر میکنند در حالی که پلتفرم استیم بازیهای فوتبالی خلاقانهتری مثل سری Inazuma Eleven هم دارد که ابعاد جدیدی به این ورزش محبوب اضافه میکنند.
در بازی Inazuma Eleven: Victory Road بازیکنها با تجربهای مشابه با انیمه «فوتبالیستها» روبرو هستند: مهارت شخصیتها فراتر از تکنیک و دریبل است و هر کدام قدرتهای ماورائی دارند که صحنههای شگفتانگیزی در زمین چمن میسازد. همچنین، بازی Victory Road بیشتر از ۵۰۰۰ شخصیت متنوع دارد که بازیکن میتواند جذب تیم فوتبال خودش کرده و یک گروه جنجالی از فوتبالیستهای ابرانسانی تشکیل دهد.
یکی از امتیازهای Inazuma Eleven: Victory Road بخش مولتیپلیرش است که بازیکنها را برای یک مسابقه فوتبال متفاوت در برابر هم قرار میدهد. در این مدل مسابقات، تصمیمگیری استراتژیک اهمیت بالایی داشته و هر حرکت بازیکنها مثل تکان دادن مهره شطرنج مؤثر است. البته بازی Victory Road بخش داستانی طولانیای نیز دارد که ساعتها محتوای هیجان انگیز با الهام از انیمههای معروف ارائه میدهد.
انیمیشنها و صحنههای سینماییِ بازی Inazuma Eleven: Victory Road توسط استودیوی MAPPA ساخته شدهاند، استودیویی ژاپنی که فصل آخر انیمه Attack on Titan و بسیاری انیمههای موفق دیگر مثل جوجوتسو کایسن را در کارنامه خود دارد.

ژانر: روگلایک، اکشن، اساطیری
قیمت دلاری: ۳۰$ (تقریبی)
میانگین امتیاز استیم: بهشدت مثبت (۹۵٪ رضایت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۱۱۳،۰۰۰ (تقریبی)
نسخه اول بازی Hades در استیم به موفقیت قابل توجهی رسیده بود و بسیاری از طرفداران روگلایک آن را یکی از بهترین عناوین این سبک در طول تاریخ خطاب کردند. پنج سال بعد از این دستاورد، دنباله بازی در سپتامبر ۲۰۲۵ منتشر و چه از نظر منتقدها و چه از دید گیمرها یک اثر قابل احترام تلقی شد.
تمام ویژگیهای خوب بازی قبلی، مانند گرافیک چشمنواز، شخصیتها گیرا، صداگذاری حرفهای و گیمپلی اعتیادآور در Hades 2 به چشم میخورد و علاوه بر اینها، بازیساز با اضافه کردن آیتمها، مهارتها، و مکانیزمهای جدید توانسته حسی ناب و متفاوت برای هواداران سبک روگلایک ایجاد کند که حتی لحظهای خالی از اکشن و ماجراجویی نیست.

ژانر: نقش آفرینی، استراتژی، نبرد نوبتی
قیمت دلاری: ۵۰$ (تقریبی)
میانگین امتیاز استیم: بهشدت مثبت (۹۶٪ رضایت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۱۴۵،۰۰۰ (تقریبی)
معمولاً بازیهای سبک نوبتی یا Turn-Based در دنیای گیمینگ سروصدای زیادی نمیکنند و طرفداران محدودی دارند. ولی بازی فرانسوی Clair Obscur توانست در همین ژانر به یک پدیده جهانی تبدیل شده و میلیونها بازیکن جذب کند. موفقیت این بازی در استیم و سایر پلتفرمها به حدی رسیده که بسیاری از منتقدین و گیمرها معتقدند Clair Obscur بیشتر از هر بازیِ دیگری لیاقت جایزه «بهترین بازی سال ۲۰۲۵» را دارد.
داستان بازی Clair Obscur پیچیده و غمناک بوده و دنیایی را به تصویر میکشد که توسط نیروهایی ماوراء طبیعی در حال فروپاشی است. بازیکن در نقش یکی از کاوشگران باید رمز و راز قتل عامهایی که هر سال بدون دلیل مشخصی رخ میدهد پیدا کند و در این راه باید با هیولاهای عظیمالجثه و موجودات خبیث بجنگد، جنگی که با سیستم ضربات نوبتی هدایت میشود و برتری در آنها به چیدمان مهارتها یا Build بازیکن بستگی دارد.
البته برخلاف اغلب بازیهای نوبتی، Clair Obscur بازیکن را در طول نبرد درگیر نگه میدارد و وظیفه جاخالی دادن و دفاع در برابر حملات دشمن را به عهده او میگذارد. برخی معتقدند سیستم Parry و جاخالی این بازی با سری بازیهای سولز قابل مقایسه بوده و به همان اندازه گیراست.

