گیم رنتر

بررسی رویدادهای گیمینگ در سال ۲۰۲۴: برتری ایکس باکس یا ضعف رقبا؟

Monday، ۴ Tir ۱۴۰۳

مدتی پیش تعدادی از مهم‌ترین مراسم‌های صنعت گیم برگزار شد که خیلی‌ از افراد شوکیس ایکس باکس را بهترین مراسم گیمینگ سال تا الان می‌دانند. اما دلیل آن چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم تمام رویدادهای گیمینگ سال ۲۰۲۴ را بررسی کنیم و دلایل بهتر بودن ایکس باکس را توضیح دهیم.

بررسی مراسم‌های گیمینگ سال ۲۰۲۴

State of Play

طرفداران هر کنسولی، از مراسم کنسول خود بیشتر از بقیه مراسم‌ها انتظار دارند که کاملا طبیعی است. ولی سونی بازی‌های فرست پارتی استودیوهای خودش را نمایش نداد و در عوض سعی کرد با نمایش بازی‌های ترد پارتی، مراسمش را پر کند.

درست است که خبر پورت شدن God of War: Ragnarok برای پی سی و ریمستر Until Dawn اعلام شد، ولی هر دوی این‌ها بازی‌هایی هستند که توسط خیلی از افراد تجربه شده‌اند و گیمرها بازی جدید از آیپی‌های بزرگ پلی استیشن می‌خواهند.

جالب اینجاست که با نمایش Black Ops 6 و تایید پورت نسخه جدید Doom برای PS5، در کنار عرضه محتویات جدید Sea of Thieves برای پلی استیشن و بقیه بازی‌های آنلاین (حتی با اینکه دلایل اقتصادی پشت این قضیه قرار دارد) شوکیس ایکس باکس برای طرفداران پلی استیشن، راضی‌کننده‌تر از خود استیت آو پلی بود.

سونی مراسم را با نسخه جدید Astro Bot به پایان رساند و با اینکه نمایش فوق‌العاده‌ای داشت، ولی یک بازی به تنهایی نمی‌تواند کل یک مراسم را جمع کند. البته سونی استیت آو پلی‌های خیلی خوبی هم داشته و قطعا پتانسیل عالی کردن این مراسم‌ها را دارد، ولی امسال فقط امیدهای بر باد رفته در ذهن طرفداران می‌ماند. با این حال انتظار می‌رود که در PlayStation Showcase نمایش قوی‌تری داشته باشد.

Summer Game Fest

جف کیلی قبل از هر رویدادی که خودش تولید کرده، اینترنت را با وعده‌هایش پر می‌کند که گیمرها هم او را با وعده های تو خالی‌اش می‌شناسند. اما حتی خود جف کیلی هم این بار قبل از مراسم گفته بود که انتظارات خودتان را بالا نبرید.

این یک قاعده کلی است: گیمرها در همه‌ی مراسم‌ها دنبال اسم‌های بزرگ هستند (که اشتباه هم نیست). سامر گیم فست پر از بازی‌های AAA و Indie بود و با اینکه بازی‌های خوبی هم بودند، اما هیچکدام از آن‌ها به قدری بزرگ نبود که بخواهد اینترنت را منفجر کند. حال و هوای سامر گیم فست به حدی رسیده بود که مردم در اواسط مراسم، جمله‌ی: جمعش کنید! را پشت سر هم کامنت می‌کردند.

Xbox Games Showcase

ایکس باکس از همان ابتدا با نمایش تریلر Black Ops 6 قدرتمند شروع کرد به‌طوری که رکورد پر بازدیدترین تریلر سری کال آف دیوتی را شکست. در ادامه، تریلرهای World Premier و Gameplay Reveal مخصوص بازی‌های فرست پارتی خودش را نمایش داد. شوکیس طوفانی ایکس باکس تا آخر به همین روند ادامه داشت که با بازی گیرز آو وار E-Day به حد اعلا رسید.

تنها نکته منفی مراسم جدا از اعلام نکردن تاریخ انتشار بعضی بازی‌های بزرگ مثل Perfect Dark و Gears of War، بازی وارکرفت بود. خیلی از افراد انتظار داشتند که وقتی یک تریلری در مراسم «ایکس باکس» نمایش داده می‌شود، قاعدتا آن بازی باید برای «ایکس باکس» هم پورت شود. ولی خبری از پورت World of Warcraft برای ایکس باکس نبود، مخصوصا با وجود خرید اکتیویژن که یعنی الان وارکرفت جزو آیپی‌های مایکروسافت به حساب می‌آید.

