بهترین بازی های مبارزه‌ای در ایکس باکس (۱۰ تای برتر)

Wednesday، ۱۵ Farvardin ۱۴۰۳

در هیچ ژانر دیگری به اندازه فایتینگ، هیجان فراوان و تپش قلب زیادتان را حس نمی‌‌کنید. میزان تمرکز و استرسی که فقط در یکی دو دقیقه مبارزه به جانمان می‌افتد، یا وقتی دکمه‌های کنترلر را محکم فشار می‌دهیم، نشان دهنده‌ی هیجان بالای ماست.

در کنار سه پادشاه ژانر مبارزه‌ای که تکن، مورتال کمبت و استریت فایتر هستند، بازی‌های جدیدتر ولی کمتر شناخته شده‌ای هم هستند که نشان دادند که امکان دارد تا پابه‌پای آثار با تجربه این سبک آمد.

در این مقاله، ۱۰ مورد از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای ایکس باکس را معرفی می‌کنیم.

Tekken 8

  • سال انتشار: ۲۰۲۴
  • استودیو سازنده: Bandai Namco و ARIKA

بالاخره بعد تقریبا ۹ سال، هشتمین نسخه از سری بازی‌های بسیار محبوب Tekken منتشر شد. در این نسخه، داستان خاندان نفرین شده میشیما ادامه پیدا می‌کند. «کازویا میشیما» در سراسر جهان جنگ و نابودی راه انداخته و «جین کازاما» می‌خواهد با پدر خود رو در رو شود تا او را یکبار برای همیشه متوقف کند.

جدا از بخش داستانی، بازی‌های تکن به بخش آنلاینشان هم معروف هستند. جایی که افراد سراسر دنیا با تمامی مهارت‌هایی که یاد گرفته‌اند و تکنیک‌هایی که حفظ کرده‌اند، برای برتری خود مبارزه می‌کنند.

Tekken 8 دارای ۳۲ شخصیت قابل بازی است که هر کدام حرکات و سبک مبارزه مخصوص به خود را دارند. گرافیک بازی نسبت به نسخه هفتم، پیشرفت قابل توجهی داشته و صورت شخصیت‌ها، سایه‌ها و لباس‌ها واقع‌گرایانه‌تر طراحی شده‌اند.

یک سیستم «Heat» کاملا جدید در بازی وجود دارد که این سیستم به بازیکنان اجازه می‌دهد ضربات قدرتی و حملات پی‌درپی خود را بر روی حریف پیاده کنند. در سایت متاکریتیک، منتقدان نمره ۹۰ را به تکن ۸ دادند که باعث شد برچسب Must-Play روی بازی بخورد. همچنین کاربران هم نمره ۸.۳ را دادند که عملکرد فوق‌العاده تکن ۸ را نشان می‌دهد.

Dragon Ball FighterZ

  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • استودیو سازنده: Arc System Works

بازی‌های دراگون بال از دوران قدیم با ژانر مبارزه‌ای پیوند خورده‌اند و تعداد بسیار زیادی بازی بر اساس وقایع داستانی Dragon Ball ساخته شده‌ است. اما Dragon Ball FighterZ همان بازی‌ای است که با انتشارش جان تازه‌ای به این فرنچایز داد.

بخش داستانی بازی حتی برای کسانی که انیمه را ندیده‌اند هم قابل فهم است. وقایع بازی از دراگون بال زد تا دراگون بال سوپر روایت می‌شود. چه در مراحل داستانی و چه مولتی پلیر، هر بازیکن باید سه شخصیت را انتخاب کند تا سه شخصیت انتخاب شده حریفش را شکست دهد.

تعداد بسیار زیادی از کارکترهای دنیای دراگون بال در این نسخه حضور دارند و هر شخصیت زمانی که با حریفش رو در رو می‌شود، یک دیالوگ منحصر‌به‌فرد می‌گوید که این به خودی خود جالب است.

گرافیک دو بعدی باعث شده تا بازی به شکل انیمه دیده شود و این طراحی، زمان پاورآپ کارکترها وسط مبارزه و انجام حرکات ویژه‌شان، حتی زیباتر هم می‌شود. این بازی توانست با کسب نمره ۸۶ از منتقدان و ۸ از کاربران، به یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای انیمه‌‌ای تبدیل شود. همچنین Dragon Ball FighterZ برنده جایزه بهترین بازی مبارزه‌ای سال ۲۰۱۸ شد.

