گیم رنتر

بهترین شوترهای اول شخص در پلی استیشن پلاس پریمیوم

Monday، ۱۱ Tir ۱۴۰۳

در سال ۲۰۲۲، سرویس پلی استیشن پلاس دستخوش تغییرات اساسی شد. حالا مشترکین پلی استیشن پلاس اکسترا می‌توانند مجموعه‌ای از بازی‌های پلی استیشن ۴ را تجربه کنند، در حالی که مشترکین پلاس پریمیوم علاوه بر عناوین پلی استیشن ۴، به آرشیوی گسترده‌تر شامل بسیاری از بازی‌های پلی استیشن ۳ و حتی برخی عناوین کلاسیک از کنسول‌های قدیمی‌تر پلی استیشن هم دسترسی خواهند داشت. بخش قابل توجهی از این آرشیو را عناوین شوتر اول شخص تشکیل می‌دهند، اما بهترین شوترهای اول شخص در پلی استیشن پلاس پریمیوم کدام‌اند؟

ما کل لیست را بررسی کرده و بهترین بازی‌های شوتر اول شخص موجود در پلی استیشن پلاس اکسترا و پریمیوم را گلچین کردیم. در این میان با انبوهی از عناوین تحسین‌شده توسط منتقدان از فرنچایزهای مختلف روبرو شدیم که برخی از آن‌ها ترکیبی از ژانرهای نقش‌آفرینی و مبارزات با وسایل نقلیه را هم ارائه می‌دهند.

.Deceive Inc

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • استودیوی سازنده: Sweet Bandit Studios

بازی .Deceive Inc علی‌رغم وابستگی کامل به بخش آنلاین که خطر کاهش تدریجی بازیکنان را به همراه دارد، از ایده و اجرایی خوب بهره می‌برد. استودیو Sweet Bandits توانسته با وجود اینکه این عنوان شوتر استخراجی، جزو گزینه‌های محبوب چندنفره در بازار به شمار نمی‌رود، همچنان جامعه گیمری فعالی را برای آن دست‌وپا کند. همچنین، اضافه شدن این بازی به سرویس پلی‌استیشن پلاس برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۵، باعث رونق یافتن جامعه آن در این پلتفرم شده است. با این تفاسیر، می‌توان زمان حال را بهترین فرصت برای تازه‌واردان دانست تا به جمع جاسوسان این بازی مهیج ملحق شوند و آن را امتحان کنند.

.Deceive Inc بازیکنان را در یکی از چهار نقشه رها می‌کند و آن‌ها را به چالش وا می‌دارد تا با محیط اطراف خود هماهنگ شوند. این کار با استفاده از پوشش‌های مناسب انجام می‌شود که به نفوذ به مناطق ممنوعه و غیرفعال‌سازی پایانه‌ها برای باز کردن نهایی یک گاوصندوق ختم می‌شود. پس از دستیابی به چمدان (به جای گاوصندوق)، بازیکنان باید مستقیماً به سمت خروج بروند و با یک ماشین باحال فرار کنند. بازی با سبک و سیاق مهیج فیلم‌های جاسوسی دهه ۱۹۷۰، از نظر ظاهری فوق‌العاده است و مبارزات آن سرگرم‌کننده به نظر می‌رسند.

Tiny Tina's Wonderlands

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • استودیوی سازنده: Gearbox Software

در بازار بازی‌های FPS، سری Borderlands جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. بازی‌های این مجموعه، در مقایسه با دیگر عناوین شوتر (به جز آثاری مثل Cyberpunk 2077)، عناصر نقش‌آفرینی بسیار بیشتری را در خود جای داده‌اند. اما متاسفانه، مشترکین پلی‌استیشن پلاس قادر به تجربه عناوین اصلی نیستند. با این حال، آن‌ها می‌توانند به سراغ Tiny Tina's Wonderlands بروند، اثری که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد و رنگ و بوی فانتزی به فرمول Borderlands بخشید.

Tiny Tina's Wonderlands در عین حال که نسخه‌ای متمایز از عناوین اصلی به شمار می‌رود، تقریبا شبیه به Borderlands بازی می‌شود. به طور طبیعی، بازی روی سلاح‌های فانتزی تمرکز دارد؛ با این حال، از آنجایی که حملات دوربرد همچنان حرف اول را می‌زنند، چرخه گیم‌پلی کاملا با سایر عناوین این فرنچایز همخوانی دارد. همانند گذشته، بازیکنان می‌توانند از چندین کلاس انتخاب کنند که هر کدامشان دارای چند شاخه قابل اتکا هستند. همچنین، Tiny Tina's Wonderlands دارای یک سیستم مهارت انعطاف‌پذیر است که بازیکنان را به ترکیب کلاس‌ها تشویق می‌کند، المانی که ارزش تکرار بازی را افزایش می‌دهد.

