معرفی و نقد بازی Elden Ring: تکه‌های گمشده حلقه

Tuesday، ۳۰ Farvardin ۱۴۰۱

با میانگین امتیاز ۹۵.۵ از ۱۰۰، الدن رینگ از نظر منتقدها یک شاهکار با ارزشه. اما جدیدترین اثر هیده‌تاکا میازاکی واقعا تا چقدر لایق این نمرات بالا و تعریف‌هاست؟

معرفی و نقد Elden Ring از دید گیم رنتر رو مطالعه کنید و خودتون در این باره قضاوت کنید.

معرفی بازی: شناسنامۀ قدرتمند الدن رینگ

Elden Ring یک بازی در سبک اکشن-نقش آفرینی هست که توسط FromSoftware و به کارگردانی Hidetaka Miyazaki ساخته شده. این محصول در سال ۲۰۲۲ برای کنسول‌های PS4، PS5، XBO و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر شد.

تاریخچۀ این بازی برمی‌گرده به سال ۲۰۰۹ و عرضه اولین نسخه از سری سولز به نام Demon’s Souls. تا قبل از این، کمپانی FromSoftware به تولید فرنچایز Armored Core شهرت داشت که طرفدار جهانیِ زیادی نداشت و بیشتر در ژاپن مورد استقبال قرار می‌گرفت.

ولی عرضۀ دیمنز سولز، تحولی در سبک اکشن-نقش آفرینی ایجاد کرد که زمینه‌ساز یکی از پرطرفدارترین سری بازی‌های تاریخ شد. الدن رینگ هم جدیدترین عضو همین فرنچایز به حساب میاد و شهرت و ثروت اعضای خانواده‌اش رو به دوش می‌کشه.

«فرام سافتور» به عنوان متخصص سبک Action-RPG، اثری رو خلق کرده که بلوغ فکری و تکنیکی حاصل از ۱۳ سال تجربه رو نشون می‌ده.

دربارۀ داستان Elden Ring

شما در نقش یک Tarnished از قومی طرد شده، دوباره به «سرزمین‌های میانی» یا The Lands Between فرا خونده شدید تا در پیدا کردن تکه‌های گمشدۀ حلقۀ الدن کمک کنید.

تکه‌های این حلقه که Great Runes نام دارند به دست نیمه‌خدایانی افتاده که ازشون سوء استفاده می‌کنند و این ماموریت شماست تا با شکست دادن اون‌ها و کامل کردن دوبارۀ حلقه، به Elden Lord یا پادشاه جدید سرزمین تبدیل بشید و شکوه و جلال رو بهش برگردونید.

البته داستان Elden Ring شش پایان مختلف داره که با توجه به انتخاب‌های شما در طول ماموریت‌ها تغییر می‌کنه.

نکتۀ جالب درباره داستان بازی اینه که نویسندۀ مشهور «گیم آف ترونز»، جرج آر. آر. مارتین در شخصیت‌پردازی‌ها به میازاکی کمک کرده. همین نکته باعث شده دشمن‌ها، باس‌ها و حتی NPC های معمولی هم ابعاد عمیق‌تری داشته باشند.

به عنوان یک گیمر ایرانی، اگه بازی رو با دوبلاژ انگلیسی تجربه کنید، فهمیدن بعضی از دیالوگ‌ها می‌تونه براتون سخت باشه چون لغات قدیمی زیادی داره.

ولی حتی اگه مشکلات زبانی رو در نظر نگیریم، باز هم فهمیدن ماجرای اصلی کار ساده‌ای نیست. دلیلش هم اینه که الدن رینگ خط روایی مشخصی نداره و شما آزادید که مراحل رو با هر ترتیبی که دوست دارید انجام بدید.

نقد و بررسی گیم پلی: سخت ولی شیرین

اگه قبلا عناوین دیگه‌ای از سری سولز مثل Bloodborne رو بازی کرده باشید، گیم پلی الدن رینگ هم براتون آشناست. محوریت اصلی مبارزات دفاع، حمله و ضد حمله هست که در نگاه اول پیچیدگی زیادی نداره.