ژانر: دو نفره، تخیلی، پازل پلتفرمر
قیمت دلاری: ۵۰$
میانگین امتیاز استیم: بهشدت مثبت (۹۷٪ رضایت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۲۶۰،۰۰۰ (تقریبی)
سازنده بازی Split Fiction نشان داده وقتی پای تجربههای دو نفره باشد، رقیب ندارد. این شرکت تاکنون بازیهای موفقی مانند A Way Out و It Takes Two را منتشر کرده که دومی توانست برنده جایزه بازی سال ۲۰۲۱ شود. این بازیساز با Split Fiction در سال ۲۰۲۵ دوباره ثابت کرد که در ژانر دو نفره بهترین است و میتواند دل تمام گیمرهایی را که دلتنگ بازیهای دو دسته با حالوهوای نوستالژیک هستند را ببرد.
در Split Fiction بازیکنها نقش دو نویسنده را به عهده دارند که در دنیایی مجازی گیر افتاده و برای نجات از آن باید چالشهای فراوانی را پشتسر بگذارند. با اینکه کلیت داستان شبیه بازی It Takes Two به نظر میرسد، تنوع مراحل و شخصیتهای Split Fiction به قدری زیاد است که گنجاندن آن در یک ژانر را سخت کرده: از تیراندازی گرفته تا پارکور و حل پازل و جنگیدن با هیولاهای بزرگ گرفته تا مراحل ورزشی و صحنههای دوبُعدی، همه و همه در این بازی جا گرفته.

ژانر: چند نفره (Co-Op)، ترسناک، کمدی
قیمت دلاری: ۱۰$
میانگین امتیاز استیم: بهشدت مثبت (۹۶٪ رضایت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۲۷۱،۰۰۰ (تقریبی)
بازیهای دستهجمعی یا اصطلاحاً Co-Op در استیم محبوبیت بالایی داشتهاند و .R.E.P.O توانست با سوار شدن بر موج این علاقهمندی به یکی از پُردرآمدترین بازیهای مستقل سال ۲۰۲۵ تبدیل شود. تنها در مدت کوتاهی بعد از عرضهاش در استیم، سرورهای .R.E.P.O به بیش از ۲۷۰ هزار گیمر رسید و در عین حال میانگین نمرات بهشدت مثبت با میزان رضایت ۹۷ درصدی کسب کرد.
بازیکنها در .R.E.P.O به شکل تیمی وارد نقشه میشوند و هدفشان جمعآوری اشیای قیمتی است در حالی که در تمام طول مسیر هیولاها و موجوداتی ترسناک آنها را تعقیب میکنند. البته اتمسفر بازی ترس و کمدی را ترکیب میکند و بازیکنها همزمان با فرار از موجودات عجیبالخلقه باید جلوی رودهبُر شدن از خنده را نیز بگیرند.

