معرفی و نقد بازی Rainbow Six Extraction و بررسی ارزش خرید

Monday، ۳۰ Khordaad ۱۴۰۱

این مقاله، همه نکات مثبت و منفی اسپین‌آف بازی رینبو با نام Extraction که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد رو بررسی می‌کنه.

آیا محصول جدید یوبیسافت ارزش خرید داره؟ چه نقدهای بهش وارده و ویژگی‌های چشم‌گیرش چیه؟ جواب همه این سوالات – و بیشتر – رو این نقد و بررسی پیدا می‌کنید.

دربارۀ رینبو سیکس اکسترکشن

بازی Rainbow Six Extraction یک شوتر اول شخص تاکتیکال هست که به گیم پلی تیمی و آنلاین داره. بازیکن‌ها در قالب تیم‌های ۳ نفره وارد مپ می‌شن و به شکل تصادفی، هر بار سه ماموریت تعیین شده رو انجام می‌دن.

این محصول با اقتباس از بازی رینبو سیکس سیج ساخته شده ولی در دنیایی متفاوت اتفاق می‌افته که توسط موجوداتی فضایی به اسم Archaean مورد حمله قرار گرفته.

شرکت Ubisoft اکسترکشن رو در در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ روانه بازار کرد و موفق شد در هفتۀ اول، ۳ میلیون نسخه ازش بفروشه.

گیم پلی تاکتیکال برای دشمن‌های بی‌عقل

خیلی‌ها در نقد و بررسی اکسترکشن، اون رو با Back 4 Blood مقایسه می‌کنند. ولی این دو بازی گیم پلی کاملا متفاوتی دارند.

تمرکز شما در بک فور بلاد روی زنده موندن به هر طریق ممکنه. اما Extraction اجازه تاکید داره که قبل از اجرای هر مرحله، استراتژی مشخصی داشته باشید و مثل تیم نیروی ویژه وارد نقشه بشید.

بیاید هر بخش گیم پلی رو به شکل جداگانه بررسی کنیم.

  • ماموریت‌ها

بازی Rainbow Six Extraction در اصل سبک PVE داره. یعنی «بازیکن رو در مقابل محیط قرار می‌ده». دشمن اصلی شما آرچینزهایی هستند که رفتاری شبیه زامبی دارند و نمی‌خوان اجازه بدن به هدف‌تون برسید.

ماموریت‌های بازی هم بر همین اساس طراحی شدند. یوبسافت ۱۳ نوع عملیات ویژه مثل «نجات»، «بازیابی اطلاعات» و یا «پاکسازی» رو برای شما در نظر گرفته که با توجه به وضعیت گیم پلی تغییر می‌کنند.

مسئله اینجاست که این عملیات‌ها خیلی زود تکراری می‌شن. بعد از گذشت چند ساعت از گیم پلی، متوجه می‌شید که باید همون کارهای همیشگی رو انجام بدید و تنها چیزی که تغییر می‌کنه، محیط اطراف‌تونه.

  • اوپراتورها

در مجموع ۱۹ کاراکتر مختلف وجود داره که بعضی‌هاشون شما رو یاد اوپراتورهای Sege می‌اندازن. هر کدوم از شخصیت‌ها مهارت‌های خاصی دارند که با جمع آوری XP قابل ارتقاء هستند.

خلاقیت چشم‌گیری در این بخش وجود نداره و سیستم کار با اوپراتورها کاملا از روی بازی رینبو سیکس سیج کپی شده.

  • اسلحه و مهمات

بیشتر از ۶۰ سلاح متنوع در گیم پلی وجود داره که شخصی‌سازی هم می‌شن. اگه تیم شما اهل استراتژی و کار گروهی باشه، می‌شه با ترکیب درست اسلحه، مراحل رو هوشمندانه‌تر از حالت معمولی رد کرد.

ولی متاسفانه همچین تیمی سخت گیر میاد و اکثر مواقع مراحل به یک میدون جنگ آشفته تبدیل می‌شن.

کار تیمی و دردسری به نام MIA

یکی از نوآوری‌های بازی اکسترکشن که نظر منتقدها رو هم جلب کرده، اهمیت تصمیم‌گیری‌های تیمی هست.

