گیم رنتر

بهترین بازی های سولزلایک در پلی استیشن پلاس پریمیوم

Wednesday، ۲۰ Tir ۱۴۰۳

هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد که بازی Demon's Souls ساخته FromSoftware جرقه خلق یک زیرسبک جدید در دنیای بازی‌های ویدیویی را بزند. عرضه‌ی این اثر در سال ۲۰۰۹ زمینه‌ساز ظهور جانشین معنوی‌اش، یعنی Dark Souls در سال ۲۰۱۱ شد که دنیا را متحول کرد. بدون شک عناوین FromSoftware تاثیر انکار نشدنی بر کل صنعت بازی گذاشته‌اند.

بهترین بازی‌های سولزلایک در پلی استیشن پلاس پرمیوم معمولا دشوار هستند، بر روی رویارویی با باس‌ها تمرکز می‌کنند و مبارزاتی سنگین را ارائه می‌دهند که نیازمند درجه‌ای از استراتژی است. در حالی که عناوینی مانند Lords of the Fallen به‌وضوح تحت تأثیر Dark Souls قرار دارند، بازی‌های دیگری هم وجود دارند که این الهام‌گیری را با ظرافت بیشتری به کار برده‌اند. با وجود چند استثنا، سرویس‌های پلی استیشن پلاس اکسترا و پریمیوم بازی‌های زیادی از سری سولز را در اختیار ندارند؛ با این حال، در این سرویس‌ها عناوین متعدد دیگری شبیه به Dark Souls یافت می‌شود.

Bloodborne

  • سال انتشار: ۲۰۱۵

  • استودیوی سازنده: FromSoftware

بازی Bloodborne ساخته FromSoftware، بهترین عنوان سولزلایک در سرویس‌های PS Plus Extra و Premium به شمار می‌رود. این شاهکار گوتیک که انحصاری پلی‌استیشن ۴ است، در شهر یارنام کابوس‌وار جریان دارد و یک کلاس درس در زمینه طراحی محیط، موسیقی، فضا و گیم‌پلی محسوب می‌شود. حتی پس از عرضه بازی Elden Ring، می‌توان این ادعا را مطرح کرد که FromSoftware با بلادبورن به اوج خود رسیده و به قله‌ای دست یافته که تنها تعداد معدودی از توسعه‌دهندگان قادر به فتح آن هستند.

سیستم مبارزات Bloodborne، به مراتب تهاجمی‌تر از عناوین سری سولز عمل می‌کند و لحظه‌ای برای استراحت به بازیکن نمی‌دهد. در طول تجربه‌ی این بازی، در هر گوشه‌ای موجودی وحشتناک در کمین بازیکن نشسته تا او را بی‌رحمانه نابود کند. این حس فوق‌العاده است. 

در مقایسه با Dark Souls یا Elden Ring، بلادبورن مجموعه کوچک‌تری از سلاح و زره دارد که منجر به محدودیت در ساخت شخصیت می‌شود. با اینکه این تصمیم ممکن است ناامیدکننده باشد، تمامی آیتم‌های موجود کاربردی هستند و می‌توان با آن‌ها بخش اعظمی از بازی را به اتمام رساند. همچنین سلاح‌ها قابلیت تغییر شکل دارند. با این حال، بازی همچنان مجموعه‌ی مناسبی از گزینه‌ها را در اختیار می‌گذارد و کمیت فدای کیفیت نشده است.

Demon's Souls (2020)

  • سال انتشار: ۲۰۲۰

  • استودیوی سازنده: Bluepoint Games

در حالی که بازی‌های Dark Souls و Elden Ring زیرژانر Souls-like را در ذهن عموم مردم جا انداختند، این Demon’s Souls در سال ۲۰۰۹ بود که جرقه‌ی اولیه را زد. ریمیک این بازی تاثیرگذار توسط استودیو Bluepoint برای پلی‌استیشن ۵، با ارتقای چشمگیر جلوه‌های بصری و مبارزات، ضمن حفظ المان‌های به یادماندنی نسخه اصلی، آن را برای مخاطبان مدرن احیا کرده است.

این ریمیک فراتر از یک بازسازی ظاهری، شامل تعدیلات جزئی و بهبودهای کیفی بسیاری است که نواقص نسخه پلی استیشن ۳ را برطرف می‌کند. با در نظر گرفتن تمام عناوین Souls-like موجود روی سرویس پلی‌استیشن پلاس پریمیوم، و با احتساب تنها یک استثنا از استودیو FromSoftware، می‌توان گفت Demon’s Souls به طور قطع بهترین بازی این سبک به شمار می‌رود. نسخه کلاسیک همچنان به خاطر جایگاه تاریخی و کیفیت ذاتی‌اش ارزش تجربه دارد، اما ریمیک جدید بدون شک تجربه‌ای به‌روزتر و رضایت‌بخش‌تر را در عصر حاضر ارائه می‌دهد.

Hollow Knight: Voidheart Edition

  • سال انتشار: ۲۰۱۷

  • استودیوی سازنده: Team Cherry

بازی Hollow Knight از استودیوی Team Cherry، یکی از محبوب‌ترین عناوین مستقل دهه گذشته بود و گذر زمان ذره‌ای از درخشش آن نکاسته. این بازی در سبک مترویدوینیای دو بعدی، در قلمروی زیرزمینی عظیم و فریبنده‌ای به نام Hollownest جریان دارد که مملو از زیبایی و کابوس است. بازیکن در نقش شوالیه، باید از این دنیای عجیب عبور کند، با دشمنان مبارزه کند و در نهایت بر باس‌های قدرتمند پیروز شود.