ژانر: اکسترکشن شوتر، ایزومتریک، جهانباز
قیمت دلاری: ۲۰$
میانگین امتیاز استیم: بهشدت مثبت (۹۷٪ رضایت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۳۰۱،۰۰۰ (تقریبی)
در نگاه اول، Escape from Duckov یک بازی معمولی به نظر میرسد که هویت بصری بانمکی دارد و با توجه به اسمش، احتمالاً میخواهد سربهسر بازی معروف Escape from Tarkov بگذارد.
اما خیلی زود و با تمام شدن اولین راند مشخص میشود که این بازی اُردکی اصلاً شوخی ندارد و گیمپلیاش بازیکن را تا ساعتها میخکوب میکند. آمار و ارقام نیز این ادعا را تأیید میکند و فروش میلیونی در کنار بیش از ۳۰۰ هزار بازیکن فعال در سرور گویای برتری Escape from Duckov در ژانر اکسترکشن شوتر است.
تأثیر مثبت این بازی روی ژانر اکسترکشن شوتر غیرقابل انکار است و جالب اینجاست که انتشارش با ورود یکی از بزرگترین بازیهای همین سبک همزمان شد. مدتی بعد از عرضه Escape from Duckov بازی به شدت محبوب ARC Raiders روانه بازار شد که به گفته برخی منتقدین، بازیکنهایی که در سرورهای Duckov خودشان را گرم کرده بودند دزدید و به صدر جدول عناوین اکسترکشن شوتر صعود کرد.

ژانر: چند نفره، فیزیکمحور، کاوش
قیمت دلاری: ۸$ (تقریبی)
میانگین امتیاز استیم: بهشدت مثبت (۹۵٪ رضایت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۱۷۰،۰۰۰ (تقریبی)
تصور کنید با گروهی از دوستان خود یک سفر کوهنوردی در پیش دارید، ولی ماجراهایی که منتظرتاناند در حدی غیرقابل پیشبینیاند که ممکن است در میانه راه تصمیم بگیرید یکی از رفقا را کباب کرده و همانجا میل کنید. چنین سفر عجیبی تنها در بازی PEAK ممکن است که از وقتی وارد استیم شده هزاران گیمر را درگیر خودش کرده و ساعتها محتوای خندهدار برای استریمرهای معروف جهان ساخته.
یکی از عوامل موفقیت PEAK توجهاش به قوانین فیزیک در گیمپلی است که با وجود کارتونی بودنشان باعث میشوند بازیکنها برای انجام کارهای کوچک و جابجا شدن از نقطه الف به ب دقت بالایی به خرج بدهند. البته همین سیستم فیزیک یکی از مهمترین عوامل خندهدار شدن مراحل است و صحنههای فراموشنشدنی از غلت خوردن، زمین افتادن و کشته شدن دوستان میسازد.

ژانر: سولزلایک، جهانباز، مولتیپلیر
قیمت دلاری: رایگان
میانگین امتیاز استیم: خیلی مثبت (۸۸٪ رضایت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۲۵۱،۰۰۰ (تقریبی)
معمولاً بازیهای رایگان در سبک جهانباز و سولزلایک چنگی به دل نمیزنند و برای فروش لباسهای قشنگ و بوسترهای XP طراحی شدهاند. اما بازی Where Winds Meet در استیم استانداردهای بازی رایگان را جابجا کرده و اثری قابل احترام با گیمپلی و گرافیک خیرهکننده تحویل بازیدوستان داده.
نبردهای تنبهتن در Where Winds Meet با بازیهای تراز اول برابری میکند و به اندازه کافی چالشبرانگیزند تا بازیکن را به بهبود مهارتهایش تشویق کنند. با اینکه مثل بسیاری از بازیهای رایگان سیستم ارتقاء شخصیت محدودیتهایی دارد که بازیکن را مجبور به پرداخت پول بکند، بیشتر بخشهای بازی و اکثر آیتمها به صورت رایگان قابل دستیابیاند که مزیت مهمی به حساب میآید.
از جالبترین ویژگیهای Where Winds Meet باید به سیستم هوش مصنوعیاش اشاره کرد که اجازه میدهد بازیکنها با شخصیتهای بازی یا NPC ها صحبت کرده و حتی تا حدودی روی رفتار آنها تأثیر بگذارند. با هوش مصنوعی منحصربهفرد بازی، مردم عادی بسیار زنده و واقعی بهنظر میرسند و تجربه هر بازیکن از دنیای جهانبازِ Where Winds Meet را متفاوت میکند.