NARUTO X BORUTO Ultimate Ninja STORM CONNECTIONS

  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • استودیو سازنده: CyberConnect2

شرکت باندای نامکو مجموعه‌ای از بازی‌های ناروتو را در سال میلادی ۲۰۲۳ منتشر کرد. این پکیج دارای بازی‌های قبلی نینجا استورم است که در کنار بسته الحاقی بوروتو، طرفداران را وارد چهارمین جنگ بزرگ نینجاها می‌کند.

البته در این پکیج، تعدادی از باس فایت‌های بازی‌های قبلی و نقشه‌های Free Roam بازی هم حذف شده‌، اما از آن طرف جایشان را به مبارزان جدید و محیط‌های متنوع دیگری داده‌اند.

NARUTO X BORUTO Ultimate Ninja STORM CONNECTIONS بیشتر از ۱۳۰ شخصیت قابل بازی دارد که بیشترین تعداد مبارز در تمام بازی‌های سری است. داستان بازی از انیمه اوریجینال ناروتو ۲۰۰۲ تا پایان شیپودن ادامه دارد و حتی مقداری از داستان سری بوروتو را دنبال می‌کند. (داستان بوروتو کامل نیست و یک آرک مخصوص بازی، به اصطلاح «non-canon» در بازی قرار دارد.)

از نظر گرافیکی نباید انتظار پیشرفتی در مقایسه با بازی‌های قبلی داشته باشید و این مجموعه حکم یک ریمستر را ندارد و فقط یک پکیج است، ولی یک پکیج عادی نیست. حتی تعدادی مبارز جدید هم که در بازی‌های قبلی نبودند، در این مجموعه وجود دارند. اگر از طرفداران انیمه ناروتو هستید، این بازی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

-Guilty Gear -Strive

  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • استودیو سازنده: Arc System Work

بازی دیگری از استودیو آرک سیستم ورکز! سری گیلتی گیر بیشتر از ۲۰ سال است که جزو آثار قدیمی اما کمتر شناخته شده ژانر مبارزه‌ای به‌حساب می‌آید. بازی گرافیک سل-شید (Cell-Shade) و دو بعدی دارد که این باعث شده حالت انیمه‌ای پیدا کند. در این نسخه شما کنترل Sol Badguy و رقیبش Ky Kiske را به‌عهده می‌گیرید که به دنبال مردی هستند که باعث نابودی جهان و مردم زمین شده است. درست مثل ساخته قبلی آرک سیستم ورکز یعنی Dragon Ball FighterZ، این بازی توانست با کسب نمره ۸۷ از منتقدان، جایزه بهترین بازی فایتینگ سال ۲۰۲۱ را مال خود کند.

مبارزات در -Guilty Gear -Strive بر پایه حرکات و ضربه‌های انرژی محور و کمی اغراق آمیز هستند که مورد علاقه انیمه دوستان است. مکانیزمی به نام Wall Break در بازی وجود دارد، به این‌ صورت که اگر حریفتان را گوشه صفحه گیر بیندازید و چندین ضربه به او بزنید، از سمت راست صفحه به محیطی دیگر پرتاب می‌شود. این مکانیزم اخیرا در بازی‌های Mortal Kombat و Injustice مورد استفاده قرار گرفته بود.

پیشنهادی برای شما: شما همراهان عزیز می‌توانید با خرید ایکس باکس گیم پس آلتیمیت، -Guilty Gear -Strive را به‌صورت رایگان بازی کنید.

Mortal Kombat 1

  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • استودیو سازنده: NetherRealm Studios

اول از همه بهتر است بگوییم که اگر تا الان مورتال کمبت ۱۱ را بازی نکرده‌اید، این پاراگراف اول را نخوانید و به سراغ پاراگراف بعدی بروید. داستان این قسمت بعد از وقایع مورتال کمبت ۱۱ اتفاق می‌افتد. جایی که خدای آتش، Liu Kang، یک دنیای جدید خلق می‌کند. در ادامه، لیو کانگ شخصیت‌های آشنای سری مثل Raiden، کونگ لائو، جانی کیج و Kenshi را دور هم جمع می‌کند تا در تورنمنت مرگبار مورتال کمبت شرکت کنند. این نسخه در واقع حکم یک سافت ریبوت را دارد.

از نظر گرافیکی، Mortal Kombat 1 نسبت به نسخه ۱۱ پیشرفت بی‌نظیری داشته به‌طوری که لباس‌ها، چهره‌ها، محیط‌ها و نورپردازی‌ها واقع‌گرایانه‌تر شده و حرکات شخصیت‌ها هم نرم‌تر شده‌اند. اگر به بازی‌هایی با گرافیک واقع‌گرایانه علاقه‌مندید، مورتال کمبت ۱ برای شماست.