ولی با بالا رفتن هوش مصنوعی دشمن‌ها، تنوع ضربات‌شون و درجۀ سختیِ بالای بازی، همین مبارزات به‌ظاهر ساده ساعت‌ها وقت می‌گیرند.

اما نکته‌ای که در اکثر نقدهای الدن رینگ هم به چشم می‌خوره، بالا رفتن اهمیت دو اِلمان جدیده: اکتشاف و جمع آوری آیتم.

گیم پلی شما رو تشویق می‌کنه که گوشه و کنار نقشه رو با دقت بگردید و از کنار هیچ آیتمی به سادگی نگذرید. البته طرفدارهای سولز می‌دونن که این کنجکاوی ضروریه و در عناوین قبلی مثل Dark Souls هم بهش نیاز داشتید.

چیزی که اکتشاف در گیم پلی الدن رینگ رو خاص می‌کنه، جهان‌باز بودن نقشۀ اونه. شما می‌تونید سوار اسب بشید و وارد قسمت‌های ناشناخته بشید. یعنی ممکنه همون اویل بازی با یکی از باس‌های خیلی سخت روبرو بشید و در یک چشم بهم زدن بمیرید.

بنابراین، جمع آوری آیتم، ارتقای Skill ها و قوی‌تر شدن در الدن رینگ مسئله مرگ و زندگیه.

چیزی که باید دربارۀ گیم پلی به خاطر داشته باشید، کُند بودنشه. انتظار یک اکشن ماجراجویی سریع و خشن رو از الدن رینگ نداشته باشید. اینجا شما کار رو با حداقل امکانات و توانایی‌ها شروع می‌کنید و کم کم به قوی‌ترین موجود زنده در کل سرزمین‌های میانی تبدیل می‌شید.

در ضمن باید آمادگی مرگ رو داشته باشید. آمار غیر رسمی نشون می‌ده که گیمرها در هر ۵.۷ دقیقه از گیم پلی، حداقل یک بار می‌میرند؛ و بیخود نیست که الدن رینگ لقب سخت‌ترین بازی دهه رو گرفته.

تغییرات گیم پلی Elden Ring نسبت به سری Souls

در نقد و بررسی محصول جدید فرام سافتور، باید خُرده خلاقیت‌ها رو هم در نظر گرفت. با اینکه مکانیک‌ها، مبارزات و روند کلی بازی کاملا به سری Souls وفاداره، ولی المان‌های جدید و تاثیر گذاری رو هم بهش اضافه کرده.

پرش:

برای اولین بار، شما در نقش تارنیشد قابلیت پریدن دارید. با اینکه این مکانیک خیلی ابتدایی به نظر می‌رسه، اما مبارزات رو متحول کرده. حالا شما می‌تونید با روش جدیدی به ضربه‌های دشمن جاخالی بدید و حتی در حال پرش حمله کنید. (با این وجود، هنوز هم اگه وارد آب بشید، غرق می‌شید چون Tarnished به طرز عجیبی شنا کردن بلد نیست).

سواری:

یکی دیگه از مکانیزم‌های جدید Elden Ring سوارکاری با اسبی به نام Torrent هست که سفر کردن در نقشۀ بزرگ بازی رو راحت‌تر می‌کنه. نکته جالب توجه اینه که شما می‌تونید در حین سواری هم با دشمن‌ها بجنگید—که تجربه متفاوتیه؛ ولی زیاد جذاب نیست.

آب و هوا:

چرخۀ شبانه روز روی گیم پلی هم تاثیر داره و بعضی از دشمن‌ها یا هیولاهای بازی فقط شب‌ها بیرون میان. بارش باران و تغییرات جوی دیگه‌ای هم به الدن رینگ ۲۰۲۲ اضافه شده که از زیبایی منظره‌های بازی رو دو چندان می‌کنه.

احضار روح:

در قسمت‌های مشخصی از نقشه، می‌تونید ارواح موجودات دیگه‌ای رو احضار یا Summon کنید تا در مبارزه به شما کمک کنند.

مخفی کاری:

برخلاف اکثر بازی‌های سولز که روی جنگ‌های رو در رو تاکید دارند، الدن رینگ شما رو به مخفی کاری و کشتن مخفیانه دشمن‌ها هم تشویق می‌کنه.