ژانر: داستانی، ابرقهرمانی
قیمت دلاری: ۳۰$ (تقریبی)
میانگین امتیاز استیم: بهشدت مثبت (۹۷٪ رضایت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۲۲۰،۰۰۰ (تقریبی)
بازی Dispatch با شخصیتهای جذاب، صداپیشههای معروف و روایتی خاص از زندگی ابرقهرمانها کاری کرده که تمام هواداران کمیکبوکها و علاقهمندان به داستانهای تعاملی به سمتش بروند. این محصول با ورود طوفانیاش در روزهای پایانی سال ۲۰۲۵ استیم را تکان داد و میلیونها نسخه فروش کرد.
دلایل زیادی برای محبوبیت Dispatch وجود دارد که از جمله آنها میتوان به حضور بازیگرهای معروفی مانند آرون پال (بازیگر نقش جسی پینکمن در سریال برکینگ بد) و داستان بزرگسالانه با روابط عاشقانه میان شخصیتها در بازی اشاره کرد. اما بیشتر از هر چیزی، اهمیت انتخابهای بازیکن و تأثیر بسزای آنها روی نتایج داستان است که این بازی را به یکی از پرفروشهای سال تبدیل کرده.

ژانر: شبیهساز جرموجنایت، مدیریت
قیمت دلاری: ۲۰$ (تقریبی)
میانگین امتیاز استیم: بهشدت مثبت (۹۸٪ مثبت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۴۶۰،۰۰۰ (تقریبی)
کمتر کسی فکرش را میکرد بازیای که در آن گیمرها نقش فروشنده مواد مخدر را داشته باشند و همه کاراکترهایش شبیه انیمیشنهای احمقانه و زرد باشند به یکی از موفقترین و پُرفروشترین بازیهای سال ۲۰۲۵ استیم تبدیل شود. اما Schedule 1 به همه ثابت کرد تا زمانی که گیمپلی بازی مورد پسند بازیکنها باشد، گرافیک و صداگذاری و داستان اهمیت چندانی ندارند.
بازی Schedule 1 به بازیکن اجازه میدهد امپراطوری تولید و فروش مواد خود را راه انداخته و مانند سریال «برکینگ بد» رفتهرفته کل شهر را تحت سلطه خود بگیرد. تنوع محصولاتی که بازیکن میتواند به مشتریان خود ارائه دهد بسیار بالاست و با اضافه کردن برخی افزودنیها میتواند موادی منحصربهفرد تولید کند که تأثیرات عجیبی روی مصرفکنندگان میگذارد اما به دلیل محتوای بزرگسالانه بازی از ذکر جزییات بیشتر درباره Schedule 1 معذوریم.