ولی با این حال، ایکس باکس گیمز شوکیس به قدری عالی بود که بعد از پایان مراسم، مردم تمام کنسول‌های آکبند Xbox Series X فروشگاه آمازون را به‌سرعت خریدند و موجودی‌اش تمام شد.

مقاله پیشنهادی: اگر می‌خواهید بدانید که چه بازی‌هایی در روز عرضه در گیم پس قرار می‌گیرند، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی ۱۸ بازی درجه یکی که امسال به گیم پس اضافه می‌شود را بخوانید.

PC Gaming Show

مراسم پی سی گیمینگ شو در هیچ سالی خیلی پر سر و صدا نبوده و همیشه روند ثابتی را طی کرده است. رویداد امسال هم با معرفی بازی‌های Indie زیاد و متنوع، برای ایندی-دوستان مراسم بسیار خوبی بود ولی نبود بازی‌های AAA باعث شد که نتواند اکثریت افراد را راضی کند.

Ubisoft Forward

هیچ بازی جدیدی در یوبیسافت فوروارد معرفی نشد. ولی یوبیسافت تصمیم گرفت مراسمش را با نمایش گیم پلی Assassin's Creed Shadows و Star Wars Outlaw پر کند که مخاطبان از نمایش این دو بازی راضی بودند.

طرفداران انتظار داشتند به مناسبت ۳۵ سالگی فرنچایز پرنس آو پرشیا، تریلر جدیدی از Sands of Time ببینند. اما یوبیسافت با یک تیزر ۳۰ ثانیه‌ای که فقط بازه زمانی عرضه را اعلام کرد، مردم را ناامید کرد.

البته نکته مثبت این سالگرد این بود که بسته الحاقی Prince of Persia: The Lost Crown هم معرفی شد که فرصت خوبی برای بازگشت به این بازی است.

همچنین از Splinter Cell ریمیک رونمایی نشد.ولی یوبیسافت فوروارد با نمایش نسبتا خوبی، به پایان رسید.

پیشنهادی برای شما: اگر می‌خواهید از بازی‌های معرفی شده در یوبیسافت فوروارد بیشتر بخوانید، مقاله‌ی بازی‌های مراسم یوبیسافت فوروارد را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دلایل برتری ایکس باکس گیمز شوکیس نسبت به رقبا

  • معرفی بازی‌های جدید

معرفی بازی‌های فرست پارتی ایکس باکس مثل Gears of War، Microsoft Flight و Doom در کنار بازی‌های ترد پارتی مثل نسخه جدید Life is Strange کیفیت مراسم را به شدت بالا برد.

  • رونمایی از کنسول‌های میان‌نسلی

بسیاری از گیمرها هنوز کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس را نخریده‌اند و خواستار یک کنسولی با ویژگی‌هایی بین سری S و X بودند که با رونمایی از کنسول‌های جدید، دقیقا آن دسته از طرفداران را راضی کرد.

  • نمایش گیم پلی بازی‌های بزرگ

هرچقدر هم که تریلرها جذاب درست شده باشند، گیمرها گیم پلی میخواهند. خوشبختانه چندین تریلر گیم پلی از بازی‌هایی مثل Perfect Dark ، Metal Gear Solid Δ و South of Midnight در مراسم قرار داشت.

  • انتشار آپدیت برای بازی‌های گذشته

تریلر آپدیت‌های جدید بازی‌های آنلاین و آفلاین، پایه ثابت همه‌ی مراسم‌های ایکس باکس است و برای امسال هم می‌توان به بسته الحاقی Starfield و Diablo IV اشاره کرد.

سوالات رایج

بهترین مراسم گیمینگ سال ۲۰۲۴ کدام بود؟

شوکیس ایکس باکس بدون شک بهترین مراسم گیمینگ سال است.

دلایل بهترین بودن مراسم ایکس باکس چه بودند؟

معرفی بازی‌های جدید، رونمایی از کنسول‌های میان‌نسلی، و نمایش گیم پلی بازی‌های بزرگ.