اساسینز کرید والهالا: همه چیز درباره وایکینگ‌ها و داستان بازی

Wednesday، ۳۱ Ordibehesht ۱۳۹۹

چندی پیش، مصاحبه‌ای با یکی از محققان اصلی بازی اساسینز کرید والهالا انجام شد که سوالات بسیاری درباره تاریخچه واکینگ‌ها در بازی و تاثیرات وقایع تاریخی روی بازی را به جواب رساند.

در ادامه این مطلب، به این پرسش‌ها نگاهی داشته و پاسخ‌های آقای Thierry Noël تاریخ‌شناس و محقق Assassin’s Creed Valhalla را بررسی خواهیم کرد. (در ضمن، تاریخ انتشار بازی را هم در پایان اعلام کرده‌ایم!).

منظور از وایکینگ‌ها در بازی والهالا چیست؟

منظور از وایکینگ‌ها در Assassin’s Creed Valhalla گروهی از مردم نورس (اهل اسکاندیناوی) است که بر خلاف تصور عموم، جزو قشر پیشرفته جوامع آن زمان به شمار آمده و آن‌طور که در تاریخ بهشان اشاره شده، انسان‌های وحشی و خشنی نبوده‌اند.

این گروه از مردمان در قرن نهم میلادی قصد مهاجرت به سرزمین انگلستان را گرفته و همان‌جا ساکن شدند. داستان بازی اساسینز کرید هم دقیقا در همین برهه از تاریخ روایت می‌شود.

چرا Viking ها مجبور به ترک سرزمین خود شدند؟

در تریلر اساسینز کرید والهالا مشاهده می‌کنیم که وایکینگ‌ها قصد ترک خانه خود را گرفته و مجاهرت می‌کنند. دلیل این امر در متون تاریخ به طور دقیق مشخص نیست؛ چراکه مشلات بسیاری مثل جنگ‌های داخلی و کمبود غذا در این دوره به چشم می‌خورد. اما گفته می‌شود که دلیل اصلی این مهاجرت، کاهش منابع غذایی و نیاز به مکانی آرام جهت ادامه زندگی اجتماعی بوده.

چرا این برهه از تاریخ برای اساسینز کرید والهالا انتخاب شده؟

داستان بازی در قرون وسطی شکل می‌گیرد که عموما در تاریخ ازش با عنوان «دوران تاریک» یا Dark Age یاد می‌شود. گرچه اطلاعات دقیقی درباره این دوره در دست دسترس نیست، اما به دلیل تحولات مهمی که در آن رخ داده، از جذابیت بالایی برخوردار است.

این برهه با تبادل فرهنگ‌ها و باورهای جوامع گوناگون همراه بوده که روی گیم پلی بازی AC Valhalla هم تاثیر بسزایی داشته.

انگلستانی که در بازی والهالا می‌بینیم چه شرایطی دارد؟

در زمانی که داستان بازی رخ می‌دهد، جامعه انگلستان کمی از هم گسیخته بوده و درگیری‌های زیادی میان فرمانروایی‌های داخلی وجود داشته. Viking های اساسینز کرید والهالا هم از همین فرصت به نفع خود استفاده کرده و تعداد زیادی از این قلمروها را فتح می‌کنند. (اتفاقی که در واقعیت نیز رخ داد).

شرایط قرون وسطی چه تاثیری روی مبارزات Assassin’s Creed Valhalla داشته؟

سازندگان می‌گویند: «تحقیقات صورت گرفته روی شرایط آن زمان نشان می‌دهد که وایکینگ‌ها جنگویان بسیار توانمندی بوده‌اند که قدرت‌های رزمی‌شان زبان زد مردمان آن زمان بوده. به همین دلیل، تنوع سلاح‌هایی که در نبرد به کار می‌گرفتند و تاکتیک‌های نظامی‌شان پیچیدگی‌های خاص خود را داشته».