Far Cry 6

  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • استودیوی سازنده: Ubisoft

برای علاقه‌مندان به بازی‌های شوتر اول شخص در محیط‌های جهان باز، سرویس پلی استیشن پلاس اکسترا گنجینه‌ای از عناوین Far Cry محسوب می‌شود. این سرویس شامل چهار نسخه اصلی، دو اسپین‌آف مرتبط با داستان و یک ماجراجویی در دوران ماقبل تاریخ است. در میان عناوین اصلی، Far Cry 3 و Far Cry 4 معمولا به عنوان بهترین گزینه‌ها شناخته می‌شوند و برای هر کسی که به دنبال چنین تجربه‌ای است، به راحتی قابل توصیه هستند. با این حال، عناوین بعدی ضمن حفظ هسته‌ اصلی گیم‌پلی، آن را ارتقا داده‌اند، هرچند شباهت زیاد آن‌ها به نسخه‌های پیشین ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد.

Far Cry 6 با در نظر گرفتن این موضوع، به عنوان یک نقطه ورود عالی برای تازه‌واردان فرنچایز عمل می‌کند. این بازی دارای اکشن مهیج، یک شخصیت منفی به یادماندنی با بازی فوق‌العاده و محیطی خیره‌کننده در حوزه کارائیب است.

همچنین این بازی دارای بزرگترین نقشه در کل فرنچایز است که بسته به سلیقه بازیکن می‌تواند مثبت یا منفی تلقی شود. حذف درخت مهارت به نفع سیستم تجهیزات، تغییر دیگری است که شاید مورد پسند همگان نباشد.

Doom Eternal

  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • استودیوی سازنده: id Software

سرویس پلی استیشن پلاس به خوبی از مجموعه بازی‌های Doom پشتیبانی می‌کند. بازسازی سال ۲۰۱۶ توسط استودیو id Software، این فرنچایز افسانه‌ای شوتر اول شخص را به طرز چشمگیری احیا کرد و اکنون برای هرکسی که تمایل به نبرد با انبوهی از اهریمنان دارد، در دسترس است. اگرچه می‌توان با اطمینان گفت نسخه ۲۰۱۶ اوج شکوفایی این مجموعه است، Doom Eternal هم شایسته توجه است. دنباله این اثر با پذیرش ریسک‌های بیشتر نسبت به نسخه پیشین، در عین حفظ گیم‌پلی بی‌نظیر تیراندازی، با گسترش گزینه‌های حرکتی شخصیت اصلی و افزودن قابلیت‌های جدیدی مانند قلاب، تجربه‌ای متفاوت ارائه می‌دهد.

گرچه تغییرات اعمال شده در Doom Eternal روی کاغذ چندان قابل توجه به نظر نمی‌رسند، اما این اثر را نسبت به نسخه ۲۰۱۶ با ریتم متفاوتی همراه می‌کند که ممکن است برای طرفداران دوآتشه‌ی بازی اول خوشایند نباشد. با این حال، صرف نظر از اینکه کدام نسخه از این مجموعه را بیشتر می‌پسندید، هردو بازی، عناوینی صیقل‌خورده، تهاجمی و رضایت‌بخشی در سبک شوتر هستند که بی‌تردید در میان بهترین آثار این ژانر در دهه اخیر جای می‌گیرند.

Killing Floor 2

  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • استودیوی سازنده: Tripwire Interactive

Killing Floor 2 یک بازی شوتر Co-op سرراست است که بازیکنان را در مقابل انبوهی به ظاهر بی‌پایان از زامبی‌های مرگبار در سراسر اروپا قرار می‌دهد. این پیش‌فرض، خود را به هرج و مرج اغراق‌آمیز وامی‌دارد و شادی ذاتی درو کردن دریایی از دشمنان را با استفاده از انبوهی چشمگیر از سلاح در آغوش می‌کشد. حتی اگر تنها همین ویژگی را ارائه می‌داد، باز هم Killing Floor 2 سرگرم‌کننده بود؛ اما این بازی همچنین با سیستم ارتقای مبتکرانه‌ای از طریق پرک‌ها بازیکن را غافلگیر می‌کند.