همانند سری بازی‌های Dark Souls، بازی Hollow Knight به طور مستقیم راه را به بازیکن نشان نمی‌دهد. با تشویق به کاوش و بازگشت به مناطق قدیمی، بازی دنیای خود را با تکه‌های داستانی پنهان و شخصیت‌های NPC که ماموریت‌های جانبی ارائه می‌دهند، پر کرده است. Hollow Knight نه تنها یکی از بهترین بازی‌های سولزلایک در پلی استیشن پلاس، بلکه یکی از برترین عناوین موجود در این سرویس به شمار می‌رود.

Nioh

  • سال انتشار: ۲۰۱۷

  • استودیوی سازنده: Team Ninja

استودیوی Team Ninja با بازی Nioh فرمول سری بازی‌های Dark Souls را برداشته و انبوهی از مکانیک‌های جدید را به آن تزریق کرده. با وجود شباهت‌های آشکار به آثار FromSoftware، از جمله سه حالت مبارزه، انوع بسیار سلاح و دنیایی گسترده پر از راز، Nioh موفق می‌شود هویت مستقل خود را به خوبی شکل دهد.

محیط ژاپنی بازی، که به ویژه از دوره سنگوکو الهام گرفته شده، تجربه‌ای متفاوت و دلنشین را برای مخاطبان رقم می‌زند. مبارزات بازی سریع و وحشیانه است که یادآور سابقه درخشان Team Ninja در سری بازی‌هایی نظیر Ninja Gaiden است. برخلاف دنیای به‌هم‌پیوسته‌ی Dark Souls، کمپین Nioh به نقشه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود؛ با این حال، میان‌برها و رازهای فراوان در هر مرحله وجود دارد. همچنین، بازیکنانی که شیفته‌ی جمع‌آوری غنائم در سری Souls هستند، در Nioh با انبوهی از آیتم‌های ارزشمند روبرو خواهند شد. شاید بتوان گفت این بخش از بازی کمی زیاده‌روی کرده باشد.

Mortal Shell

  • سال انتشار: ۲۰۲۰

  • استودیوی سازنده: Cold Symmetry

بازی Mortal Shell وابستگی عمیق خود به سری Dark Souls را پنهان نمی‌کند، اما در عین حال چند ایده تازه هم ارائه می‌دهد. همانطور که در این زیرژانر رواج دارد، هسته اصلی گیم‌پلی حول کاوش در دنیایی تاریک و فانتزی می‌چرخد که مملو از دشمنانی است که ضربه‌های سنگینی وارد می‌کنند و با هر مرگ بازیکن، دوباره جان می‌گیرند. اگرچه ساختار مرحله‌‌ای Mortal Shell کمی خطی‌تر از اکثر آثار استودیو FromSoftware به نظر می‌رسد، اما طراحی مراحل آن از همان الگو پیروی می‌کند.

با وجود اینکه سیستم مبارزه تا حد زیادی برای این سبک بازی‌ها آشناست، استودیو Cold Symmetry با دو عنصر کلیدی، بازی را از حالت یکنواختی خارج می‌کند. اول اینکه، Mortal Shell پوسته‌های مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام معرف یک کلاس خاص هستند و بازیکنان می‌توانند در مکان‌های مشخصی بین آن‌ها جابه‌جا شوند. این پوسته‌ها جایگزینی برای سیستم Loot سنتی به شمار می‌روند. مفهوم منحصربه‌فرد دیگر این است که بازیکنان می‌توانند پوسته خود را سخت (Harden) کنند تا حملات دشمن را دفع نمایند. تسلط بر این مکانیزم برای غلبه بر باس‌های چالش‌برانگیز بازی ضروری است.

The Surge 2

  • سال انتشار: ۲۰۱۹

  • استودیوی سازنده: Deck13 Interactive

با اضافه شدن هر دو بازی The Surge به سرویس‌های پلی استیشن پلاس اکسترا و پریمیوم، اکنون علاقه‌مندان می‌توانند بیش از ۵۰ ساعت گیم‌پلی به سبک سولزلایک را تجربه کنند. در حالی که نسخه اول بازی هم نقاط قوت خود را دارد، دنباله آن یعنی The Surge 2 تقریبا در تمامی جنبه‌ها نسبت به نسخه پیشین بهبود یافته است. مبارزات بازی روان و لذت‌بخش بوده و امکان هدف‌گیری اندام‌های خاص دشمنان، استراتژی جالبی را به گیم‌پلی اضافه کرده است.

The Surge 2 دنیای ویران‌شده این مجموعه را با جزئیات بیشتری به نمایش می‌گذارد و از طریق روایت محیطی، پیشینه عمیق‌تری از جهان بازی برای مخاطب ترسیم می‌کند. این اثر، تجربه‌ای ایده‌آل برای کسانی است که همواره خواهان تجربه‌ای علمی-تخیلی بر اساس فرمول بازی دارک سولز بوده‌اند و The Surge 2 به خوبی از پس این امر برمی‌آید.