در هر مرحله، شما با سه Chapter مختلف روبرو می‌شید که رفته‌رفته سخت‌تر می‌شن. ولی تیم می‌تونه تصمیم بگیره که ماموریت رو در جای مشخصی کنسل کنه و به پایگاه برگرده تا هم از XP های به دست اومده استفاده بشه و هم ریسک از دست دادن یک هم‌تیمی کمتر بشه.

تصمیم‌گیری اشتباه تیم شما در این باره می‌تونه عواقب سنگینی داشته باشه چون رینبو سیکس اکسترکشن سیستم جدیدی به نام MIA یا Missed in Action داره:

اگه یکی از هم‌تیمی‌های شما در حین ماموریت کشته بشه، بدنش با یک ماده فضایی پوشیده می‌شه و بخش دیگه‌ای از نقشه منتقل می‌شه. دو نفرِ باقی‌ مونده از تیم باید جای اون بازیکن رو پیدا کنند و از دست موجودات فضایی نجاتش بدن؛ وگرنه اون هم‌تیمی تا پایان ماموریت از دست می‌ره و برنمی‌گرده.

شاید چالش‌برانگیزترین و خاطره انگیزترین قسمت گیم پلی هم همین سیستم MIA باشه. مخصوصا وقتی که دوست‌تون رو نجات می‌دید و باید بدنش رو تا پایگاه روی دوش‌تون حمل کنید و در عین حال با آرچینزها بجنگید.

داستان نامرئی Rainbow Six Extraction

متاسفانه رینبو اکسترکشن داستانی نداره که نقدش کنید. یک سری کات‌سین ساده در بین ماموریت‌ها برای شما پخش می‌شه تا به اصطلاح دلیل حمله موجودات فضایی رو متوجه بشید. ولی با ندیدن این کات‌سین‌ها هیچ چیز رو از دست نمی‌دید.

تمرکز یوبسافت روی ساخت یک بازی گروهی بوده که شما رو درگیر رقابت با هوش مصنوعی می‌کنه. ظاهرا این وسط هم به نتیجه رسیدند که گیمرهای این ژانر نیازی به روایت‌های عمیق ندارند.

بازی‌های رقیب مثل Back 4 Blood و حتی Dying Light 2 در این زمینه خیلی موفق‌تر عمل کردند و شما رو با خطوط داستانی و پیچش‌های هیجان‌انگیز روبرو می‌کنند. ولی نباید همچین انتظاری رو از اکسترکشن داشته باشید.

نقشۀ لب بسته‌ای که هیچوقت لب بازی نمی‌کند

تبلیغات بازی Extraction پر بود از عکس‌های جذاب از شهرهایی مثل لس آنجلس، سان فرانسیسکو، نیو مکزیکو و حتی آلاسکا. یوبیسافت اعلام کرده بود که نقشه شامل این چهار شهر می‌شه و از همۀ عناوین رینبو (مخصوصا سیج) بزرگ‌تره.

ولی حدس بزن نکته‌اش کجاست؟ شما هیچوقت از ساختمون‌های تنگ و تاریک بازی خارج نمی‌شید. وجود چهار شهر مختلف در بازی عملا یک دروغ تبلیغاتیه و چیزی که شما از آخر می‌بینید، محیط‌های بسته و تکراریه.

یکی از انتقادهای شدید به اکسترکشن هم مربوط هم همین مسئله بود. گیمرها دوست داشتند که با تغییرات جوی و محیطی بیشتری روبرو بشن و وعده‌های سازنده‌های بازی عملی بشه. ولی این اتفاق هرگز نیافتاد و به یک رویای غیر قابل دسترس تبدیل شد.

پر رنگ‌ترین ویژگی‌ مثبت اکسترکشن: Buddy Pass

با گزینه «بادی پَس»، می‌تونید ۲ تا از دوست‌هاتون رو دعوت کنید که اکسترکشن رو تا ۱۴ روز به شکل رایگان با شما بازی کنند. فرقی هم نداره که چه کنسولی دارند و یا اصلا کاربر PC هستند.