گیم پلی بازی مثل همیشه پر از خون و خونریزی است. پیشرفت گرافیکی بازی باعث شده Fatalityهای کارکترها، واقعی‌تر و خشن‌تر به نظر برسند. همچنین ۲۲ مبارز در بازی وجود دارند.

با دریافت نمره ۸۴ از ۱۰۰ از منتقدان، اد بون و تیمش ثابت کردند که این فرنچایز قدیمی، هنوز پتانسیل‌ دارد.

Street Fighter 6

  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • استودیو سازنده: Capcom

در کنار مورتال کمبت و تکن، استریت فایتر هم از سری بازی‌های مبارزه‌ای قدیمی است که این سه فرنچایز در کنار هم، مثلث قدرت ژانر مبارزه‌ای را تشکیل می‌دهند.

نسخه پنجم سری به نام Street Fighter V در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و از آن زمان تابه‌حال، هیچ نسخه‌ای که بخواهد داستان سری را ادامه دهد، منتشر نشده بود.

با انتشار Street Fighter 6 در دنیای بازی‌های مبارزه سروصدای زیادی به پا شد.

کپکام موفق شد نمره ۹۰ از ۱۰۰ را از منتقدان بگیرد و نشان Must-Play را دریافت کند. اما تمام سروصداها فقط برای این نبود، چون استریت فایتر ۶ توانست با وجود رقبای قدرتمندی مثل Mortal Kombat 1، از آن‌ جلو بزند و برنده جایزه بهترین بازی مبارزه‌ای سال ۲۰۲۳ شود!

گیم پلی، برگ برنده استریت فایتر ۶ بود. مثل همیشه شاهد مبارزات پر هیجان و نفس‌گیری هستیم که توانایی‌های گیمر را می‌سنجند. به‌غیر از بخش سینگل پلیر، هیجان واقعی در حالت مولتی پلیر بازی قرار دارد. از استریت فایتر بازهای قدیمی تا افراد جدید، همگی برای اثبات مهارتشان وارد بخش آنلاین می‌شوند. خوشبختانه بازی از CrossPlay هم پشتیبانی می‌کند که یعنی بازیکنان همه پلتفرم‌ها جدا از دستگاهی که با آن بازی می‌کنند، می‌توانند با هم رقابت کنند.

Killer Instinct: Anniversary Edition

  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • استودیو سازنده: Iron Galaxy و Double Helix Games و Rare

این بازی ابتدا در سال ۲۰۱۳ توسط سه استودیو ساخته و منتشر شد. اما چند سال بعد، مایکروسافت و استودیو آیرون گلکسی با همکاری یکدیگر در سالگرد ۱۰ سالگی بازی، نسخه عادی و نسخه‌ای مخصوص به نام Anniversary Edition را منتشر کردند. نسخه عادی Killer Instinct کاملا رایگان است. اما ادیشن سالگرد بازی دارای ۲۹ مبارز و تمام بسته‌های الحاقی بازی که تا الان منتشر شده، است.

خبر خوش این است که نسخه ویژه بازی یعنی Anniversary Edition که کامل‌ترین ورژن است، در اشتراک ایکس باکس گیم پس آلتیمیت قرار دارد.

Killer Instinct از بازی‌های مبارزه‌ای کمتر شناخته صنعت ویدئو گیم است. ولی گرافیک زیاد و گیم پلی هیجان‌انگیز بازی، به‌علاوه نامزد شدن در بخش بهترین بازی مبارزه‌ای سال ۲۰۱۳، کیفیت بالای این اثر را نشان می‌دهد. ولی با این حال هنوز هیچ نسخه دومی برای بازی ساخته نشده است.

SoulCalibur VI

  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • استودیو سازنده: Project Soul و Bandai Namco و Dimps

سول‌کالیبر یکی دیگر از سری بازی‌های کمتر شناخته شده این لیست است که البته بعد از کراس اوری که با The Witcher 3 و Nier:Automata زد، شخصیت‌های گرالت و 2B به بازی اضافه شدند و باعث شد محبوبیتش بیشتر شود.

در SoulCalibur VI برعکس بازی‌های فایتینگ دیگر که کارکترها ترکیبی از افراد دست خالی و اسلحه به دست بودند، در این بازی همه مبارزان دارای اسلحه مخصوص به خود هستند. تفاوت دیگری که سول‌کالیبر دارد این است که شما می‌توانید مبارز شخصی خودتان را در بازی درست کنید.