برگ برندۀ Elden Ring: نقشۀ وسیع و فاکتور غافلگیری

گفته می‌شه که مپ الدن رینگ از GTA V هم بزرگ‌تره. اما این صرفا یک امتیاز محسوب نمی‌شه. چیزی که واقعا باعث برتری‌اش نسبت به بازی‌های Open-World می‌شه، سورپرایزهاییه که گوشه و کنار سرزمین منتظر شماست.

ممکنه در حال پرسه زدن در یک گوشه از جنگل باشید و یهو با یک اژدهای عظیم‌الجثه روبرو بشید؛ یک آسانسور عجیب بعد از شش دقیقه حرکت به سمت زیر زمین می‌تونه شما رو به یک سرزمین ناشناخته ببره؛ بعضی از غارهای مخفی می‌تونن مهم‌ترین آیتم‌های کل گیم پلی رو داشته باشند؛ و هیچ پایانی برای لیست غافلگیری‌ها در نقشۀ Elden Ring وجود نداره.

مثل بازی Ghost of Tsushima، نقشه هیچ راهنمایی نداره و شما آزادید که به هر سمتی که خواستید حرکت کنید. برای همین، هر لحظه ممکنه وسوسه بشید با اسب‌تون به یکی از نقاط ناشناخته سفر کنید و غیر منتظره‌ترین اتفاقات ممکن رو تجربه کنید.

حواشی، ترس از انتقاد و نظرات منفی

با وجود نقد و بررسی‌های مثبت الدن رینگ، حواشی زیادی هم براش پیش اومد. خیلی‌ها معتقد بودند که تبلیغات رسانه‌ای اغراق می‌کنند و Elden Ring واقعا اونقدرها هم که می‌گن بازی خاص و خوبی نیست.

عده دیگه‌ای بودند که می‌گفتند سایۀ الدن رینگ روی نقد Horizon Forbidden West اثر گذاشته و در حقش اجحاف شده. (البته تا این لحظه هورایزن جدید ۲۰ میلیون نسخه فروش داشته در حالی که الدن رینگ ۱۵ میلیون نسخه فروخته).

اما روی هم رفته، سه نکته در حواشی نقدهای الدن رینگ بیشتر از بقیه به چشم می‌خورد.

گرافیک نسل قبل

اولین موردی که در نقد و بررسی‌های منفی Elden Ring پر رنگ شد، قدرت گرافیکی ضعیف اون بود. شرکت فرام سافتور پروسۀ ساخت الدن رو قبل از ورود کنسول‌های نسل نهم به بازار شروع کرده بود. بنابراین، از نظر بصری با استاندارهای نسل هشت یعنی PlayStation 4 و Xbox One همخوانی داره و روی PS5 و Xbox Series X تجربه خیلی نابی نیست.

باگ‌های نسخه PC

رضایت خریداران الدن رینگ روی استیم کمتر از ۶۰% بود که نشون می‌داد باگ‌ها و ایرادات بازی چقدر روی گیم پلی تاثیر گذار بوده. به گزارش Eurogamer ، «الدن رینگ در روزهای ابتدایی عرضه، ۱۴ هزار نظر مثبت و ۹۵۰۰ نقد منفی رو از گیمرهای استیم دریافت کرد».

البته با پچ‌ها و آپدیت‌ها شرکت سازنده، درصد رضایت خریدارها هم به مرور زمان بیشتر از قبل شده.

حمله به منتقدها

بعضی از فعالان حوزه گیمینگ به مورد جالبی درباره نقد و بررسی‌های الدن رینگ اشاره کردند. به گفته اون‌ها، خیلی از منتقدها از ترس حملۀ طرفدارهای بازی، تا جای ممکن از ایراد گرفتن و نظرات منفی دوری کردند و فقط به نقاط قوت بازی اشاره کردند.

نباید فراموش کرد که FromSoftware همیشه بازی‌هایی رو ساخته که شما یا عاشقش می‌شید، یا از همون لحظه اول ازش متنفر می‌شید. ولی بعضی از طرفدارهای سولز در سال‌های اخیر، سختیِ بازی‌های فرنچایز رو بهانه‌ای برای تحقیر و حمله به منتقدها کردند. یعنی جوری رفتار کردند که انگار دلیل نقدهای منفی، توانایی کم و ضعف‌های منتقد برای درک شاهکارهای FromSoftware بوده.

