گیم رنتر

۱۰ تا از بهترین بازی‌های سولزلایک

Wednesday، ۱۶ Khordaad ۱۴۰۳

ژانر سولزلایک با اینکه یکی از جدیدترین سبک‌های بازیسازی در صنعت بازی‌های ویدیویی است، اما در همین زمان نسبتا کمی که از تولد این ژانر گذشته شاهد توسعه و ساخت آثار خوبی بوده‌ایم.

بازی‌های سولزلایک، همانطور که از اسمشان هم پیداست نوعی زیر شاخه از ژانر نقش‌آفرینی هستند که از سری بازی‌های Dark Souls الهام گرفته‌اند و عموما شامل گیم‌پلی چالش برانگیز و روایت داستانی عمیق اما غیر مستقیم می‌شوند.

همزمان با افزایش طرفداران بازی‌های سولزلایک در سالیان اخیر، تعداد عناوینی هم که در این ژانر ساخته می‌شود افزایش قابل توجهی داشته و حالا این بازی‌ها دیگر منحصر به ساخته‌های استودیو FromSoftware نمی‌شوند و استودیوهای گوناگونی تصمیم به ساخت این سبک از بازی‌ها گرفته‌اند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ تا از بهترین بازی‌های سولزلایک ساخته شده تا به امروز بجز خود بازی‌های دارک سولز را، به شما معرفی کنیم.

10. Remnant 2

  • استودیو سازنده: Gunfire Games
  • سال انتشار: ۲۰۲۳

بازی Remnant 2 یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های سولزلایک در سال‌های اخیر است؛ عنوانی که تصمیم به آوردن المان‌های این ژانر به بازی‌های تیراندازی و شوتر گرفت و اتفاقا در نهایت ترکیب خوبی هم از آب در آمد. دنباله Remnant: From the Ashes از نظر خیلی‌ها بهتر از نسخه اول خود عمل می‌کند و ترکیب تیراندازی و سولزلایک را به کامل‌ترین شکل خود می‌رساند.

با این حال، جذاب نبودن باس فایت‌های بازی و داستان نه چندان قدرتمند، باعث شد تا متاسفانه Remnant 2 خیلی زود در میان بازی‌های بزرگ دیگر سال ۲۰۲۳ گم شود و به فراموشی سپرده شود.

9. Star Wars Jedi: Survivor

  • استودیو سازنده: Respawn Entertainment
  • سال انتشار: ۲۰۲۳

بازی Star Wars Jedi: Survivor یکی از بهترین عناوین سال ۲۰۲۳ بود که شاید بخاطر مشکلات فنی آن روی PC، آن طور که لایقش بود از آن استقبال نشد.

با این حال، Star Wars Jedi: Survivor روی کنسول‌ها یکی از بهترین بازی‌های جنگ ستارگان عرضه شده تا به امروز است و برخورداری از المان‌های ژانر سولزلایک هم عمق خاصی به این اثر بخشیده است.

8. Demon’s Souls Remake

  • استودیو سازنده: Bluepoint Games
  • سال انتشار: ۲۰۲۰

Demon’s Souls Remake بازسازی عنوانیست که به عنوان پدر و بنیان‌گذار ژانر سولزلایک شناخته می‌شود. با اینکه نسخه اصلی Demon’s Souls (ساخته فرام سافتور) بود که عملا ژانر سولزلایک را به دنیای گیم معرفی کرد، اما به دلیل در دسترس بودن و بهبودهایی که ایجاده شده تصمیم گرفتیم تا نسخه ریمیک این بازی را به شما معرفی کنیم.

این بازی در زمان عرضه به عنوان انحصاری پلی استیشن ۵ در سال ۲۰۲۰، مورد تحسین گسترده منتقدان قرار گرفت. با اینکه Demon’s Souls Remake از گرافیک و گیم‌پلی به روز شده‌ای برخوردار بود و خیلی از منتقدین آن را به عنوان گزینه اصلی بهترین بازی سال نگاه می‌کردند، اما عدم تنوع در باس فایت‌های بازی و به طور خاص، حرکات و شیوه مبارزه تکراری آنان، باعث شد تا کمی به این بازی لطمه وارد شود.

7. Who long: Fallen Dynasty

  • استودیو سازنده: Team Ninja
  • سال انتشار: ۲۰۲۳

Who long: Fallen Dynasty هم مثل Star Wars Jedi: Survivor بخاطر یک پورت ضعیف روی PC هدف انتقادات بی رحمانه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت. اما حقیقت این است که این ساخته Team Ninja لایق احترام بیشتری است و علی‌رغم ضعف‌هایی در داستان و طراحی دشمنان بازی، برای طرفداران بازی‌های سامورایی و سولزلایک قطعا لذت بخش خواهد بود.

6. Nioh 2

  • استودیو سازنده: Team Ninja
  • سال انتشار: ۲۰۲۰

بازی Nioh 2 از استودیوی خوش سابقه Team Ninja، به شما اجازه می‌دهد تا رویای سامورایی شدن خود را در دنیایی سولزلایک و با نبردهای سریع زندگی کنید.

