۷ بردگیم برتر سال ۲۰۱۹ از نظر طراحی هنری و تصویرسازی (به انتخاب بازیکنان)

Wednesday، ۲۱ Esfand ۱۳۹۸

هنوز موضوع مقاله‌ی این هفته‌ی مجله گیم رنتر را انتخاب نکرده بودم و برای درمانِ افسردگیِ ناشی از بلاتکلیفی در حال بالا پایین کردن توئیتر بودم. در میان گلایه‌های مردم از کرونا و قرنطینه اما یک توئیت نظرم را جلب کرد: «۱۰ بردگیم برتر سال ۲۰۱۹». این‌که خوشحالی را در کدام بخش بدن‌ام (!) حس کردم بماند؛ ولی خیلی زود فهمیدم که موضوع امروزمان هم جور شده و باید دست به کار بشم.

درگوشی: ترجمه‌ی اسامی این بازی‌های رومیزی به ناچار صورت گرفته و پیشاپیش از این‌که در معرض معادل‌هایی چون «گودیِ موزمار» قرار خواهید گرفت، معذرت می‌خواهم.

چطور انتخاب شدند؟

ایده‌ی تهیه‌ی فهرست بهترین بردگیم‌های سال ۲۰۱۹ از نظر تصویرسازی توسط آقای Vincent Dutrait که خودش هم یکی از تصویرگرهای بنام حوزه است، ارائه شد. «وینسنت» در وبلاگ خود از طرفداران بازی‌های فکری خواست که کاندیداهای مورد نظر خود را مطرح کرده و سپس در رأی‌گیری شرکت کنند.

طی این اقدام، لیستی از ۳۵۰ بردگیم به وجود آمد که در ادامه و با توجه به آرای مردم، ده مورد از بهترین‌هایش انتخاب و معرفی شدند.

نکته: خطاب به همه‌ی عزیزانی که تیتر این مقاله برایشان سوال ایجاد کرده باید بگویم که: «بله؛ فهرست آقای وینسنت شامل ۱۰ بازی بود. ولی من سه تا از آن‌ها را بنا به دلایل فوق سری از این مطلب حذف کردم».

۷. کارآگاه: شهر فرشتگان

«کارآگاه» یک شاهکار هنری است که در همان نگاه اول فضای Film Noir و تقابل‌های هالیوودیِ خیر و شر را تداعی می‌کند. تصویرگر این اثر کسی نیست جز خودِ جناب Vincent Dutrait که بنیان‌گذار تشکیل این فهرست نیز هست.

Detective: City of Angels یک بردگیم معمایی-جنایی برای بزرگسالان است که به کش‌مکش‌های موجود میان کارآگاهان دهه‌ی ۴۰ میلادی در لس آنجلس و جدال آن‌ها با جرم و جنایت می‌پردازد. به همین خاطر، تصویرسازی‌های آن یادآور پوستر فیلم‌های پلیسی بوده و در کمال چشم‌نوازی، جدی‌اند.

۶. گودیِ موزمار (!)

بازی Skulk Hallow یک محصول در سبک نقش آفرینی و استراتژیک است که با جلوه‌ی فانتزی خود، توجه هر بازیکنی را به خود جلب می‌کند.

طراحی خارق‌العاده این عنوان را می‌توان از روی جلدش نیز حدس زد؛ چراکه نقش هنرمند این کار (اقای Dustin Foust) از همان ابتدا و بخاطر پس‌زمینه‌ی سیاه کاور آرت کاملا مشهود است. چنین ترکیب رنگی را باید شجاعانه دانست زیرا اغلب بازی‌های رومیزی از نقش‌های رنگی و غیر مینینالیستیک برای جلب توجه خریداران بهره می‌گیرند.

۵. پرده‌ نگاری

پرده نگاری که در انگلیسی با عنوان Tapestry شناخته می‌شود، یک بردگیم استراتژیک است که داستان اوج‌گیری تمدن‌ها را از دید شما تعریف می‌کند. جلوه‌های هنری این کار هر بیننده‌ای را یاد آثار انیمیشنی شرکت «والت دیزنی»، خصوصا Mulan می‌اندازد.

بهترین بخش این محصول هم مثل Skulk Hallow جلد آن بوده که کاملا گویای محتوای منحصربه‌فردش است.

۴. بی همتا

Unmatched یک بازی مبارزه‌ای است که به داستان چند ابر قهرمان و جدال آن‌ها برای غلبه بر شر می‌پردازد. از آن‌جایی که ابر قهرمان‌ها از دنیای کامیک‌های «مارول» و «دی سی» بیرون می‌آمده‌اند، تصویرسازی‌های این بردگیم نیز حال و هوای آثار همین دو کمپانی را دارند.

۳. موزه

یک بازی دیگر که توسط آقای «وینسنت» تصویرگری شده و توانسته به جمع سه تای اول فهرست برترین بردگیم‌های ۲۰۱۹ از نظر هنری راه یابد. این عنوان معمایی نیز داستان‌های مرموزی در ارتباط با باستان‌شناسان قرن بیستم دارد و تصویرسازی‌های اثر نیز فضای متناسبی با این شرایط القا می‌کند.

احتمالا طرفداران کلاسیک‌هایی مثل فیلم «مومیایی» عاشق این بردگیم خواهند شد.

۲. بال رس

همه‌چیز در Wingspan زیباست. کارت‌ها شامل تصاویر پرندگان مختلف هستند و همگی به شکل دستی و توسط دو تصویرساز خود آموخته طراحی شده‌اند. از طرفی اجزای دیگر محصول مثل تخم‌مرغ‌های رنگی، لانه‌ی پرنده‌ها و صفحه اصلی هم آنقدر دوست داشتنی‌اند که به تنهایی شما را جذب می‌کنند.

۱. پارک‌ها

به محض باز کردن جعبه‌ی Parks با آلبومی از چشم‌نوازترین کانسپت آرت‌های سال مواجه خواهید شد. تصاویر مناظر و حیواناتی که در این بردگیم وجود دارد چیزی جز آرامش نهفته در طبیعت را القا نمی‌کنند و این حس حتی به بازی نیز منتقل شده. رنگ بندی‌های استفاده شده در این عنوان بدون شک حواس‌تان را برای چند دقیقه پرت کرده و شما را به خیره شدن وادار خواهد کرد. «پارک‌ها» بخاطر ترکیب دلنشین جاذبه‌های بکر طبیعت و گیم پلی سرگرم کننده، بدون شک لایق رتبه اول در این لیست است.

این فهرست برگرفته از مقاله‌ی Top 10 Best Board Game Art of 2019 به نگارش Vincent Dutrait است.