در حالی که سری Souls هم مثل همۀ بازی‌های دیگه در این صنعت ایرادات خودش رو داره و کامل نیست.

جمع بندی و امتیاز گیم رنتر به بازی Elden Ring

الدن رینگ تجربه‌ایه که شما می‌تونید برای نوه-نتیجه‌هاتون هم تعریف کنید. یک ترکیب هنری از خشونت، سختی و سردرگمی که ساعت‌های زیادی شما رو درگیر خودش می‌کنه.

این اثر یکی از بهترین هدیه‌هاییه که صنعت گیمینگ در چند سال گذشته به طرفدارهای سبک نقش آفرینی و اکشن ارائه کرده؛ و به هیچ وجه نمی‌شه تاثیرش روی این ژانر رو نادیده گرفت.

با در نظر گرفتن همه ویژگی‌های جدید و نقد و بررسی گیم پلی و داستان الدن رینگ، امتیاز گیم رنتر به این اثر ۸.۵ از ۱۰ هست. برای جزییات بیشتر می‌تونید جدول زیر رو مشاهده کنید.

با همۀ این اوصاف، الدن رینگ ارزش خرید داره؟

ارزش خرید Elden Ring برای همه پلتفرم‌ها بالاست. برای تکیمل کردن همه مراحل اصلی و جانبی بیشتر از ۱۱۹ ساعت زمان نیاز دارید و در کنارش می‌تونید با بازیکن‌های دیگه به شکل مولتی پلیر هم بازی کنید.

یعنی با خرید الدن رینگ، در واقع بازی‌ای رو تهیه می‌کنید که تا چند ماه سرگرم‌تون می‌کنه و تا مدت‌ زیادی تازگی خودش رو حفظ می‌کنه.

ولی اگه اهل سبک نقش آفرینی نیستید، ممکنه از خرید Elden Ring پشیمون بشید. این محصول برای گیمرهایی مناسبه که وقت زیادی رو صرف گیم پلی می‌کنند، با سرعت پیشرفت کم مشکلی ندارند و درجۀ سختی بالا رو دوست دارند. اگه جزو این دسته نیستید، بهتره از خریدش صرف نظر کنید.

همین حالا تجربه‌اش کن و نظر بده

اگه نقد و بررسی الدن رینگ شما رو به فکر خریدش انداخته، یک خبر خوب براتون داریم. گیم رنتر اولین مرجع اجاره بازی در کشوره که بدون دریافت ودیعه، دیسک Elden Ring رو به شما کرایه می‌ده.

این بهترین گزینه برای تست کردن و یا حتی تموم کردن بازی الدن رینگ با کمترین هزینه ممکنه. با توجه به قیمت‌های بازار ایران، اجاره کردن بازی کمک می‌کنه تا با کمترین بودجه، جدیدترین بازی‌های سال مثل همین Elden Ring رو تجربه کنید و نگران هزینه‌ها نباشید.

تصویر زیر شما رو به صفحه کرایه الدن رینگ برای PS4 و PS5 هدایت می‌کنه.

جواب و سوال درباره Elden Ring

بازی الدن رینگ راجع به چیه؟

Elden Ring محصول جدید شرکت FromSoftware در نقش اکشن-نقش آفرینیه و راجع به یک قهرمان طرد شده به نام «تارنیشد» هست که قصد داره با جمع‌آوری تکه‌های حلقۀ الدن، شکوه و جلال رو دوباره به سرزمین‌های میانی برگردونه.

منتقدها چه امتیازی به الدن رینگ دادند؟

میانگین امتیازهای بازی Elden Ring در سایت متاکریتیک ۹۵.۵ از ۱۰۰ بوده.

چقدر طول می‌کشه تا Elden Ring رو تموم کنید؟

برای تموم کردن بخش داستانی الدن رینگ ۴۹ ساعت زمان لازمه. ولی صد در صد کردنش، حداقل ۱۱۹ ساعت طول می‌کشه.