داستانی بازی به‌جای اینکه یک بخش باشد، به دو بخش جدا از هم تقسیم شده است که برای فهم داستان باید هر دو بخش را بازی کنید. نکته مثبت دیگری هم دارد و آن این است که گرالت از دنیای ویچر در بخش داستانی بازی وجود دارد. اگر از طرفداران بازی‌های ویچر هستید، حضور گرالت را در این بازی را از دست ندهید.

SoulCalibur VI در سایت متاکریتیک نمره ۸۴ از ۱۰۰ را دریافت کرد.

Injustice 2

  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • استودیو سازنده: NetherRealm Studio

سال ۲۰۱۳ بود که اولین نسخه از Injustice عرضه شد و بسیاری از طرفداران بازی‌های مبارزه‌ای و همچنین کمیک بازان را مجذوب خود کرد. وقتی نسخه دوم اینجاستیس در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، حتی از اولی هم بهتر عمل کرد و با متای فوق‌العاده‌ی ۸۹، به بهترین بازی فایتینگ سال تبدیل شد.

داستان اینجاستیس ۲ مدتی بعد از نسخه اول روایت می‌شود. در نسخه اول، قهرمانانی که خودشان سمبل عدالت بودند ولی دست به بی‌عدالتی زدند، بالاخره متوقف شدند. حالا با ورود سوپرگرل به ماجرا و دشمن جدیدی به اسم برینیاک (Brainiac)، تمام معادلات قهرمانان به هم می‌ریزد.

گرافیک واقع‌رایانه Injustice 2 در سال ۲۰۱۷ یکی از برجسته‌ترین‌ها و بهترین‌های سال انتشارش بود و هنوز هم بسیار باکیفیت جلوه می‌کند. سیستم‌های مبارزه و حرکات شخصیت‌ها بهبود پیدا کرده‌اند و مکانیزم Wall Break هم مثل نسخه اول، در بازی وجود دارد. در طول مبارزاتتان می‌توانید از اجسام اطراف به عنوان یک سلاح استفاده کنید، البته مراقب باشید چون حریفتان هم همین توانایی را دارد.

همچنین کارکترهای جدیدی مثل بلو بیتل، دکتر فیت و سوامپ تینگ در کنار ۲۵ شخصیت دیگر، جزو مبارزان بازی هستند.

این بازی در حال حاضر در گیم پس قرار دارد و شما می‌توانید با خرید اشتراک ایکس باکس گیم پس آلتیمیت، Injustice 2 را رایگان دانلود کرده و بازی کنید.

Samurai Shodown

  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • استودیو سازنده: SNK Corporation

سری بازی‌های Samurai Shodown از پرمخاطب‌ترین بازی‌های فایتینگ دنیاست و آخرین نسخه‌اش در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. بعد از گذشت ۱۰ سال، نسخه جدیدی از آن به بازار آمد که نمره ۷۸ از منتقدان دریافت کرد.

داستان سامورایی شودان در دوره قحطی Tenmei ژاپن اتفاق می‌افتد. زمانی که شوگان جدید انتخاب می‌شود و به‌دنبال بهبود زندگی مردم کشورش است ولی از طرفی Shizuka Gozen شرور، ژاپن را به نابودی تهدید می‌کند.

طراحی کارکترها مثل مردم دوران فئودال ژاپن است و به شکل سامورایی‌های آن زمان هم مبارزه می‌کنند. درست است که اکثر مبارزان، سامورایی‌های شمشیر به دست هستند اما سبک و حرکات هر کدامشان با دیگری بسیار متفاوت است.

اگر تابه‌حال هیچ نسخه‌ای از Samurai Shodown را بازی نکرده‌اید یا به فرهنگ ژاپن در ویدئو گیم علاقه‌مندید، نسخه سال ۲۰۱۹ انتخاب مناسبی برایتان است.

سوالات متداول

بهترین بازی‌های مبارزه‌ای ایکس باکس کدامند؟

Tekken 8 ،Street Fighter 6 ،Injustice 2 ،Mortal Kombat 1 و Dragon Ball FighterZ از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای ایکس باکس هستند.

کدام یک از بازی‌های این لیست در سرویس ایکس باکس گیم پس قرار دارد؟

Guilty Gear -Strive- ،Killer Instinct و Injustice 2 در سرویس ایکس باکس گیم پس قرار دارند.