چهارشنبه، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
جدیدترین عنوان فرنچایز فرقهی قاتلین، سومین نقشهی پهناور این مجموعهی پرطرفدار را به خود اختصاص داده است: Assassin’s Creed Shadows، جهانی عظیم به وسعت ۱۲۵ کیلومتر مربع را برای گشت و گذار به شما عرضه میکند. مانند نسخههای قبلی، اساسینز کرید سایهها نیز مملو از ارجاعاتی غیرمنتظره به فیلمهای سینمایی پرحاشیه و بازیهای کامپیوتری ماندگار است. اما کشف این ارجاعات و المانهای پنهانی چندان هم آسان نیست و به ژرفنگری، حافظهی بصری قوی و کاوش دقیق محیط بازی نیاز دارد. در ادامه این مطلب ۱۰ مورد از ارجاعات پنهانی یا همان ایستراگهای مخفی بازی Assassin’s Creed Shadows Xbox را برای شما بازگو خواهیم کرد.
در جنوب غربی کاتسوراگی (Katsuragi)، جایی که چالش گذرگاه اسرار (Path of Secrets) آغاز میشود، تکه سنگ بزرگی را خواهید یافت که با برشی دقیق از وسط به دو نیم تقسیم شده است. بسیاری معتقدند که این سنگ به انیمهی پرطرفدار Demon Slayer اشاره دارد (جایی که تانجیرو سنگی را با شمشیر به دو نیم تقسیم میکند). اما نکته اینجاست که این صخرهها در واقعیت نیز در ژاپن وجود دارند و تاکنون تفاسیر مختلفی درباره معنای آنها ارائه شده است. سنگی که در انیمهی شیطان کُش وجود دارد، خود میتواند ارجاعی به صخرهی شکافته شدهی ایتو سِکی (Itto-Seki) باشد. بنابراین اینکه مرجع اصلی صخرهی دو نیم شدهی بازی سنگ موجود در انیمه است یا صخرهای حقیقی در ژاپن، مشخص نیست.
وقایع اساسینز کرید برادری و سایهها هر دو در قرن شانزدهم میلادی اتفاق میافتد؛ برادری در اوایل قرن و سایهها در اواخر آن. در بازی Assassin’s Creed Shadows نیز شاهد ارجاعاتی به نسخهی برادری این فرنچایز و اقدامات اتزیو در نسخهی Brotherhood خواهیم بود. یاسوکه پس از یافتن شواهدی از تمپلار در ژاپن، از یک کشیش یسوعی به نام لوئیس فرویس (Jesuit Luís Fróis) برای ترجمه این اسناد کمک میگیرد. در ادامه فرویس راجع به سقوط خانواده بورجیا توسط سازمانی اسرارآمیز صحبت میکند که در حقیقت به نقش اتزیو اودیتوره و متحدان او در بازی برادری اشاره دارد.
📌 بازی پیشنهادی: خرید باندل Assassin's Creed The Ezio Collection برای ایکس باکس
در بازی Assassin’s Creed Shadows اسبهای متعددی وجود دارند که شما میتوانید آنها را خریداری کرده یا به عنوان پاداش در چالش تیراندازی با کمان دریافت کنید. یکی از این اسبها رینگو نام دارد که در توصیف آن بیان شده است: «این سیب خوب با ریتم ثابت و ضربآهنگ منظم یورتمه میرود». نکته اینجاست که واژهی رینگو در زبان ژاپنی به معنای سیب است و سیب نیز یادآور نام اپل ریکوردز؛ همان شرکت ضبط موسیقی بریتانیایی که توسط رینگو استار (Ringo Starr) و دیگر اعضای گروه بیتلز در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که نام این اسب به نوازنده درام گروه افسانهای بیتلز اشاره دارد.
بازی Assassin’s Creed Shadows برای عاشقان گربهها سورپرایزی هیجانانگیز دارد: جزیره گربهها. این بازی جزیره اوکیشیمای ژاپن را بازسازی و در نقشهی بزرگ خود گنجانده است. بنابراین اگر عاشق گربهها هستید، گشت و گذار در این جزیرهی تماشایی و نوازش گربههای بازیگوش آن میتواند شما را ساعتها سرگرم کند.
اگر به مکالمه خصوصی مردم مخفیانه گوش دهید، ممکن است نام یک یوکای (Suika no Bakemono) را بشنوید و به محض شنیدن آن مأموریتی فرعی نیز برای شما فعال گردد. این موجود که سری شبیه هندوانه دارد، در طوماری به نام بوسون یوکای ایماکی (Buson Yōkai Emaki) همراه با موجود دیگری با سری به شکل طالبی شرقی ظاهر میشود. اما این دو یوکای در بازی در هیئت دو سامورایی با کلاهخودهایی از جنس هندوانه و طالبی شرقی ظاهر میشوند و بر سر اینکه کدام میوه برتر است، با یکدیگر نبرد میکنند. برنده این نبرد لقب ارباب ملونها را کسب خواهد کرد که این نیز خود به انیمیشن آمریکایی آواتار: آخرین بادافزار (Avatar: The Last Airbender) اشاره دارد.
