جالب‌ترین اصطلاحات بردگیم که بهشان احتیاج دارید – انگلیسی و معادل فارسی

Wednesday، ۱۴ Esfand ۱۳۹۸

«یک روز تعطیل مثل همیشه دور هم جمع شده بودیم و مونوپولی بازی می‌کردیم. فرید بازیکن آلفا شده بود و سعی می‌کرد همه‌ی حرکت‌های درست را به من گوش‌زد کند؛ چون بار دوم‌ام بود که این بردگیم را بازی می‌کردم. سیامک دچار آنالیز زدگی شده بود و قبل از هر بار تاس ریختن حداقل ده دقیقه فکر می‌کرد؛ و راستش من هم حق حرکت‌هایم را بیخودی تلف می‌کردم و به این فکر بودم که خدا را شکر شاهین اهل لاک سازی نیست وگرنه خیلی وقت پیش باخته بودم...».

بازیکن آلفا، آنالیز زدگی، حق حرکت و لاک سازی... آیا قبلا این اصطلاحات بردگیم به گوش‌تان خورده بود؟ بعید می‌دانم. اما نگران نباشید، در این مطلب از گیم رنتر، ۶ اصطلاح بازی‌های رومیزی را به همراه معادلِ پیشنهادی فارسی‌شان به شما معرفی خواهم کرد تا مچِ پادوها را بگیرید، با لاک سازها بجنگید و قدر حق حرکت‌هاتان را بدانید.

حق حرکت Action Point

در هر بازی فکری، بازیکنان اجازه انجام حرکت‌های محدودی را دارند. مثلا در مار و پله فقط می‌توانید مهره‌ را به جلو حرکت دهید. اما برای این کار به «حق حرکت» یا همان Action Point احتیاج دارید که عموما، بعد از انجام عمل خاصی به دست می‌آید. (در همین مثال مار و پله، برای داشتن «حق حرکت» باید تاس بریزید).

اکشن پوینت می‌تواند در ازای کارهای مختلفی مثل برداشتن کارت، جواب دادن به سوال، انجام ماموریت و امثالهم کسب شود. این امر بستگی به مکانیزم‌ها و دستورالعمل‌ها دارد.

بازیکن آلفا Alfa Gamer

حتما شما هم با شخصی هم‌بازی شده‌اید که حتی می‌خواهد نفس کشیدن‌تان را هم موقع بازی کنترل کند. متاسفانه این افراد تمایل خاصی به گوش‌زد کردن قوانین، یادآوری بهترین استراتژی‌ها و ارائه پیشنهادهای نطلبیده (!) دارند. به همین دلیل بردگیم بازهای حرفه‌ای از عبارت بازیکن آلفا یا Alfa Gamer برای اشاره به آن‌ها استفاده می‌کنند.

وجود چنین افرادی ممکن است گاهی اعصاب خرد کن به نظر برسد؛ اما وقتی صحبت از بازی‌های Cooperative یا گروهی باشد، آلفاها خیلی خوب می‌توانند گروه را رهبری کرده و به پیروزی‌‌اش کمک کنند.

آنالیز زدگی Analysis Paralysis

شما تاس می‌ریزید، از حق حرکت‌تان استفاده می‌کنید و سریعا دنبال گوشی‌تان می‌گردید تا اینستاگرام را چک کنید چون خیلی خوب می‌دانید که دوست‌تان حالا حالاها دست به مهره نخواهد شد! متاسفانه وی دچار آنالیز زدگی شده و تا اطلاع ثانوی همین حالت مجسمه‌وار خودش را حفظ خواهد کرد...

یکی از اصطلاحات بردگیم که طرفدار زیادی هم دارد، Analysis Paralysis است که اگر قرار بر ترجمه‌ی لغوی بود، می‌شد «فلجِ آنالیزی». این عبارت به دسته‌ای از بازیکنان اشاره دارد که قبل از هر حرکت ساعت‌ها فکر کرده و مثل قهرمانان جهانی شطرنج رفتار می‌کنند.

طبق آخرین آمار غیر رسمی از کافه‌ی سر کوچه، آنالیز زده‌ها در مواجهه با بردگیم استراتژیک واکنش‌های حادتری نشان داده و ممکن است تا نیم ساعت بی‌حرکت باقی بمانند. مراقب باشید.

پادو Kingmaker

به بیانِ عامیانه، «رو مخ‌ترین» قشر در سرگرمی‌های رومیزی، پادوها هستند. پادو یا Kingmaker به افرادی گفته می‌شود که از روی خودشیرینی، خباثت، چاپلوسی و یا کمبود اعتماد به نفس، هر کاری می‌کنند تا شخصی غیر از خودشان برنده‌ی بازی شود. این مورد را ممکن است حوالی ولنتاین و میان زوج‌های لوس (!) بیشتر از همیشه مشاهده کنید.

خاطره باز Metagamer

«یادتونه سال پیش UNO بازی کردیم و من برنده شدم؟ ولی بچه‌ها هیچی بیشتر از اون سری که فکر بکر زدیم و سعید شرط رو باخت نچسبید. تازه اون بار که داشتیم ۱۳ سرنخ رو به یارو توضیح می‌دادیم خیلی باحال بود. چقدر خندیدیم؛ یادتونه؟ خداوکیلی یادتون نیست؟».

آیا شما هم با چنین موجوداتی روبرو شده‌اید که مثل کاپیتان سوباسا، قبل و بعد از هر کاری هزاران خاطره به سمت جمع شلیک می‌کنند؟ در اصطلاحات تخصصی بردگیم، به این اشخاص Metagamer یا خاطره باز گفته می‌شود. (البته این معادل فارسی اصلا به خودِ عبارت وفادار نیست و پیشنهاد ما گیم رنتری‌هاست؛ اگر شما ترجمه‌ی بهتری سراغ داشتید... خوش به حال‌تان).

لاک سازی Turtling

به عملی که طی آن یک بازیکن صرفا تلاش می‌کند تا سیستم دفاعی خود را قوی کند و تا سر حد مرگ از حمله کردن خودداری می‌کند، لاک سازی یا Turtling می‌گویند. لاک سازها عموما یک خنده‌ی شیطانی هم گوشه‌ی لب خود دارند و هر بار که دیوار دفاعی‌شان مستحکم‌تر می‌شود، قند در دل‌شان آب می‌شود.

خلاقیت در اصطلاحات بردگیم

عبارت‌هایی که در این مقاله بهشان اشاره شد، صرفا چند مورد از رایج‌ترین اسامی و اصطلاحات بازی‌های رومیزی بودند که به طور بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما این دلیل نمی‌شود که شما خودتان را به همین‌ها محدود کنید و از خلاقیت غافل شوید. هر جمعی می‌تواند اصطلاحات خاص خود را داشته باشد و (خدا را چه دیدید)، شاید حتی آن‌ها را میان بازیکنان دیگر هم رواج دهد.