بازیکنان با به کارگیری فعالانه سلاح‌ها، توانایی‌های خود را ارتقا می‌دهند و می‌توانند با ترکیب و تطبیق اسلحه‌ها، قابلیت‌های منحصر به فردی به وجود آورند. این مفهوم ارزش تکرار Killing Floor 2 را به شدت افزایش می‌دهد، زیرا تیم‌ها را تشویق می‌کند تا برای یافتن ترکیب‌های بهینه، با تنظیمات خود بازی کنند. فراتر از آن، مبارزه با اسلحه در این بازی پُرصدا و راضی‌کننده است، بنابراین حتی کسانی که فقط به دنبال راهی برای گذراندن چند ساعت خوش هستند، از آن لذت خواهند برد. با اینکه تجربه تک‌نفره در Killing Floor 2 ممکن است، اما این بازی واقعاً گزینه مناسبی برای بازیکنان انفرادی نیست و برای آن سبک بازی، عناوین بهتری در سرویس پلی‌استیشن پلاس وجود دارد.

Wolfenstein 2: The New Colossus

  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • استودیوی سازنده: MachineGames

بازی‌های FPS سرویس پلی‌استیشن پلاس اکسترا و پریمیوم در آوریل ۲۰۲۳ با دریافت دو عنوان Wolfenstein به شکل چشمگیری تقویت شدند. این دو بازی، یعنی Wolfenstein 2: The New Colossus و The Old Blood، به عقیده بسیاری از طرفداران، حتی از بازی بسیار خوب The New Order که پیش‌تر در این سرویس قرار داشت، هم برتر هستند.

Wolfenstein 2: The New Colossus که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، یکی از مدعیان کسب عنوان بهترین بازی Wolfenstein در تاریخ است. گیم‌پلی شوتر استودیوی ماشین‌گیمز (MachineGames) چیزی کم از فوق‌العاده ندارد و طراحی مراحل بازی به گونه‌ای است که بازیکنان را به استفاده از شیوه‌های مختلف تشویق می‌کند. با اینکه قطعا می‌توان با شیوه‌ای مشابه به بازی Doom از پس دشمنان بر آمد، اما Wolfenstein 2: The New Colossus بازیکنان را به استفاده از تمامی ابزارهای در دسترس، از جمله سیستم مخفی‌کاری دلنشین، ترغیب می‌کند.

داستان این بازی که حال و هوای آثار عامه‌پسند را دارد، هرچند احمقانه به نظر می‌رسد، اما همچنان فوق‌العاده است و یکی از نفرت‌انگیزترین شخصیت‌های شرور دنیای بازی‌های ویدیویی را در خود جای داده است.

The Darkness

  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • استودیوی سازنده: Starbreeze Studios

دوستداران ابرقهرمانان و کمیک، بازی The Darkness را که یک بازی شوتر اول شخص است و در سال ۲۰۰۷ عرضه شد، به احتمال زیاد می‌پسندند. داستان بازی شباهت‌هایی به شخصیت ونوم دارد و روایتگر فردی به نام جکی استاکادو است که توسط نیروی اهریمنی قدرتمندی به نام «The Darkness» آلوده می‌شود. این موجود نسل‌ها در خون خانواده او وجود داشته است.

جذابیت اصلی بازی، گیم‌پلی فوق‌العاده آن است که ترکیبی از عناصر تیراندازی و قدرت‌های تاریکی است. این قدرت‌ها باعث می‌شوند تا بازیکن در لحظاتی احساس کند که یک ارتش تک‌نفره را کنترل می‌کند. حتی با گذشت سال‌ها، بازی The Darkness همچنان جذاب است و تجربه آن در سال ۲۰۲۴ هم لذت‌بخش است. همچنین به علاقه‌مندان به این مجموعه توصیه می‌شود که حتما دنباله بازی، یعنی The Darkness 2 را هم تجربه کنند. این بازی هم یکی از بهترین بازی‌های شوتر در سرویس PS Plus Premium به شمار می‌رود.

Resistance 3

  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • استودیوی سازنده: Insomniac Games

با وجود اینکه کل مجموعه سه گانه Resistance ساخته‌ی استودیوی اینسامنیاک برای پلی‌استیشن ۳ در دسترس است، تنها آخرین نسخه آن، Resistance 3، بر روی سرویس پلی‌استیشن پلاس پریمیوم قابل بازی است. این موضوع جای تاسف دارد، چرا که هر سه بازی حرف‌هایی برای گفتن دارند. تازه‌واردان با پریدن مستقیم به Resistance 3 ممکن است کمی سردرگم شوند، اما این عنوان که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده، از نظر اکشن و فضاسازی همچنان کیفیت قابل قبولی ارائه می‌دهد.

