Dreams PS4 صنعت بازی‌های رایانه‌ای را متحول خواهد کرد ولی چرا؟

Sunday، ۱۱ Esfand ۱۳۹۸

چندی پیش اثر جدیدی از خالقان «بزرگ سیاره‌ی کوچک» تحت عنوان Dreams برای PlayStation 4 روانه بازار شد و به سرعت به داغ‌ترین موضوع حوزه‌ی گیمینگ تبدیل شد. اما اکنون سرعت فعل و انفعالات داخلیِ بازی به جایی رسیده که اکثر منتقدین آن را نوید تحولی در صنعت معرفی می‌کنند. ولی چرا؟

«رویاها» را بیشتر بشناسید

قبل از بررسی چراییِ موضوع، بیایید این محصول را بهتر بشناسیم. «دریمز» که به فارسی «رویاها» ترجمه می‌شود، در واقع یک موتور بازی‌سازی در قالب دیسک بازی است. سازنده‌ی آن پیش‌تر در Little Big Planet به بازیکن‌ها اجازه داده بود که مراحلی را طراحی کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند؛ اما حالا از آن‌ها می‌خواهد که یک بازی را از اول تا آخر بسازند.

به نقل از IGN می شود گفت که «Dreams به یوتوبِ همه‌چیز تبدیل شده است». دلیل‌اش هم این است که عده‌ی زیادی از بازیکن‌ها میلیون‌ها جسم، آدمک‌، بافت‌، متریال‌ و امثالهم را در سرور این بازی آپلود کرده‌اند و این رقم به سرعت در حال افزایش است.

قطعه مورد نیاز خود را پیدا کنید، آن را ویرایش کنید و وارد دنیای مد نظرتان کنید—یا همه چیز را شخصا از صفر بسازید. این فلسفه‌ی «دریمز» است.

آینده‌ی جهان‌های مجازی و تاثیرات بازی Dreams

در Dreams هر بازیکن به یک بازی‌ساز تبدیل شده و به جای مصرف کننده‌ی صرف، حالا می‌تواند تولید کننده‌ی خود باشد. آیا این همان آینده‌ی پیچیده‌ و غیر قابل پیش بینی صنعت بازی است؟ حتی اگر در سال‌های آتی همه‌مان Rockstar خانگی نداشته باشیم، بدون شک فرهنگ ساخت بازی و تجربه‌ی نمونه‌ی Indie به بخشی از روتین‌مان تبدیل خواهد شد.

دورانی را تصور کنید که کسی از کنسل شدن بازی P.T هیدئو کوجیما ناراحت نمی‌شود؛ چراکه می‌داند به زودی نسخه‌ی Fan-Made یا غیر رسمی‌اش توسط هواداران عرضه خواهد شد. [راستی، این اتفاق همین حالا افتاده و نسخه‌ی قابل بازی P.T در Dreams موجود شده!]

سهولتی که Media Molecule (سازنده اثر) برای تولیدِ بازی به وجود آورده قطعا آینده‌ی جهان‌های مجازی را دست خوش تغییرات بسیاری کرده و با اضافه شدن نسل‌های بعدی کنسول‌ها و افزایش توان پردازش‌شان، این تاثیر چشم‌گیرتر نیز خواهد شد.

Dreams PS4 حجمی برابر با دو گیگابایت دارد؛ حالا تصور کنید یک نسخه‌ی AAA از آن که توسط کمپانی‌های بزرگ حمایت شده باشد قادر به ارائه‌ی چه ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای خواهد بود.

زنگ خطری برای شرکت‌های بزرگ یا نوید رونق بیشتر؟

آیا ورود چنین محصولی به بازار می‌تواند روی فروش عناوین دیگر تاثیر منفی بگذارد؟ اگر هر شخص بتواند بازی مورد علاقه خودش را بسازد، باز هم برای خرید محصولات دیگر پول خرج خواهد کرد؟ راستش را بخواهید نه تنها Dreams، بلکه هیچ عنوان دیگری نیز جلودار رشد صنعت گیمینگ نخواهد شد.

صحبت از حوزه‌ای است که صرفا در سال گذشته‌ی میلادی ۱۲۰ میلیارد دلار درآمدزایی داشته. بنابراین، تصور این‌که موتورهای بازی‌سازی خانگی بتوانند به آن خدشه وارد کنند کمی احمقانه است.

اما اتفاقی که در کمین است، به وجود آمدن خرده فرهنگِ حامیِ تولید کنندگان مستقل و جریان‌های مستقیمِ هدایت شده توسط گیمرهاست که مسلما تاثیرات رقابتی مثبتی برای دنیای بازی‌های رایانه‌ای به همراه خواهد داشت.