بعید است دیالوگ نمادین «من هم زمانی مثل تو ماجراجو بودم تا اینکه تیری به زانویم اصابت کرد» را نشنیده باشید. این جمله به حدی در بازی نقشآفرینی The Elder Scrolls V: Skyrim Xbox توسط شخصیتهای NPC تکرار شد که به سوژهی خنده گیمرها و دستمایهی ساخت میمهای اینترنتی در فضای مجازی مبدل گشت. جالب است بدانید که این جمله در بازیهای مختلفی نظیر Stray و Zenless Zone Zero نیز استفاده شده است.
فرنچایز فرقهی قاتلین نیز که پیشتر در بازی Assassin's Creed Valhalla Xbox به این جمله اشاره کرده بود، این بار در جدیدترین نسخهی خود یک تروفی یا همان دستاورد را تحت عنوان «ماجراجو» به این جمله اختصاص داده است. برای کسب این دستاورد کافی است تیر و کمان خود را درآورید و تیری را به سمت زانوی دشمنان خود پرتاب کنید.
در صحنهای از بازی نائوئی مشغول صحبت با یاسوکه است، اما یاسوکه به حرفهای او توجه چندانی ندارد و محو تماشای مسابقهی دو سنگین وزن در کشتی سومو است. این علاقهی یاسوکه، نینجای تیره پوست بازی را به این ورزش باستانی نشان میدهد. اما آیا این صحنه میتواند ارجاعی به نقاشی معروف و تاریخی کشتیگیر سیاه پوست سومو باشد؟ زندگی یاسوکه در هالهای از ابهام پوشیده شده است، تا جایی که حتی نمیتوان تائید کرد که آیا آن اثر هنری درباره اوست یا خیر، اما اشارهی بازی به این نقاشی برای بسیاری از هنردوستان سرگرمکننده و درخور توجه است.
مانند بازی تاریخی و پرطرفدار Assassins Creed Odyssey Xbox در این نسخه نیز لگد مرگبار اسپارتا وجود دارد و در قالب دستاوردی تحت عنوان «اینجا ژاپن است» به گیمرها ارائه شده است. این لگد هم ارجاعی است به نسخههای قبلی این بازی و هم اشارهای به اثر پر حرف و حدیث زک اسنایدر، فیلم سینمایی ۳۰۰. در صحنهای از این فیلم لئونیداس فریاد میزند: اینجا اسپارتاست و با لگدی کشنده دشمن خود را به چاهی پرتاب میکند. یاسوکه نیز در بازی Assassin’s Creed Shadows به چنین قابلیتی مجهز شده و میتواند با لگدی محکم افراد را از ارتفاعاتی بلند به پایین پرتاب کند.
اگر انیمهی محبوب ناروتو را تماشا کرده باشید، بیتردید به شباهت عجیب دویدن نائوئی (Naoe) در این بازی با شخصیت ناروتو اوزوماکی پی خواهید برد. هر زمان که نائوئی از روی پشتبام، دیوار یا طنابی میدود، همان حالت بدن ناراتو (رها کردن دستها به سمت پشت بدن) را برای شیفتگان انیمههای ژاپنی تداعی میکند. نکته جالب اینجاست که سازندگان بازی Assassin’s Creed Shadows نیز خود تائید کردند که برای خلق شخصیتهای این بازی از انیمهی ناروتو الهام گرفتهاند.
در نزدیکی منطقه کی (Kii region) مکانی را خواهید یافت که شباهت زیادی به کمپ استراحت شاهکار ماندگار میازاکی بازی Dark Souls III Xbox دارد. بنابراین اگر دشمنان زیادی را کشته و در آن حوالی سرگردان بودید، میتوانید این آتش فروزان را -که دقیقاً مانند بازی دارک سولز، شمشیری در آن فرو رفته است- برای کمپ شبانه پیدا کنید.
📌 پکیج بازی پیشنهادی: خرید پکیج افسانههای باستانی برای ایکس باکس
از اشاراتی ظریف به وقایع تاریخی گرفته تا ارجاعاتی طنزآمیز به فیلمهای سینمایی و بازیهای پرطرفدار، سازندگان Assassin’s Creed در جدیدترین نسخهی این فرنچایز نیز به شایستگی توانستهاند عمق خلاقیت خود را به معرض نمایش بگذارند و اثری ماندگار را به گیمرهای نکتهسنج و ژرفنگری که به جزئیات بازی اهمیت میدهند، عرضه کنند. بیتردید کشف این اشارات پنهان و ارجاعات مخفی به شما در درک عمیقتر بازی کمک خواهد کرد و لذت تجربهی این بازی را دوچندان خواهد ساخت.
مهدی عاشق داستان و روایته؛ چه تو قالب کتاب باشه و چه بازی کامپیوتری. به نظرش داستان، قلب تپنده هر بازی خوبیه و آثار استودیوهای پرطرفداری مثل بتزدا، آبسیدین، سی دی پراجکت، راک استار و کونامی، فرصت کم نظیریه واسه تجربه دنیاهای نزیسته. مهدی معتقده که تجربه همزادپنداری تو بازی ها، به خاطر تعامل مستقیم و فعالانه مخاطب خیلی از رسانه های دیگه قوی تره و موندگاری و تاثیر بازی ها روی ذهن مخاطب بیش تر.