شما براشون دعوت نامه می‌فرستید، اون‌ها نسخه تریال بازی رو نصب می‌کنند و دو هفته با هم سرگرم می‌شید. خوبی‌اش هم اینه که چهارده روز برای تموم کردن همه مراحل بازی کافیه و شاید حتی بعدش دیگه نیازی به خرید بازی نداشته باشید.

این ویژگی می‌تونه جلوی هزینه اضافی گیمرها رو بگیره. مثلا سه نفر می‌تونن یک دیسک رو به شکل شریکی بخرند، بعد با استفاده از Buddy Pass، به شکل تیمی تجربه‌اش کنند.

ارزش خرید بازی Rainbow Six Extraction

از نظر اکثر منتقدها، رینبو سیکس اکسترکشن می‌تونست یک DLC برای رینبو سیج باشه و نیازی نبود که به شکل بازی مجزا عرضه بشه.

اگه یوبیسافت این محصول رو به شکل دی ال سی می‌فروخت، قطعا قیمتش هم کمتر می‌شد و ارزش خریدش بالا می‌رفت. ولی با توجه به محتوای کم و گیم پلی کوتاه و تکراری، ارزش خرید اکسترکشن به شکل یک بازی مجزا واقعا پایینه.

البته، اگه یک تیم سه نفره دارید که همیشه با هم پلی می‌دید و آنلاین هستید، خرید اکسترکشن گزینه بدی نیست. چالش‌های تیمی این بازی می‌تونه شما رو سرگرم کنه و کمی از رقابت‌‌های پر تنش آنلاین دورتون کنه.

به جای خرید بازی، رایگان تجربه‌اش کنید

مایکروسافت بازی Rainbow Six Extraction رو به رایگان در اختیار کاربرهای ایکس باکس و پی سی قرار می‌ده. با خرید گیم پس آلتیمیت، می‌تونید این بازی رو دانلود کنید و بدون هزینه اضافی تجربه‌اش کنید.

گیم پس یک سرویس اشتراک بازی برای Xbox، موبایل و کامپیوتره که بیشتر از ۲۰۰ بازی رایگان رو در اختیار شما قرار می‌ده که اکسترکشن هم یکی از اون‌هاست.

اگه با این سرویس آشنا نیستید، مطلب «گیم پس چیست؟» گیم رنتر مطالعه کنید.

جمع بندی و امتیاز گیم رنتر به رینبو سیکس اکسترکشن

منتقدهایی مثل IGN به این بازی نمره ۷ از ۱۰ رو دادند و میانگین امتیازش در متاکریتیک هم چیزی در حدود ۷۰ از ۱۰۰ هست.

اکسترکشن گزینه خوبی برای پر کردن جای خالی شوترهای تاکتیکال در ژانر ترس و بقاء به حساب میاد. ولی ضعف‌های محتوایی، گیم پلی تکراری و نقشه‌های محدود باعث می‌شه خدشه‌دار شدن پتانسیل‌هاش می‌شه.

با در نظر گرفتن همۀ نکات مثبت و ایرادات بازی، امتیاز گیم رنتر به رینبو سیکس اکسترکشن، ۷ از ۱۰ هست. جزییات بیشتر رو در جدول زیر ببینید.

سوالات رایج درباره این بازی

بازی Rainbow Six Extraction درباره چیه؟

این بازی به عنوان اسپین‌آف رینبو سیکس سیج درباره چند اوپراتوره که باید چند شهر آمریکا رو از موجودات فرازمینی به نام آرچینز پاکسازی کنند.

اکسترکشن ارزش خرید داره؟

از اونجایی که این بازی کاملا آنلاین هست و گیم پلی کوتاهی داره، ارزش خریدش زیاد نیست. ولی گزینه خوبی برای مشترکین گیم پس آلتیمیته.

نظر منتقدها راجع به رینبو سیکس اکسترکشن چی بوده؟

روی هم رفته، اکثر منتقدها معتقدند که اکسترکشن می‌تونست یک DLC برای رینبو سیکس سیج باشه و به اندازه یک بازی مستقل قوی نیست.

می‌شه Extraction رو به شکل آفلاین هم بازی کرد؟

نه. برای بازی کردن اکسترکشن (چه به صورت تکی یا تیمی) حتما باید به اینترنت متصل باشید.