ایرانی‌ها در قرنطینه چه بازی می‌کنند؟ بررسی آمار یک ماه اخیر و تاثیرات ویروس کرونا

Wednesday، ۲۸ Esfand ۱۳۹۸

از زمانی که ویروس کرونا جهان‌گیر شده و بخش بزرگی از ما را خانه نشین کرده، جستجوهای اینترنتی هم سوق بیشتری به محتواهای سرگرمی محور پیدا کرده‌اند. بنابراین، تصمیم گرفتم در پست این هفته‌ی مجله گیم رنتر، به پاسخ این سوال بپردازم که: «ایرانی‌ها در قرنطینه چه بازی می‌کنند؟».

جواب‌هایی که در ادامه مطالعه خواهید کرد بر اساس آمار «گوگل ترندز» تهیه شده و نمی‌توانند جواب‌های قاطعانه‌ای باشند. اما همگی حاوی آخرین تغییرات میزان جستجوی عبارات در گوگل‌ بوده و قطعا می‌توانند تا حدود زیادی گویای وضعیت فعلی کشورمان باشند.

فیفا یا پِس؟

اولین پرسشی که باید پاسخ داده شود این است که ایرانی‌ها در قرنطینه بیشتر FIFA بازی می‌کنند یا PES؟ گرچه چند روز پیش متوجه شدیم که پرفروش‌ترین محصول گیم رنتر در سال ۱۳۹۸ فیفا ۲۰ بوده، اما آمار و ارقام دوران قرنطینه چیز دیگری می‌گویند.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، میزان سرچ در گوگل برای «دانلود بازی PES 2020» و خود عبارت «PES 2020» به مراتب بیشتر از فیفا بوده. در واقع می‌توان با قطعیت گفت که بخش عظیمی از گیمرهای ایرانی، قرنطینه را با پِس سپری می‌کنند.

استان قم که متاسفانه محل آغاز شیوع ویروس کرونا هم بود، در ماه گذشته بیشترین سرچ برای عبارت FIFA 20 را تجربه کرده و زنجان در کنار خراسان شمالی رتبه‌های اول در جستجو برای PES 2020 را داشته‌اند.

کال آف دیوتی یا بتل فیلد؟

بعد از عرضه‌ی Call of Duty Modern Warfare در سال ۲۰۱۹، همه منتظر واکنش رقیب اصلی این فرنچایز یعنی Battlefield بودند. اما تا کنون حرکت ویژه‌ای از سازندگان این محصول مشاهده نشده و کال آف دیوتی همچنان در صدر بازی‌های پرطرفدار سال باقی مانده.

از طرفی، چند روز پیش به شکل غافلگیر کننده‌ای شاهد ظهور Warzone هم بودیم که در واقع بتل رویالِ سری Call of Duty است. با در نظر گرفتن این دو محصولِ Activision می‌توان به راحتی اذعان داشت که Battlefield هیچ شانسی برای پیروزی در دوران قرنطینه ندارد. اما محض اطمینان خاطر، عکس زیر را ببینید.

استان سمنان در جستجوی «Battlefield» اول بوده و آذربایجان غربی همین رتبه را برای «Call of Duty» دارد.

ایکس باکس وان یا پلی استیشن ۴؟

ظاهرا گیمرهایی که PlayStation 4 دارند، از صاحبان Xbox One فعال‌تر بوده‌اند؛ چراکه طبق آمار، «خرید بازی PS4» ظرف یک ماه گذشته بیشتر از «خرید بازی Xbox One» سرچ شده است. گرچه این مسئله فاکتور قاطعانه‌ای برای مقایسه نیست. اما فراموش نکنید که در قرنطینه، خریدهای آنلاین رشد داشته‌ و اغلب گیمرها بازی‌های خود را از همین طریق تهیه کرده‌اند.

نکته‌ی جالب‌تر این است که دقیقا از تاریخ ۱۰ اسفند، «خرید PlayStation 4» سیر صعودی داشته و به مراتب از «خرید Xbox One» بیشتر سرچ شده است. بر همین اساس می‌توان حدس زد که آمار صاحبان کنسول پلی استیشن چهار احتمالا بعد از پایان دوران قرنطینه افزایش خواهد یافت.

طبق همین آمار، استان مازندران در خرید ایکس باکس وان و استان سیستان و بلوچستان در خرید پلی استیشن ۴ رتبه‌های اول را داشته‌اند.

کامپیوتر یا اندروید؟

دانلود بازی اندروید همیشه جزو پرطرفدارترین عبارات جستجو شده به زبان فارسی بوده. اما از اوایل اسفند سال جاری، این مسئله رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و در اقصی نقاط کشور رشد شگرفی داشته است. بدون شک وقتی سوال «اندروید یا کامپیوتر؟» باشد، جواب واضح خواهد بود: مردم ایران در قرنطینه بازی‌های اندرویدی را ترجیح می‌دهند.

اگر به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید، باید بگویم که ایرانی‌ها غالبا به دنبال مطالب زیر بوده‌اند:

  • دانلود بازی GTA برای اندروید
  • دانلود بازی فوتبال
  • دانلود بازی فورتنایت اندروید
  • دانلود بازی Brawl Stars

از همه مهم‌تر: فیلم، سریال یا بازی؟

به عنوان حسن ختام تصمیم گرفتم پاسخ این سوال را هم بررسی کنم که مردم ایران در قرنطینه‌ی کرونا بیشتر فیلم می‌بینند، سریال دنبال می‌کنند یا بازی می‌کنند؟

البته همه‌مان می‌دانیم که به دلیل عدم وجود قانون کپی رایت در کشور و امکان دانلود رایگان جدیدترین فیلم‌های سینمای جهان، بدون شک مردم زمان زیادی را صرف تماشای بلاک باسترها خواهند کرد. اما از اسفند ماه سال جاری سرچ عبارت «دانلود فیم» تنها ۳۳% رشد داشته و این در حالی است که عبارات «دانلود سریال» با ۱۰۰% و «دانلود بازی» با ۱۱۸% رشد، پیشی گرفته‌اند.

البته فراموش نکنید ارقام بالا صرفا برای «نرخ رشد» مطرح شدند و دانلود فیلم به دلیل میزان جستجوی بالا، همچنان در صدر جدول است. (در تصویر زیر، رنگ قرمز به خوبی نشان دهنده‌ی صدر نیشنی فیلم‌بازان است).

شما چطور؟

سوال اصلی این‌جاست که شما چه کار می‌کنید؟ سرتان گرم فیلم دیدن است؟ با سریال‌ها مشغول شده‌اید یا به فکر بازی هستید؟ اگر جزو دسته‌ی سوم‌اید، توصیه می‌کنم سری به فهرست اجاره بازی کنسول و اجاره بازی رومیزی ما بزنید! در این صفحات تا دل‌تان بخواهد دیسک اورجینال کنسول، بردگیم و کاردگیم برای پر کردن اوقات فراغت‌تان در قرنطینه وجود دارد.

در ضمن، اگر به بازی خاصی احتیاج دارید و آن را هیچ‌جا پیدا نمی‌کنید، به صفحه‌ی درخواست بازی مراجعه کرده و اجازه دهید تیم ما آن را در اسرع وقت برایتان تهیه کنند.