بازی اساسینز والهالا هم از این فرصت استفاده کرده و شخصیت اصلی «ایور» را یک رزمنده تمام عیار طراحی کرده. وایکینگی که می‌تواند با هر دو دست خود سلاح‌ گرفته و هم زمان ازشان استفاده کند. در واقع شما حتی می‌توانید دو سپر را در دست گرفته و ازشان برای دفاع و حمله استفاده کنید.

نکته: شمشیر مخفی (Hidden Blade) هم در این بازی وجود داشته و طرفداران فرنچایز را راضی نگه خواهد داشت.

مناسک مذهبی و باورهای وایکینگ‌ها در بازی والهالا چه تاثیری دارد؟

وایکینگ‌ها مردمانی با باورهای قوی به خدایان خود بوده‌اند و به همین دلیل، این اعتقادات در داستان و گیم پلی بازی Assassin’s Creed Valhalla هم موثر خواهد بود. بدین شکل که انتخاب دیالوگ‌ها، کات سین‌ها و نحوه مبارزات، با اعتقادات مذهبی این گروه در ارتباط بوده و نتیجه را تغییر خواهند داد.

سکونت‌گاه واکینگ‌ها در این بازی چه نقشی دارد؟

بر اساس شواهد تاریخی، وایکینگ‌ها مردمانی بودند که به محل سکونت و قلمرو خود اهمیت بالایی داده و همه چیز را فدایش می‌کردند. به همین خاطر، یکی از اولین کارهایی که باید در والهالا انجام دهید، ساختن اقامتگاه برای مردم و رسیدگی به احتیاج‌هایی مثل غذا، امنیت و امثالهم خواهد بود.

چه چیزی درباره تاریخچه وایکینگ‌ها در بازی اساسینز والهالا جذاب است؟

برخلاف تصویری که تاریخ به ما نشان می‌دهد، وایکینگ‌ها انسان‌های فرهیخته‌ای بوده‌اند که به مسائلی چون برابری حقوق زن و مرد اهمیت داده و رفتار بسیار شایسته‌ای داشته‌اند. منتها به هنگام تهدید یا نیاز به حفظ امنیت جامعه خود، به جنگویانی بی رحم تبدیل می‌شدند که برای خانواده خود، دست به هر کاری می‌زدند.

این مسئله به خوبی در ACV به تصویر کشیده شده. شما از شهر خود محافظت کرده و با مردم‌تان به درستی رفتار خواهید کرد؛ اما اگر نیاز باشد، می‌توانید در برابر دشمنان بی رحم بوده و تکه تکه‌شان کنید!

آیا سیاست هم در بازی نقش خواهد داشت؟

در بازی اساسینز والهالا، جنگیدن تنها گزینه نیست. شما می‌توانید انتخاب کنید که با کدام قلمرو صلح کرده و بر علیه کدام یک قیام کنید. نتیجه این انتخاب‌ها در روند داستان موثر بوده و شما را به یک دیپلمات شناخته شده یا جنگویی هولناک تبدیل خواهد کرد.

آیا وایکینگ‌ها جنگجویان زن هم داشتند؟

همان‌طور که می‌دانید، شخصیت بازی اساسینز کرید والهالا هم می‌تواند مرد باشد و هم زن. اما در مورد این‌که آیا در واقعیت هم وایکینگ‌ها جنگویان زن داشتند، شک و شبهه‌های زیادی وجود دارد. البته یک چیز قطعی است؛ و آن هم این‌که جایگاه زن در فرهنگ وایکینگ‌ها با مردان برابر بوده و در اسطوره‌هاشان، جنگویان زن شجاع و موفق بسیاری به چشم می‌خورد.

تا کی باید منتظر باشیم؟

اگر این اطلاعات، عطش شما را برای بازی Valhalla بیشتر کرد، باید بدانید که تاریخ عرضه‌اش برای PS4 ، Xbox One و سایر پلتفرم‌ها به عنوان «تعطیلات سال ۲۰۲۰» اعلام شده که تقریبا با زمستان ۹۹ مصادف است. تا آن زمان، منتظر خبرهای بیشتر گیم رنتر از این بازی شگفت انگیز باشید.