ژانر: شوتر اول شخص
قیمت دلاری: ۶۰$ (تقریبی)
میانگین امتیاز استیم: نامطمئن (۶۸٪ رضایت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۷۴۷،۰۰۰ (تقریبی)
با اینکه میانگین نمرات بتلفیلد ۶ در ماههای اخیر پایین آمده و طرفداران بازی در استیم از برخی تصمیمات سازنده ناراضیاند، سایر آمار و ارقام نشان میدهند که جدیدترین نسخه از سری بتلفیلد یکی از موفقترینهاست. در حال حاضر، روزانه بیشتر از ۲۰۰،۰۰۰ بازیکن در سرورهای بازی آنلاین میشوند که در بین نسخههای قبلی Battlefield کمسابقه است. این بازی همچنین توانست رکوردهای کالاف دیوتی بلک آپس در بسیاری حوزهها مثل «تعداد بازیکن آنلاین همزمان» را شکسته و سال ۲۰۲۵ را به یکی از بهترینها برای شرکت EA تبدیل کند.
خیلی از منتقدین باور دارند رقابت بین بتلفیلد و کالاف دیوتی جان دوبارهای گرفته و تقابل این دو بازی در عرصه شوتر اول شخص خبر خوبی برای گیمرهای طرفدار این ژانر است. باید دید نسخههای آتی این دو فرنچایز چطور رقابت داغی که از ۲۰۲۵ شکل گرفت را ادامه خواهند داد، اما آنچه مسلم است این است که بتلفیلد ۶ توانست فرنچایز EA را از مسیرِ تباهی بیرون کشیده و بار دیگر امید را بین هوادارانش زنده کند.

ژانر: سولزلایک، پلتفرمر، ماجراجویی
قیمت دلاری: ۲۰$ (تقریبی)
میانگین امتیاز استیم: خیلی مثبت (۸۷٪ رضایت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۵۸۷،۰۰۰ (تقریبی)
لینک: مشاهده و خرید بازی Hollow Knight: Silksong از گیم رنتر
طرفداران هفت سال منتظر عرضه این بازی بودند و زمانی که Hollow Knight: Silksong به استیم آمد هجوم بازیکنها سرورهای این شرکت را برای ساعاتی از دسترس خارج کرد. به عبارت دیگر، «سیلکسانگ» آنقدر محبوب بود که باعث خرابی سرورهای استیم شد. همین نشانه کافی است که این اثر را در زمره بهترین بازیهای سال ۲۰۲۵ استیم بشماریم ولی دستاوردهای Silksong بیشتر از این حرفهاست.
بازی Hollow Knight: Silksong ژانر پلتفرمر دو بُعدی را با نبردهای سخت سری سولز ترکیب کرده که نتیجهاش یک بازی به شدت چالشبرانگیز از آب درآمده، بازیای که مهارت بسیار بالایی برای تمام کردنش نیاز است. میزان سختی گیمپلی سیلکسانگ به حدی بود که سازنده در نهایت مجبور شد آن را با یک آپدیت راحتتر کند.
اما در کنار سخت بودن، Silksong زیبا نیز هست: دنیای دو بُعدیاش اتمسفری غمناک و جادویی خلق میکند و با اینکه کاراکترهایش از حشرات الهام گرفته شدهاند، به حدی عمیق و قابل لمساند که بازیکن را ترغیب میکنند راجعبهشان بیشتر بداند و سرگذشتشان را بفهمد. تمام اینها در کنار موسیقی دلنشین و طراحی مراحل اعتیادآور Silksong را به یکی از بهترینهای سال ۲۰۲۵ استیم و همچنین یکی از مورد احترامترین آثار ژانر سولزلایک در طول تاریخ تبدیل کرده.