با اینکه داستان و روایت آن در بازی ممکن است در قسمت‌هایی بیش از حد کلی و سهل‌انگارانه باشد، اما جهان فوق‌العاده بازی و گیم‌پلی معرکه آن تا آخر بازی شما را به وجد خواهد آورد. Nioh 2 را می‌توان جزو برترین بازی‌های سولزلیک تاریخ به شمار آورد که حتی به نظر برخی از منتقدین از بعضی از بازی‌های استودیو FromSoftware هم قوی‌تر و لذت‌ بخش‌تر است.

5. Lies of P

  • استودیوهای سازنده: NEOWIZ، Round 8 Studio
  • سال انتشار: ۲۰۲۳

وقتی بازی Lies of P برای اولین بار معرفی شد، شک و تردیدهایی درمورد آن وجود داشت. یک بازی مستقل بر اساس داستان‌های پینوکیو چندان رنگ و بوی بازی‌های سولزلایک را نمی‌داد.

با این حال، Lies of P به حدی خوش ساخت و کامل بود که در میان عناوین پر زرق و برق سال ۲۰۲۳ توانست بدرخشد و در جلب نظر منتقدان و مخاطبان موفق ظاهر شود. اتمسفر گیرا، گیم‌پلی درگیرکننده، داستان جذاب و گرافیک خوب تنها بخشی از نقاط قوت پر تعداد ساخته دو استودیو کره‌ای NEOWIZ و Round 8 Studio هستند که مخاطب را مجاب می‌کند تا آن را تجربه کند.

4. Sekiro: Shadows Die Twice

  • استودیو سازنده: FromSoftware
  • سال انتشار: ۲۰۱۹

Sekiro: Shadows Die Twice در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شد و کار بسیار متفاوتی با بازی‌های قبلی فرام سافتور انجام داد. در حالی که اتمسفر و ستون‌های بازی هنوز به یک عنوان سولزلایک تعلق داشتند، اما سکیرو از لحاظ مبارزات و سیستم پیشرفت کاراکتر کاملا با عناوین قبلی این استودیو تفاوت داشت.

از این تفاوت‌ها می‌شود به وجود یک کاراکتر از پیش تعیین شده، استفاده از درخت مهارت، حذف سلاح‌های مختلف و ... اشاره کرد که در نهایت با اینکه باعث سخت‌تر شدن بازی می‌شد، اما آن را به مراتب لذت‌ بخش‌تر از ساخته‌های قبلی فرام سافتور و هیدتاکا میازاکی می‌کرد و همین باعث شد تا از Sekiro: Shadows Die Twice استقبال گسترده‌ای بشود و حتی جایزه بهترین بازی سال ۲۰۱۹ را هم به خود اختصاص دهد.

3. Hollow Knights

  • استودیو سازنده: Team Cherry
  • سال انتشار: ۲۰۱۷

Hollow Knights در سال ۲۰۱۷ یک پدیده بود. یکی از اولین بازی‌های سولزلایک ایندی (کم بودجه) و دو بعدی که موفقیتش راه را برای ساخت و انتشار بسیاری دیگر از بازی‌های ایندی در این بازار پر از رقابت باز کرد.

از ویژگی‌های مثبت Hollow Knights می‌توان یک مقاله جدا نوشت، اما همین قدر بگوییم که شاهکار Team Cherry آنقدر کامل و منحصر به فرد است که می‌شود آن را حتی به کسانی که به بازی‌های سولزلایک علاقه‌مند نیستند هم معرفی کرد.

2. Bloodborne

  • استودیو سازنده: FromSoftware
  • سال انتشار: ۲۰۱۵

Bloodborne که عنوانی انحصاری برای پلی استیشن ۴ بود، با اکشن سریع و دنیای ترسناک و گوتیک خود توانست تا خیلی سریع در قلب سولزبازها جای باز کند. این بازی در زمان انتشار فوق‌ العاده بود و حتی با استانداردهای نسل جدید هم، یکی از بهترین آثار سولزلایکی است که خواهید یافت.

از نقاط قوت پر شمار این ساخته میازاکی می‌شود به قطعات گوش نواز موسیقی، دنیاسازی استثنائی، تنوع و جزئیات بالای دشمنان، گرافیک مثال زدنی و ... اشاره کرد که باعث شد تا این بازی تبدیل به کامل‌ترین عنوان سولزلایک ساخته شده در آن زمان تبدیل شود؛ البته تا قبل از انتشار مورد آخر لیست!

1. Elden Ring

  • استودیو سازنده: FromSoftware
  • سال انتشار: ۲۰۲۲

دیگر شکی نیست که کامل‌ترین، گسترده‌ترین، درگیرکننده‌ترین و در نهایت، پادشاه بازی‌های سولزلایک، اثری نیست بجز Elden Ring.

به هر جنبه‌ای از این بازی که نگاه‌ کنید، درخشش را خواهید یافت؛ Elden Ring چه در بحث هنری و چه در بحث فنی یک دستاورد شگفت‌انگیز است. دنیا و روایت این بازی به حدی غنی و پر جزئیات است که با صرفا یکبار تمام کردن آن نمی‌توانید به تمام نکات بازی پی ببرید و ناچار به گردش در یوتیوب و اینترنت و همچنین شروع دوباره و دوباره بازی خواهید بود که همین موضوع نشان دهنده ارزش تکرار بالای جدیدترین ساخته هیدتاکا میازاکی است.