در مقایسه با عناوین قبلی مجموعه که بیشتر شبیه شوترهای نظامی هستند، Resistance 3 حالتی ترسناک به خود گرفته و المان‌های بقا را هم به گیم‌پلی اضافه می‌کند. هرچند بخش چندنفره بازی دیگر در دسترس نیست، بخش تک‌نفره آن پربار، از نظر بصری دلنشین و گیرا است.

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • استودیوی سازنده: Ubisoft

برخلاف عناوین شوتر اول شخص دیگر یوبی‌سافت در این سرویس، بازی Rainbow Six Siege که محصول سال ۲۰۱۵ است، در دنیایی وسیع و جهان‌آزاد جریان ندارد و بخش تک‌نفره هم ندارد. این عنوان یک شوتر آنلاین است که دو تیم را در موقعیتی شبیه به رویارویی با تروریست‌ها در مقابل هم قرار می‌دهد. گیم‌پلی بازی ترکیبی از هوشمندی تاکتیکی و درگیری‌های مسلحانه پر‌سرعت است که با نام تام کلنسی همخوانی دارد.

Rainbow Six Siege جایگاه خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین عناوین شوتر اول شخص در بازار تثبیت کرده است، اما قدمت این بازی به معنای وجود مسیری دشوار برای تازه‌واردها هم هست. کار تیمی، قلب تپنده‌ی Siege است و مسابقات آن هم تمایل به رقابتی بودن دارند.

Prey

  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • استودیوی سازنده: Arkane Studios

استودیوی آرکین عناوین تحسین‌شده زیادی را خلق کرده است، اما به جرات می‌توان گفت که بازی Dishonored با شباهت‌های فراوان به سیستم ارتقای توانایی‌ها در بازی Deathloop، محبوب‌ترین اثر این استودیو به شمار می‌رود. با این حال، ادعایی جسورانه مطرح می‌کنیم: شاید Prey حتی تجربه‌ای به مراتب بهتر باشد.

Prey در فضایی خیره‌کننده و با طراحی‌ای فوق‌العاده، یک بازی سبک مترویدونیا با المان‌های نقش‌آفرینی و ترسناک است. در حالی که تمرکز اصلی Prey بر روی درگیری با اسلحه نیست، اما سیستم شوتر آن دقیق و تأثیرگذار است و در طول بازی چند توانایی ویژه هم به دست می‌آورید. جهان‌باز Prey – که بی‌شک یکی از بهترین‌ها در سبک بازی‌های اول شخص است – با وسواس خاصی طراحی و با جزئیات فراوان آراسته شده است.

Deus Ex: Mankind Divided

  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • استودیوی سازنده: Eidos-Montréal

Deus Ex: Mankind Divided دنباله بازی محبوب Human Revolution محصول ۲۰۱۱ است که تجربه‌ای مشابه با آن، هرچند با روایتی بحث‌برانگیزتر، کنترل‌هایی با اندکی تغییر و محیط‌های گسترده‌تر، ارائه می‌دهد. با وجود این‌که نسخه قبلی احتمالا مورد علاقه‌ی عموم قرار گرفته، دنباله آن هم به تنهایی بازی بسیار خوبی است و گیم‌پلی آن عموما مستحکم می‌باشد. Deus Ex: Mankind Divided یک بازی نقش‌آفرینی اکشن با گیم‌پلی اول شخص است که در آن، بخش دوم معمولا به نفع کاوش، تحقیق و مخفی‌کاری کنار گذاشته می‌شود. در نتیجه، اگر کسی به‌طور خاص به دنبال یک تیراندازی پر زد و خورد بدون وقفه است، ممکن است از سرعت پایین‌تر Mankind Divided ناامید شود.

سری Deus Ex به خاطر آزادی‌ای که برای بازیکنان فراهم می‌کند، شهرت دارد و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا مأموریت‌ها را به روش‌های مختلفی انجام دهند. نسخه اصلی سال ۲۰۰۰ همچنان در این زمینه تحت تاثیرگذارترین عنوان باقی مانده است، اما Mankind Divided در جایگاه دوم با فاصله‌ای نسبتا زیاد قرار می‌گیرد. این بازی به خوبی در برقراری تعادل میان شیوه‌های مختلف بازی موفق عمل می‌کند و بازیکنانی که رویکرد پرخاشگرانه با اسلحه را ترجیح می‌دهند، مجازات نمی‌شوند.