ژانر: اکسترکشن شوتر، مولتیپلیر
قیمت دلاری: ۳۰$ (تقریبی)
میانگین امتیاز استیم: خیلی مثبت (۸۹٪ رضایت)
بیشترین بازیکن همزمان: ۴۸۲،۰۰۰ (تقریبی)
بدون شک مهمترین پدیده سال ۲۰۲۵ در استیم انتشار بازی ARC Raiders بود که به سرعت به صدر جدول فروش رسید و میلیونها بازیکن از سراسر جهان جذب کرد. بازیای که گیمرها را در نبردی دشوار بین رباتها و همنوعان خود قرار داده و هر لحظه از گیمپلی را به یک لحظه مرگوزندگی تبدیل میکند.
در بازی ARC Raiders هدف بازیکنها این است که تنهایی یا با همراهی دو بازیکن دیگر از پناهگاهشان خارج شده و در نقشههای گسترده دنبال آیتمها، سلاح و مواد اولیه با ارزش بگردند. اما رباتهای مهاجم همهجا حضور دارند و از طرفی باقی گیمرها ممکن است برای به دست آوردن آنچه در کولهپشتی دیگران است بهشان حمله کنند: یعنی هر تیم علاوه بر جدال با رباتها باید گوشهچشمی به سایر بازیکنها نیز داشته باشد که از شر حملههایشان در امان باشد.
یکی از عواملی که ARC Raiders را به بهترین بازی سال ۲۰۲۵ در استیم تبدیل کرده گیمپلی آزادش است که به بازیکن اجازه میدهد خودش تصمیم بگیرد میخواهد آدم خوبی باشد یا بد؟ میخواهد به دیگران حمله کند و داراییهایشان را بدزد یا میخواهد بهشان کمک کند با رباتها بجنگند و فرار کنند؟ ARC Raiders جهانی واقعگرایانه ساخته که به دلیل وضعیت آخرالزمانیاش قانون جنگل در آن حاکم است و هر کسی مسئول اقدامات خودش است.
بازی ARC Raiders در مراسم The Game Award که یکی از مهمترین رویدادهای صنعت بازیهای رایانهای است در بخش «بهترین بازی مولتیپلیر» نامزد دریافت جایزه شد. ولی عده کثیری از منتقدین و بازیکنها معتقدند این اثر حداقل میبایست در دو شاخه دیگر یعنی «بهترین بازی سال» و «بهترین صداگذاری» نیز نامزد میشد. البته همین اعتراضها گویای موفقیت تیم سازنده و محبوبیت اثرشان میان گیمرهاست که به خودیِ خود نوعی جایزه محسوب میشود.
۱. ARC Raiders
۲. Hollow Knight: Silksong
۳. Battlefield 6
۴. Schedule 1
۵. Dispatch
۶. Where Winds Meet
۷. PEAK
۸. Escape from Duckov
۹. .R.E.P.O
۱۰. Split Fiction
۱۱. Clair Obscur: Expedition 33
۱۲. Hades 2
۱۳. Inazuma Eleven: Victory Road
۱۴. Megabonk
سالانه بیش از ۱۰،۰۰۰ بازی جدید در فروشگاه استیم منتشر میشود و فهرست محصولاتش در مقایسه با خیلی از فروشگاههای دیگر بزرگتر است. همین مسئله انتخاب «بهترین» بازی را کار دشواری میکند. ولی برای عادلانه بودن لیستی که در مقاله فعلی آمده، موارد زیر مورد توجه تیم تحریریه گیم رنتر بود:
محبوبیت میان گیمرها: یکی از بهترین معیارها برای سنجش موفقیت بازی امتیاز کاربرانش است و به همین دلیل بازیهای انتخاب شده توسط گیم رنتر همگی در سال ۲۰۲۵ مورد توجه کاربران بودهاند.
تأثیر روی ژانر: بازیهایی که استانداردهای ژانر خود را بالاتر بردهاند در این فهرست جایگاه ویژهای دارند.
خلاقیت و نوآوری: تمام عناوینی که در فهرست بهترین بازیهای ۲۰۲۵ استیم قرار دارند توسط تیم تحریریه بررسی شده و بر اساس میزان خلاقیتی که در خلق گیمپلی و داستانشان بهکار رفته رتبهبندی شدهاند.
فروش خارج از عرف: بازیهای استیم که بهطور غیر منتظرهای فروش بسیار بالایی داشتهاند در این رتبهبندی مورد توجه قرار گرفتهاند چراکه از نظر تیم تحریریه گیم رنتر فروش بالا هرگز بیدلیل نیست و یکی از بهترین نشانههای بازی خوب است.
سلیقه و تجربه شخصی: قطعاً دیدگاه و نقطه نظرات اعضای تیم تحریریه در تشکیل و رتبهبندی این لیست مؤثر بوده و نمیتوان ادعا کرد که سلیقه در آن دخیل نبوده.